Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
5. 10. 2015 23:14 − 5651× − 20

Rozporuplné hodnocení Tour de Corse

Od Korsické rally neuplynulo příliš času, ale šéfové továrních týmů nejsou ve svých hodnoceních příliš vstřícní.

Letošní ročník Tour de Corse znamenal návrat soutěže po sedmi letech zpět do světového šampionátu a formát rally byl naprosto odlišný oproti zbylým 12 podnikům. Pouhých devět předlouhých rychlostních zkoušek, které posádky provedly po celém ostrově nebylo něco, co bývá na každé světové rally a navíc se v úvodu přidalo špatné počasí, které z Rally 10 000 zatáček udělalo, v případě některých posádek, spíše boj o přežití, než skutečné závodění. Ale jak se nechali slyšet šéfové některých týmů jezdících s vozy specifikace WRC, zas tak dobře MS s návratem na Korsiku neudělalo.

Například Jost Capito, šéf VW Motorsportu byl rozladěn z podoby servisní zóny: "Servisní zóna se ani nepřibližovala tomu, jak by měl servis na podniku MS vypadat. Nemyslím si, že je úplně nutné jet okolo ostrova, měli jsme čtyři nebo pět hotelů a po celou dobu jsme museli ještě platit pokoj v Corte, kdyby jej náhodou někdo z našich jezdců potřeboval. Některé části této soutěže byly směšné." A o mnoho spokojenější není ani Malcolm Wilson z M-Sportu, který by se nebránil návratu do Alsaska a jenž nebyl spokojen s tiskovkou po první etapě, kdy vedl jeho jezdec Elfyn Evans. "Na tiskové konferenci nikdo nebyl a pak se nekonala žádná tiskovka pro šéfy týmů. Nebyli tu žádní diváci, nulový zájem. Za 12 měsíců jsme se z Francie, mající bez debat nejlepší servisní zónu v šampionátu, přesunuli do bažiny. Je bez debat, že bych se raději vrátil do Alsaska, než jel tady. Bylo mi líto organizátorů skrze počasí, na nějž dobře zareagovali, ale nemůžete tuto rally srovnávat s Alsaskem," uzavírá své vyjádření Malcolm Wilson.

Jediným šéfem, který byl s Tour de Corse spokojený byl Yves Matton z Citroenu, kterého mohl hřát dobrý pocit z toho, že jeho jezdci dokázali vybojovat dostatek bodů, aby se francouzská značka dostala před Hyundai v poháru konstruktérů: "Je příliš brzy na vážná hodnocení. Ano, loni jsme v Alsasku viděli davy lidí, ale lepší je srovnávat s prvním rokem, kdy se tam jelo." Stejně jako mezi šéfy se pak kritika a chvála různily mezi jednotlivými jezdci. Hayden Paddon například nebyl spokojený s podobou harmonogramu soutěže: "Nemám o něco takové zájem. Bylo hodně prostojů s čekáním a hodně jsme se najezdili po ostrově při přejezdech. Proč jsme cestou do a z uzavřeného parkoviště nemohli jet další rychlostní zkoušku? Namísto toho jsme se přepravovali na start testů a pak tam čekali s rukama za zády," hodnotí Novozélanďan uplynulou soutěž.

O něco smířlivější pak byl k Tour de Corse novopečený mistr světa Sébastien Ogier. "Pro jezdce je to velice náročná rally a jezdit na těchto zkouškách je opravdu zábava. Negativem je možná ostrovní poloha. Přijížděli sem fanoušci, ale ne tolik, jako do Alsaska. Počasí bylo příšerné, s tím jsme měli smůlu. Dlouhé zkoušky se mohou zachovat, ale v průběhu víkendu nám chybělo trochu akce. Možná by pořadatelé mohli lehce přehodnotit itinerář, třeba nechat jenom jeden den dlouhých zkoušek," uzavírá svým návrhem na úpravu harmonogramu korsické soutěže Seb Ogier.

