Dotazy pro Franka Welsche k novému vozu Škoda Fabia R5
Dotazy pro člena představenstva odpovědného za technický vývoj, dr. Franka Welsche, k novému vozu ŠKODA Fabia R 5.
ŠKODA se ohlíží za svou více než 100letou tradicí v motoristickém sportu. Jaký význam má motoristický sport pro značku ŠKODA v dnešní době?
Welsch: Jsme velice hrdí na naši dlouhou, úspěšnou tradici v motoristickém sportu, která trvá již 114 let. Tehdy stejně jako dnes nabízí motoristický sport ideální jeviště k tomu, přiblížit široké veřejnosti umění inženýrů značky ŠKODA. Motoristický sport je ale mnohem více než chladné „vystavení“ našich výrobků, motoristický sport také vzbuzuje emoce. Tyto emoce vyzařují na naši značku, na naše výrobky. A přirozeně také chceme ukázat, o kolik jsme lepší než konkurence.
Jak využívá sériová výroba rallyový sport a naopak?
Jedná se zejména o přenos know-how, ale také o přenos emocí. Náš nový sériový vůz Fabia má např. geny rallyového speciálu, což je již zvnějšku poznat podle podstatně sportovnějšího a hranatějšího designu. Naopak nová sériová Fabia je základem pro vůz Fabia R 5. Kromě toho: abychom mohli na tratích rally čelit konkurenci z celého světa, musí být auto technicky na špici. ŠKODA je symbolem pro inovace, spolehlivost a nejvyšší kvalitu – základ úspěchu našich soutěžních speciálů i našich sériových vozů.
Jakou roli hrála spolupráce v koncernu Volkswagen při vývoji nového soutěžního speciálu?
Spolupráce v koncernu Volkswagen samozřejmě nabízí mnoho možností k dosahování synergických účinků. ŠKODA tak má možnost využívat nejmodernější technologie a zařízení koncernu. K tomu přistupuje skutečnost, že Volkswagen má díky své účasti v mistrovství světa v rally velké zkušenosti se soutěžními turbomotory. Znalosti mistra světa jsme samozřejmě využili při vývoji vozu Fabia R 5.
Která oddělení vývoje ŠKODA nejvíce přispěla k projektu Fabia R 5?
Špičkové produkty pro sériovou výrobu nebo motoristický sport jsou vždy výsledkem spolupráce všech odvětví – od designu přes konstrukci karoserie až pro vývoj pohonných jednotek a podvozku. Jsem skutečně hrdý na výkony našich inženýrů.
Jaké jsou největší rozdíly u vozu Fabia R 5 v porovnání s vozem Fabia Super 2000?
Hrabánek: Obecně je Fabia R 5 kompletně nově vyvinuté auto. Největším a pro jezdce citelným rozdílem je určitě turbomotor 1,6 litru. Pohonná jednotka, vyvinutá podle předpisů Světové automobilové federace FIA, přináší podstatnou změnu oproti dvoulitrovému atmosférickému benzinovému motoru, který byl ve voze Fabia Super 2000. Nový motor také sleduje trend downsizingu v motoristickém sportu: menší zdvihový objem, ale větší výkon při nižší spotřebě. Nová je také předpisy stanovená sekvenční pětistupňová převodovka. Vůz Fabia Super 2000 měl šest stupňů a minimální hmotnost 1 200 kg. Hmotnost nového vozu Fabia R 5 činí 1 230 kg.
Jak projekt začal a jaké byly nejdůležitější kroky až do dnešního dne?
V lednu 2014 jsme aktivně začali s vývojovou prací. Každý krok vývoje, každý test, každý ujetý kilometr a každý člen týmu, to vše bylo mimořádně důležité pro úspěch projektu. Opravdu bych chtěl poděkovat všem v týmu ŠKODA Motorsport. Společně jsme překonali všechny překážky na cestě. Největší napětí jsme samozřejmě pociťovali před homologací. To byl po mnoha měsících tvrdé práce skutečný okamžik pravdy. Schválení Světovou automobilovou federací FIA nás velice uspokojilo a naladilo nás optimisticky.
