Malcolm Wilson o Číně a Korsice (a malá úvaha závěrem)

FIA tlačí na zařazení podniku WRC v Číně do kalendáře.

FIA tlačí na zařazení podniku WRC v Číně do kalendáře. V ještě definitivně neodsouhlaseném návrhu 14 WRC soutěží pro rok 2016, je Čína zařazena. Pro týmy však představuje Čína mimořádnou logistickou (a nákladovou – výdaje na čínský podnik se pohybují kolem jednoho milionu EUR) zátěž a o kalendář budou ještě svedeny tvrdé boje. Na druhou stranu je Čína pro všechny značky mimořádně zajímavým a stále ještě se rozvíjejícím trhem s nezanedbatelným potenciálem. Je proto přirozené, že výrobci mají zájem se na něm prezentovat prostřednictvím nejvyšších kategorií motorsportu – F1 a WRC. Zdali však budou výrobci a týmy připraveni resp. schopni nést výdaje na čtrnáctý podnik WRC není jisté. Pravděpodobnější je, že se „čínskou obětí“ stane některá z tradičních soutěží. Mimořádně pikantní je tato otázka pro Malcolma Wilsona. Statut továrního týmu je totiž M-Sportu pouze propůjčen a Ford jej přímo nefinancuje, Wilson jej provozuje jako primárně komerční společnost a musí se proto ohánět mnohem více než klasické tovární týmy.

„Musím se na podnik WRC v Číně dívat jako na investici a doufat, že představíme M-Sport v Číně jako spolehlivého partnera jak našim zákazníkům, tak výrobcům, kteří budou mít zájem. Abychom prezentovali naše schopnosti, budeme i v budoucnu vyvíjet WRC vozy.“

Spekulace, neohlíží-li se Wilson jako mimořádně schopný manager po novém partnerovi a nedočkáme-li se ve střednědobém horizontu čínského výrobce ve WRC, je nabíledni. Nyní je však partnerem Fordu a připravuje Fiestu pro rok 2017.

„Základní data budoucích WRC slibují vozy snů. Nepřehlédnutelně odkazují na základní model, přesto budou super sexy.“

Výhled na 14 soutěží v roce dělá Wilsonovi starosti a na základě letošních zkušeností by nejraději z kalendáře vyškrtl Korsiku, čímž by se ulevilo napjatému rozpočtu M-Sportu.

„Tahle rally už prostě neodpovídá současným požadavkům a je tím zbytečná. Bylo tam špatné místo pro servis, u malého města, omezené možnosti ubytování a tak dále. Průběh a náklady soutěže jsou pro mě neakceptovatelné. Navíc tam nebyli prakticky žádní diváci. Je jistě zklamáním, když v pátek večer vede Elfyn Evans rally a u našeho servisu není jediný divák… Nejvyšší liga musí myslet více globálně a prezentovat se jinak, v tom jsou výrobci a promotér zajedno.“

Nejen na základě těchto vyjádření se zdá, že v příštím roce bude mít kalendář WRC 13 podniků. S Čínou a pravděpodobně bez Korsiky.

Pro nás, fanoušky rally, se v této souvislosti nabízí řada úvah na téma budoucnost rally. Čínskému mistrovství letos vládne Chris Atkinson s VW Golf v národní homologaci, který připravuje Prodrive. Budou čínští výrobci akceptovat, aby jejich mistrovství vyhrávaly vozy nečínských značek? Budou stavět vlastní rally speciály? Bude se na vývoji vozů podílet M-Sport? Objeví se někdy ve WRC čínská značka? Bude tou značkou Great Wall, který má v bulharském Loveči výrobní resp. montážní základnu pro dodávky sériových vozů do Evropy? Budou v rally jezdit hybridy jako ve F1, když čínský výrobce BYD již postavil soutěžní variantu svého hybridu Qin? Stejně tak se ovšem můžeme ptát, ustojí-li WRC masivní vzestup popularity rallycrossu a nestane se něčím podobným jako Mistrovství světa cestovních vozů…

Komentářů celkem: 5
22. 10. 2015 20:31
0 0
Velká škoda ,pro mě byli videa a celkově pokoukání na sestřih z korsiky tou nejpěknější záležitostí sezony zatím...A každého asfaltu mimo kalendář je škoda smajlík
22. 10. 2015 21:08
0 0
Nikdo by si nepřál vyrovnanější poměr mezi asfaltem a šotolinou, než já. Už jen proto, že rally auta nevychází z aut do terénu, ale primárně jezdících na asfaltu. Malcolm má ale naprostou pravdu bohužel. A úvaha závěrem je zajímavá, nedivil bych se tomu, že i dost pravdivá smajlík
22. 10. 2015 22:28
0 0
to mě malcolm neviděl?? já tam byl smajlík
ale vážně...je fakt, že tam bylo málo diváků, celkově...a z těch, co byli v servisu, tak 3/4 lidí mělo nějakou visačku tour de corse...až jsme se cítili méněceně...
z hlediska bezpečnosti...v míře našich bezpečnostních opatření by se tam odjelo tak 10% celé trati...
ale to už jsem jinde, o tom nikdo nemluvil...
za mě osobně korzika super smajlík třeba jsem si dopředu nemyslel, že si budu fotit auta zevnitř zatáčky smajlík vlastně odkudkoliv jsem chtěl...
23. 10. 2015 01:39
0 0
ad kubawrc: to muzes na monte taky a ve francouzskem mistrovstvi...to foceni kdekoliv
23. 10. 2015 14:09
0 0
Takze ked si pozriete zaznamy na mediasporte Korzika patri urcite do prvej 3 najkrajsich sutazi... ta neskutocna aura... dalej sa ani nemusim rozpisovat o krase tejto sutaze...
Co sa tyka navstevnosti, urcite svoju rolu zohralo aj pocasie, ale myslim si ze najvacsiu chybu nesie promoter ako taky a aj doba a mentalita ludi...
Dalej Malcolma si vazim ako cloveka ktory toho pre rally urobil strasne vela ale pokial chce sediet v teplej lozi tak nech sa prace na okruhy toto je rally!!! takze by mal behat v gumakoch po servise s umevom na tvari!!!
Podla mna by Korzika mala dostat sancu aj buduci rok. uz tak je nesmierne malo asfaltovych sutazi kde divaci mozu vidiet sutazak na velkych bielych 18kach pricapanych k zemi "Sniva niekto z vas o sutazakau v soto specifikacii? ja nie...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!