Jiří Šteg - eWRC.cz
14. 12. 2015 07:17 − 6899× − 10

Co by poradil Petter Solberg Krisu Meekovi

Řídit velký rally tým jistě není hračka. Přesto jsou některá rozhodnutí velkých týmů těžko vysvětlitelná.

Řídit velký rally tým jistě není hračka. Přesto jsou některá rozhodnutí velkých týmů těžko vysvětlitelná. Za některými lze tušit snahu získat od jezdců nebo sponzorů peníze. To byl pravděpodobně případ odchodu Elfyna Evanse od M-sportu. M-sport ale není klasický tým a Malcolm Wilson se má co ohánět, aby jej udržel v chodu a lze tušit, že toto rozhodnutí pro něj nebylo úplně lehké. Některá rozhodnutí jsou pravděpodobně důsledkem předchozích chyb a poruch v organizaci, což je pravděpodobně případ Hyundaie a jeho příštího i20 WRC. Zpoždění ve vývoj vozu dovedla tak dlouho k odkladům v nasazení, až se ve WRC v podstatě ani neohřeje a stráví v něm pouze jednu sezonu. Ale některé rozhodnutí jsou z pohledu fanouška těžko pochopitelná. Kdysi jsme těžko chápali, proč nechal Citroen odejít Sébastiena Ogiera. Podobně je tomu i s rozhodnutím nezúčastnit se WRC 2016. Citroen se chce podle oficiálního prohlášení soustředit na vývoj vozu pro rok 2017. Nechal však odejít komplexního jezdce Madse Östberga a nyní se ukazuje, že nemá žádný plán B pro případ, že Chris Meeke váhá s podpisem nabízené dvouleté smlouvy. Yves Matton je proto ve velmi těžké situaci. Jiný testovací jezdec Meekeho výkonnosti a zkušeností na trhu není, proto se hraje jistě nejen verbální vabank. Matton do této doby kromě testování nenabídl Meekemu závazně ani jeden podnik WRC v příštím roce. Navíc probleskují informace, že ve skutečnosti má být smlouva pouze na rok 2016 s opcí na rok 2017. V nejlepším případě by se tedy jednalo o dvouletou jistotu pro jezdce. Nelze zapomenout na skutečnosti, že Meekemu je 36 let ani na to, že výkonnostní poměry v roce 2017 jsou v tuto chvíli naprosto neprognozovatelné a úspěch Citroenu zaručen není. Jako deus ex machina vstoupil do děje Tommi Mäkinen, který (prý) Meekemu nabídl tříletý fixní kontrakt. Rozhodování nebude jednoduché. Matton hovoří o dvou vozech plánovaných na Monte, do uzávěrky přihlášek zbývá pět dní (18. 12.) a Meeke se musí rychle rozhodnout. Dá přednost poněkud mlhavé a krátkodobější nabídce Citroenu nebo jistotě tříletého kontraktu?

Petter Solberg, mistr světa v rally 2003 a dvojnásobný mistr světa v rallycrosu z let 2014 a 2015, vidí situaci jasně ve prospěch Toyoty. „Pro mě by bylo rozhodnutí jednoduché. Kris musí myslet dlouhodobě. Musí být velmi rychle velmi rychlý a musí najít silný tým, se kterým by se mohl stát mistrem světa.“ Nevidí problém ani v tom, jak se udržet v kontaktu se závoděním, Toyota totiž nemá vhodný vůz nejen pro WRC, ale ani pro WRC 2 a závodní výpadek by mohl být pro Meekeho nebezpečný. „Musely by se prostě najít jiné možnosti, například je možné jezdit menší rally v národních šampionátech nebo jiné rally ve světě. Byla by to dobrá příprava na WRC 2017 a zároveň by bylo nutné objíždět všechny podniky WRC, najíždět tratě a připravovat rozpisy.“ Sám věří nejen Toyotě, ale i Tommimu Mäkinenovi. „Toyota chce vítězit a Tommi chce jen to nejlepší. Ví, co je nutné udělat.“

Zlí jazykové ovšem tvrdí, že toto doporučení nepřichází čistě nezištně. Citroen prý totiž měl Petterovi nabídnout místo testovače, pokud Meeke odejde. Tato informace není úplně logická, ale v nepřehledné houštině informací a dezinformací se tak jako tak není možné vyznat. Budeme proto muset vyčkat minimálně do uzávěrky přihlášek na Monte.

Komentářů celkem: 10
14. 12. 2015 07:33
0 0
Podle mě Matton taktéž nezvládl to, že nechal odejít Nevila. Pro mě Matton v manažerských schopnostech ani po kotníky nesahá Malcolmovi. Druhá věc je, že Malcolm už to dávno nedělá pro sport (ale ono mu vlastě ani nic jinýho nezbývá). Ani moc netuším, nad čím Meek váhá. Já osobně si myslím, že Citroen se do wrc jako továrna už nevrátí...Kdyby tomu bylo jinak a Citroen chtěl v sezoně 2017 nějak důstojně závodit, už dávno by byly známy jména jezdců. K čemu by jim bylo, že jim Peter udělá auto, když to nebude mít kdo řídit...smajlík
14. 12. 2015 08:34
0 0
Ono s jezdci není z určitého pohledu až tak kam spěchat, neboť na konci sezony konci mnoha jezdcum smlouvy, takže je možné, že bude "větší výběr"...
14. 12. 2015 10:40
0 0
jestli zištně nebo nezištně... myslím si, že mu radí dobře smajlík
14. 12. 2015 11:34
0 0
dokedy ma zmluvu latvala u vw?
14. 12. 2015 14:00
0 0
Navíc by měl tu výhodu že by si auto mohl vyvíjet na sebe jako Ogier rok smajlík Petter radí dobře i když bych raději v toyotě Pettera moc rád bych aby se vrátil do MS v Rally smajlík
14. 12. 2015 20:41
0 0
Petter perfektně pasuje do RX, myslím, že do rally se ve velkém už nevrátí
14. 12. 2015 21:29
0 0
Na to že mu bylo vyhrožováno vyhazovem...je z něj pořádně horké zbožísmajlík....rozhodni se a ať ti to pořád frčí chlape..smajlík
14. 12. 2015 22:50
0 0
vencls: však Citroen oznámil návrat do WRC a tudíž úprk z WTCC, kde vážně není o co stát. Takže to asi myslí vážně. Jen by měli vyhodit Mattona, kterej ten dobře rozjetej vlak akorát zabrzdil. Nechápu proc Krisovi nedaj dlouhodobější kontrakt, když není opravdu nikdo jinej, kdo by mohl jet okamžitě o titul. Já bych ho rád v Citroenu.
15. 12. 2015 01:04
0 0
A co jako Matton? Co on rozhoduje? Citroen(PSA!) neměl jasno(a bůhví, jestli má nyní?), kde po konci Loeba ve WRC budou působit. WEC, WTCC, WRC, ERC, Cross-Country, Pikes Peak. Možná je znovu láká F1? Ekonomická krize je hodně zasáhla. Však WRC jezdí i z "AbuDhabi petropeněz". Rozjeli teď tu novou značku "DS"-možná proto si berou pauzu... aby pak nastoupili jako "DS" v plný parádě? Na tohle rozhodování je Matton malej pán! Jestli Meekovi Toyota dává smlouvu na 3(!) roky, asi by to měl vzít. Sice představy o tom, že si někdo-kdokoliv "staví auto na sebe" je hloupost-která neplatila nikdy... Ale je to (snad) záruka práce na 3 roky-v jeho letech cenná. To závodění příští rok nemá jistý ani u Citroenu-a Solberg má pravdu v tom, že Toyota informace o současných tratích WRC potřebuje... O programu Evanse už se ví?
15. 12. 2015 09:27
0 0
Evanse do Toyoty smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!