13. 7. 2015 12:49 − 5337× − 11

Tak trochu zvláštní rally

Letos jsme se, vzhledem k účasti v MČR, přihlásili na Rally Bohemia 2015.

Letos jsme se, vzhledem k účasti v MČR, přihlásili na Rally Bohemia 2015. Pro jezdce to byl jeho první start na této trati, a tedy velké očekávání.

Už zveřejněné startovní pořadí nás trochu udivilo. Lépe sestavit druhou polovinu startovního pole by totiž snad dokázal i Otík z komedie Vesničko má středisková nebo Pepek Vyskoč ze Švejka. Startovat za mnoha auty, která nás neporazila zatím na žádné RZ , se nám zdálo ne nedůstojné, nejsme žádné hvězdy, ale spíše nepraktické s přihlédnutím k obtížnosti tratě a případným možným problémům těchto posádek, které mnohé jely letos svůj první závod a nebyly rozjeté. A ve stejné situaci jako my byly i některé další posádky třídy 9.

Dovolili jsme se pana ředitele požádat o změnu ve startovním pořadí. Jeho odpověď byla velice zajímavá, ale pravděpodobně odpovídající jeho znalostem výkonnosti českých posádek a především sportovního podniku, který řídí. Uvedl mimo jiné i: "Na Rally Bohemia je v letošním roce přihlášeno 121 posádek MČR, takže startovní pozice třídy 9 je více jak 30 míst od konce startovního pole."

Je to sice krásné co do počtu, ale opomenul si všimnout, že startovní pole MČR ve kterém jedeme a které nás zajímá co do startovního pořadí, čítá těch posádek o "něco" méně, tedy 103, takže se startovním číslem 90 nejsme více jak 30 míst od konce startovního pole MČR, ale pouze méně jak 15. Přemýšlení a matematika mohou však některým jedincům činit trochu potíže a je nutno to chápat. Znalost podniku který řídím, by však, přece jenom, měla být o něco vyšší.

Další žádost podaná opakovaně před soutěží rovněž plody nepřinesla, tak jsme vyrazili do boje První problém nastal na RZ 1. Clio Jirky Lichovníka zatarasilo trať. A přiděloval se náhradní čas. Další hned na Sychrově, kde jsme dojeli Petra Hubáčka. Samozřejmě v nejužší části tratě. Petr se zachoval tak, jak se to opravdu vidí málokdy. Bez ohledu na riziko, které mu provedeným manévrem hrozilo, poslal své auto v nemalé rychlosti ven ze silnice na přilehlou louku. Naštěstí pro něj tam nebylo schované nic, co by mohlo auto poškodit. Petře, děkujeme, jsi opravdový gentleman. Události prvního dne pak vyvrcholily na RZ 6. Za jedenáctým kilometrem jsme dojeli posádku startovní číslo 85.

Následujících téměř 5 kilometrů jsme absolvovali ve vzdálenost čtyři až pět metrů za jejím zadním nárazníkem a čekali, zda posádka pochopí, že auto za ní jede rychleji. Nepochopila a snažila se nám ujet. Bylo jasně vidět, že jízda je za hranicí možností jak auta, tak posádky.

Asi 500 metrů před cílem se stalo to, co se dalo předpokládat. Viděli jsme "v přímém přenosu" poměrně nehezkou kolostřešní kombinaci průjezdu zatáčkou a s obtížemi jsme zůstali stát před autem ležícím na střeše přes silnici. Vzhledem k tomu, jak havárie vypadala, jsme ihned raději požádali o pomoc přes GPS. Rozdělili jsme se, jeden pomáhal posádce havarovaného vozidla, která naštěstí, jak jsme po chvíli zjistili, zraněna nebyla, druhý běžel proti a zastavoval další vozidla.

