Tým Tomáše Tomečka – 5. díl – Stále se dějí divné věci

Také letos Vám budeme přinášet denní informace z týmu Tomáše Tomečka a jeho účasti na Africa Eco Race.

Závodní posádka teamu Promet/Excalibur teamu dnes čelila vážným problémům v etapě. Díky velmi kamenitému povrchu bylo potřeba řešit tři defekty. Posádka tak nabrala ztrátu přes tři hodiny na vedoucího jezdce v kategorii kamionů. V celkovém pořadí se propadla o devět míst dozadu na dvacáté první místo. Veškeré závady se v bivaku podařilo opravit. Zítra se startuje do poslední etapy před volným dnem. V kategorii moto dnes opět zvítězil Nor Ullevalseter před Francouzem Norbertem Duboi. V kategorii automobilů zvítězil v dnešní etapě Ital Sabatier.

Cestopis – Stále se dějí divné věci

Začátek závodu bývá vždy trochu hektický. Letošní rok bylo neplánovaných událostí na začátek až nějak moc. I když to k Africe prostě asi patří. Nejsme první a ani poslední, kdo musí improvizovat. Z historie si vzpomínám na příběh Jeana Ragnottiho, kterému v roce 1980 upadlo zadní kolo v rychlosti 150km/h u jeho Volkswagenu a předjelo ho o více než kilometr. Ten rok byl jeho první a tak není divu, že ho zážitek tak rozhodil, že o bivak později zapomněl všechny své potřeby na jídlo. Nezbývalo než improvizovat a večerní polévku pil z obrácených krytů svých světlometů. I tak dokončil závod na čtvrtém místě. Mnohokrát to už zaznělo, jediné výsledky, které platí, se píší až v Dakaru.

Tyto věty jsem psal v autě cestou od startu dlouhé etapy a neměl jsem tušení, co se v ní děje. Naše Tatra do ní odstartovala těsně po deváté hodině. Včera na rozpravě René Metge upozorňoval velmi kamenitou a navigačně záludnou etapu. Což se bohužel potvrdilo. První defekt přichází po třetině etapy a pak následují další dva. Problémem je ta skutečnost, že závodní vůz si veze s sebou jen dvě náhradní pneumatiky. Třetí defekt naprosto roztrhal pravou zadní a už nezbyla žádná další na výměnu. Tomáš tak udělal to samé, co každý jiný tatrovák v této situaci. Zdvihl a uvázal kurtou nápravu a velmi pomalu, jak tank, pokračoval po třech kolech ke kontrolnímu bodu, ke kterému by se dalo lépe dostat s případnou náhradní pneumatikou. Tato nadpřirozená schopnost Tatry natolik zmátla pořadatele, že vypustili do světa falešnou Twitterovou zprávu o tom, že Tomeček utrhl celou nápravu a jede jen po třech kolech. Ke kontrolnímu bodu přijel v tu samou chvíli i asistenční truck 406 a poskytl naší posádce svoji náhradní, co měl sebou. Díky nim se dala dnešní etapa dokončit, i když s dnešní ztrátou 3h a 5min na vedoucího Antona Shibalova. K Růžovému jezeru je ještě daleko. Pokračujeme dál, a to je právě teď nejdůležitější. A mimochodem, nějak si nemohu vzpomenout, zda se někdy někomu na Dakaru staly tři defekty v etapě. Jsme letos opět první, komu se něco takového přihodilo? Nebýt defektů, tak není dnes co řešit. Vůz jede rychle jako žádný ročník před tím a Láďa naviguje velmi dobře. Když jsem dnes procházel bivak, tak jsem odevšad slyšel o problémech s obutím a defekty. Kamazu se také nevyhnuly tyto problémy a po dnešku si odepisují dvě pneumatiky.

Mezitím, co se v etapě dějí věci, my jedeme po silnicích jižního Maroka obdobnou porci kilometrů, jako dnes mají závodníci v etapě. Stovky kilometrů silnic a jen dvě města cestou k bivaku. Opět musím zmínit naprosto ohromné tempo výstavby infrastruktury. Tam, kde před dvěma lety byla rozbitá silnice, jsou dnes upravené cesty s novým kvalitním povrchem. Typické brody se na mnoha místech nahrazují mosty a kolem měst vznikají obchvaty. Někde jsem četl, že jen zde v Maroku bylo minulý rok bylo otevřeno několik stovek kilometrů dálnic. Infrastruktura se každým rokem lepší a zdá se, že stoupá i životní úroveň lidí. Je těžké dělat nějaké velké závěry, přeci jen se takové věci nemění skokově a jsme zde jen na pár dní, ale nějaké věci jsou očividné. Stále jsou zde lidé jezdící na oslech, pasoucí ovce a kozy a stále vidíte ženy naložené vším možným a vzhled vesnic se moc nezměnil. Na druhou stranu je zde boom motorových nákladních tříkolek typu „tuk-tuk“, co nahrazují zapřažené osly. Jsou vidět nové vozy levnějších typů a celkově se zdá, že ve velkých městech je lepší sociální situace. Samozřejmě v africkém měřítku a slova smyslu. Některé změny ale vnímám trochu s obavou. V prvních letech historie Africa Race jsem zde neviděl žádnou ženu se zahaleným obličejem, letos jich je docela dost, obzvláště v osadách hraničících s Alžírem.

Docela úsměvné jsou situace s alkoholem. Nepřekvapím asi nikoho, pokud prozradím, že si v press caru vezme dostatečnou zásobu piva. Docela to osvěží. V Islámské Republice Mauretánie si dáváme velký pozor, abychom z auta nevylézali s plechovkou v ruce, a tak zbytečně nedělali organizátorům problémy. Tam platí striktní zákaz držení alkoholu. Ostatně, i když jste křesťan, tak porušujete místní zákon, alespoň de jure. V Maroku jsme bezstarostní, jen se nám čas od času stane, že se nenápadně přitočí někdo místní a místo toho, aby nám zkusil prodat koberec, tak loudí pivo. Názor, že Maroko je Západním Německem Afriky stále platí i z bezpečnostního hlediska.

Zítra závodníky čeká posledních čtyři sta závodních kilometrů na území Maroka před volným dnem.

Z bivaku v Remz el Quebir Vojtěch Morávek ml.

Komentářů celkem: 3
2. 1. 2016 12:001
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
2. 1. 2016 12:502
0 0
Díky za zpravodajství, které fandu "pravého" Dakaru vždy potěší, hlavně, když se našim daří! Držím Vám všem pěsti pro štěstí aby to vyšlo bez problémů až do cíle u Růžového jezera!!! smajlík smajlík
2. 1. 2016 18:243
0 0
Díky za video přímo v článku - nemusím pak hledat na youtobe smajlík
Ať se smůla obrátí ve štěsti
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!