Co by poradil Petter Solberg Krisu Meekovi
Řídit velký rally tým jistě není hračka. Přesto jsou některá rozhodnutí velkých týmů těžko vysvětlitelná. Za některými lze tušit snahu získat od jezdců nebo sponzorů peníze. To byl pravděpodobně případ odchodu Elfyna Evanse od M-sportu. M-sport ale není klasický tým a Malcolm Wilson se má co ohánět, aby jej udržel v chodu a lze tušit, že toto rozhodnutí pro něj nebylo úplně lehké. Některá rozhodnutí jsou pravděpodobně důsledkem předchozích chyb a poruch v organizaci, což je pravděpodobně případ Hyundaie a jeho příštího i20 WRC. Zpoždění ve vývoj vozu dovedla tak dlouho k odkladům v nasazení, až se ve WRC v podstatě ani neohřeje a stráví v něm pouze jednu sezonu. Ale některé rozhodnutí jsou z pohledu fanouška těžko pochopitelná. Kdysi jsme těžko chápali, proč nechal Citroen odejít Sébastiena Ogiera. Podobně je tomu i s rozhodnutím nezúčastnit se WRC 2016. Citroen se chce podle oficiálního prohlášení soustředit na vývoj vozu pro rok 2017. Nechal však odejít komplexního jezdce Madse Östberga a nyní se ukazuje, že nemá žádný plán B pro případ, že Chris Meeke váhá s podpisem nabízené dvouleté smlouvy. Yves Matton je proto ve velmi těžké situaci. Jiný testovací jezdec Meekeho výkonnosti a zkušeností na trhu není, proto se hraje jistě nejen verbální vabank. Matton do této doby kromě testování nenabídl Meekemu závazně ani jeden podnik WRC v příštím roce. Navíc probleskují informace, že ve skutečnosti má být smlouva pouze na rok 2016 s opcí na rok 2017. V nejlepším případě by se tedy jednalo o dvouletou jistotu pro jezdce. Nelze zapomenout na skutečnosti, že Meekemu je 36 let ani na to, že výkonnostní poměry v roce 2017 jsou v tuto chvíli naprosto neprognozovatelné a úspěch Citroenu zaručen není. Jako deus ex machina vstoupil do děje Tommi Mäkinen, který (prý) Meekemu nabídl tříletý fixní kontrakt. Rozhodování nebude jednoduché. Matton hovoří o dvou vozech plánovaných na Monte, do uzávěrky přihlášek zbývá pět dní (18. 12.) a Meeke se musí rychle rozhodnout. Dá přednost poněkud mlhavé a krátkodobější nabídce Citroenu nebo jistotě tříletého kontraktu?
Petter Solberg, mistr světa v rally 2003 a dvojnásobný mistr světa v rallycrosu z let 2014 a 2015, vidí situaci jasně ve prospěch Toyoty. „Pro mě by bylo rozhodnutí jednoduché. Kris musí myslet dlouhodobě. Musí být velmi rychle velmi rychlý a musí najít silný tým, se kterým by se mohl stát mistrem světa.“ Nevidí problém ani v tom, jak se udržet v kontaktu se závoděním, Toyota totiž nemá vhodný vůz nejen pro WRC, ale ani pro WRC 2 a závodní výpadek by mohl být pro Meekeho nebezpečný. „Musely by se prostě najít jiné možnosti, například je možné jezdit menší rally v národních šampionátech nebo jiné rally ve světě. Byla by to dobrá příprava na WRC 2017 a zároveň by bylo nutné objíždět všechny podniky WRC, najíždět tratě a připravovat rozpisy.“ Sám věří nejen Toyotě, ale i Tommimu Mäkinenovi. „Toyota chce vítězit a Tommi chce jen to nejlepší. Ví, co je nutné udělat.“
Zlí jazykové ovšem tvrdí, že toto doporučení nepřichází čistě nezištně. Citroen prý totiž měl Petterovi nabídnout místo testovače, pokud Meeke odejde. Tato informace není úplně logická, ale v nepřehledné houštině informací a dezinformací se tak jako tak není možné vyznat. Budeme proto muset vyčkat minimálně do uzávěrky přihlášek na Monte.