18. 11. 2015 18:21 − 4452× − 0

Martin Prokop: V Belgii se ze mě stal mechanik

Po sobotní havárii na spojovacím úseku se Martin Prokop s Janem Tománkem propadli na 23. místo.

Martin Prokop má za sebou náročné dny v přípravě na svůj první ročník legendárního Dakaru, který se uskuteční v lednu v jižní Americe. V Belgii s týmem ladil třiatřicetiletý jezdec poslední detaily na závodním voze Toyota Hilux. „S novou technikou jsme se seznámili důkladně. Trénovali jsme i opravy. V závodě bude pomoc daleko a bude to jen na nás,“ vysvětluje Martin Prokop.

Do Belgie, kde probíhá poslední část přípravy závodního vozu, se Martin Prokop rychle přesunul po víkendu, kde startoval na Britské rallye. „Rovnou z cílové pásky závodu jsem nasedl do týmového obytného vozu a celou noc jsem strávil na cestě do Belgie, kde sídlí tým Toyoty,“ popisuje strasti český jezdec.

V týmu Toyoty se ladily poslední detaily Hiluxu, za jehož volant Martin Prokop na Dakaru 2016 usedne. Jezdec tak měl poslední příležitost dohlédnout na finální přípravu závodního vozu. „Ve čtvrtek auto odjíždí do přístavu La Havre. Odtud odplouvají všechny dakarské speciály do Argentiny,“ líčí Martin Prokop.

Rychlokurz mechanika

Kromě seznámení s novou technikou čekal na Prokopa ještě trénink výměny dílů, kdyby během dakarského závodu došlo k poškození či poruše. „Bylo to pro mě něco naprosto nového. V závodech WRC se tohle neřeší, tam prostě etapu nedojedete,“ vypráví jihlavský rodák a pokračuje: „Dakar je v tomhle hodně jiný. Tam musí jezdec auto znát velmi dobře, aby si na něm mohl opravit to, co je potřeba. Pomoc je daleko a základem je dojet. Tedy udržet se v závodě i za cenu velké časové ztráty.“

„V Dakaru je hlavní zodpovědnost na řidiči. Oproti tomu ve WRC závodech dělají zásadní opravy mechanici a jezdec, jelikož nemá k dispozici díly a čas, je na trati velmi omezen v tom, co může na autě opravit,“ popisuje Martin Prokop.

„Na dakarský závod jsem se musel na naší Toyotě naučit vyměnit celé zavěšení všech kol, poloosy, řemeny alternátorů nebo klínový řemen,“ vyjmenovává Prokop a dodává: „To nebylo ani zdaleka vše. Došlo i na opravu hydraulického nebo elektrického systému, kde existuje spousta možností, jak systém odpojit nebo přepojit, aby auto zůstalo pojízdné.“

„Překvapilo mě, jak je těžké vyměnit kolo. Je jednou tak těžké jako u WRC. Jedno kolo váží 50 kilo, takže manipulace a instalace je pořádná dřina,“ smeká před mechaniky Martin Prokop, který v „kurzu přežití na Dakaru“ pochopil práci kolegů mechaniků, a vtipkuje: „O Toyotách se říká, že jsou spolehlivé a vydrží, tak doufám, že získané zkušenosti nebudu potřebovat.“

Další příprava bude v poušti

Tím však plán příprav nekončí. Aby si Martin Prokop zvykal na extrémní podmínky, které jsou pro Dakar typické, naplánoval mu tým ještě desetidenní přípravu v Abú Dhabí (v termínu od 23. 11. do 3. 12. 2015). „Tam mě čeká škola jízdy na dunách v poušti,“ říká k dalšímu plánu příprav na legendární Dakar Martin Prokop.

Na start Dakaru 2016 se Martin Prokop se spolujezdcem postaví 2. ledna 2016. Závod je zavede do Argentiny a Bolívie.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!