Jiří Šteg - eWRC.cz
1. 12. 2015 19:33 − 4080× − 0

Jost Capito: Bez mechaniků vítězství nepřijdou

Šéf VW Motorsport v rozhovoru pro motorsport-total.com.

Šéf VW Motorsport v rozhovoru pro motorsport-total.com

MSA: „Kde jsou důvody toho, že je VW od samotného nástupu do WRC tak úspěšné.“

JC: „V letech 2011 a 2012 jsme se velmi dobře připravili na sezonu 2013. Podařilo se nám najít dobrou sestavu týmu, který byl složen ze zkušených veteránů Dakaru a nových kolegů z rally. Kromě toho jsme si také včas zajistili ty nejlepší jezdce. V kombinaci znalostí z rally a know-how z F1 jsme také položili ty pravé základy pro technickou stránku projektu. Náš technický manager Francois-Xavier Demaison a technický ředitel Willi Rampf dodali vývoji Polo R WRC mimořádnou dynamiku.“

MSA: „Konkurence měla velký náskok v technickém vývoji a především podstatně více dat a zkušeností. Jak jste vyrovnali tento handicap?“

JC: „Hned první Polo R WRC z roku 2013 nastavilo nejvyšší laťku. Podílel se na tom i koncept spojení rally a F1, který před tím nebyl nikdy použit.“

MSA: „Vaši mechanici odvádějí na každé rally výbornou práci. Jak dokážete mechaniky motivovat do té míry, že jsou schopni během 45 minut poslat na trať místo potlučeného vozu vůz ve vrcholné kondici?“

JC: „Bez dobrého servisu nemůže být žádný vůz WRC úspěšný. V servisu lze hodně získat i ztratit. Dojde-li i k drobnému zpoždění, může to znamenat porážku. Zvítězit lze pouze, pokud se vše stihne v určeném čase. Mechanici jsou – stejně jako jezdci – součástí a faktorem úspěchu. A chtějí stejně jako jezdci vítězit. Proto je nejlepší motivací, které se mechanikům může dostat, jasné vědomí, že jsou nedílnou součástí projektu. Mají velký podíl na úspěších a také oni musí odvést lepší práci než konkurence.“

MSA: „V týmu pracují lidé z nejrůznějších konců světa. Jak se Vám daří je sladit tak, aby každý na daném místě podal ten nejlepší výkon?“

JC: „V týmu máme lidi přibližně dvaceti národností. Přinášejí tedy různé kultury, názory a zkušenosti. Když se podaří vnést to týmu odpovídající duch, ve kterém každý akceptuje názory a kulturu druhého a učí se z nich, pak se podaří vytěžit z těchto různorodých přístupů to nejlepší. To pak dává týmu enormní sílu.“

MSA: „Na jaké vlastnosti Vašeho týmu jste mimořádně hrdý?“

JC: „Na týmový duch a vůli k vítězství.“

MSA: „Stará zkušenost říká, že kdo se osvědčí v motorsportu, osvědčí se všude. Jaké vlastnosti musí mít mechanik, aby se stal součástí Vašeho týmu?“

JC: „Mechanik ve WRC musí mít zkušenosti z oboru a nejlépe „mít motorsport v krvi“. Kromě toho musí být absolutně koncentrovaný a mít týmového ducha. Musí akceptovat, že pracuje na určité oblasti vozu a není nasazován na jiné. Musí stále pracovat naprosto soustředěně a to i pod časovým tlakem. Přitom si nesmí dovolit žádnou chybu, i když má na komplexní servis pouze 30 minut. Není to žádná jednoduchá práce.“

MSA: „Nedostatek času na opravy je ve WRC denním chlebem. Jak je vůz WRC uzpůsoben rychlému servisování?“

JC: „Polo R WRC je již navrhováno tak, aby vždy umožnilo rychlý servis. U sériového vozu to obyčejně není nutné, protože díly, které my musíme být schopni kvůli extrémnímu zatížení v co nejkratší době vyměnit, by měly u sériového vozu za normálních podmínek vydržet po celou dobu jeho životnosti. Jeden příklad za všechny. Převodovka je zkonstruována a zastavěna do vozu tak, že ji lze vyměnit za cca 12 minut. U sériového vozu je to nemyslitelné, ale také to není nutné. Vůz WRC má mimo to také mnohem méně dílů. Není tam například klimatizace, žádná zvuková izolace, rádio. Máme proto více místa a všechny systémy, díly a komponenty jsou zastavěny tak, aby je bylo možné rychle servisovat a vyměňovat.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!