Ohlédnutí za Corona Rally Mexico 2006

Třetí díl světového šampionátu Corona Rally Mexico byl úvodním podnikem jedoucím se na nejrozšířenějším povrchu – na šotolině.

Třetí díl světového šampionátu Corona Rally Mexico byl úvodním podnikem jedoucím se na nejrozšířenějším povrchu na němž se světový šampionát koná a tím je šotolina. A snad právě proto mohl výrazněji napovědět, jaké výsledky se dají od jednotlivých aktérů očekávat v dalším průběhu sezóny.

Hlavní pozornost se upírala znovu k trojici nejsledovanějších pilotů, kteří si to dle všech předpokladů měli rozdat o nejvyšší stupínek na podiu. Petter Solberg obhajoval vítězství z předešlého roku, Marcus Grönholm si chtěl minimálně udržet vedení v šampionátu a Séb Loeb toužil po prvním maximálním bodovém přídělu v sezóně.

1.etapa

Petter Solberg v úvodních dvou dějstvích šampionátu nevkročil do soutěže zrovna nejšťastněji. V Mexiku však bylo vše jinak. Petter těžil z výkonnosti svého speciálu i ve velmi specifických podmínkách a hned od startu nasadil velmi ostré tempo.Na Loeba i Grönholma měl rázem po prvním testu k dobru více než 12 vteřin, po dvou testech to již byl dvojnásobek a ani ve třetí zkoušce jeho soupeři náskok nesnížili – ba naopak, ještě něco málo ztratili.
Kdo se však Pettera držel jako klíště byl jeho ex-kolega Hirvonen. Ten měl na rozdíl od obou světových šampiónů po stejné porci kilometrů ztrátu pouhých deseti vteřin, což byla oproti Loebovi jen třetina a závod začínal nabírat na dramatičnosti.


Marcus Grönholm se již chybou v úvodu připravil o vedení v šampionátu

Pokud se něco má pokazit, také se to pokazí. Ve druhém testu vypověděl poslušnost motor Xsary Xaviera Ponse a španělská dvojka Kronosu se tak v Mexiku příliš nesvezla.

Také ve čtvrtém testu Petter něco ke svému náskoku přidal. Navíc se zbavil jednoho ze soupeřů poté, co Grönholm nezvládl příliš rychlý průjezd kombinací levá-pravá cca 9 km po startu a svého Focuse poslal ven z trati. Pro Fina to znamenalo konec etapy a také nadějí na slušný bodový příděl.

Pátá erzeta znamenala první vítězství pro jiného pilota, než Pettera Solberga. Triumf si připsal Séb Loeb a na svého soupeře stáhl bezmála 10 vteřin. Přesto mu však k dostižení seveřana chybělo bezmála půl minuty.
Hirvonen se stále držel a k Petterovi mu chybělo pouze necelých 11 vteřin. Tempo neustál doposud čtvrtý Atkinson a 6 kilometrů po startu havaroval. Svůj speciál odstavil rovněž Companc. Naopak dopředu se hnal Sordó, jenž kupodivu velmi zdatně dokázal držet krok s o mnoho zkušenějším Stohlem a po pátém testu byl pátý. On vlastně výkon obou pilotů byl chvályhodný, u Stohla však přeci jen méně překvapivý.
Méně štěstí měl Stohlův týmový kolega Henning Solberg, jenž v průběhu zkoušky měnil kolo a ztratil přes tři minuty.

Šestý test znamenal zaváhání Pettera Solberga, jenž se na chvíli ocitl mimo trať. Toho využil pro zisk dalšího vítězství v testu Loeb a svou ztrátu stáhl o důležitých 13 vteřin. Rázem začalo být na medailových pozicích poněkud těsno, jelikož mezi oběma rivaly se stále držel Hirvonen, jenž byl pokaždé druhým mužem hodnocení zkoušek. Tentokrát na Solberga stáhl přes sedm vteřin a k dostižení norského pilota mu chyběly pouze necelé čtyři.

Večerní superspeciálka již nic zvláštního do bojů na čele nepřinesla a tak pozitivem bylo snad mírné pozvednutí nálady Manfreda Stohla, jenž si po celý den stěžoval na vůz. Satisfakcí za snahu mu mohlo být vítězství alespoň v tomto večerním testu.

2.etapa

Jak se kdo do druhého dne vyspal tiskové zprávy neuvedly, nicméně pokud se Mikko Hirvonen probudil až na osmé erzetě bylo to nejspíše v době, kdy po cca 1,7 kilometru putoval spolu se svým Focusem po okolí trati. Vozu se sice nic vážného nestalo, nicméně výlet skončil velmi daleko od ideální stopy a dostat jej na trať v rozumném čase bylo nemožné. Asi ještě dlouho bude mladý Fin přemýšlet kde se stala chyba a kdy naposledy měl tak fantasticky rozjetý závod.
Naopak velmi příjemný úvod dne zažíval Loeb, jenž znovu Solbergovi naděloval. Tentokrát to bylo 10,7s a Alsasan byl rázem o necelou vteřinu ve vedení. Zdravotními problémy pronásledovaný norský jezdec se navíc netrefil do správného obutí vozu a na svůj náskok po první sekci rally mohl už jen nostalgicky vzpomínat.


Petter Solberg je nakonec se stříbrem spokojen

Karta se znovu obrátila v následující zkoušce, kdy se Petter dostal zpět do vedení. Loebovi vrátil porážku z předchozí zkoušky a vytvořil si třiapůlvteřinový náskok. Za Petterovu rychlost však položil život blíže nejmenovaný místní pes. Podruhé si třetí čas připsal navrátilec Grönholm, jenž se probíjel výsledkovou listinou pomalu, ale jistě vzhůru. K bodům mu však v tuto chvíli chybělo ještě nějakých 10 minut.
Výsledkovou listinou vzhůru stoupal díky potížím ostatních také Petterův bratr Henning, jenž se po zkoušce dostal již na průběžnou pátou pozici. Minutu za ním se držel nevýrazně přesto účelně jedoucí MacHale, jenž byl v dané době posledním kdo v popředí klasifikace zachraňoval čest modrého oválu.

Jubilejní desátá zkouška přinesla znovu vítězství Loebovi. Tentokrát však pouze o 1,5 vteřiny, což na změnu ve vedení soutěže zatím nestačilo. Třetího času dosáhl Sordó, který vytrvale šlapal na paty Stohlovi. V dané chvíli jej od třetí pozice dělila necelá půlminuta a to že mladý Španěl bude hrát až natolik vyrovnanou partii se zkušeným Rakušanem by před soutěží čekal asi málokdo.

Ani jedenáctý test nepřinesl změnu ve vedení, jelikož Loeb najel na Solberga na pětadvaceti kilometrech pouhé tři desetiny vteřiny.
Nádherný souboj tedy pokračoval i na dalším testu. Zde již byl Francouz o mnoho úspěšnější a na své konto si připsal vítězství o 6,5 sekundy. Rázem měl k dobru pět vteřin. To však nebyla porce, kterou by Solberg nemohl stáhnout.

To by ovšem nesměl přijít test s číslem 13, na jehož začátku Petterovi vypovědělo služby servo. Norský pilot dorazil do cíle sedřený jak pivovarský valach a se ztrátou čítající 23,7 sekundy. Do cíle zbývalo již jen něco málo přes 65 kilometrů a Loeb mohl pomalu připravovat oslavy prvního triumfu sezóny.

Na závěrečné superspeciálce Francouz navíc nechyboval a zvítězil, zatímco norská jednička Subaru točila hodiny a navýšila svou ztrátu o v této chvíli již hrozivých 9,2 s. Petter se však nevzdával a tvrdil, že v neděli to ještě zkusí, protože prohrát zde rozhodně nepřijel.

3.etapa

Petter Solberg to skutečně zkusil a na prvních dvou splitech měl na Loeba náskok vždy vteřinový. Jenže pak Solbergovi zazlobily brzdy a v cíli osmatřicetikilometrového testu z toho byla ztráta 12,6s a třetí čas. Ten druhý patřil totiž Grönholmovi, jenž byl po zkoušce na deváté pozici a k bodům mu chybělo pouze 21,1 s. Ten kdo mu k nim bránil nebyl rozhodně nezdolatelný PéVéčkář Arai.
Na bronz se v tuto chvíli již mohl těšit Manfred Stohl, jenž pomalu ale jistě úročil letité zkušenosti a na Daniela Sordó měl již k dobru bezmála minutu.
Navrátilec do soutěže Chris Atkinson již byl také zpátky na bodech a v tuto chvíli na sedmé pozici. Šestá, okupovaná Garrethem MacHale však již byla v podstatě nezdolatelná. Irský pilot měl před dvěma závěrečnými testy důvod ke klidu. 5 minut byla dostatečná pojistka.


Séb Loeb ukázal záda všem

Petter Solberg se ještě pokusil zaútočit na posledním „regulérním“ testu, v jehož polovině měl na Loeba vyděláno přes čtyři vteřiny. V závěru zkoušky však jeho náskok čítal pouze 1,3 s a bylo jasné, že pokud Loeb na superspeciálu neudělá chybu bude rozhodnuto.
Jenže Séb chybuje málokdy a v tomto případě již Francouz šanci z rukou nepustil. Třetím časem věnoval Solbergovi pouhou desetinu a tajenka mexické rally byla vyluštěna.

Loeb tedy poprvé v sezóně bere plný počet bodů a jde do vedení v hodnocení šampionátu. Petter má osm a je jistě rád, že po třech závodech alespoň zcela neztratil kontakt se svými soupeři. Přesto však ztrácí na Loeba poměrně výrazných 18 bodů.
Manfred Stohl si polepšil „šestkou“ a plným právem o něm můžeme hovořit jako o černém koni šampionátu. Výchozí pozici má po třech podnicích více než dobrou.
Daniel Sordó potvrdil, že když skloubí rychlost s rozvahou, můžeme se od něj dočkat velmi zajímavých výkonů. Na Xsaru si zvyká poměrně rychle a potvrzuje tak roli vycházející hvězdy.
Henning Solberg je po všech trápeních které jej neopustily ani v Mexiku jistě rád za čtyřbodový zisk. Nicméně v následujících dvou podnicích jej neuvidíme a tak čest Bozianů na čas zůstane na již zmíněném Stohlovi.
Garreth MacHale udržel prapor Fordu až do konce soutěže a přestože do hodnocení značek nepromlouval, může být právem rád za tříbodový příděl do klasifikace jezdců a pochvalu za svůj výkon od Malcolma Wilsona.
Chris Atkinson jistě před soutěží počítal s více než dvěma body. Nicméně i tato mohou mít nakonec svou váhu. Chris znovu dokázal, že umí být velmi rychlý, zatím však stále ještě chybuje a tuto „drobnou“ vadu na kráse své jízdy bude muset brzy odstranit.
Poslední bod nakonec přeci jen zbyl na Marcuse Grönholma. Finský šampión tak ztratil vedoucí pozici v šampionátu. Dle svých slov však Focusu do následujících asfaltových podniků věří a sám se cítí být bojovně naladěn.

Zda tedy bude moci být Marcus Grönholm na asfaltech spokojen uvidíme již za dva týdny. To se po pětiměsíční odmlce posádky setkají v Katalánsku a náš server bude znovu připraven s tradičním online zpravodajstvím.
Do té doby vás budeme stále informovat o všech novinkách a zajímavostech které se nejen okolo světového šampionátu objeví. Přineseme vám také ohlédnutí za účinkováním aktérů šampionátu produkčních vozů a věříme, že nám zachováte svou přízeň.

Komentářů celkem: 3
9. 3. 2006 17:39
0 0
Krásná rally........by to byla kdyby vyhral Pettersmajlík
Anonym IP:88.100.28.118
9. 3. 2006 19:42
0 0
Presne tak.Ferka.
9. 3. 2006 23:25
0 0
Perfektni a napinavy podnik do posledniho konce co se tyce prvnich dvou mist. Skoda Marcusovi "stupid mistake", mohlo to byt napinavejsi. Jen jsem moc nepochopil tu zmenu trati, podle rozpisu se melo jet po betonovem mostku (jel tak P. Solberg skrz zataras) a nakonec se jelo bokem a vodou, coz bylo vcelku prekvapeni, tam Seb docela dost ztratil, ale i tak vyhral.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!