„Vlčák“ a Jindřiška v roli palubních inženýrů

Tam, kde loni zářil, mu letos štěstěna nekvete. Na závodech, které loni absolvoval s rezervou, naopak dosahuje vynikajících výsledků.

Tam, kde loni zářil, mu letos štěstěna příliš nekvete. Na závodech, které loni absolvoval s viditelnou rezervou, naopak dosahuje vynikajících výsledků. Taková je letošní bilance Martina Vlčka, který spolu s Jindřiškou Žákovou absolvoval další dvě soutěže, zařazené do Mistrovství ČR v rally.

Do Hustopečí na Agrotec Petronas Syntium rally se oba členové posádky těšili. Koneckonců, kdo by se sem netěšil, když místní pořadatelé dokážou vytvořit přátelské prostředí pro všechny účastníky bez rozdílu. „Vlčák“ před startem tušil, že zopakování loňského třetího místa je v dané konkurenci spíše jen teorií. Přesto se do prvních kilometrů pustil s velkou vervou a po úvodních pátečních průjezdech mu patřila skvělá pátá příčka. Bohužel ne na dlouho. Hned na první „erzetě“ po setmění si Martin vyrobil tři problémy v krátkém sledu za sebou (hodiny, pomalý defekt, výlet do lesa), z nichž ten třetí měl na účinkování v soutěži osudový vliv. Fabia byla po ráně do stromu zcela nepojízdná, a tak ani o pokračování formou Super rally nemohla být řeč. „Osobně mám Rally Hustopeče hrozně ráda. Prostředí této soutěže – vinice, sklípky, šotolina – má své kouzlo a vždy se tam moc těším. Škoda tak brzkého odstoupení, ale i to je rally,“ konstatovala „Vlčákova“ spolujezdkyně Jindřiška Źáková.

A jak osudový moment viděl „Vlčák“? „V danou chvíli jsem vůbec nepochopil, co se vlastně stalo, reakce auta se nedala očekávat a přesto, že přední kola byla ve stopě zatáčky, zadní osa zmizela z cesty a tentokrát dokonale zafungovala odstředivá síla a úder o strom. Bohužel, nebylo příliš možností před osudnou zatáčkou, jak odhalit krátký defekt, respektive odraženou pneumatiku od paty ráfku z předchozí krizovky.“

Bylo jasné, že Martin s Jindřiškou potřebují na Hustopeče co nejrychleji zapomenout. Součástí terapie se stalo svezení se Subaru Impreza WRC, které na nadcházející Rally Bohemia jednorázově nahradilo uzdravující se týmovou fabii. Zatímco „Vlčák“ už s „wéercéčkem“ jednu předchozí zkušenost měl (vítězství na Valašské rally 2013 s Fabií WRC), ze strany Jindřišky se jednalo o úplnou premiéru. Anebo spíše o křest ohněm, uvážíme-li, kolik funkcí musí spolujezdec v tak složitém voze obsluhovat. „Při zjištění, že na Rally Bohemia se svezeme ve voze specifikace WRC, jsem byla nadšená, ale zároveň jsem si nedokázala představit, co vše obnáší ovládat takový vůz. Až ve chvíli, kdy jsem spatřila všechna ta tlačítka, kolečka, páčky a do ruky dostala několikastránkový „návod k obsluze Subaru Impreza WRC“, tak jsem znervózněla. První „ostré“ kilometry nás čekaly na shakedownu, kde jsme vysmátí přijeli do stopky a nechápali, co to auto dokáže,“ popsala strasti i slasti, spojené s premiérou v subaru „palubní inženýrka“ Jindřiška Žáková.

