Josef Koukola - eWRC.cz
1. 2. 2016 18:47 − 4275× − 3

Václav Stejskal je osudově spojen s Renaulty

Václav Stejskal sen. bydlí v jihočeském městě Blatná a jeho jméno je spojeno se značkou Renault.

Václav Stejskal sen. (14.8.1963) bydlí v jihočeském městě Blatná, jeho jméno je spojeno se značkou Renault a ZOFI. Václav se již přes 20 roků věnuje servisní činnosti v oblasti oprav automobilů a v současné době zajišťuje veškeré služby ve vlastním autoservisu v Blatné (www.autocentrum-zofi.cz).

Profil Václava Stejskala na eWRC-results.com

Malé posezení s kamarádem

Začátek jeho dlouholeté závodní kariéry nastal v roce 1985, kdy šel s Ottou Čadou na pivo a při konzumaci se domluvili na tom, že si vedle něho sedne jako spolujezdec do Trabantu. Václav se jako jezdec poprvé objevil ve startovní listině na Rally Agropa Pačejov v roce 1989, která byla oblastní soutěží skupiny A. Pro svůj první závod si zvolil Škodu 120 LS, se kterou startoval v celé sezoně. Se Škodou 120 LS absolvoval i další sezónu, kdy odjel pouze tři závody. V roce 1991 změnil závodní techniku, ve druhém závodě startoval se Škodou Favorit 136L a tato sezóna byla poslední, kdy se Václav Stejskal objevil v závodním autě značky Škoda. Další rok si dal od závodění pauzu a rok 1993 se stal spojením se značkou Renault.

Renault

Dlouhodobé propojení Václava se značkou Renault se datuje k roku 1992, kdy se ve startovních listinách objevilo jeho jméno spojené s Renaultem 5 GT Turbo. Prvním závodem byla téměř domácí Rally Agropa. O čtyři roky později změnil typ auta, na Rallye Šumava si poprvé vyzkoušel Renault Clio 16S a s tímto autem závodil až do roku 2000. V roce 2001, jako první v Č.R., představil Renault Clio Sport ph I, se kterým v roce 2002 získal Stanislav Talián titul mistra republiky ve třídě N3.

Protože jsem pod Rallyteamem Zofi odjel několik závodů a s Václavem jsem v kontaktu, tak jsem rozhodl položit mu několik otázek.

Václave, která byla tvoje první rallye za volantem, s jakým autem jakého jsi dosáhl výsledku?

Mým prvním závodem v pozici jezdce byla Rally Pačejov v roce 1989 se Škodou 120 LS, kterou jsem skládal z jednotlivě sehnaných dílů za pár korun (nabouraná kastle, motor zadřený). Při stavbě mi pomáhali Václav Havlík a brácha Pavel. V prvním závodě jsem odstoupil z osmého místa ve třídě.

Kdo se poprvé posadil vedle na horké sedadlo?

Tak prvním spolujezdcem byl Václav Havlík.

Měl jsi při svých začátcích nějakého rádce, kdo jim byl a kdo je tvým vzorem ?

Rádce jsem snad žádného neměl. Vlastně jen ze začátku jsem pro rozumy chodil za Jardou Cinkem a pak jsem také jednou jel za Jardou Častoralem do Katovic. Vše začalo tím, aby nám prozradil jak dostat „koně“ do motoru. Do dneška si pamatuji jeho slova: „ Nejdřív to naučte jezdit rovně, brzdit a potom řešte koně“. Je pravda, že tyhle věci mám takhle nastavené do dneška. Co jsou ti platné koně, když nejdou uřídit.

Určitě každého bude zajímat, jaký rozpis jsi v začátcích používal a jaký vývoj měl k dnešní podobě, tedy jaký rozpis nyní používáš?

Rozpis používám klasický osmičkový, nic moc jsem nevymýšlel. Protože jsem vystřídal hromadu spolujezdců a každý z nich měl nějaké svoje poznámky, snažil jsem se si od nich vybrat to, co se mi nejvíc pasovalo.

Posádku tvoří jezdec a spolujezdec, řekni nám něco o Tvých spolujezdcích. Kolik jsi spolujezdců vystřídal a jaké máš nároky na spolujezdce při vlastním závodě?

