Rosťa Kutěj - eWRC.cz
23. 4. 2015 10:08 − 3407× − 4 0

Na slovíčko, pane řediteli…

Krátce před startem klatovských soutěží se u redakčního mikrofonu scházím s jejich ředitelem Jiřím Valentou.

Jirko, Šumava slaví letos krásný padesátý ročník. Vltava je o něco mladší, bude mít 24.ročník. I přes dlouhou tradici se letos objevily problémy s tratí rychlostních zkouškami. Jakou tedy budou letos mít podobu rallye podobu?

Pravdou bohužel je, že nejedeme přesně po všech tratích, po kterých bychom jet chtěli. Někde jsme museli dělat kompromisy, jinak to ale nešlo. Výsledná trať tak sice není všude natolik technická, jak jsme byli na Šumavě zvyklí, zejména sobotní harmonogram má ale o to kompaktnější podobu. Důvodů změn je několik, v neposlední řadě to byly ale i změny v zastupitelstvech, když ta nová nám mnohde nevycházejí zcela vstříc. Možná je chyba i na naší straně, nechci si stěžovat, nikdo to nemá jednoduché, ani ona zastupitelstva.

Změny jsou ale i v páteční etapě, jaké jsou na to ohlasy?

V pátek startujeme na klatovském náměstí Míru a potom pojedeme tradiční okruhovou zkoušku. Je ale pravda, že letos se pojede v opačném směru, než bývalo zvykem. Jedeme padesátý ročník, a to se nám zdálo jako dobrý důvod ke změně. Bude to určitě pro jezdce náročnější, možná bylo rozhodnutí o změně z naší strany chybou, to poznáme. Někteří jezdci jsou na změnu zvědaví, jiní si stěžují preventivně už dopředu. Je samozřejmě možné, že pro příští ročníky okruhu zase vrátíme klasickou podobu.

Co následuje v pátečním programu po okruhu?

Z okruhu pojedou auta do servisní zóny, poté se pojede RZ Svrčovec – Řakom a pak je na řadě legendární Koráb, který bude postaven úplně shodně s loňským ročníkem. Po další návštěvě servisní zóny se vydají jezdci opět do Klatov na novou městskou rychlostní zkouška, která je jen čtyřkilometrová. V dnešní době je každá takováhle nová věc ve městě hodně o toleranci místních obyvatel. Vážíme si všech, kteří tuto toleranci prokázali a chápou, že jde o jediný den v roce. Nicméně setkali jsme se i reakcemi zcela opačnými. Naše rallye se jezdí v okolí Klatov padesát let a já neslyšel nic o tom, že by narážela na tolik stížností jako letos. Slyšeli jsme, jak auta dělají hluk, že bude všude spousta diváků… Jeden pán dokonce volal, že bude chtít proplatit hotel, protože se nevyspí a bude muset s celou rodinou do hotelu. Je to náročné, ale doufám, že tolerance lidí pro těch pár hodin převládne. Městský test je podle mne dobrá možnost navštívit rallye pro ty lidi, kteří nemají čas nebo vůbec možnost jít se dívat na klasické rychlostní zkoušky. Věřím, že se jim naše městská zkouška bude líbit.

Jaký mají závodníci další program po městské zkoušce?

Přímo z ní opět odjedou na dvojici klasických RZ, tedy na Svrčovec a Koráb. Před cílem etapy bude čekat na Historic Vltava Rallye servis, naopak Rallye Šumava Klatovy ho bude mít až ráno. V sobotní etapě čekají na závodníky tři zkoušky, každá se pojede klasicky dvakrát.

První na řadě bude RZ Žichovice – Dobrš, která bude velmi náročná. Nejen tím, že bude dlouhá, ale i tím, že bude poměrně rychlá. I proto zpomalujeme vytažením mnohá odbočení, na závodníky tam kvůli snížením průměru čekají i retardéry – nicméně myslím, že pro diváky by to měla být zkouška atraktivní a i jezdci by si tam měli najít své. Potom se pojede RZ Hoslovice – Mačice, která bude oproti loňsku změněná, pojedeme ve Škůdře přes statek. Na závěr každé sekce se pojede tedražická rychlostní zkouška, která je podle loňských zkušeností velmi atraktivní. Jak jsem zmínil, Šumava a Vltava si po servisní zóně všechny zkoušky zopakují, naopak „legendy“ počkají v Sušici a pojedou ještě jednou už jen tedražickou RZ ještě před druhým průjezdem Vltavy. Diváci by se tak měli dočkat téměř nepřetržitého proudu vozidel.

Připravili jste pro padesátý ročník více atrakcí pro diváky než v minulosti?

Čtvrteční program na klatovském náměstí Míru začne v půl sedmé. My tam představíme vybrané posádky, pro diváky zahraje i revivalová skupina ABBA Stars, program zakončíme opět ohňostrojem. V servisní zóně v Janovicích pak večer zahraje skupina, časově to bude uspořádáno tak, aby se diváci po ohňostroji mohli v klidu na koncert přesunout. V janovické servisní zóně bude letos soustředěno ještě více akcí než v minulosti, otevřen bude opět rallye bar, škodovácký tovární tým přichystá svůj program k premiéře nové Fabie R5… Máme slíben rally-trenažer ze Zlína, se svými modely se předvedou i RC modeláři z Domažlic. Vystavena bude i zemědělská technika a další a další věci. Myslím, že například tatínek s dětmi se v servisní zóně bude mít nač dívat.

