Jiří Šteg - eWRC.cz
28. 12. 2015 15:53 − 6474× − 9

Citroen – plnou parou směr 2017

Kris Meeke a Yves Matton k rozhodnutí o vynechání sezony 2016.

Citroen vyhrál v hluboké minulosti s modelem DS například ve Finsku (1962) a Monte Carlu (1959 a 1966). V moderní éře se zapsal do historie nejen neúspěšnými pokusy v kategorii B, ať už to byla Vista 1000 Pistes nebo naprostý propadák BX 4TC, ale i širokou plejádou úspěšných „dvoukolek“, které se staly na dlouhou dobu základem jeho sportovních aktivit. WRC pro něj nebylo téma. S nástupem Sébatiena Loeba se věci zásadně změnily a Citroen je nyní se svými osmi tituly na druhém místě v dlouhodobých tabulkách WRC za Lancií, která jich získala deset.

Citroen vsadil po odchodu Sébastiena Loeba na WTCC a rally pro něj přestala být nosným programem, což se neukázalo jako šťastné rozhodnutí. WTCC má ještě menší marketingový potenciál než rally a to i na nejvyšší úrovni světového šampionátu. Tento potenciál byl ještě více omezen tím, že Citroen sice postavil vůz, který dominoval startovnímu poli, ale jeho základem byl low-endový model Elysée, který zákazníci kupují z jiných důvodů, než kvůli sportovním úspěchům nebo z důvodů prestižních. Citroen se proto letos rozhodl opustit WTCC a soustředit se opět na rally. V roce 2016 se zúčastní paralelně poněkud omezeně WTCC a nepřímo a částečně i WRC, ale všechny svoje kapacity soustřeďuje na vývoj vozu pro WRC 2017. Po období nejrůznějších dohadů o vlastní budoucnosti v rally i budoucnosti svých jezdců podepsal Citroen překvapivě tříletou smlouvu s Meekem. Ten se má stát klíčovou postavou ve vývoji nového vozu a dva roky s ním pak bojovat o titul.

Přestože se jednání komplikovala a Meeke jednal i s Toyotou, Matton, šéf Citroen Racing se k podpisu smlouvy vyjádřil jednoznačně. „Z jedné strany to bylo jednoduché rozhodnutí. Spolupracujeme s Krisem už dva roky a myslím, že jsme něčeho dosáhli. Bylo proto jasné, že budeme spolupracovat i v budoucnu.“ Meeke to tak jednoznačně nevidí. „Od Rally Velké Británie to byly dlouhé týdny. Vedl jsem řadu jednání, protože jsem hledal dlouhodobé možnosti. A nakonec jsme našli dobré řešení. Citroen je se mnou spokojený a z mého hlediska je to vynikající, protože dosud jsem měl prakticky během celé své kariéry smlouvy jenom na jednotlivé rally. A pokud jsem měl nějaký dlouhodobější kontrakt, byl jsem stále pod tlakem, abych dokazoval své schopnosti. Snad se tohle dlouhodobé plánování jednoho dne vyplatí. Byly tu i jiné možnosti. Mně šlo o to, aby mi Citroen nabídl tu správnou smlouvu. Bylo by velmi těžké od Citroenu odejít. A nakonec tu pravou smlouvu nabídli.“

Na otázku může-li Citroen vyhrát s Meekem WRC odpovídá Matton jednoznačně. „Ano, kdybych tomu nevěřil, nespolupracoval bych s ním. Už dlouho ukazuje, jak je rychlý a letos vyhrál svůj první podnik WRC. Potvrdil, že je jediným dostupným jezdcem, který má schopnost bojovat s jezdci Volkswagenu. Ve druhé polovině sezony také ukázal, že se dokáže držet zpátky, aby dosáhl dobrých výsledků a nepokoušel se riskovat vše pro vítězství.“ Meeke si tedy dává jistou pauzu v hrubých obrysech podobnou té, kterou měl Ogier v roce 2012, za kterou pak byl odměněn dominujícím VW Polo WRC. Meeke srovnává přístup Citroenu a Volkswagenu s vědomím řady rozdílů. „Citroen měl v Sébastienu Loebovi mimořádného jezdce a když se plně koncentrovali na WRC, byli spolu dominantní. Volkswagen však v posledních třech letech nově definoval slovo dominance, zatímco u Citroenu bylo těžištěm WTCC. Myslím, že Citroen bude v roce 2017 jiný tým. Pro mě je to fantastická příležitost. Citroen má zkušenosti a teď koncentruje veškerou energii na to, aby pro rok 2017 postavil silný vůz. Budu testovat tak často, jak to bude možné. Vždy jsem se chtěl podílet na novém projektu a cítím se na to připravený. Můžeme vyvinout vůz, který mi snad bude dobře vyhovovat, ale je samozřejmě nutné mít i jiné pohledy, aby se člověk vyhnul vývoji špatným směrem. Budou tedy také jiní testovací jezdci. Je důležité, abychom vyvinuli vůz, se kterým bude možné bojovat na úplné špici. V roce 2016 přibude Čína a mezi srpnem a listopadem by nebyl žádný čas na vydechnutí, i kdyby se měli prostě jen jezdit rally. Ale tato fáze bude zároveň rozhodující pro budoucnost. Všichni budou muset připravit nové vozy. Částečný program nám dá dostatek prostoru, abychom se mohli koncentrovat na takový vývoj. Volkswagen a Hyundai mají rozsáhlé zdroje, ale i pro ně to bude stresující období. Je pravděpodobné, že jsme našli dobrý plán na rok 2017 a zároveň můžeme při jednotlivých podnicích v roce 2016 shromažďovat zkušenosti.“ To předpokládá těsnou spolupráci mezi PH-Sport a továrním týmem, přičemž Citroen Motorsport se bude zabývat pouze vývojem nového vozu. Model se tedy liší od roku 2006, ve kterém získal Sébastien Loeb titul s vozem Kronosu, na jehož nasazování se továrna silně podílela, například účastí vlastních techniků.