Jakou roli hráli testovací jezdci při vývoji nového soutěžního speciálu?
Důležitou. Oni jsou takzvaně zrcadlem chování soutěžního speciálu na silnici. Ne vše je možné změřit pomocí strojů nebo počítačů, důležitý je také pocit jezdce v autě – právě při rally. Proto pro nás testovalo několik zkušených jezdců. Naši inženýři hodně využili sdělení našich testovacích jezdců Jana Kopeckého, Esapekky Lappiho, Freddyho Loixe, Pontuse Tidemanda a Raimunda Baumschlagera.
V čem spočívaly největší výzvy při vývoji nového vozu?
Největší výzvou byla určitě dokonalá relizace pravidel Světové automobilové federace FIA pro kategorii R-5. Blízkost sériové výroby je zde velkým požadavkem. Jako limit pro konečnou cenu auta je zde předepsaných 180 000 eur. Takže jsme museli použít spoustu sériových dílů a testovat za těch nejtěžších podmínek. Nakonec každý od náš očekává typickou spolehlivost značky ŠKODA.
Kde letos vůz Fabia R 5 v barvách ŠKODA Motorsport pojede? Kteří jezdci za ŠKODA Motorsport nastoupí?
V kategorii WRC-2 mistrovství světa v rally se na start postaví naši mistři Evropy Esapekka Lappi/Janne Ferm. Asijsko-pacifičtí šampioni Jan Kopecký a Pavel Dresler se především zúčastní českého mistrovství v rally. Samozřejmě chceme vůz Fabia R 5 ukázat i na našem klíčovém trhu v Číně. Proto v průběhu sezóny představíme náš nový soutěžní speciál také fanouškům na asijsko-pacifickém mistrovství. Zde pojede naše posádka Pontus Tidemand a Emil Axelsson, která má být i naší posilou pro budoucnost. Pontus Tidemand a Jan Kopecký se během sezóny zúčastní také některých soutěží WRC- 2.
Nakolik je pro ŠKODA Motorsport důležitý zákaznický program?
Zákaznický program je pro ŠKODA Motorsport důležitým obchodním faktorem. Výnosy nám samozřejmě pomáhají financovat další vývoj. Především ale náš zákaznický program slouží jako násobitel reklamy pro celou značku. Vystoupení zákaznických vozů v národních mistrovstvích jsou dokonalou platformou pro naše trhy ŠKODA, které tak mohou oslovit své zákazníky. Doufejme, že stejně jako u vozu Fabia Super 2000, s mnoha sportovními úspěchy.
Tak to vypadá že Honza přece jen něco ve světě pojede .
Taky mě tím příjemně překvapili.
ze predu to kurva vypada dobre!
Jj, to je taky jediná strana, která se mi na designu líbí....
Já tedy nechci vyvolat nějaký negativní reakce, ale není u závodního speciálu priorita výkonnost? Auto hezky vypadá, o tom žádná, ale budu hlavně doufat, že bude i tak skvělé, jako byla S2000.
No,myslím,že kdyby nebyli ve Škodě přesvědčeni o výkonosti R5 ve srovnání s S2000,tak by s tím asi ani nelzli ven.Navíc si stačí přečíst ohlasy testovacích jezdců.Snad bude i tak spolehlivá,jako S2000.
Já tedy nechci vyvolat nějaký negativní reakce, ale není u závodního speciálu priorita výkonnost? Auto hezky vypadá, o tom žádná, ale budu hlavně doufat, že bude i tak skvělé, jako byla S2000.
Tak zatím můžeme obdivovat pouze vzhled. Nebo čekáš příspěvky typu "Sakra to musí bejt rychlý!"