Spolu s jejich posádkami jsme odklidili vrak z cesty tak, aby se vytvořil volný příjezd pro záchranná vozidla pořadatele, ve vláčku asi 10 aut jsme vrak objeli a dojeli do cíle. Ihned jsme časoměřičům nahlásili, že budeme chtít náhradní čas, a po dojezdu do cíle jsme totéž nahlásili stykařům. Zajímavé bylo, že se za prvních sedm RZ různě "vystřílelo" 7 aut, která jela bezprostředně před námi. U každého, mimo čísla 85, to vždy bylo zvolnění a časová ztráta.

Spát jsme šli ale spokojeni s tím, že jsme si vyjeli pro druhý den takovou pozici, abychom si mohli závod na krásných tratích užívat.

Ráno začalo šokem z dalšího, a asi nejbizarnějšího, rozhodnutí pana ředitele. V případě havárie na RZ 6 dostaly náhradní čas pouze posádky, kterým byla vyvěšena žlutá vlajka, nikoliv posádky, které zastavily u havarovaného auta jako první v době, kdy žlutá vlajka vyvěšena nebyla ! Tímto velice odborným rozhodnutím, opět hodným přinejmenším geniálního mozku, nám vlastně bylo vzkázáno: Kašlete v budoucnu na všechny, kterým se něco stalo. Budete-li komukoliv v nouzi pomáhat, budete za to postiženi !

Bohudík naše morálka, na rozdíl od takové zvrácenosti, nám velí v případě potřeby pomáhat. A rally je o pomoci těm, kteří to potřebují. Na místě nehody je většinou první ta posádka, která jede za havarovaným vozidlem. A člověk, který nepochopil, že pomoc, kterou nám navíc jasně definují řády, podle nichž se rally jede, se nemá trestat, nemá žádnou rally řídit. Nepochopil totiž, o čem tento nádherný sport je.

Díky tomuto velice kvalifikovanému rozhodnutí, které nás v pořadí stálo hodně minut, jsme byli do druhého dne zařazeni za vozidlo Trabant. Jenom jsme nechápali, proč byla promíchána startovní pořadí MČR a RRC, což je, dle našeho názoru, který však nemusí být správný, v rozporu s platnými řády. A s úctou k výkonu posádek s těmito vozidly bylo však jasné, že budou další problémy.

Díky zásahu sportovních komisařů nám byl přidělen nejen náhradní čas v RZ 6, ale i rozdíl dvě minuty na auto před námi jedoucí, neboť se startovním pořadím se již nemohlo pohnout. Ne všichni časoměřiči však o tom věděli, a tak, vzhledem k tomu, že rally se stále zpožďovala, jsme se museli na téměř každém startu dožadovat dodržení tohoto rozhodnutí.

Při těchto peripetiích se takové věci, jako projetí tří pátečních RZ bez funkčního pravého předního tlumiče (díky mechanici za následně neskutečně rychle provedou opravu) a dalších tří sobotních RZ jetých s opatrností kvůli možnému problému s brzdami, jeví jako naprosto okrajové a úsměvné. Škoda, že dojem z krásných tratí letošní Rally Bohemia a poctivé práce stovek pořadatelů stojících kolem nich (sledovali jsme je při průjezdu zrušenou RZ 11) nám navždy zůstane spojen s pocitem marnosti, podobné té, se kterou Don Quijote bojoval s větrnými mlýny.

