Promet Excalibur tým Tomáše Tomečka senzačně druhý

Tomáš Tomeček a Ladislav Lála hájící barvy Promet Excalibur týmu vybojovali na Africa Eco Race® 2016 druhé místo.

Tomáš Tomeček a Ladislav Lála hájící barvy Promet Excalibur týmu vybojovali na AFRICA ECO RACE® 2016 fantastické druhé místo. Trojnásobný vítěz závodu z let 2011, 2012 a 2014 vyrážel na africký kontinent s cílem navázat na předchozích pět úspěšných startů, což se mu nakonec navzdory sérii dramatických momentů povedlo. Tomeček tak důstojně oslavil 30. výročí startu automobilky Tatra na dálkových soutěžích. Africa Race představuje dálkový závod, který navazuje na ducha původní Rallye Dakar. Maratonská soutěž startovala dva dny před koncem roku. Náročné kamenité terény Maroka postupně nahradila kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhlo tradičně po dojezdu poslední etapy 10. ledna u Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.

Matador dakarských soutěží Tomáš Tomeček v cíli závěrečné etapy emotivně komentoval výsledek, který jeho stoprocentní Tatra poháněná vzduchem chlazeným motorem dosáhla: „Jsem šťastný, že jsme se dostali až sem. Rozhodně to nebylo jednoduché, ale to Dakar není nikdy. Chtěl bych upřímně poděkovat všem našim partnerům, díky kterým jsme se vůbec mohli postavit na start. Děkuji rovněž všem, kdo nám věřili a dodávali energii v okamžicích, kdy to pro nás nevypadalo úplně nejlépe.“

I Tomečkův navigátor Ladislav Lála popustil v cíli uzdu emocím: „Yes, yes, yes! Je to neskutečný pocit, který bych přál zažít každému. Díky Tomášovi za důvěru a všem v Čechách za podporu. Chtěl bych toto umístění věnovat svému otci, který nedávno tragicky zahynul. Tati, doufám, že to vidíš. Pokud to bylo minulý rok těžké, tak to letos bylo ještě těžší. Chtěl bych poděkovat přátelům z týmu Kamaz Master a vůbec všem, kdo nám pomohli v okamžicích, kdy nám štěstí zrovna nepřálo.“

Příběh letošního ročníku Africa Race se začal psát v sluncem zalitém Monaku, odkud se celá závodní karavana přesunula do marockého Nadoru. „Hned první kilometry napověděly, že nás letos čeká velmi obtížný závod,“ komentoval své dojmy Tomáš Tomeček a neopomenul zmínit důležité změny na podvozku vozu: „Nové tlumiče Reiger Racing se výrazně podepsaly na zlepšené stabilitě Tatry. Auto je rychlejší a přitom lépe ovladatelné.“

Doslova pár okamžiků před startem druhé etapy se posádka dozvěděla, že týmový asistenční kamion postihla porucha: „Neměli jsme šanci cokoliv řešit, stáli jsme v podstatě na startu,“ popisuje kritickou situaci Tomáš Tomeček. Namísto servisu, odpočinku a přípravy na třetí etapu vyrazili Tomeček s Lálou vstříc svým mechanikům, kteří stáli více než tři sta kilometrů od bivaku s prasklým ložiskem na klikové hřídeli. Nad ránem dotáhla závodní Tatra asistenci do bivaku. Po nezbytném servisu se díky pomoci ředitele soutěže Jean-Louise Schlessera a Maďara Miklose Kovacse podařilo ve spěchu přendat vybrané náhradní díly do doprovodných kamionů.

Čtvrtá etapa přinesla záplavy ostrého kamení. Defekty bohužel postihly i Tatru 401. Po dvou proražených pneumatikách Tomeček zvolnil (kamiony vozí obvykle dvě rezervy). Syčivý zvuk zhruba 12 kilometrů před kontrolním stanovištěm číslo čtyři znamenal jediné – Tatra musela potřetí zastavit. „Řekli jsme si, že se zkusíme dostat alespoň do CP4,“ popisuje navigátor Lála. „Tomáš upravil nastavení tlaků ve zbývajících kolech a vaků tak, aby bylo auto co nejstabilnější. Dál jsme jeli po třech kolech.“ Tříhodinová ztráta odsunula Tomečka z průběžného pódiového umístění.

Po dni volna v marocké Dakhle následoval přesun rallye do Mauretánie, kde na závodníky čekaly náročné písečné etapy a obávaná dunová pole. Díky vítězství v deváté a desáté etapě poskočila posádka Tomeček – Lála na druhé místo průběžného pořadí, které se podařilo udržet až do konce závodu. Za vítězství v nejtěžší etapě navíc Tomeček získal prestižní ocenění Truck Desert Master. Závěrečná senegalská „mávací“ etapa již nemohla ovlivnit konečné výsledky.

„Před startem jsem říkal, že na dobré umístění může pomýšlet jen ten, kdo dojede až k Růžovému jezeru,“ prohlásil po skončení závodu Tomáš Tomeček. „Navzdory osmi defektům, celkově jedenácti zničeným pneumatikám a problémům s asistenčním kamionem se nám to naštěstí povedlo. Nakonec jsme měli i štěstí poté, co jeden z Kamazů zastavil problém se spojkou. Tovární tým Kamaz si první místo bezesporu zasloužil. Mám radost i ze třetího místa Elisabete Jacinto. Velké poděkování a respekt si samozřejmě zaslouží můj navigátor Láďa Lála.“

Až do Dakaru dorazily i dva pořadatelské kamióny Tatra “balai” (koště), které si právem vysloužily poděkování organizátorů i závodníků. Tomáš Tomeček poskytuje organizačně logistickou podporu s vozy Tatra 815 6x6 upravenými na tzv. “terénní odtahovky“.

V pozadí úspěchů týmu Promet Excalibur Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a CZECHOSLOVAK GROUP (dříve EXCALIBUR GROUP). Tým dále mimo jiné podporují také společnosti TATRA TRUCKS, Tawesco, Mann Hummel a Federal Mogul.

Komentářů celkem: 1
15. 1. 2016 07:511
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!