Jiří Šteg - eWRC.cz
2. 12. 2015 15:03 − 4239× − 6

Nezabloudí Loeb s Elenou v poušti?

Sébastien Loeb napsal na twitteru svým fanouškům – těší se na nové výzvy.

Dakar je pro řadu fanoušků i jezdců jedním z klenotů motorsportu nejen v kategorii osobních vozů. Když jej Thierry Sabine roku 1979 odstartoval poprvé, jednalo se o stejně tvrdou jako romantickou zkoušku jezdců a vozů poněkud na okraji zájmu velkých výrobců. Hned ve druhém ročníku však zvítězil poněkud obskurní VW Iltis a automobilky se výzvy a marketingového potenciálu chopily s plným nasazením. Po krátkém období víceméně upravovaných sériových vozů nastal v roce 1987 zlom, když zvítězil Ari Vatanen s čistě účelovým „dakarským“ speciálem Peugeot. Vítězství mezi značkami se pak střídala, ať už byly vozy variacemi na terénní speciály (Mitsubishi) nebo cestovní vozy (Citroen). V roce 2000, po dvouletém období změny předpisů, které zvýhodňovaly vozy typu buggy a které přineslo dvojí vítězství Jean-Louisi Schlesserovi, se vrátila éra terénních speciálů vesměs odvozených od terénních vozů. Spíše by bylo na místě říci inspirovaných terénními vozy, protože se svými původními předobrazy mají obvykle pramálo společného a jedná se více či méně o „siluety“, jejichž klasickým představitelem jsou VW Touareg a Mini All4.

Mezi jezdci bylo možné od samého počátku najít velmi různorodou směs gentlemanských jezdců, hledačů dobrodružství a výzev, specialistů, „obojživelníků“ i jezdců, kteří na Dakar přesedlali na sklonku své kariéry nebo po jejím konci. V počátcích Dakaru se prosadili poněkud překvapivě jezdci z okruhů – Jacky Ickx a především René Metge, který Dakar vyhrál třikrát. Stále více se však prosazovali jezdci přicházející z rally. Jména vítězů jako Saby, Lartigue, de Villiers, Kankunnen, Vatanen, Al-Attyah a Sainz jsou důvěrně známá všem fanouškům nejkomplexnějšího odvětví motorsportu. Dakaru 2016 se zúčastní i český jezdec Martin Prokop, ale mnohem větší pozornost poutají dva piloti, kteří ještě donedávna psali historii rally – Mikko Hirvonen a Sebastién Loeb. Oba dva ještě letos neodolali kouzlu klasických rally, naposledy minulý týden Hirvonen, který na Rally Lanzarote odpadl s Mini WRC pro technickou závadu. Jistou dobu se spekulovalo i o startu Pettera Solberga, ale ten měl plné ruce práce s obhajobou světového titulu v rallycrossu a nakonec startovat nebude.

Zatímco Hirvonen se na Dakar dlouhodobě připravuje a bude startovat s Mini osvědčeného X-raid týmu, Loeb oznámil svůj přestup z WTCC s jistou známkou rozladění teprve koncem září. Pojede s Peugeotem 2008 DKR, jehož handicapem je pohon pouze jedné nápravy a letos v lednu při svém prvém startu nepřesvědčil ani svou spolehlivostí. Výhodou pro oba jezdce bude bezpochyby změna charakteru tratí. Organizátoři byli totiž nuceni vypustit nejtěžší terénní úseky a tratě se tak přiblíží svým charakterem klasickým soutěžím. Přesto se nebude jednat o klasické rally tratě, což bude mít vliv i na činnost posádky, především na spolujezdce. Jeho úlohou v cross-country není číst rozpis, ale navigovat, odhalovat nástrahy tratě a mít v zásobě nemalou mechanickou zručnost.

Hirvonen vsadil na ostříleného spolujezdce Michela Perina. Ten navigoval Pierra Lartigua již při jeho trojím vítězství v letech 1994-1996 a Nani Romu v roce 2014. Patří tedy mezi velezkušené účastníky Dakaru a může sehrát rozhodující úlohu v souboji o vítězství. Loeb naproti tomu zůstal věrný svému dvornímu spolujezdce Danielu Elenovi. Sám k tomu říká „Daniel není volbou postavenou na logice. Logickou volbou by byl zkušený spolujezdec, který Dakar dobře zná. Jet s Danielem je trochu zvláštní rozhodnutí, protože se budeme muset učit mnohému novému a vzájemně si rozumět. Ale on byl v rally vždy po mém boku, takže je to pěkný příběh, který nás svedl opět dohromady. Mám samozřejmě trochu strach, že na poušti zabloudíme, ale to k tomu patří. Musíme se proto připravit co nejlépe.“ Na vítězství se při první účasti v ještě poněkud nevyzrálém voze se asi pomýšlet nedá a Loeb si je toho vědom. „Vím, že někteří jezdci vyhráli již při své první účasti, ale okolnosti byly jiné, protože měli k dispozici nejlepší vůz. Dnes jsou soupeři mimořádně silní. Mini dominuje již několik let a i v mém týmu jsou silní jezdci. Myslet na vítězství by bylo poněkud předčasné.“

Komentářů celkem: 6
2. 12. 2015 16:36
0 0
Borec smajlík
2. 12. 2015 16:38
0 0
Jo to bude dobrý...Hirvonenna i Loeba budu sledovat... smajlík
2. 12. 2015 17:33
0 0
Já rozhodně i Prokopa smajlík Myslim, že z WRC je pro maraton dost rychlej a tady by navíc mohla platit jeho konstantnost a relativně větší než obvyklá spolehlivost.
2. 12. 2015 21:54
0 0
Nevím ale, jestli konstantnost a spolehlivost Loeba není ještě větší... smajlík
3. 12. 2015 10:19
0 0
Jo, Prokopa samozřejmě taky!
3. 12. 2015 23:13
0 0
Tak z českýho pohledu to letos bude mimořádně zajímavý a všem přeju hodně zdaru. Celkově to opět bude moc zajímavý a uvidíme, jak se projeví ty odlišný trasy závodu.smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama