Valentino Rossi králem Monzy
Po skončení mistrovské sezóny se ve většině zemí odehrávají různé show určené hlavně pro pobavení diváků a svezení partnerů týmů. Nejdále v pořádání takových akcí došli v Itálii, kde se už několik let odehrává takřka plnohodnotná třídenní soutěž s celkem 160 ostrými kilometry. Jelikož je trať vytýčená na trati okruhu Monza a obslužných komunikacích, jedná se o relativně bezpečné soutěžení. Do výkonných speciálů WRC si tam tak troufnou sednout i jezdci z jiných odvětví motoristického sportu. Pravidelným účastníkem a obhájcem už několika triumfů je i Valentino Rossi, který letos znovu usednul do Fordu Fiesta WRC z M-Sportu. Se stejným vozem se představil i jeho někdejší mechanik a manažer týmu Roberto Brivio. Jedné stopě se profesně věnuje i Tony Cairoli, který rovněž přijal možnost startovat na Monze s WRC, Citroënem DS3. To Vitantonio Liuzzi sice závodí v autě, ale soutěž si na italském okruhu s Fordem Focus WRC vyzkoušel vůbec poprvé.
Nejpočetněji jsou samozřejmě na startu zastoupeni profesionální soutěžáci a za hlavní hvězdu mezi nimi letos jednoznačně platil tovární jezdec Hyundai Thierry Neuville. V první zkoušce sice Belgičan několikrát při brždění zablokoval všechna kola a zajel až třetí čas, ale od druhé už celému pořadí vévodil. Předchozí lídr Cairoli za tmy chyboval v poslední šikaně a propadnul se na třetí místo. Sobotní dopoledne už jezdci i20 WRC tak dobře nevyšlo. V prvním testu sice zajel nejrychleji, ale porazil retardér a kvůli pětisekundové penalizaci se propadnul na druhé místo. V následující monstrózní zkoušce o délce 44 kilometrů Neuville doplatil na nevhodné gumy Michelin z MS, na kterých na soupeře prostě neměl. V průběžném pořadí se s odstupem přes půl minuty propadnul až na páté místo za druhého pilota Hyundaie Alessandra Boscu. Nejlépe se s dlouhým testem dokázal vypořádat Rossi a na čele průběžného pořadí si vybudoval komfortní náskok 19 vteřin na Cairoliho.
Po propadu pilota Fordu Fiesta WRC Alessandra Perica na konec top ten spolu oba jezdci Hyundaie bojovali o nejnižší post na pódiu. Neuville kvůli špatným gumám držel s konkurenty krok pouze na kratších zkouškách a stejně jako v pátek se mu povedl večerní test. Na třetím místě ale před závěrečnou etapou stejně zaostával o 40 sekund. Rossi zde vloni během sobotní etapy přišel o šanci na vítězství ve prospěch pozdějšího vítěze Roberta Kubici, ale tentokrát si v té samé etapě vybudoval důležitý náskok půl minuty na Cairoliho. Mistr světa v motokrosu mohl na útok na hvězdu MotoGP zapomenout, zato si ale musel krýt záda před Neuvillem. Obzvlášť, když se v neděli ráno jeho náskok smrsknul na pouhých 3,2 sekundy. Největší smůla v podobě explodované levé zadní gumy postihla Cairoliho v závěrečném testu celé soutěže. Pilot DS3 WRC si alespoň spravil chuť vítězstvím ve finále odpolední paralelní Masters Show. Vítězství v samotné soutěži ale pro sebe už počtvrté získal Rossi, na druhé místo se na konci rally dostal Neuville a třetí do cíle dojel Brivio. I díky tomu, že v posledním testu zahořel Focus WRC Fabrizia Fontany a u Fiesty WRC Tobia Cavalliniho odešla poloosa, do top ten nakonec vklouznul formulový pilot Liuzzi.