Komentářů celkem: 20
5. 10. 2015 23:53
0 0
Netvrdim ze vse na Tour bylo super, ale maji za me palec nahoru uz za to ze meli vuli zkusit neco jinyho. S pocasim meli fakt smulu, na to se nijak moc pripravit neda, i kdyz tady se asi ukazala nejvetsi nevyhoda dlouhych RZ - zruseni byt jedne RZ pak ma za nasledek vyrazne zkraceny souteze. Obcas by me zajimalo jak by to vypadalo kdyby ty souteze planovaly tymy - to by se za chvili jelo nekde na okruhu, aby to na sebe hezky navazovalo, videlo to spoustu lidi a pokud mozno se nenicila technika......
6. 10. 2015 07:46
0 0
Mně příjde, že jezdecká komunita rally značně vyměkla v porovnání se svými předchůdci. Nejsem sice pamětník, ale z vyprávění vím, že dříve se rally jezdila především po dlouhých RZtách a žádná se nejela 2x. Jezdci i technika to zvládali. Nyní prostor pro polemiku - co je obecně lepší. Dlouhé náročné soutěže, které na 100% prověří techniku i jezdce, nebo krátké soutěže namotané na pár kilometrech?
6. 10. 2015 08:13
0 0
Je to jako ve všech odvětvích sportu. Čím víc peněz se v tom motá, tím větší "primabaleriny" to dělá z aktérů.
6. 10. 2015 08:25
0 0
Tak asi se nejde divit, že tam nebyli diváci. Z diváckého hlediska je to naprosto nevhodný formát soutěže.
6. 10. 2015 08:53
0 0
K.Arno:Myslím, že jsi myslel slovo " primadona ", "primabalerína " je skutečně něco jiného...Ale protože si mnozí z Vás myslí ,i když s tím nemáte vlastní zkušenost, že můžete nynější jezdce nějak zhazovat, musíte si uvědomit, že dříve se mohlo trénovat skoro naplno, ne se seznamovat s tratí dvěma průjezdy rychlostí babičky na výletě, jezdci jezdili často s poloostrými auty s vlastnostmi i výkonem a obutím jako závodní trenovanou rychlostku kolikrát chtěli, třeba i 10x,týmy si dělaly soustředění i měsíc dopředu na trati soutěží, no a podle toho taky vypadaly rozpisy , precizně nachystané i na mlhu apod.,za každou rychlostkou býval plně vybavený servis, který byl schopen dát auto zcela do pořádku, včetně výměny třeba i hlavy motoru, o podvozku či pneumatikách ani nemluvě, někdy se přezouvalo i uprostřed rychlostek/ Monte apod./, navíc rozdíly mezi posádkami v cíli byly řádově v minutách, ne ve vteřinách, takže se v případě náskoku dalo někde kvůli ubrat,dnes posádka ztratí na 25 km rychlostce v prachu 10 vteřin a ví, že už se to nedá dohnat...
Je ale fakt, že někdo dokázal být 2x mistrem světa s rozpisem lehká , střední či těžká levá či pravá...smajlík
6. 10. 2015 09:23
0 0
Původně napsal Vrátníček
K.Arno:Myslím, že jsi myslel slovo " primadona ", "primabalerína " je skutečně něco jiného...Ale protože si mnozí z Vás myslí ,i když s tím nemáte vlastní zkušenost, že můžete nynější jezdce nějak zhazovat, musíte ...

Když slyším mitfáru u top jezdců a kadenci jeho diktátu, nevím, zda by projetím si tratě o další dva průjezdy něco změnilo na rozpisu. Myslím, že tam už moc není, kam se posunout. Dnešní top jezdci mají dle mě rozpis velmi podrobný a precizní. A nemluvě, že většina top jezdců zná tratě ms nazpaměť...
6. 10. 2015 09:42
0 0
Přesně tak. Už mnohokrát jsem si všiml, že se něčí mitfára zasekl, slepila se mu na zlomek vteřiny stránka a jezdec ani nezpomalil a další dvě, tři nepřehledné zatáčky, než se mitfára chytl, jel naplno.
6. 10. 2015 12:30
0 0
Myslel jsem, že divák je na rally obtížný hmyz nebo to platí jen někde? smajlík
6. 10. 2015 13:42
0 0
Vrátníček: A teď si představ, že s rozpisem Lehká, střední, těžká byl dokonce i Kankkunen 4x Mistr světa! smajlík)) Na tratích, které měli tisíce km a rozdíly byly v minutách. Dnešní sprinty se blíží F1, bohužel i rozdíly v desetinách vteřin. Zažil jsem obojí a nejsem si jist, zda se to ubírá správným směrem...
6. 10. 2015 15:30
0 0
Mě ty sprinty vyhovují.Zažiješ více průjezdů a víš že jezdci jedou nadoraz smajlík smajlík
6. 10. 2015 18:10
0 0
fallcat: No jo, máš pravdu,já ty tituly u Juhy blbě spočítal...
vencls,liposh:Chlapci, vaši štěpnou myšlenku, že si jezdci zapamatují nazpaměť 13podniků MS x cca200-300 km rychlostních zkoušek skutečně nebudu vyvracet..evidentní ztráta času.
6. 10. 2015 18:39
0 0
Na druhou stranu je to jen pár let, kdy vyšel článek, kde o tom Loeb přímo hovořil (že je schpen jet 80-90% tratí po paměti)... Ale netvrdím, že to tak může dělat každý, spíš mi to tenkrát vyznělo tak, že má paměť jako slon a stačí mu "pár" průjezdů aby si to zapamatoval...
6. 10. 2015 18:44
0 0
A jestli to náhodou nejezdí "po paměti" taky díky tomu, že dnes máme vymoženosti jako google street view nebo minikamerky, na které si můžeš natočit rychlostku a pak si ji pouštět doma třeba do bezvědomí... smajlík

