Proč je důležité mít amatéry
O víkendu se roztočí závodní kola v okolí Horažďovice na oblíbeném jednodenním podniku EPLcond Rally Agropa 2015. Soutěž má dlouhá léta své příznivce, letos se počet přihlášených zastavil na čísle 114. To obsahuje kromě soutěžáků v rámci RSS a poháru P+ i závodníky s historickými vozidly.
V seznamu přihlášených můžeme najít minimálně dvě dvojice, které se oficiálního podniku pod FAS v AČR zúčastní poprvé. Nutno ale zároveň dodat, že to nejsou žádná ořezávátka, co budou v ruce držet volant a blok s tužkou poprvé. Jedná se o posádky, které úspěšně jezdí dlouhá léta na čele třídy pro dvoulitrové vozy v Českomoravském poháru rallye (nebo v bývalém Rallye Cupu a Volném Poháru).
Trend postupného přecházení z volných soutěží do těch oficiálních, který započal zhruba před 2-3 lety, prostě pokračuje. A to je dobře. Dobře je to pro samotné posádky (nové trati, zkušenosti…), pro pořadatele (více posádek), pro FAS (tady ať si to každý oddůvodní sám) a koneckonců i pro diváky (neokoukané tváře = průjezdy). Tratit by relativně mohli organizátoři "volných". Ti si však na nezájem stěžovat nemohou – důkazem je aktuálně 115 přihlášených posádek na Rallye Železné hory, díl ČMPR, který se uskuteční týden po "Agropě".
Když se podíváme jen na první dvacítku přihlášených na pačejovský sprint a podrobně se koukneme na historii jednotlivých jezdců (kde jinde, než na ewrc-results.com), zjistíme, že přesně polovina z nich si minimálně jednou vyzkoušela "amatérský" podnik. Většina z nich právě na nějakém takovém podniku začínala. Někdo jednou soutěží, někdo i několika sezónami. Ošahali si, co to rallysport je, co obsahuje, co přináší a pak se třeba rozhodli pro postup o "úroveň" výše. A právě od toho by podle mě volné podniky měly být. Díky těmto lidem pak člověk může věřit, že existuje cesta, jak se dostat z nejslabší třídy až do vozu WRC, nebo že lze v budoucnu vést a vyhrávat třídu 3 ve velkém českém mistrovství… ;-) Pamatuji si i na závodníka, který čtyři roky jezdil soutěž na Kralovicku a v dalších letech pak projel půl Evropy po závodech IRC, ME i MS.
I já, když jsem začínal v roce 2012 nějakou smysluplnější sezónu, byl jsem přesvědčen, že pod FAS nikdy nepůjdu. Neutekla ani voda z rybníka a o dva roky později už jsem mával u bratrů Slováků na jejich bránu s kartičkou "licence". Na podzim toho léta jsem se svezl v Příbrami a letos jedeme větší část velkého českého šampionátu. Je to přirozený vývoj: člověk chce dál, dokud to jde.
Tohle je prostě legendární…
Co tím vším chci říct? Že je zapotřebí mít v ČR soutěže na úrovni dnešního ČMPR (v žádném případě neříkám, že je ta úroveň nízká), a to proto, že vychovává ať už mladé talenty nebo lidi ve středním věku, kteří "do toho jdou" a dovyplní startovní listiny za domácí špičkou v českých šampionátech. I tihle lidé dělají českou rally a jsou její součástí a díky, že jim fandíte.
No a teď hurá do Pačíva! :-)