Malcolm Wilson o Číně a Korsice (a malá úvaha závěrem)
FIA tlačí na zařazení podniku WRC v Číně do kalendáře. V ještě definitivně neodsouhlaseném návrhu 14 WRC soutěží pro rok 2016, je Čína zařazena. Pro týmy však představuje Čína mimořádnou logistickou (a nákladovou – výdaje na čínský podnik se pohybují kolem jednoho milionu EUR) zátěž a o kalendář budou ještě svedeny tvrdé boje. Na druhou stranu je Čína pro všechny značky mimořádně zajímavým a stále ještě se rozvíjejícím trhem s nezanedbatelným potenciálem. Je proto přirozené, že výrobci mají zájem se na něm prezentovat prostřednictvím nejvyšších kategorií motorsportu – F1 a WRC. Zdali však budou výrobci a týmy připraveni resp. schopni nést výdaje na čtrnáctý podnik WRC není jisté. Pravděpodobnější je, že se „čínskou obětí“ stane některá z tradičních soutěží. Mimořádně pikantní je tato otázka pro Malcolma Wilsona. Statut továrního týmu je totiž M-Sportu pouze propůjčen a Ford jej přímo nefinancuje, Wilson jej provozuje jako primárně komerční společnost a musí se proto ohánět mnohem více než klasické tovární týmy.
„Musím se na podnik WRC v Číně dívat jako na investici a doufat, že představíme M-Sport v Číně jako spolehlivého partnera jak našim zákazníkům, tak výrobcům, kteří budou mít zájem. Abychom prezentovali naše schopnosti, budeme i v budoucnu vyvíjet WRC vozy.“
Spekulace, neohlíží-li se Wilson jako mimořádně schopný manager po novém partnerovi a nedočkáme-li se ve střednědobém horizontu čínského výrobce ve WRC, je nabíledni. Nyní je však partnerem Fordu a připravuje Fiestu pro rok 2017.
„Základní data budoucích WRC slibují vozy snů. Nepřehlédnutelně odkazují na základní model, přesto budou super sexy.“
Výhled na 14 soutěží v roce dělá Wilsonovi starosti a na základě letošních zkušeností by nejraději z kalendáře vyškrtl Korsiku, čímž by se ulevilo napjatému rozpočtu M-Sportu.
„Tahle rally už prostě neodpovídá současným požadavkům a je tím zbytečná. Bylo tam špatné místo pro servis, u malého města, omezené možnosti ubytování a tak dále. Průběh a náklady soutěže jsou pro mě neakceptovatelné. Navíc tam nebyli prakticky žádní diváci. Je jistě zklamáním, když v pátek večer vede Elfyn Evans rally a u našeho servisu není jediný divák… Nejvyšší liga musí myslet více globálně a prezentovat se jinak, v tom jsou výrobci a promotér zajedno.“
Nejen na základě těchto vyjádření se zdá, že v příštím roce bude mít kalendář WRC 13 podniků. S Čínou a pravděpodobně bez Korsiky.
Pro nás, fanoušky rally, se v této souvislosti nabízí řada úvah na téma budoucnost rally. Čínskému mistrovství letos vládne Chris Atkinson s VW Golf v národní homologaci, který připravuje Prodrive. Budou čínští výrobci akceptovat, aby jejich mistrovství vyhrávaly vozy nečínských značek? Budou stavět vlastní rally speciály? Bude se na vývoji vozů podílet M-Sport? Objeví se někdy ve WRC čínská značka? Bude tou značkou Great Wall, který má v bulharském Loveči výrobní resp. montážní základnu pro dodávky sériových vozů do Evropy? Budou v rally jezdit hybridy jako ve F1, když čínský výrobce BYD již postavil soutěžní variantu svého hybridu Qin? Stejně tak se ovšem můžeme ptát, ustojí-li WRC masivní vzestup popularity rallycrossu a nestane se něčím podobným jako Mistrovství světa cestovních vozů…
ale vážně...je fakt, že tam bylo málo diváků, celkově...a z těch, co byli v servisu, tak 3/4 lidí mělo nějakou visačku tour de corse...až jsme se cítili méněceně...
z hlediska bezpečnosti...v míře našich bezpečnostních opatření by se tam odjelo tak 10% celé trati...
ale to už jsem jinde, o tom nikdo nemluvil...
za mě osobně korzika super třeba jsem si dopředu nemyslel, že si budu fotit auta zevnitř zatáčky vlastně odkudkoliv jsem chtěl...
Co sa tyka navstevnosti, urcite svoju rolu zohralo aj pocasie, ale myslim si ze najvacsiu chybu nesie promoter ako taky a aj doba a mentalita ludi...
Dalej Malcolma si vazim ako cloveka ktory toho pre rally urobil strasne vela ale pokial chce sediet v teplej lozi tak nech sa prace na okruhy toto je rally!!! takze by mal behat v gumakoch po servise s umevom na tvari!!!
Podla mna by Korzika mala dostat sancu aj buduci rok. uz tak je nesmierne malo asfaltovych sutazi kde divaci mozu vidiet sutazak na velkych bielych 18kach pricapanych k zemi "Sniva niekto z vas o sutazakau v soto specifikacii? ja nie...