Citroen – plnou parou směr 2017
Citroen vyhrál v hluboké minulosti s modelem DS například ve Finsku (1962) a Monte Carlu (1959 a 1966). V moderní éře se zapsal do historie nejen neúspěšnými pokusy v kategorii B, ať už to byla Vista 1000 Pistes nebo naprostý propadák BX 4TC, ale i širokou plejádou úspěšných „dvoukolek“, které se staly na dlouhou dobu základem jeho sportovních aktivit. WRC pro něj nebylo téma. S nástupem Sébatiena Loeba se věci zásadně změnily a Citroen je nyní se svými osmi tituly na druhém místě v dlouhodobých tabulkách WRC za Lancií, která jich získala deset.
Citroen vsadil po odchodu Sébastiena Loeba na WTCC a rally pro něj přestala být nosným programem, což se neukázalo jako šťastné rozhodnutí. WTCC má ještě menší marketingový potenciál než rally a to i na nejvyšší úrovni světového šampionátu. Tento potenciál byl ještě více omezen tím, že Citroen sice postavil vůz, který dominoval startovnímu poli, ale jeho základem byl low-endový model Elysée, který zákazníci kupují z jiných důvodů, než kvůli sportovním úspěchům nebo z důvodů prestižních. Citroen se proto letos rozhodl opustit WTCC a soustředit se opět na rally. V roce 2016 se zúčastní paralelně poněkud omezeně WTCC a nepřímo a částečně i WRC, ale všechny svoje kapacity soustřeďuje na vývoj vozu pro WRC 2017. Po období nejrůznějších dohadů o vlastní budoucnosti v rally i budoucnosti svých jezdců podepsal Citroen překvapivě tříletou smlouvu s Meekem. Ten se má stát klíčovou postavou ve vývoji nového vozu a dva roky s ním pak bojovat o titul.
Přestože se jednání komplikovala a Meeke jednal i s Toyotou, Matton, šéf Citroen Racing se k podpisu smlouvy vyjádřil jednoznačně. „Z jedné strany to bylo jednoduché rozhodnutí. Spolupracujeme s Krisem už dva roky a myslím, že jsme něčeho dosáhli. Bylo proto jasné, že budeme spolupracovat i v budoucnu.“ Meeke to tak jednoznačně nevidí. „Od Rally Velké Británie to byly dlouhé týdny. Vedl jsem řadu jednání, protože jsem hledal dlouhodobé možnosti. A nakonec jsme našli dobré řešení. Citroen je se mnou spokojený a z mého hlediska je to vynikající, protože dosud jsem měl prakticky během celé své kariéry smlouvy jenom na jednotlivé rally. A pokud jsem měl nějaký dlouhodobější kontrakt, byl jsem stále pod tlakem, abych dokazoval své schopnosti. Snad se tohle dlouhodobé plánování jednoho dne vyplatí. Byly tu i jiné možnosti. Mně šlo o to, aby mi Citroen nabídl tu správnou smlouvu. Bylo by velmi těžké od Citroenu odejít. A nakonec tu pravou smlouvu nabídli.“
Na otázku může-li Citroen vyhrát s Meekem WRC odpovídá Matton jednoznačně. „Ano, kdybych tomu nevěřil, nespolupracoval bych s ním. Už dlouho ukazuje, jak je rychlý a letos vyhrál svůj první podnik WRC. Potvrdil, že je jediným dostupným jezdcem, který má schopnost bojovat s jezdci Volkswagenu. Ve druhé polovině sezony také ukázal, že se dokáže držet zpátky, aby dosáhl dobrých výsledků a nepokoušel se riskovat vše pro vítězství.“ Meeke si tedy dává jistou pauzu v hrubých obrysech podobnou té, kterou měl Ogier v roce 2012, za kterou pak byl odměněn dominujícím VW Polo WRC. Meeke srovnává přístup Citroenu a Volkswagenu s vědomím řady rozdílů. „Citroen měl v Sébastienu Loebovi mimořádného jezdce a když se plně koncentrovali na WRC, byli spolu dominantní. Volkswagen však v posledních třech letech nově definoval slovo dominance, zatímco u Citroenu bylo těžištěm WTCC. Myslím, že Citroen bude v roce 2017 jiný tým. Pro mě je to fantastická příležitost. Citroen má zkušenosti a teď koncentruje veškerou energii na to, aby pro rok 2017 postavil silný vůz. Budu testovat tak často, jak to bude možné. Vždy jsem se chtěl podílet na novém projektu a cítím se na to připravený. Můžeme vyvinout vůz, který mi snad bude dobře vyhovovat, ale je samozřejmě nutné mít i jiné pohledy, aby se člověk vyhnul vývoji špatným směrem. Budou tedy také jiní testovací jezdci. Je důležité, abychom vyvinuli vůz, se kterým bude možné bojovat na úplné špici. V roce 2016 přibude Čína a mezi srpnem a listopadem by nebyl žádný čas na vydechnutí, i kdyby se měli prostě jen jezdit rally. Ale tato fáze bude zároveň rozhodující pro budoucnost. Všichni budou muset připravit nové vozy. Částečný program nám dá dostatek prostoru, abychom se mohli koncentrovat na takový vývoj. Volkswagen a Hyundai mají rozsáhlé zdroje, ale i pro ně to bude stresující období. Je pravděpodobné, že jsme našli dobrý plán na rok 2017 a zároveň můžeme při jednotlivých podnicích v roce 2016 shromažďovat zkušenosti.“ To předpokládá těsnou spolupráci mezi PH-Sport a továrním týmem, přičemž Citroen Motorsport se bude zabývat pouze vývojem nového vozu. Model se tedy liší od roku 2006, ve kterém získal Sébastien Loeb titul s vozem Kronosu, na jehož nasazování se továrna silně podílela, například účastí vlastních techniků.
Prozatím je jisté, že Meeke bude startovat na Monte, kde jej doplní Stéphane Lefebvre. Ve Švédsku budou startovat dokonce tři vozy s Meekem, Al-Quassimim a Breenem za volanty. Další program zatím jistý není, lze však předpokládat, že bude směřován na rally, kde potřebuje Meeke doplnit zkušenosti nebo které budou zajímavé a žádoucí z hlediska vývoje nového vozu.
(to sem zvědavej, kdo to zase nerozdejchá )