Taky mně příjde, že lidi si dost idealizují jezdce minulých generací, ale ono ještě neznamená, že když tenkrát jezdili delší rally a měli nebezpečnější auta, tak že je to nějak extra bavilo... Zrovna nedávno jsem viděl dost zajímavý rozhvor s Toivonenem, který byl dost kritický jak autům tak k tehdejším šíleně dlouhým rally... A to ještě chudák nevěděl, že na druhý den po rozhovoru bude mít kremaci smajlík
6. 10. 2015 18:56
0 0
Původně napsal Vrátníček
fallcat: No jo, máš pravdu,já ty tituly u Juhy blbě spočítal...
vencls,liposh:Chlapci, vaši štěpnou myšlenku, že si jezdci zapamatují nazpaměť 13podniků MS x cca200-300 km rychlostních zkoušek skutečně nebudu vyvracet..evidentní ztráta č...

Netvrdim, že si jezdci pomatují 100% SS z celého kalendáře ms, ale třeba co si matně vybavuju, Jary minulej rok při finský rally prokázal, že minimálně na této soutěže (dle mě) 100 % km SS zná. A myslim, že to bylo i ve více případech... Jak píše John a potvrdilo se v sestřihách u ix jezdců. Po seznamovačkách každej usedne k notbuku a do noci "najíždí" další průjezdy každou SS. V tomto ohledu nejde doba před třiceti lety srovnávat!
6. 10. 2015 19:17
0 0
Jo i Mikko říkal, že trénuje paměť nějak speciálně po vzoru Loeba aby si vložky pamatoval. Třeba ne úplně, ale blbý místa, sžíráky atd. Onboardy z předešlých ročníků taky dovedou své. Nehledě na to, že i M.Martin říkal, že jezdec potřebuje alespoň tři roky, aby poznal tratě a věděl, kde může rychle a kde neriskovat. Ale i tak to pořád jezdci ze špičky musí sakra umět!
6. 10. 2015 20:02
0 0
Vrátníčku, že Ty máš děravou paměť a neumíš zacházet s google street view a s kamerou ještě nic neznamená smajlík
6. 10. 2015 20:06 Upraveno 20:08
0 0
Ano, existuje určitý způsob mentálního trénování, kdy si jezdec tzv.nasucho a se zavřenýma očima jakoby projíždí trať, používají to i okruhoví jezdci, ale já nepoužívám ani kameru do auta,přes tu skutečnost, že některé rz jezdím již přes 30 let, tak je jedna věc takovou rz znát a druhá věc , jet na ní rychle, což alespoň já bez spolujezdce a rozpisu nedokážu,někdy tedy už ani se spolujezdcem.... No ale vážně, neexistuje člověk, který by si zapamatoval všechny podrobnosti rozpisu, katy,brzdy,horizonty,venkem , vnitřkem,+,- či bordel , vlko, bahno apod.
liposh mě předběhl...zase, když se vám chlapci vypnou ty vaše mobilní pojítka a tablety a navigace, tak já podle azimutu, vrstevnic a lišejníků vždy trefím domů...
Možna tak Rain Man, ten říkal, že je dobrý řidič...smajlíksmajlík
8. 10. 2015 12:18
0 0
Vrátníčku,teď jsi právě napsal ten rozdíl.Ty nedokážeš jed rychle kdežto oni ano.
8. 10. 2015 16:11
0 0
sgtr: No co já se na svá stará kolena bolavý všechno o sobě nedovím...ale jedno vím zcela jistě, "jed " rychle opravdu neumím....smajlík
8. 10. 2015 17:27
0 0
Opatrně s tím jedem smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!