Pavel Vaculík - eWRC.cz
19. 4. 2015 19:45 − 2749× − 0

Baja Drawsko pohledem navigátora Pavla Vaculíka

Přinášíme vám report z prvního závodu ME v cross country rally pohledem navigátora v vozu Hummer, Pavla Vaculíka.

Polská Baja Drawsko byla prvním podnikem Mistrovství Evropy CEZ v cross country rally. Závod byl současně prvním mistrovským podnikem polského a české mistrovství.

Soutěž měla 360 ostrých kilometrů na 5 RZtách. V pátek čekal posádky sedmikilometrový prolog, v sobotu dvojí průjezd 115 km dlouhé RZ Górka Hetmańska a v neděli dvakrát 63 km na RZ Bucierz. Ve startovní listině se nacházelo celkem 95 účastníků. V hlavní kategorii FIA bylo přihlášeno 40 aut včetně 4 kamionů a do národního poháru bylo přihlášeno 22 vozů. V kategorii motorek a čtyřkolek startovalo 33 účastníků.

Z českých zemí se objevil na startu Mirek Zapletal, který oprášil extovární BMW X3 (Hummer, se kterým jezdí normálně, byl právě na cestě do Kataru, kde se přesunoval mezi jednotlivými podniky světového poháru v CCR) a vezl na svém voze startovní číslo 101. Mirek byl jasným papírovým favoritem. Jeho BMW je ale dle nových předpisů osazeno malým restriktorem a sám jezdec přiznával, že v písčitém terénu, kde záleží na každém koníku, to bude mít velmi těžké. Dalšími Čechy byla naše posádka Tomáš Ouředníček / Pavel Vaculík a na dveřích našeho Hummeru H3 Evo1 jsme vezli číslo 106 a cílem bylo pohybovat na pomezí první trojky. S číslem 124 byla na startu Zuzna Svobodová s Mitsubishi Pajero DID sériové skupiny T2 a s Nissanem Patrol sk.TH se prezentoval Pavel Jakušev. Zapomenout samozřejmě nemůžeme na čtyři české kamiony. S Tatrami se představil Tomáš Vrátný, Václav Svoboda a Artur Ardavicius a s Liazkou jel Martin Macík. Mezi další favority patřil bezesporu domácí Łukaszewski na BMW X1, dále pak Stańco na Chevroletu S10, Molgo na extovární Toyotě Hilux a počítat se muselo i s Białkowskim na dalším Hummeru H3.

Páteční sedmikilometrový prolog měl určit startovní pořadí do sobotní etapy. Pro naši posádku bylo hlavní tento prolog dokončit, protože vloni jsme zde ujeli pouhých 650 m a po té jsme utrhli kolo. Na výsledcích prologu se podepsal fakt, že byl stejný jako vloni, a posádky, které ho před rokem absolvovaly, byly výrazně rychlejší než ostatní (v cross country rally se netrénuje a jede se naostro na road book dodaný pořadatelem). Vyhrál zde Łukaszewski před Molgem a Stancem. My jsme zajeli 6 čas a a Mirek Zapletal byl hned za námi a bylo jasné, že výkon motoru mu skutečně bude chybět. Macík byl 18., Jakušev 22., Ardavicius 28., Svoboda 32. a Vrátný 34. Svobodová měla kolizi se stromem a poté zapadla do hlubokého písku, prolog nedokončila, za což obdržela penalizaci 30 minut. Prvních 10 posádek si při večerním slavnostním ceremoniálu vybíralo startovní pozici. My jsem si vybrali pátou a Mirek Zapletal třetí startovní pozici.

V sobotu se startovalo v 9 hodin opravdu pěknou RZ Górka Hetmańska. Na 115 km se střídaly technické úseky a rychlé pasáže, kde se dosahovalo maximálních rychlostí přes 180km/h. Pořadím notně zamíchala prostřední část, kde byla poměrně složitá navigace a najít tu správnou odbočku ve změti desítek jiných cest byl docela oříšek. Téměř všechny posádky bloudily, někdo míň, někdo víc. Výhodu měly později startující posádky, které se mohly částečně držet stop projetých prvními startujícími. My jsme nechali v tomto prostoru cca 4 minuty, stejně jako Stanco, Zapletal hledal cestu minuty 2. Při dohánění ztráty jsme v jednom odbočení šli ven a při návratu na cestu jsme zapadli v hlubokém písku, vykopávání zabralo skoro 20 minut, takže bylo po závodě. Vložku vyhrál Łukaszewski. Mirek Zapletal byl třetí a my jsme skončili 29. se ztrátou 29 minut.

BAJA DRAWSKO 2015 – KM Racing VICTORY from KM Racing Team on Vimeo.

