Ogier vítězí i ve Skippyho domovině
Mistrovství světa se o tomto víkendu obrátilo hlavou dolů. Tedy alespoň obrazně, jelikož se šampionát přesunul na nejmenší kontinent, když se konala Australská rally. Ta nabídla poměrně specifické šotolinové tratě, celkem si jich posádky v ostrém tempu užily 311 kilometrů, které byly rozděleny do 17 rychlostních zkoušek ve třech etapách. Nejdelším testem soutěže byl ten s názvem Nambucca, který měřil 50 kilometrů a jel se dvakrát v sobotu a tvořil více jak 80 % kilometráže druhé etapy. Vzhledem k časovému posunu se pro českého diváka odehrávalo vše podstatné v noci, výjimkou byla zmiňovaná druhá etapa, jejíž druhá sekce se jela vpodvečer a posádky okusily i tmy. Neděle se pak odjela dle tradičního schématu, když se končilo po poledni tamního času a když se český divák probudil, měl už výsledky naservírované a hned věděl, kdo vyhrál. To bylo docela podstatné, jelikož Ogier zde mohl rozhodnout o svém vítězství a zisku třetího titulu mistra světa a to samé pak platilo pro Volkswagen mezi konstruktéry.
© Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Nyní se ale vraťme na začátek soutěže a pojďme se popořadě podívat na dění. První zkoušku vyhrál Sordo, který jel v béčku Hyundai, když jeho místo dvojky za Neuvillem získal pro Australskou rally Paddon. Za Španělem se pak seřadili Mikkelsen a Tanak a stejné jméno vedoucího jezdce pak platilo i po RZ2, když se na druhé místo za Sorda dostal Paddon s další i20 WRC. Po třetí zkoušce se na třetím místě objevil Meeke, který se po následující zkoušce dostal do čela před dvojici Hyundai. Teprve za touto trojicí pak jely Volkswageny z nichž byl v této chvíli nejrychlejší Mikkelsen. Ale rozestupy mezi posádkami byly minimální, vždyť první osmička byla vměstnána ve 20 sekundách. Druhá páteční sekce přinesla atak Latvaly, který se nejprve dostal před své týmové kolegy, aby se na RZ6 posunul na druhé místo za Meeka a po RZ8 pak dokonce na příčku první, avšak jeho náskok na druhé Brita čítal jen dvě sekundy. Dalším 26 sekund nazpět pak již číhal Ogier, o něco málo víc zaostával čtvrtý Mikkelsen a pátý byl Sordo, který po pátku držel pozici nejlepšího Hyundai.
Sobota nabídla pouhé čtyři testy, ale co kvantitu nahrazovala kvalita, když se jela Nambucca se svou úctyhodnou délkou. Po jejím prvním průjezdu se do čela vrátil Meeke, ale bylo to o 26 desetin a jezdec ze Severního Irska se v dojezdu nechválil za volbu pneumatik, která se mu nepovedla. Po RZ10 se nic na čele neměnilo, za Meeka a Latvalu se však na třetí příčku posunul Ogier, jenž na první místo ztrácel necelé 4 sekundy. A když Francouz vyhrál druhý průjezd obří zkouškou, tak se posunul před svého týmového kolegu a svůj postup vpřed pak korunoval po RZ12, kdy se posunul i před Meeka. Po sobotě tedy vedl Ogier, ale o pouhé tři desetiny před Meekem a ten měl pak 2,3 sekundy k dobru na třetího Latvalu. Čtvrtý byl Mikkelsen a pozici nejlepšího Hyundai si pro sebe opět získal Paddon na páté příčce.
© Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
V neděli pak zbývalo odjet posledních pět testů a vzhledem k rozestupům také rozřešit otázku, kdo bude vítěz a odveze si z Austrálie nejvíce bodů. Už po první nedělní zkoušce bylo lehce naznačeno, když svůj náskok na čele navýšil Ogier a na druhé místo se posunul Latvala, třetí Meeke rázem ztrácel na Finovu druhou příčku sedm sekund. A dvojice Volkswagenů odjížděla i v dalších testech zbytku světa, navíc třetí nejlepší časy v testech zajížděl Mikkelsen, který se nebezpečně blížil Meekovi a Britovi hrozilo, že by mohl přijít i o poslední medailový post. A po RZ16 se tak mělo stát, naštěstí pro Meeka si Mikkelsen připsal penalizaci za pozdní příjezd do servisu po RZ15 a ve zbylých dvou testech ji nedokázal eliminovat. Vítězem se tedy stal Ogier, který si připsal dostatek bodů k tomu, aby mohl slavit třetí titul mistra světa, druhý byl Latvala, i díky jeho bodům pak mohl Volkswagen slavit i titul mezi konstruktéry. Třetí příčku udržel Meeke o 59 desetin před Mikkelsenem a pro Severního Ira šlo o první pódium od vítězné Argentiny.
Na pátém místě dojel Paddon, který byl opět nejrychlejší z vozů Hyundai (to ostatně není za zhruba pět-šest posledních soutěží nic nového), šestý byl Tanak a na sedmém místě pak dojel Neuville. Ten měl jen 7 sekund náskoku na osmého Sorda, ale naskýtá se otázka, jak by toto pořadí vypadalo, kdyby Sorda nezlobily v sobotu brzdy. Ale to je kdyby a na to se v rally nehraje. Devátý dokončil Evans a na desáté příčce byl nejrychlejší jezdec WRC2 Al-Attiyah, který se po Fabii R5 v Německu vrátil do kokpitu Fiesty RRC. Za ním v rámci WRC2 dokončil na druhém místě Protasov, třetí byl pak Al-Kuwari, čtvrtý domácí Quinn s Lancerem a pátý Linari s produkční Imprezou.
© Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Rally Australia – pořadí v cíli | |||
---|---|---|---|
1. | Ogier Sébastien – Ingrassia Julien | Volkswagen Polo R WRC | 2:59:16,4 |
2. | Latvala Jari-Matti – Anttila Miikka | Volkswagen Polo R WRC | +12,3 |
3. | Meeke Kris – Nagle Paul | Citroën DS3 WRC | +32,6 |
4. | Mikkelsen Andreas – Floene Ola | Volkswagen Polo R WRC | +38,5 |
5. | Paddon Hayden – Kennard John | Hyundai i20 WRC | +55,1 |
6. | Tänak Ott – Mölder Raigo | Ford Fiesta RS WRC | +1:38,0 |
7. | Neuville Thierry – Gilsoul Nicolas | Hyundai i20 WRC | +2:08,3 |
8. | Sordo Dani – Martí Marc | Hyundai i20 WRC | +2:15,2 |
9. | Evans Elfyn – Barritt Daniel | Ford Fiesta RS WRC | +4:33,7 |
10. | Al-Attiyah Nasser – Baumel Matthieu | Ford Fiesta RRC | +11:46,5 |
Kompletní výsledky Australské rally naleznete na serveru eWRC-results.com.