Komentářů celkem: 11
13. 7. 2015 15:081
0 0
Ono i pochopení pro trampoty direktora rally zřejmě má své meze.
13. 7. 2015 16:042
0 0
Že se ve třídě 9 jede rychle už snad musí být jasné každému. Stačí se podívat na výsledky - vozy třídy 9 jezdily od začátku v absolutním pořadí 60. časy, takže je absolutně absurdní zařadit je na konec startovního pole.
13. 7. 2015 16:313 Upraveno 16:32
0 0
Já bych se chtěl jménem organizace Rally Bohemia omluvit všem dotčeným posádkám, které utrpěly nevhodným startovním pořadím. Budeme vše zpětně vyhodnocovat a dojde určitě i na toto. Nebyl v tom úmysl, jsou různé pohledy na věc, tak ještě jednou omluva z naší strany. Věřím, že se v podaří do budoucna najít nějaký systém, který bude funkční. Petr Eliáš
13. 7. 2015 16:464 Upraveno 16:48
0 0
nejlepši na tom je ,že člověk jede doma a vystartuje s čislem 93 a misto abychom v nedeli startovali s č. 42 a R.Dohnal s č.46 tak jedem 73 a Renda ještě za náma a mezi náma jsou trabanti tak se nám pulka Boleslavi smála.To se pak dobře hledá sponzor.
13. 7. 2015 17:455
0 0
Původně napsal MravenecZ
Já bych se chtěl jménem organizace Rally Bohemia omluvit všem dotčeným posádkám, které utrpěly nevhodným startovním pořadím.
chlape, díky moc za tuhle reakci, to jako že vážně smajlík v minulých letech jsem s potěšením sledoval, že se Bohemka snaží blížit ideální "competitors friendly" soutěži, letos mi už před startem kapánek trnulo (víš to sám) a budu strašně rád, když se vám všem podaří na tuhle cestu vrátit, takhle bohatá startovka nemusí být navěky, jezdci už předvedli, že dokážou "hlasovat nohama/kolama" a tam, kde na ně vechnost dlabe, kde je důležitá jen špička, tam prostě příště nepřijedou a pak je pořadatel dlouho a marně vábí zpátky (nemusím snad uvádět příklady), takže nenechat slova slovy, ale ukázat činy a budeme spokojeni všichni, ještě jednou díky moc! smajlík
13. 7. 2015 20:216
0 0
Na faktu, že Rally Bohemia byla "tak trochu zvláštní rally" se shodneme.
Tím bohužel končíme.
Zmiňovat zatarasenou trať na RZ 1 není na místě. Trať blokovala posádka číslo 88. Zbrzděny byly tři posádky následující, nicméně náhradní čas byl přidělen pouze jedné. A to nikoli posádce 89, která byla u havárie první a byla díky čerstvosti a zmatkům zpomalena nejvíce, ale posádce 90. Posádka vozu 91 náhradní čas také nedostala. Z jakého důvodu byl náhradní čas přidělen pouze posádce Dohnal-Kouřil, netušíme. Jakým způsobem bylo rozhodnuto o přiděleném čase, netušíme. Každopádně přidělený čas hrubým způsobem nekorespondoval s časem skutečným, a to ani po přihlédnutí k možnému zdržení na trati.
Rozhořčení pana Kouřila nad startovacím pořadím mířené proti řediteli Rally Bohemia je úsměvné.
Sám pan Kouřil, jakožto ředitel Hustopečí, si nad startovacích pořadím myl ruce a startovací listinu označil jako hromadné dílo, za které nenese odpovědnost. Kdo je tedy za ni zodpovědný? Na Bohemce ředitel? Na Hustopečím všichni, vyjma ředitele?
Žalostné nářky nad startovacím pořadím Bohemky poté, co startovací pořadí Hustopečí bylo zvláštní stejným způsobem? Jen dotčené/zvýhodněné byly jiné posádky.
Faktem je, že na všech doposud proběhnuvších podnicích docházelo k přímé konkurenci posádek Dohnal versus Nekvapil. Faktem je, že tomu startovací pořadí Hustopečí neodpovídalo. Faktem je, že jako argument pro tuto podobu startovacího pořadí bylo použito několik velmi protichůdných zdůvodnění. Od žádosti servisního týmu, přes charakter trati, výkonnost v noci, až po lobbing jiných posádek - které Bůh ví, jakým způsobem byly o startovacím pořadí spraveny před jeho oficiálním vyvěšením. Faktem je, že v rámci nočních zkoušek plných prachu hrál rozestup jednotlivých posádek významnou roli. Faktem je, že posádka Dohnal měla, stejně jako většina posádek třídy 9 rozestupy po dvou minutách. Faktem je, že posádka Nekvapil dostala rozestup pouze minutu. Rovné podmínky ve třídě? Rovné podmínky konkurujících si posádek?
