Tommi Mäkinen – začneme pracovat z Finska
Před měsícem byl Tommi Mäkinen oznámen jako šéf týmu Toyota GAZOO Racing, který dovede značku Toyota zpět do kolbiště světového šampionátu, který značka opustila na sklonku 90. let poté, co vybojovala titul mezi značkami o čtyři body před dalším japonským výrobcem Subaru. Nyní se však Toyota vrací a server wrc.com položil jeho novému šéfovi několik otázek ohledně toho, co se za tuto krátkou dobu stihlo udát a jaké jsou další plány do následujícího roku.
Jak se daří dávat dohromady strukturu týmu?
Je to velký projekt, což si každý uvědomuje a okolo sebe potřebuji kvalitní lidi. V této chvíli se je snažíme najít a zformovat organizaci. Zatím to vypadá hodně pozitivně. Přichází k nám hodně kvalitních lidí, stejně tak dodavatelů, všichni s výborným přístupem k našemu projektu. Už existuje tým konstrukce, ale nadále musíme nabírat nové lidi. Náš plán je začít pracovat v polovině srpna. Jak budeme nabírat více lidí, tak doufám, že na začátku září už budeme fungovat naplno.
Můžete nastínit nějaká jména nejdůležitějších osob?
Mohu prozradit, že součástí týmu je Michael Zotos. Zbytek týmu je skoro složený. Oznámení provedeme, až budeme mít všechny na správných místech.
Foto: TOYOTA MOTOR CORPORATION
Kde bude tým sídlit?
Konečná lokalita ještě není rozhodnuta. Je to jedna z věcí, které musíme diskutovat s Toyotou. Tohle a řada dalších věcí se stále řeší. Ale každý ví, že náš časový harmonogram je jednou z největších výzev, to největší, abych řekl pravdu. Z toho důvodu začneme, včetně konstrukční fáze a stavby prototypů fungovat v naší současné lokaci v Puuppole. Ale víme, že do budoucna potřebujeme více místa. Zda-li to bude ve Finsku či někde jinde, to ještě nebylo rozhodnuto.
V jaké fázi vývoje se nacházíte s autem?
Základ bude Yaris. Spolupracujeme s TMG v Německu, ale odpovědnost za celý projekt leží na mé osobě a mé firmě – Tommi Mäkinen Racing. V současnosti vyvíjí TMG motor a hledáme další věci, na kterých se mohou podílet. Mají silné oddělení aerodynamiky, stejně jako další odvětví. O tom, jak moc budeme v různých oblastech spolupracovat budeme ještě diskutovat.
Do začátku sezóny 2017 zbývá 18 měsíců. Jak moc velká to je výzva?
Velká. Pokud všechno půjde podle plánu, tak si myslím, že stihneme všechno. K tomu ale potřebujeme rychle získat dostatečné zdroje.
Německý Yaris WRC, jak se bude lišit ten od Tommiho?
Jaké jsou nejdůležitější data ve vývoji auta v příštím roce?
Rád bych s testy začal co nejdříve. Doufám, že budeme připraveni někdy zhruba v březnu. Očekávám, že postavíme dva různé testovací týmy, abychom získali co nejvíce dat za různých podmínek. Nejpozději do konce října pak musíme mít finální specifikaci auta. V té chvíli musíme uzamknout návrh vozu. Poté můžeme, do termínu homologace koncem roku, dělat modifikace v případě, že něco půjde rychle změnit.
Použijete existující Yaris WRC z dílen TMG jako základ?
Yaris je ve specifikaci roku 2015 a technické předpisy pro rok 2017 jsou úplně jiné – výkonnější motory, jiná aerodynamika, větší šířka vozů a tak dál. Debatujeme nad tím, kolik z existujícího auta půjde použít. Ale ať se dělo cokoliv, musíme naše auta postavit podle předpisů pro rok 2017. Diskutujeme, co z Yarisu 2015 může být užitečné a pomoci nám urychlit a zjednodušit postup s naším projektem.
A koho byste rád viděl mezi jezdci týmu?
Ty nejrychlejší! Rád bych, aby auto řídili vítězové. Tomuto rozumím velmi dobře, protože jsem světový šampionát zažil jak mimo, tak zpoza čelního skla soutěžního auta. Ale také vím, že celek je o týmové práci. Ano, jezdec musí být velmi dobrý, ale stejně tak vše ostatní včetně auta a týmu.