Po RZ následoval servis a seskupení, z něhož se pokračovalo na druhý průjezd RZ Górka Hetmańska. Tam už jsme bohužel nedojeli. Po příchodu do UP jsme zpozorovali kaluž oleje pod autem. Následně jsme zjistili, že je prasklý chladič hydraulických systémů auta. V druhém průjezdu RZ se děly věci. Mirek Zapletal vyletěl z trati a spadl do hlubokého bláta, ze kterého jej dostali až pořadatelé navijákem po skončení RZ. Jakušev nabral strom a odstoupil, Svobodové přestalo jet Pajero a musela se pro tento den se závodem rozloučit také. Šestým časem se blýskl Macík. Vložku vyhrál Molgo a dostal se do celkového vedení, následoval Łukaszewski a Białkowski.

My jsme se vrátili do servisu, kde jsme auto během 20 minut opravili. Rozhodli jsme se předat auto do UP na konci dne a pokračovat v neděli dál. A to jak v kvalifikaci ME CEZ a mistrovství Polska, kde jsme však již neměli šanci na žádné slušné umístění, tak v kvalifikaci MČR, protože zde se nedělní etapa bodovala samostatně. V CCR platí pravidlo obdobné jako v klasických rally, kdy za každou nedojetou rychlostní zkoušku obdrží posádka penalizaci a může se vrátit do závodu. CCR systém je však mnohem spravedlivější k posádkám, které absolvují kompletní rally. Zatímco v rally obdrží posádka penalizaci směšných 5 minut za každou nedojetou RZ, v cross country obdrží fixní penalizaci tzv. maximální čas. V našem případě jsme za jedno neprojetí 115km dlouhé RZ dostali penalizaci 5 hodin.

Do druhého dne se startovalo dle výsledků ze soboty a všechny čekal dvojí průjezd 63 km dlouhou RZ, která se jela ve stejném prostoru jako sobotní etapa a měla obdobný charakter. První se vydal na trať Molgo následován Łukaszewskim a Białkowskim. Mirek Zapletal se rozhodl další den nepokračovat. Zuzana Svobodová se do závodu vrátila a odstartovala z 20. pozice, nás pořadatelé zařadili na 23. pozici. Nám bylo jasné, že budeme hodně předjíždět. Nasadili jsme tempo, kdy jsme první před námi startující vůz dojeli asi na pátém kilometru. Následně jsme předjeli dalších 12 aut. Ve velmi dobře rozjeté RZ jsme ale ke konci opět trochu bloudili, cestu jsme sice našli, ale na trať jsme se napojili v jiném místě než jsme z ní sjeli. Osmý čas v RZ bylo asi maximum, co šlo vzhledem k předjíždění a bloudění dosáhnout. Stejný problém s navigací měla spousta dalších posádek a všichni jsme byli v cíli po zásluze odměnění 15 minutami penalizace za zkrácení nebo nedodržení trati. Na čele závodu zuřil boj o první místo, Łukaszewski porazil Molga a šel znovu do čela. Výborně zajeli Macík a Vrátný, kteří si připsali třetí a čtvrté místo v RZ. Pravda, závodilo se v už značně prořídlém poli a Macík také bloudil a zkrátil si trať, ale to nijak nesnižuje jejich rychlost.

Fotogalerii ze soutěže najdete ZDE

Poslední RZ měla rozhodnout o vítězi, na ostatních pozicích už nebylo za normálních okolností o co bojovat. My jsme se rozhodli obout nové pneu s vzorem G1, které jsme dosud nepoužívali, a otestovat je v ostrém závodu. Na RZ jsme předjeli ještě další dva nebo tři soupeře. Ke konci RZ nás postihla velká krizovka. Ve 120 km rychlosti nás nakopla jedna dvojvlna, doskočili jsme do kraje sinice, kde byla hromada "něčeho" a ta našeho Hummera nakopla tak, že dopadl bokem do směru jízdy. V tu chvíli jsme mysleli, že se budeme kutálet. Naštěstí Tomáš tento boj dokázal vyhrát a vrátil auto do správného směru. Bohužel po bočním nárazu do cesty se odfoukla zadní pneumatika a po dalších 500 metrech jsme už jeli bez vzduchu. Vzhledem k tomu, že jsme byli asi 4 km od cíle, tak jsme dojeli na defektu, ale opět jsme na trati nechali dobré dvě minuty. Boj o první místo si nenechal sebrat Łukaszewski a Molga udržel za zády.

První závod sezóny je za námi, pořadatelé připravili opravdu náročný závod se skvělými RZtami a s náročnou navigací. Pro nás nedopadl dobře, protože jsme ani jednu RZ neodjeli bez problému. Nakonec se nám podařilo díky velkému odpadu urvat nějaké body do klasifikace ME CEZ a v neděli jsme si odnesli body do MČR. Dalším závodem je již tento víkend Duna Aszfalt Kupa Bugac v Maďarsku.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!