Nedokončená Rallye du Valais

Na startu posledního podniku mistrovství Evropy se premiérově představila i posádka Gemini Clinic Rally Teamu Jakeš – Novák.

Na startu posledního podniku mistrovství Evropy se premiérově představila i posádka Gemini Clinic Rally Teamu Miroslav Jakeš – Jaroslav Novák. Pro Mirka se jednalo teprve o jeho druhý start v rally mimo Českou republiku, přitom šest let stará zkušenost z Rally Bulgaria se už snad pomalu ani nemohla počítat. Ostřílený spolujezdec Jarda Novák má za sebou celou řadu zahraničních závodů, i pro něj se však Rallye du Valais stala jeho premiérovým startem ve Švýcarsku.

Jako přípravu před tímto podnikem zvolil tým Gemini domácí rallysprint ve Vsetíně. Díky počasí se jednalo o opravdu vydařený test s podmínkami, které se daly očekávat i ve Švýcarsku. „Přestože se velká část závodu jela na vlhké trati, obouvali jsme po celou soutěž evropské neřezané pneumatiky. V prvé řadě nám šlo o to odzkoušet chování auta na kluzkém povrchu a zvyknout si na proměnlivé podmínky, které nás mohly potkat ve Švýcarsku. Výsledek pro nás tedy nebyl tentokrát nijak podstatný,“ vysvětlil Mirek přístup, s kterým se tým prezentoval na vsetínských tratích. Proto se také rozhodli z cíle poslední zkoušky spěchat přímo do týmového zázemí a nečekat s vozem v uzavřeném parkovišti. Červenobílý Citroën DS3 R5 totiž čekala repase důležitých dílů (převodovka, diferenciály, tlumiče) a příprava před odjezdem do Sionu.


Foto: www.fiaerc.com

Přestože se ve Švýcarsku jednalo o poslední díl letošního evropského šampionátu, konkurence se zde sešla velmi kvalitní a byla namixována jak ze stálých účastníků ME (Breen, Lukyanuk, Magalhaes, Jeets atd.), tak ze zkušených domácích jezdců (Gonon, Burri, Hirschi a další). Ti znají tratě Rallye du Valaise pochopitelně velmi dobře, zajímavá konfrontace se ale pro Mirka nabízela i s mladíky Bergkvistem či Gryazinem.

Na úvodní kvalifikační zkoušce si posádka týmu Gemini vyjela mezi dvanáctkou prioritních jezdců ERC 1 výbornou čtvrtou příčku, když rychlejší čas zajeli pouze Breen, Bouffier a Lukyanuk. I tak nebyl Mirek úplně spokojený: „V jednom vracáku jsem lehce chyboval, auto se v něm skoro zastavilo. Škoda, protože čas mohl být ještě lepší.“

Ještě ve čtvrtek se rozeběhl závod úvodními třemi rychlostními zkouškami, ze kterých si odnesli Mirek s Jardou sedmý, čtvrtý a šestý nejlepší čas z jednotlivých RZ. V součtu po úvodní etapě to dělalo nadějné páté místo jen cca 3 sekundy za legendárním Francoisem Delecourem, naopak o čtyři sekundy zpět se držel úřadující juniorský mistr Evropy Bergkvist.


Foto: www.fiaerc.com

Vše klapalo na výbornou i úvodní páteční dvě zkoušky. Červenobílá „dé-es-trojka“ v nich sice klesla na devátou příčku, na pátého Perrouda však byl minimální odstup pěti sekund. Bohužel, další RZ znamenala konečnou, když Mirek doplatil na stejné místo, kde již předtím havarovali Hirschi, Magalhaes či předjezdec s číslem 0. „Ono místo jsem měl poznačené a věděl o něm, klouzalo to tam opravdu hodně. I tak jsem osudný úsek mohl zvládnout, rychlost jsme neměli nijak přehnanou. Jen jsem si do následující pravé zatáčky najel stopu asi o kousek víc vlevo než ostatní, bylo tam mnohem víc napadaného listí a na něm se auto sklouzlo na zídku,“ litoval Mirek osudný moment a sympaticky vzal chybu čistě na sebe. Spolujezdec Jarda Novák běžel varovat ostatní jezdce a zejména od Delecoura se mu dostalo uznání, když 53letá legenda prohlásila, že nebýt jeho varování, nejspíš by v onom místě také boural. Ostatní jezdce pak varovali pořadatelé před startem zkoušky, to však Mirkovi s Jardou v tu chvíli již nebylo nic platné.

„Chvíli jsme zvažovali, jestli závodit aspoň v sobotu v rámci Superally, nakonec jsme se ale rozhodli nepokračovat. Přece jen jsme netušili, v jakém stavu jsou po nárazu diferenciály a času na jejich rozebrání a kontrolu nebylo dostatek. Proti pokračování hovořily také zákulisní informace, podle nichž by se následující rok neměla Rallye du Valais už započítávat do evropského šampionátu. Nasbírané zkušenosti ze švýcarských tratí by nám tak příští rok byly stejně k ničemu.“


Foto: www.fiaerc.com

Přestože švýcarská anabáze pro Mirka s Jardou skončila po cca 60 ostrých kilometrech, i tak si posádka odváží domů cenné zkušenosti. „Ukázalo se, že máme na to pohybovat se v popředí výsledkových listin i v evropském mistrovství, chce to jen jezdit a jezdit. Navíc většina zahraničních tratí je skutečně nádherná, vždyť jen na jedné erzetě jsme napočítali více než 30 vracáků! Úplně rozumím našim jezdcům, kteří se vydají na závody do zahraničí, že se jim pak už moc nechce vracet se na ty naše rychlé tratě,“ uzavírá Mirek povídání o posledním letošním podniku.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!