2. 2. 2016 07:30 − 8062× − 0

Švédové bez MS?

Těžko si lze představit kalendář světového šampionátu bez typického zimního podniku.

Těžko si lze představit kalendář světového šampionátu bez typického zimního podniku ve stylu Rally Sweden. Tato soutěž patří do okruhu tradičních zastávek šampionátu, ve kterém je zařazena od jeho samého vzniku. Pouze párkrát tato skandinávská země mistrovství světa v minulosti nehostila, naposledy kvůli rotaci s Norskem v roce 2009. V roce 2007 se dokonce odjely obě skandinávské rally najednou a na zasněžených tratích se tak týden po sobě soutěžilo hned dvakrát. Kalendář ovšem tehdy obsahoval rekordních 16 podniků, což už dneska není moc reálné. Rally Norway navíc později v podstatě splynula se švédskou rally. Během ní se totiž od roku 2012 část jedné z etap koná i na norském území na osvědčených úsecích jako Kirkener nebo Finnskogen.

Prezident Rally Sweden se ale nechal v minulém týdnu slyšet, že se v budoucnu klidně bude muset MS bez jeho podniku obejít. Letošním ročníkem končí tříletá smlouva s promotérem mistrovství a obě strany se nyní budou muset dohodnout na nové. Švédům se ale moc nelíbí zvýšení poplatku a zároveň se obává dvou konkurenčních podniků v Kanadě a Japonsku. Tyto dvě země mají očividně lepší finanční zajištění pro své podniky a zároveň jsou údajně ochotné i jednotlivým účastníkům finančně vynahradit zvýšené náklady spojené s dalekou cestou z Evropy. Japonsko si už MS v nedávných letech ozkoušelo, ale po odchodu obou japonských značek Subaru a Suzuki z šampionátu po roce 2008 skončila i Rally Japan. Teď se ale na scénu vrací jiná tamní značka, dokonce ta nejsilnější, Toyota a její zástupci by jistě rádi prezentovali své WRC i domácímu publiku. Namísto někdejší šotolinové rally by se nyní mohlo jednat o sněhovou Rally of Tsumagoi a její zařazení by vzhledem k okolnostem nepostrádalo logiku.

S Kanadou a MS je to o něco složitější. Už jednou, na začátku nového milénia se o zařazení mezi soutěžáckou elitu ucházela šotolinová Rally Charlevoix. K tomu ale, jak známo, nedošlo a tato soutěž už nyní není ani součástí kanadského mistrovství. Tentokrát se ovšem severoamerickému státu nabízí místo určené pro zimní podnik a na ten jsou Kanaďané experti. K tradiční Rallye Perce-Neige se do letošního kalendáře kanadského mistrovství zapojil druhý typicky zimní podnik Big White Winter Rally. Pokud ke všemu připočítáme snahu FIA zapojit do světového kolotoče více mimoevropských soutěží, mají Švédové spoustu pádných důvodů se o své místo v kalendáři bát. Ale na druhou stranu je třeba si připomenout, že stejné obavy Glenn Olsson veřejně ventiloval i před třemi lety, právě před podepsáním aktuálně končícího tříletého kontraktu. I tehdy mluvil o finančním zajištění svého podniku, absenci zapojení tamní vlády a příliš vysokému poplatku. Situace se nyní opakuje a dost možná za ní je pouze snaha zatlačit na případné nové sponzory a švédské instituce. Na každý pád by byla škoda o Švédsko v MS přijít.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!