Prozatím je jisté, že Meeke bude startovat na Monte, kde jej doplní Stéphane Lefebvre. Ve Švédsku budou startovat dokonce tři vozy s Meekem, Al-Quassimim a Breenem za volanty. Další program zatím jistý není, lze však předpokládat, že bude směřován na rally, kde potřebuje Meeke doplnit zkušenosti nebo které budou zajímavé a žádoucí z hlediska vývoje nového vozu.

Komentářů celkem: 9
28. 12. 2015 17:281 Upraveno 17:29
0 0
Hmm podle mě dobrej plán. Aspoň je šance, že dominance VW(ještě v kombinaci s emisním "skandálem")nebude tak dlouhá...Meeke jim to vyvine, potestuje a pak možná na tituly přijde někdo jinej, tak už to chodí, ale i tak je to pro Meeka životní šance. Držim palce ať toho francouzskýho arogantního spratka v roce 2017 porazí smajlík
(to sem zvědavej, kdo to zase nerozdejchá smajlíksmajlík )
28. 12. 2015 18:092
0 0
Nóó jeden takový tu byl,ale nevím či dostal jen BAN nebo doživotísmajlík
28. 12. 2015 20:373
0 0
Ještě by mě zajímalo jak WTCC 2017. Že chtěj končit se tak nějak ví, ale jestli budou podporovat nějakej tým se Citroenama? Zatím to nevypadá a sám doufám, že Citroen + 2017 = 100% WRC.
28. 12. 2015 21:084
0 0
C-Elysée je výběhový model..marketingově mrtvý...těžko budou někoho podporovat
28. 12. 2015 21:595
0 0
Vo výrobnej sfére, predaju a na cestách možná áno (i keď sa mi nezdá, že by sa Peugeot 301 či toto Céčko poberalo nejak, má nejakého platformového nástupcu? Skôr sa mi zdá, že je oveľa pravdepodobnejšie, že sa v dohľadnej dobe troch rokov objaví nová Toyota Yaris, čo by nás malo zaujímať viacej. smajlík ), avšak na okruhoch to určite nebude auto na odpis. Nejaký svojrázny amatér sa určite nájde, ktorý aspoň v WTCC triede súkromníkov siahne po tejto technike, pretože tam určite ešte nebude na odpis a bude chcieť zbierať víťazstvá do štatistík. A je dosť možné, že podpíšu spoluprácu a nasadí to aj svojráznejší partner (i keď to asi nebude také jednoduché ako s Chevroletom, kde bolo vo vlastnom záujme RML zotrvať, dajme tomu presne podobne ako M-Sportu v rally...). V konečnom dôsledku, autá budú existovať, a Citroen sa bude snažiť z toho niečo vyťažiť prenájmom (alebo jeho ex. jazdci, ktorí nenájdu nové angažmá. ;) A tým nemyslím automaticky Loeba. ). A bude to vyžadovať naozaj iba malú technickú podporu pár technikov (zvyčajne tých, čo budú dohliadať na motor a niektoré mechanické pohyblivé časti...)...
haq
29. 12. 2015 11:486
0 0
ve wtcc bude pravděpodobně pokračovat tým Seba Loeba s několika soukromníky za volantem smajlík .
29. 12. 2015 20:337 Upraveno 20:38
0 0
Sebastien Loeb je zaměstnancem peugeotu...v rámci restruktulizace se Citroen zbavil svého nejdražšího zaměstnance který přešel po peugeot a cross-county soutěže....má tým v rally a myslíte že potáhne tým který bude po celém světě soutěžit ve WTCC...to je až moc i na Sebasmajlík
29. 12. 2015 20:358
0 0
..a nehledě na to, že základ motoru použijou pro nové wrco...opravdu myslíte že to dají do soukromých rukou?
haq
29. 12. 2015 22:129
0 0
Vzhledem k tomu že Citroen z WTCC továrně odchází po sezóně 2016 a už v ní pojede Sebastien Loeb Racing s cca 3 auty, tak by dávalo smysl aby podobně jako RML provozovalo Chevrolety po odchodu továrny ještě pár sezón do změny pravidel smajlík.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!