4. 9. 2015 23:09 − 4891× − 0

Kdo se honí za titulem ve WRC2?

K hlavní klasifikaci světového šampionátu určené speciálům WRC už dlouhá léta patří podpůrné mistrovství.

K hlavní klasifikaci světového šampionátu určené speciálům WRC už dlouhá léta patří podpůrné mistrovství pro jezdce a týmy s vozy Super 2000 a R5. Před dvěma lety se někdejší SWRC přejmenovalo na WRC2, což byla pouze kosmetická změna a nikterak výrazně do šampionátu nepromluvilo ani zařazení produkčních vozů. Ty proti elitním speciálům třídy RC2 nemají moc šancí na úspěch. V letošním roce do mistrovství nastoupila velmi početná a kvalitní konkurence. Úvodní Rallye Monte Carlo se takřka celá odehrává na francouzské půdě a právě francouzské speciály koncernu PSA tam hrály prim. Úřadující juniorský mistr světa a Evropy Stéphane Lefebvre svou honbu za titulem začal vítězstvím. V Mexiku se jezdci Citroënu DS3 R5 držet s konkurencí krok nedařilo a jeho vystoupení skončilo havárií. V Portugalsku si Francouz vyjel body za páté místo a na Sardinii už dostal k dispozici spolehlivější DS3 ve specifikaci RRC. S tímto vozem se mu však dařilo ještě méně, v Itálii chyboval, v Polsku mu odešel motor a z Finska byl vyloučen. Šance na titul se vytratily a Lefebvre se už může plně soustředit na první starty s WRC. V Německu to hned dopadlo výrazně lépe než trápení ve WRC2.

Hodně se v podpůrném šampionátu trápí i další šťastlivec z Monte Carla, Craig Breen. Ir sezónu rozjel skvěle druhým místem, ale pak musel dvakrát, v Portugalsku i Finsku odstoupit pro poruchu motoru. Německo už jeho Peugeot 208 T16 R5 projet dokázal, ale kvůli defektu bral body jen za páté místo a do zbytku roku už si udržuje jen teoretické šance na titul. Hodně podobnou bilanci má i jezdec Citroënu Quentin Giordano, který bral body pouze ve dvou soutěžích a v Portugalsku a Finsku mu šance rovněž zhatila technika. Z případné hry o titul vypadli i další jezdci pilotující R5 z dílen Citroënu Karl Kruuda a Anders Grondal. Estonec vloni vyhrál oba skandinávské podniky WRC2, ale letos mu štěstí vyloženě nepřeje a světovou premiéru s DS3 musel kvůli technickým potížím dokonce přeložit ze Švédska až na Portugalsko. V neposlední řadě se premiérová sezóna ve WRC2 rozhodně nevyvíjí podle představ ani v případě pilota Peugeotu 208 T16 R5 Martina Kočího.

Francouzská technika má se zdoláním náročných světových tratí potíže a souboj o mistrovský primát ve WRC2 se tak zúžil na jezdce značek Ford a Škoda. Tovární stáj české značky se sice do bojů kvůli homologaci Fabie R5 zapojila až na konci května v Portugalsku, ale s o to větší vervou. Esapekka Lappi dokázal celou soutěž držet krok s lídrem Nasserem Al-Attiyahem, aby mu v cíli podlehnul o pouhých 12 sekund. Na Sardinii finský pilot chyboval a bodů si moc neodvezl, zato následující ultrarychlé rally v Polsku a Finsku zakončil dvěma triumfy a hned se dostal do čela bodování. V Německu se Lappi musel vypořádat s asfaltovým povrchem, kde nemá zrovna nejlepší bilanci. A to se ani v moselských vinicích nezměnilo. Do těch ostatně Fin v pátek vůbec nedojel, když už v RZ 2 svou Fabii zaparkoval mimo trať.

Úřadující mistr WRC2 Nasser Al-Attiyah sezónu rozjel výborně, když si z Mexika a Portugalska odvezl maximum bodů. Na Sardinii pak podobně jako jeho největší soupeř chyboval a mimo trať se objevil i v Polsku. Do Německa už Katařan dorazil se zcela novou technikou v podobě Škody Fabia R5 zapůjčené z Holandska. K boji se svým nejbližším rivalem si tak opatřil stejnou zbraň. Hned první rychlostní zkoušku ale moc nezvládnul, vyjel mimo trať a musel pokračovat s poškozeným vozem. Do cíle ale přeci jen dorazil, a to jako čtvrtý nejrychlejší muž WRC2. Ve výsledku mu to přineslo návrat do čela klasifikace WRC2, čímž víceméně srovnal krok s Lappim. Oba mají odjeto pět podniků a jejich rozdíl činí 2 body ve prospěch Katařana. Stejný počet soutěží má odjeto i Jari Ketomaa, který může pro vedoucí jezdce znamenat největší hrozbu, když ztrácí na čelo pouze 5 bodů. Pilot Fordu Fiesta R5 si ale pošramotil při své velké havárii v Portugalsku záda a musel vynechat domácí finskou rally, což pro něho muselo být velmi trpké sousto. Teď mu nezbývá než doufat, že se vrátí do plné zdravotní kondice a ve zbytku roku se o titul ještě popere.

V neposlední řadě se do bojů o nejvyšší metu mistrovství musí počítat se třemi jezdci, kteří zatím odjeli jen čtyři soutěže a mají tedy žolíka umožňujícího se dotáhnout na nejlepší trio. Yuriy Protasov letošní sezónu zahájil dvěma starty s vozem královské kategorie WRC, ale v Mexiku už začal s bojem o body do WRC2. Všechny čtyři dosud odjeté soutěže dokázal dokončit a na Sardinii se dokonce radoval z výhry. Na svém kontě má jen o 10 bodů méně než vedoucí Katařan a vzhledem k výhodě jednoho startu navíc jej může snadno předehnat. Další pilot Fiesty RRC Abdulaziz Al-Kuwari je na tom podobně, když také jednu soutěž (Argentinu) vyhrál a pokaždé slušně bodoval. Jeho konto je sice oproti Ukrajincovu o 5 bodů chudší, ale i tak si udržuje šance na titul. O vítězství v konečném hodnocení WRC2 by jistě měl zájem i Pontus Tidemand. Ten se však v průběhu roku stal továrním jezdcem Škody a tak o svých startech nemůže rozhodovat sám podle sebe. Kokpit ve Fabii R5 si vyměňuje s Janem Kopeckým a do konce roku stěží stihne odjet tři zbylé soutěže, ve kterých může bodovat. S jedenáctibodovým odstupem za Al-Attiyahem toho tak nejspíš už moc nevyvede.

Následující Coates Hire Rally Australia na svém startu přivítá dosti zchudlé pole účastníků WRC2. Chybět tam ale nebudou Al-Kuwari a Protasov, kteří tím konečně odjedou svou pátou soutěž a srovnají co do počtu startů krok s Lappim. Al-Attiyah se rovněž rozhodnul pro start na druhém konci světa a čeká ho tam už předposlední letošní možnost získat body. Vzhledem ke konkurenci je navrátilec do kokpitu Fiesty RRC největším favoritem na vítězství. Předvést se na své domácí půdě v co nejlepším světle ale jistě bude chtít i Scott Pedder s Fiestou R5.

Aktuální situace ve WRC2

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!