Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
25. 7. 2015 11:13 − 3846× − 0

Malcolm Wilson: M-Sport bude pokračovat i po 2017

Jedna z největších stálic světového šampionátu – tým M-Sportu bude pokračovat i po roce 2017.

Britský M-Sport, firma někdejšího soutěžáka Malcolma Wilsona, se MS účastní od roku 1997, kdy převzala péči o tovární tým značky Ford a od té doby dokázal dvakrát vybojovat titul mezi konstruktéry – konkrétně v letech 2006 a 2007 s novou generací Focusu WRC a jeho tehdejší pilot Marcus Gronholm sváděl po několik sezón těsné souboje s fenomenálním Sébastienem Loebem. To je však éra dvoulitrových vozů WRC, již několik let jsou na scéně vozy s motory o objemu 1,6 litru a k roku 2017 pak přijdou další změny v technických pravidlech, což znamená nástup další generace vozů WRC. Jak sdělil Malcolm Wilson v rozhovoru časopisu Motorsport Monday, M-Sport zůstane aktivní v MS i po tomto datu, když i díky zachování stejného objemu motoru neočekává přílišný růst nákladů na provozování tohoto sportu.

Martin Holmes (dále MH): Máte obavy ohledně ceny nových vozů WRC a toho, že dojde k velkému růstu nákladů?

Malcolm Wilson (dále MW): Neočekávám to, upřímně to nečekám vůbec. V otázce růstu nákladů si myslím, že ten bude minimální. Zajisté k nějakému nárůstu dojde, ale hlavní komponenty budou nadále hodně podobné. Budeme mít sice aktivní středový diferenciál, ale to je docela jednoduchá úprava a odstraní věci jako komplexníi uvolňování ruční brzdy, takže si myslím, že jedny náklady budou vyrovnány jinými ušetřeními. Motor bude v podstatě ten samý, jenom s restriktorem 36 mm, což na něm neznamená žádnou podstatnou změnu. Větší náklady budou zřejmě na aerodynamické prvky, protože ty budou hrát důležitější roli. Ale mimo tohle jsou technická pravidla velmi podobná současným, pouze s důrazem na trochu větší výkon a dramatičtější vzhled vozů. Myslím si, že přínosy těchto změn vyváží ten minimální nárůst nákladů. M-Sport nebude chybět ani po zavedení nových pravidel, takový je náš záměr.

MH: Budou mít nová pravidla vliv na změnu vztahu, který má M-Sport s Fordem?

MW: Stále máme velmi dobrou technologickou a pracovní spolupráci, nadále máme fantastickou technologickou podporu a tak to bude pokračovat i dál. Nemyslím si, že by Ford byl víc zaujat změnou pravidel a chtěl by se oficiálně více zapojit do spolupráce s námi. Musíme zůstat realisté, stále se velmi zajímají o to, co děláme, už jenom kvůli tomu, že závodíme s vozy Ford, ale než se evropská ekonomika stabilizuje, tak si myslím, že bude pro Ford obtížné se nějak více zapojit do MS.

MH: U nové generace vozů je očekáván růst výkonu, zvyšuje to vaše starosti o bezpečnost diváků a ochranu posádky?

MW:Myslím, že je fér poznamenat, že FIA má dobré plány nahlížející na budoucnost v otázce bezpečnosti. Nemůžu teď říct víc, ale vím, že na něčem pracují a v otázce bezpečnosti posádky si myslím, že to je problém, na kterém se pracuje neustále. Například pravidla na ochranný rám se neustále vyvíjejí a jsou pro nás životně důležité. Poslední, co bychom chtěli, je vidět nějakou z našich posádek zraněnou. Takže osobně nevidím bezpečnost jako problém. Pořád budeme výkonově na zhruba polovině toho, co měly vozy skupiny B v letech 1985 – 1986 a bezpečnost je dnes jinde. Tehdejší auta měla kolem 600 koní, pouze hliníkový ochranný rám a jejich řízení nebylo nejjednodušší. Od té doby proběhl velký pokrok a společně s FIA se budeme bezpečností zabývat dál.

MH: Jaké důležité aspekty nových pravidel musí být ještě rozhodnuty?

MW: V základu FIA a výrobci vědí, kam budou nová pravidla směřovat. To už bylo oznámeno, detaily jako rozměry zadního křídla, převis a další budou teprve rozhodnuty. Technické předpisy pro mechanické věci a výkonovou stránku aut jsou již nyní docela jasné.

MH: Myslíte si, že pro soukromníky používající nové vozy WRC bude hrozit nárůst nákladů?

MW: Ne, to rozhodně ne. Budeme doufat, že budeme schopní nadále produkovat tato auta za stejnou prodejní cenu jako naše současné vozy WRC. Doufám, že tady nárůst nákladů nevidím.

MH: Jak moc si myslíte, že se změní vozy po stránce výkonu?

MW: Pokud jde o nárůst výkonu, jisté je, že budeme mít více koní, takže z toho musí plynou zlepšení. O kolik, to je těžké určit, hodně záleží na tom, co se stane s pneumatikami a podobnými věcmi, jestli u nich proběhnou nějaké změny. Z toho co vím, tak se žádné změny neplánují, ale jeden nikdy neví.

MH: Dlouhou dobu se objevovaly obavy, že FIA využije této změny pravidel k prosazení "nových technologií", ale nemyslím si, že k tomu vůbec došlo.

MW: To je pravda, byla to obrovská úleva. Je pravda, že někteří lidé chtěli, aby se nové technologie zavedly, ale nakonec rozhodla jedna klíčová věc, kterou je cena. Pokud by se zavedlo hodně nových technologií, tak si myslím, že by nás to rozhodně poslalo mimo hru. Nejsme v pozici, abychom investovali do hybridních technologií či něčeho podobného, protože nemáme podporu a myslím si, že FIA si uvědomila, že to, co nejvíce potřebují je množství účastnících se týmů. A z toho úhlu pohledu jsem spokojený, že M-Sport může nadále zůstat ve hře a být schopný postavit auto, které bude konkurenceschopné.

Zdroj: HOLMES, M. (2015): Just-a-minute – Malcolm Wilson. Motorsport Monday, 3, č. 29, s. 78 – 81

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!