Žádný učený z nebe nespadl, a tak spíše jen idealista mohl očekávat, že motoricky silnější, zato však podvozkově ne úplně moderní subaru posune Martina Vlčka s Jindřiškou Žákovou výrazně dopředu. V úvodní sekci jezdila posádka Svarmetal Motorsportu podobné časy, na jaké jsme si u ní zvykli z fabie, „Vlčák“ se však netajil tím, že kdyby technika stoprocentně fungovala, mohl by ještě zrychlit. „Rally Bohemia považuji za jednu z nejkrásnějších soutěží v Česku, charakter tratí se často mění z úzkých technických úseků do širokých a rychlých protahováků. Právě na tyto úseky jsem se s půjčeným „WRCem“ nejvíce těšil. Přesně tady jsme měli využívat vysokého krouticího momentu a vyšší maximální rychlosti. Bohužel tomu tak úplně nebylo, neboť se nám v průběhu celého soutěže objevovala sporadická závada na motoru, a ta měla pravděpodobně vliv i na startovací program, který je u tohoto auta pro úspěšný start do rychlostní zkoušky zásadní. Snaha mechaniků i šéfa týmu Jaromíra Tomaštíka byla bezbřehá, i já jsem se snažil poskytovat klukům data a popis závady, ale přesto se nedařilo vynechávání motoru odstranit,“ smutnil pilot.

Potenciál spojení Vlčák – Jindřiška – Subaru naznačil druhý průjezd náročným Šumburkem, kde auto fungovalo, jak mělo, a rázem z toho byl pátý čas. Od tohoto okamžiku až do cíle se dvojice Svarmetal Motorsportu postupně zrychlovala a z dvanáctého místa po úvodní sekci se posunula až na sedmou příčku před startem závěrečné staroměstské „erzety“. Ani v závěru však technika svoji posádku nešetřila. „Fakticky nám zatrnulo před závěrečnou zkouškou, kde jsme přišli o tlak paliva a vypadalo to, že končíme. Subaru ale nakonec vyslyšelo mou prosbu a naskočilo, takže jsme nakonec do závěrečné zkoušky vyrazili. Situace se opakovala i před cílovou rampou, ale tam už byli po ruce pořadatelé a diváci,“ líčil infarktové momenty Martin Vlček.

Říká se, že konec dobrý, všechno dobré. Zisk sedmého místa absolutně na dosud nejlépe obsazené soutěži letošního šampionátu, druhá pozice ve třídě 13 pro vozy specifikace WRC a udržení páté příčky v průběžném pořadí Mistrovství ČR v rally byly rozhodně dobrými důvody, aby oba členové posádky odjížděli z Mladé Boleslavi spokojení. Nemluvě o tom, že oproti loňské účasti dokázal „Vlčák“ na místních tratích výrazně zrychlit. „Celá soutěž pro nás byla jedno velké testování. Potýkali jsme se s nejrůznějšími problémy, například nefunkčním startovacím programem, kvůli kterému jsme ztráceli cenné vteřiny na startech, jako mnoho dalších jsme se neubránili ani proražení gumy o vyfrézované díry na jedné z „erzet“. Letošní Rally Bohemia byla pro mě rozhodně jednou z nejobtížnějších a zároveň nejkrásnějších soutěží, kde se mi svezením ve voze WRC splnil sen a moc si cením našeho dojetí až na rampu. Velké díky patří Martinovi za krásné svezení a také celému JTRT týmu i mechanikům za velkou snahu při řešení problémů i skvělé zázemí,“ postarala se o závěrečné slovo Jindřiška.

Zatímco většině soupeřů začíná letní pauza, Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou pokračují v náročném programu. Nebudou chybět na startu obou letních soutěží Rallysprint série, přičemž červencová Rally Vyškov se uskuteční již na konci příštího týdne. Stejně jako ve Vyškově, tak i v Pačejově a na Barum Czech Rally Zlín se reprezentanti Svarmetal Motorsportu objeví za volantem osvědčené Fabie S2000.

Komentářů celkem: 11
18. 7. 2015 08:19
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
18. 7. 2015 10:11
0 0
Jsem přesvědčen, že tato WRCa by i dnes byla schopna porážet novodobé S2000 a R5ky. I na Dohnalovi je již vidět, že až Focuse vychytají, že bude ve výsledcích hodně vysoko.
18. 7. 2015 10:25
0 0
Sympatická posádka a přeji hodně úspěchů.
WRCa jsou nádherný auta , ale mám strach,až začnou porážet novodobá auta , tak je zase zakážou.
MPI
18. 7. 2015 19:32
0 0
No já se spíš obávám, že ač tady ta WRC jsou povolena,tak vzhledem k tomu, že se mi zdá, že zatím nikomu, kdo na ně přesedl, lepší výsledky nepřinesly, se k nim postupně většina zas vrátí... Viz třeba Odložilík, který snad po prvním závodě přesedl zpět do R5....
18. 7. 2015 21:04
0 0
Zrovna Odložilík říkal, že důvodem návratu k R5 je složitá a finančně i časově náročná údržba vozů WRC
MPI
19. 7. 2015 05:31
0 0
A také při jediném startu, co letos s Imprezou absolvoval prohlásil, že by tu s R5 jel stejně rychle a nebo možná rychleji.... To je právě ono, provoz těch WRC není levná záležitost a pokud na stejné nebo lepší výsledky stačí (aspoň podle mě) na provoz výrazně levnější R5, tak potom asi s wrc pojedou jen ti, kteří s tím jedou, protože prostě chtějí jet s wrc... Koneckonců z užší špičky WRC nejede nikdo (nepočítám ojedinělý start Brouka na Bohemce), z širší špičky (snad nikoho neurazím) jen Dohnal a Trněný a Cvrček, kdy u posledních dvou zmíněných to je hlavně díky tomu, že ty wrca tak nějak měli doma a Honzu Dohnala focus evidentně zkouší, kolik vydrží jeho nervy.... smajlík
19. 7. 2015 17:42
0 0
Člověk se většinou od jezdců dozví, že WRC mají silnější motor a obecně je to větší zábava jak pro řidiče, tak pro diváky, ale čistě co do rychlosti už jsou nová auta dál. Přeci už ta WRC mají skoro deset let a vývoj je rychlejší, než by člověk řekl.
20. 7. 2015 09:14
0 0
Jak je psáno v téhle TZ. Výkon to má skvělý, ale podvozkově "bída" oproti mladším vozů. A o podvozek jde v první řadě. Bez podvozku se kvalitní výsledek nezadaří.
20. 7. 2015 11:16
0 0
Jasné a preto Dohnal strácal 1:15 na Kopeckého po 10 RZ a na Pecha 35 sekúnd keby s tým focusom išiel Pech ,,tak by určite nestíhal na Kopeckého" tie wrc sú delá len keby to vedeli poriadne nastaviť tak r5 a s2000 by nemali šancu, keď by v tom sedel poriadny jazdec smajlík smajlík smajlík
20. 7. 2015 11:31
0 0
Ano je to zas a pouze o penězích. Aby jsi mohl auto správně nastavit (pochopit, vyzkoušet..atd.) musíš najezdit mnoho testovacích km (Kopecký třeba 10.000 s Fábií) - a teď už jen kupecký počty - motor, převodovka, tlumiče atd. mají životnost cca 1000-1500km - tedy musíš koupit cca 7x všechny hlavní komponenty - a to pouze na testování - Pokud to tedy ufinancuješ, pak se můžeš měřit s továrnou.
- jenom pro všeobecnou představu např. mapa pro mezinápravový diferenciál u Focuse má 144 hodnot které můžeš nastavit
20. 7. 2015 13:29
0 0
Ja si myslím, že aj keď by Pech išiel s Dohnalovým autom tak by bol bližšie Kopeckému ako s Mini . Samozrejme, že treba testovať ale 10000 km kopecký testoval kôli tomu, že oni stavali úplne nové auto. Ja si len myslím, že je blbosť, že r5 sú rýchlejšie tak ako to tu píše veľa ludí a ko staršie wrc napríklad focus alebo s12 impreza. Keď by tie autá mali originálne diely a boli by nastavené, myslím si že by boli rýchlejšie ako r5. Závisí strašne aj na trati napr. na rally Eger Herczig s fabiou s2000 porážal nové 1,6 wrc smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!