Rozhořčení ředitele Hustopečí nad úrovní práce ředitele Bohemky tedy skutečně není na místě.
Špetka soudnosti, objektivity a rozumu by prospěla oběma.
Každopádně Rally Bohemia skutečně byla "tak trochu zvláštní rally". Říkali jsme to, shodneme se.
NK motorsport
RK
13. 7. 2015 21:507 Upraveno 21:51
0 0
Práce ředitele je vždy nejednoduchá. A je jedno na která rally. Možná by jejímu zjednodušení prospělo, kdyby posádky znaly více platné řády. Je v nich uvedeno, kdo a na jaký popud přiděluje náhradní časy (a pak ho člověk dostane třeba i přidělen), kdo a jak na dispečinku řídí průběh rychlostních zkoušek (a co má kdo za úkoly), stejně tak, jako je tam uvedeno, jak se počítají body v mistrovství (a že tedy nemá smysl vypouštět poslední RZ). Dají se tam najít odpovědi na všechny otázky. Pokud člověk chce. Pokud nechce, nepomůže mu ani tisíc odpovědí. Ve svém komentáři jsem vycházel ze znalosti jednak řádů a pracoval jsem s fakty, která jsou doložitelná - písemná rozhodnutí a mailová korespondence. A stejně tak je doložitelný postup stavby startovního pořadí v Hustopečích, které mimochodem dělal člověk, který má jako odborník myslím poměrně slušné renomé. Takže Lukáši a Michalo, stačilo se zeptat a mohl jsem vám odpovědět. Komunikaci na fb, přes kterou jsem připomínkoval sestavené startovní pořadí je vám kdykoliv k dispozici (a tu nedokáže nikdo změnit), stejně tak, jako originál startovního pořadí, které mi bylo zasláno a které jeho autor nezapře. A určitě i víte, kdo startovní pořadí sestavoval. Zrovna tak jsou k dispozici záznamy dospečerů kteří řídili jednotlivé RZ a kterým do toho nemůžu zasahovat. Stejně tak jsou k dispozici kontakty na tyto dispečery. Ředitel totiž řeší pouze "průsery". Je tou osobou, o které se v řádech hovoří jako o osobě znalé trati jejíž přítomnost je na dispečinku povinná. Má za úkol v případě nehody vysvětit situaci, míry rizika nehody a rozhodnout o nasazení záchrannných prostředků. Rutinní provoz dělají lidé, kteří absolvovali patřičná školení a jsou v celé republice pouze čtyři pro všechny rally. Jim se do jejich činnosti rutinní raději necpu. Například propočítat kolik kde koho zpozdit na jedné RZ aby se zacelila díra která vznikla o dvě RZ jinde vyžaduje opravdu už nějaké znalosti a praxi. A tak dokonalý nejsem. Na rovinu, při všech starostech, které řediel rally má, mi na sledování nějaké posádky vašich jmen nebo čísla nezbýval čas i kdybych chtěl. Pokud máte tedy zájem, jsou vám všechny uvedené materiály k dispozici. A nadále nemám důvod vůči vám chovat jakoukoliv zášť nebo vůči vám nějak útočit i po tomto vašem projevu. Sám vím, že emoce jsou mnohdy hodně silné. Je nutné je ale mít vždy možnost doložit fakty.
13. 7. 2015 22:008
0 0
Rudo promiň, ale teď ses naprosto odkopal donaha. Naprosto s tebou souhlasím, co dělá a nedělá ředitel, co všechno musí zvládat a na c má lidi, ale ty za to stejné, co u sebe omlouváš, ve článku kritizuješ někoho jiného. Sám víš, jak je to těžké, že se chyba stane a pak napíšeš to co napíšeš a divíš se, že ti lidi vytknou to stejné. Pánové, všichni víte, jaká je to makačka rally udělat, zorganizovat a odjet. Teď bych doporučoval dva tři dny trochu vychladnout a pak se domluvit na tom, co bylo špatně a jak to všude, ne jen v Hustopečích a a Bohemce zlepšit. Díky, Petr
13. 7. 2015 23:059
0 0
no MravencZe, myslím, že to odkopání není tak úplné, RK má v mnohém (pořadí startu na Hustopečích jsem do detailu neštudoval) pravdu, ale souhlasím i s tebou, že pár dní na "vydechnutí" nebude na škodu, veselení kolem startovního pořadí si užijeme za chvíli na Barumce ještě víc a tam rozhodujou jiní páni, takže nic zatím nehoří, hlavně, aby se to hnulo směrem k dobrýmu
14. 7. 2015 08:4910
0 0
Rudo,