Jirko, kolik za to za všechno zaplatím?

Za vstup do servisní zóny samozřejmě nic, co se týče rychlostních zkoušek, tak 200 korun bude stát permanentka, 150 korun společní vstupné na okruh a městskou a 50 vstup na jednotlivé RZ. Kdo bude mít "permici", může pochopitelně přijít na všechny RZ včetně okruhu. V prodeji budou také tištěné programy, který jsme se snažili naplnit informacemi.

Vrátíme se zase k rallye. Letos vypadá startovní listina velmi dobře. Museli jste dokonce navýšit kapacitu tratě Rallye Šumava. Co si myslíš, že za tím je?

Všechny přesné důvody neznám, ale rád bych věřil tomu, že to je díky naší dlouhodobé komunikaci s jezdci, snažíme se jim vycházet vstříc víc než dřív. Pravda bude ale spíš někde na půl cesty. Asi důležitým důvodem je změna řádů. Letos lze startovat i s WRCem, pro start není třeba ani mezinárodní licence.

Co říkáš na premiéru Fabie R5?

Z toho máme samozřejmě radost, nelze odpovědět jinak. Továrna pojede celý národní šampionát a my těžíme z toho, že jsme v kalendáři první. Myslím, že se dá čekat napínavá bitva o vedení v soutěži. A dá se očekávat, že to přivede spoustu diváků a i když nechci dopředu být pesimistou, je jasné, že nás čeká také víc starostí. To se netýká jen špičky, přihlášeno je 68 jezdců a těšíme se i na bitvy v nižších třídách, i tam samozřejmě mohou být různé komplikace. Soutěž se snažíme dělat pro všechny, rychlé i pomalejší.

Oproti Šumavě je startovka Vltavy poněkud chudší…

Nesmíš být takovým pesimistou, i ve startovce historiků jsou zajímavá jména. Přijede Jensen, bude tu Jirka Navrátil, třeba Ital Parisi… Samozřejmě nám chybí například další Ital „Pedro“, s jeho absencí jsme se ale museli smířit, protože jeho týmový kolega „Lucky“ se zranil na nedávném Sanremu a oni dva jezdí po závodech většinou spolu. Samozřejmě nás absence těchto krásných italských aut mrzí, stejně jako nás mrzí, že auto nemá připrvené na závodění loňský domácí šampión historiků Jiří Kalista. I tak jsme čekali mezi historiky víc českých posádek, ale svět prostě není dokonalý. Já myslím, že ten kdo má historiky v krvi, bude se mít nač dívat. Nesmíme navíc zapomenout na Rallye Šumava Legend, kde se představí další zajímavá auta posádky, namátkou jmenujme Petra Holuba a jeho asconu, nebo Stanislava Kafku a jeho unikátní MTX 160 RS.

Bude také odkud se dívat?

Jistě, divácká místa jsou připravena a jako vždy budou označena a nemělo by na nich ani chybět občerstvení pro diváky.

Jaká probíhá spolupráce s městem Klatovy, které jsou pro šumavské soutěže v podstatě domácím městem?

Spolupráce s městem je zatím výborná, jiné slovo nemám. Městu chci poděkovat, bez jeho podpory bychom mohli soutěže jen těžko uspořádat. My se na oplátku podílíme na akcích města, pořádáme dopravně bezpečnostní akce pro děti či školu bezpečné jízdy. Veteránisté z našeho klubu pořádají povedenou akci, která se jmenuje Jízda Klatovskem. A tak bych mohl i pokračovat.

Jaký bude závěrečný vzkaz ředitele?

Nejprve bych rád pozval na 24. Historic Vltava Rallye a 50. Šumava Rallye Klatovy diváky. Rádi je u nás všechny přivítáme. Zároveň bych na ně rád apeloval, aby dbali svého zdravého rozumu a respektovali jak pokynů pořadatelů, tak i vztahu k soukromému majetku, a aby se pokusili svým pohybem v okolí RZ způsobit co nejmenší škody. Divákům vzkážeme také, aby se pokud možno zdržovali pouze v určených diváckých místech. I když se může zdát, že oficiální divácká místa by bylo možní vybrat jinak, věřte, že místa jsou vybraná tak, aby byla vhodná pro sledování rallye a byla bezpečná jak pro diváky, tak pro posádky. Pokud se divák na některém místě nebude cítit bezpečně, tak bych ho rád dopředu požádal, ať z něj raději odejde. Rallye je rychlý sport a každé vozidlo může kdekoli opustit trať. Myslete na to, prosím, zejména při pohybu kolem rychlostních zkoušek. A hlavně bych rád divákům vzkázal – užijte si nejkrásnější sport, kterým je rallye. Na samotný závěr bych rád poděkoval všem našim sponzorům, celému organizačnímu týmu a všem, kteří se budou na zajištění obou rallye podílet.

Komentářů celkem: 4
23. 4. 2015 10:55
0 0
Největší plus je, že Babka už nemůže do rally mluvit a tím škodit!!! Držím Klatovákům palce!!!!
23. 4. 2015 17:10
0 0
Je dobře, že se Šumava vrátila tam, kam patří! Držím pořadatelům palce, ať se jim všechno povede!smajlík
23. 4. 2015 19:39
0 0
smajlík
24. 4. 2015 09:48
0 0
Moc jim držím palce! V téhle zemi vadí už skoro každému cokoliv, to sobectví je neuvěřitelné. Takže ať vše vyjde!

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama