Jiří Šteg - eWRC.cz
21. 12. 2015 17:19 − 4968× − 4

Jak (ne)spravedlivé je pravidlo o startovním pořadí?

Názory několika významných aktérů na toto věčně kontroverzní téma.

Rally nemůže být absolutně spravedlivá. Nejezdí se v laboratorních podmínkách okruhů, velmi často vytváří nestejné podmínky i v rámci jedné rychlostní zkoušky a škála povrchů, na kterých se jezdí je ve srovnání s okruhy nekonečná. Komplexita nároků na jezdce je mimořádná a těžko se s ní vypořádávají i takoví jezdci jako Kimi Räikkönen nebo Robert Kubica. Možná posledním opravdu úspěšným „obojživelníkem“ byl Vic Elford, vítěz Rally Monte Carlo 1968 a mj. také několikanásobný vítěz 1000 km Nürburgringu ve sportovních vozech. Jedním z důležitých faktorů působících na výsledek v rally je především na šotolině i pořadí, ve kterém se posádka vydává na trať. Podle aktuálních pravidel vyjíždí na trať v prvních dvou etapách soutěží WRC jako první vedoucí jezdec šampionátu. Toto kontroverzní pravidlo bylo často terčem kritiky, především ze strany Sébastiena Ogiera, který si tak občas vysloužil nelibost a kritiku nejen fanoušků. Otevřeně řečeno, existence tohoto ne úplně fér pravidla mu v praxi nebránila vítězit, vždyť v letošní sezoně vyhrál více než 40% všech rychlostních zkoušek a 8 ze 13 podniků. Motorsport Magazin se zeptal několika aktérů WRC na jejich názor na aktuální pravidlo o startovním pořadí a Ogierovy výroky k němu:

Sebastien Ogier: "Když se člověk zpětně podívá na celkový obraz šampionátu, nebylo by samozřejmě tak nutné si na toto pravidlo stěžovat. Problémem je, že jsem jím nejčastěji postižen, takže o tom automaticky mluvím nejčastěji. Když se mě na konci rychlostní zkoušky ptá reportér po mém výkonu, jak o tom asi můžu mluvit bez toho, abych vynechal tento fakt, který má tak velký vliv na můj výsledek? Je to také jeden z důvodů, proč jsem byl od počátku proti tomuto pravidlu, které přináší pouze negativní téma a negativní obraz našeho sportu. To je škoda. Pro mě znamená sport férová pravidla pro všechny a za to bojuji. WRC je světový šampionát a není dobré se snažit jej uměle vylepšovat. Mezitím jsem ale dospěl do stadia, ve kterém jsem pochopil, že to nejsem já, kdo dělá pravidla a také je nemohu změnit. Tak jsem je akceptoval a snažím se vydat ze sebe to nejlepší. Abych tento handicap kompenzoval, bojoval jsem možná v této sezoně o to usilovněji a vydal ze sebe o to více. Byla to dosud má nejlepší sezona a možná mi toto pravidlo dodalo podvědomě dodatečnou motivaci, abych byl ještě lepší.“

Thierry Neuville: "Je to těžké, protože je frustrující být v takové pozici. Člověk ví, že ze sebe vydal všechno a přesto se to neodrazí na čase. Diváci tomu neporozumí, protože je těžké objasnit, jak se mohou změnit poměry na trati vůz od vozu. Dá se tomu porozumět jenom, když to člověk zažije na vlastní kůži. Všichni vědí, že Sébastien má tuto nevýhodu, ale do jaké míry tomu každý rozumí je jiná otázka. Občas je to také výhoda, často ale samozřejmě nevýhoda. První den to má obvykle poměrně těžké a někdy ztrácí čas i druhý den. Převahou Volkswagenu se to zase trochu vyrovnává. Z mého hlediska to dělá rally o trochu zajímavější, protože se mu mohou jiní jezdci alespoň částečně přiblížit. Sébastien ale může přesto vyhrávat, takže nemá žádný důvod si stěžovat. Také se mezitím trochu uklidnil a jeho komentáře po rychlostních zkouškách jsou výrazně pozitivnější. Musím také ale obecně konstatovat, že kvalifikace byla o hodně lepším pravidlem. Dodalo to čtvrtku určité napětí a bylo pro diváky to bylo napínavější, protože se opravdu bojovalo. Pak si také mohl každý sám vybrat svou startovní pozici a nikdo si nestěžoval.“

Andreas Mikkelsen: „Mohu jeho frustraci rozumět. Když zajedeš perfektní rychlostní zkoušku, máš skutečně pocit, že jsi vyhrál a pak někdo jiný, kdo byl vlastně pomalejší, získá nejlepší čas, pak rozumím tomu, že je to frustrující. Ale taková jsou pravidla. Jeho cílem je možná mluvit o tom tak často, až toho budou mít příslušní lidé plné zuby a tohle pravidlo zase změní (směje se). Ale vážně – vidím to jako Sébastien. Když dáš ve fotbalové lize nejhoršímu týmu dva hráče navíc, opravdu to není fér. Když se chtějí různí vítězové rally a dosáhne se toho, že nakonec nevyhraje nejlepší jezdec, tak už to také není sport.“

Jari-Matti Latvala: "Mohu mu rozumět, protože to není nic pěkného, být první na trati. Ale koneckonců vyhrává tolik rally a tahle pozice na trati nemusí být vždy nevýhodou. V tomto roce byly také rally, při kterých byla výhodou, například Mexiko, kde bylo velmi chladno. Ani ve Švédsku to nebylo špatné, stejně tak jako to není nevýhodou na asfaltu. Je jenom pár rally, v nichž člověk musí na úplné špici startovního pole bojovat tvrději. Nakonec bych řekl, že je lepší pravidla akceptovat a zařídit se podle nich, protože se nedají změnit. A přes tato nová pravidla pořád ještě vyhrává WRC nejlepší jezdec. Jasně, že to přináší drobnou nevýhodu, ale z obecného pohledu shledávám, že toto pravidlo funguje.“

Mads Östberg: "Myslím, že pro nás jezdce je problém to, že nikdy nemáme čas, abychom se zamysleli před tím, než se nás začnou novináři ptát. V našem sportu je to opravdu extrémní. Dojedeme do cíle a nemám ani možnost si sundat přilbu. Proto se často stává, že novinář ti položí otázku a ty odpovíš to, co se ti právě řítí hlavou. A v takových situacích je to pro Sébastiena – ale také pro mě – velmi těžké, protože jsi z takové rychlostní zkoušky tak frustrovaný. Jedeš absolutně na limitu, pořád to nestačí a pomalejší jezdci mají výhodu a jsou rychlejší než ty. To může být dost k naštvání. Nechtěl bych si moc stěžovat, je to tak, jak to je. Asi to nefungovalo, jak bychom chtěli, i když do jisté míry ano. Viděli jsme, že se šampionát vyvíjel v těsných soubojích, odhlédneme-li od Sébastiena. Nevím, co bychom ještě směrem k němu měli udělat, ale pravidlo funguje. Vidíme i jiné vítěze a to je dobře."

Jost Capito: "Z jeho hlediska jsou jeho výroky absolutně v pořádku a my proti nim vůbec nic nemáme. Také mu proto neříkáme, že by se měl držet zpátky. Je to jeho názor a naši jezdci si své názory smějí říkat. Tohle pravidlo udělalo některé rally trochu napínavější, než bývaly. Dělá je pro Sébastiena a další, kteří startují vepředu v prvním a částečně i druhém dni poněkud těžšími. Ale každý má svůj úhel pohledu. Rally jsou tímto pravidlem napínavější, i když pro jezdce, které to zasáhne, to je samozřejmě méně radostné.“

Ott Tänak: "Do jisté míry tomu mohu samozřejmě rozumět, ale na druhé straně je rychlý a neměl by si na to stěžovat, protože v zásadě tyhle podmínky zvládá docela dobře. Obecně ale shledávám tohle pravidlo trochu komickým, protože je pak vždy těžké říci, jak rychle pilot opravdu jede. Na některých rally je to pro jezdce vepředu těžké, u jiných – například na asfaltu – bojují ti více vzadu. Podmínky se tak rychle mění. Z tohoto důvodu nahlížím toto pravidlo se smíšenými pocity. Považoval bych za lepší řešení, kdyby se podle pořadí v šampionátu startovalo pouze první den a poté by bylo rozhodující průběžné pořadí. My ovšem neděláme pravidla, ale musíme z nich prostě vytěžit to nejlepší.“

Luis Moya: "Mohu jeho frustraci rozumět, protože je také naprosto logická. On je bojovník, ale v průběhu sezony se jeho výroky proměnily. Na počátku tam bylo hodně stesků, ale postupem času jich bylo stále méně. Prostě se pokoušel připomenout lidem, jak je to těžké být prvním na trati. Vloni jsem s ním mluvil. Řekl jsem mu, že ať se stane cokoliv a ať se změní pravidla jakkoliv, nakonec vyhraje šampionát nejrychlejší jezdce. Možná nevyhraješ deset ze třinácti rally, možná jenom pět nebo šest. A jestli jsi nejlepší jezdec, na konci roku budeš mistr světa.“

Komentářů celkem: 4
21. 12. 2015 17:551
0 0
Proč nikdo nezmíní, že fakticky je situace taková, že jede první pouze první den? Nechci tady hledat ve statistikách, ale kolikrát se letos na šoto stalo, že někdo první den vypadl a druhý den jel první...Řekl bych, že snad na každé...Na asvaltech je to úplně jedno, tam je to bezesporu výhoda ject první! A taky tvrzení některých, že ve finále je na rz nejrychlejší pomalejší jezdec je bezesporu nevhodná! Nejrychlejší je na rz prostě ten, kdo jí projede nejrychleji, a tudíž nemůže být pomalejším jezdcem ne?smajlíksmajlík
21. 12. 2015 18:482
0 0
socialismus a rovnostářství, spravedlivá by byla volba podle aktuálního, nebo loňskýho pořadí, to i ten nesmysl s kvalifikací v ERC je snad lepší, než to, co je dosud v MS
23. 12. 2015 12:553 Upraveno 13:00
0 0
spravedlime nespravedlive...ma sve plusy a minusy. ogier dokaze i pres minusy byt v pozitivnich cislech a plusy samozrejme zhodnoti obkladem...nicmene me Ogi zklamal tou kapitulaci, ze nehodla dal bojovat za svuj nazor oproti rozhodnuti FIA. v podsate vsem dokazal...ze ani trojnasobny mistr sveta a jeho nazory nemaji vahu proti rozhodnuti od stolu. smutne ze. je to jako v politice. nic mene me pobavili vsichni zbyli jezdci. kazdy znich mluvi o tech pomalejsich...ale ani jeden nerekl. ja jakozto ten pomalejsi mam vyhodu. davaji za pravdu Ogimu...ale ne zase tak moc .) aby si to nerozhodili doma. jak pak by se vyjadrovali kdyby oni byli tim vedoucim sampionatu .) ale to se jen tak nedozvime .) protoze ogier je valec smajlík
23. 12. 2015 12:594
0 0
spravedlime nespravedlive...ma sve plusy a minusy. ogier dokaze i pres minusy byt v pozitivnich cislech a plusy samozrejme zhodnoti obkladem...nicmene me Ogi zklamal tou kapitulaci, ze nehodla dal bojovat za svuj nazor oproti rozhodnuti FIA. v podsate vsem dokazal...ze ani trojnasobny mistr sveta a jeho nazory nemaji vahu proti rozhodnuti od stolu. smutne ze. je to jako v politice. nic mene me pobavili vsichni zbyli jezdci. kazdy znich mluvi o tech pomalejsich...ale ani jeden nerekl. ja jakozto ten pomalejsi mam vyhodu, protoze... . Davaji za pravdu Ogimu...ale ne zase tak moc .) aby si to nerozhodili doma. jak pak by se vyjadrovali kdyby oni byli tim vedoucim sampionatu .) ale to se jen tak nedozvime .) protoze ogier je valec
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!