úvodem bych chtěl říct, že rally byla pro mě vždy koníčkem a zábavou. Vzhledem k tomu kolik jí obětovávám času a peněz, tak si ji snažím užít a hlouposti neřešit, ale po Hustopečích mi zůstala jakási pachuť. Rozhodl jsem se ji neřešit z výše zmíněných důvodů a také proto, že jste se tvářili, že na startovním pořadí nezáleží... Což jste mi na rally Bohemia a těsně po ní hrubě vyvrátili... Tvoje vyjádření k organizaci a tvoření startovky bylo dostatečným impulzem... To, že organizace rally není jednoduchá věc, víš Ty sám asi nejlépe. To, že jistá shovívavost a snaha konstruktivně řešit problémy s organizátory by měla být vlastní každému účastníkovi, bys měl asi také vědět nejlépe, ba co víc, měl bys jít vzorem (už třeba proto, že jsi ředitel rally a navíc nemalou měrou přispíváš k výchově mladých jezdců). To, na koho se obracet a s kým problém řešit, jsi více než detailně popsal ve svém posledním příspěvku, tak proč máš potřebu to řešit přes eWRC? Neměl bys organizátorům zavolat a osobně s nimi svoje návrhy a připomínky projít? Neměl bys nám jít vzorem? Škoda, těch protichůdných kroků... Hovoříš o emocích a sám píšeš pohled na Bohemku druhý den... Hovoříš o zaneprázdněnosti ředitele, ale hlásit počasí na Hustopečích stíháš, i když pouze vybraným posádkám... Hovoříš o renomé sestavovatele startovky, ale sám ji upravuješ, samozřejmě jen tak trošku... Rudo, bylo by asi dobré, aby jsi i Ty trošku vážil slova. A poslední věc k Tobě, my se Tě na tvář hustopečské startovky ptali, řekl jsi, že je to kvůli požadavku na servis, ale ten nikdo nedával...pak kvůli výkonosti v noci, ale co ten Zbyňďa Hrabec (sám řekl, že nikdy v noci nejel)...? Takže?... Rád to s Tebou proberu osobně, pokud k tomu máš ještě cokoli co říct. Děkuji a přeji všem co nejprůhlednější a bezproblémové rally podniky, ať si je můžeme užívat a jezdit domů s úsměvem. Pro každého z nás je důležité umístění v cíli, ale asi to nejdůležitější je, se vrátit zdravý a vyzávoděný. Sportu zdar a rally zvláště! smajlík Lukáš Nekvapil, NK Motorsport
14. 7. 2015 10:0311 Upraveno 10:05
0 0
Nemám do čeho kecat, páč jsem seděl doma. Nicméně si myslím, že veřejná diskuze je věci prospěšná a hodnotná, hlavně pro ty co seděli doma. Jen mne mezi, že přesně umíme poukazovat na chyby jiných za účelem matení pohledu na chyby vlastní. Přímo mne rozčiluje názor " no a co, však on taky " . Ale jedno je jisté. Problém servisu je stejný na všech soutěžích a startovní pořadí to samé. Než tady kydat hnůj a čichat, kdo více smrdí, doporučují hledat paní ředitelé řešení. A co třeba ARJ ke startovnímu pořadí. smajlík to patří pod oba vykricniky v blogu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!