Jak jsem již zmiňoval první spolujezdec byl Vašek Havlík. Jezdili jsme spolu ve 120 LS, Favoritu a R5GT Turbo. Potom Petr Vejvoda s Cliem Williams, Vašek Sova, Sváťa Saller,, Standa Máša, Kamil Johánek, Jarda Peroutka, Pavel Janoušek, Dan Trnka, Sam Panzo, Ruda Kouřil, Vašek Vorel, Radek Ježek, Peťa Brixi, Kamil Zalabák, Michal Pavlíček, Pepa Král, Michal Mrlina, Jirka Pech, Richard Vojík, Jarda Vosádka, Vašek Tesař a Standa Viktora junior. Taky si ke mně do auta sedl Venda junior. Snad jsem na nikoho nezapomněl, to by mě mrzelo. Na spolujezdce zvláštní nároky nemám, v autě musí být hlavně pohoda a jsem rád, když mi přečte to, co jsme napsali.

Když jsem u těch spolujezdců. V jednom závodě si vedle Tebe sedl spolujezdec tmavé pleti. Jak jsi k němu přišel a kdo to vlastně byl?

Ano, to máš pravdu. Byl to Samuel Panzo. Startovali jsme spolu na Pačejově s Cliem Williams. Sice jsme nedojeli, ale byla legrace. Sam pracoval na technickém oddělení Renault ČR. Seznámili jsme se, když jsem v roce 2000 řešil dodávky dílů z Renault Sportu z Francie.

Kterého největšího úspěchu jsi dosáhl, v jakém autě a na kterém podniku?

Asi nejvíc si cením vítězství na sprintu ve Vsetíně v roce 2005, kde jsem vyhrál třídu N3 a zároveň skupinu N. Povedlo se mi porazit hezky jedoucího M. Tarabuse. Byla to velká bitva. Jel jsem samozřejmě s Renaultem Clio Sport.

Když jsme u těch úspěchů, která sezona byla Tvojí nejlepší, v jaké třídě a jakého umístění jsi dosáhl?

Nejlepší sezóna byla v roce 2006. To se nám podařilo vyhrát třídu N3 v celkově a získali jsme tak mistrovský titul.

Jaká rallye je tvoje nejoblíbenější?

Nejoblíbenější soutěž je Rallysprint Pačejov. Je to domácí soutěž, kterou připravují pohodoví lidé, má krásnou atmosféru a nádherné tratě. Z velkých soutěží mám rád Český Krumlov, Bohemku a samozřejmě Šumavu.

Do roku 1991 jsi rallye jezdil na Škodovkách a od roku 1993 jsi vystřídal několik Renaultů, porovnej jízdu v jednotlivých typech.

Porovnávat jednotlivá auta jde dost těžko. R5 GT Turbo mělo hodně koní, krátké auto, takže velmi neposedné, prostě hopík. Clio Williams bylo dobré auto s jednou obrovskou slabinou, a to byla převodovka. Fabrická se těžko sháněla a sériová nedržela. Nejzábavnější z téhle řady je Clio Sport, který je dobře ovladatelný a s ohledem na váhu má dost výkonu. Nechá se s ním jet hodně rychle. Krásně to předvádí Venda junior, který ukazuje jaké časy se nechají zajet s 12 let starým autem. (původní motor, který má odjeto 93 závodů )

Od roku 2007 se občas objevíš v Dacii Logan. Vím, že jsi postavil rallyový Renault Clio Sport, co tě přivedlo k postavení Dacie a jaká další auta jsou z Tvé dílny ?

Dacia Logan nebyl náš nápad. Na jedné předváděčce nás oslovili zástupci Renault Sportu, abychom auto postavili z dílů R.S. a uspořádali v ČR LOGAN CUP. Myšlenka se mi líbila a tak jsme se stavbou souhlasili. Navíc byl vypsán program poháru mládeže, což zapadalo do konceptu postavit levné auto o obsahu 1,4. Poté, když jsem zjistil, že za zapsání Dacia Logan Cupu do kalendáře je třeba zaplatit 120 tis., navíc Renault ČR nemá o tuto formu propagace zájem, nechal jsem celý projekt Dacia Logan Cupu být a s postaveným autem jsem se svezl sám. Spousta lidí tvrdí, že nejede. S autem s poctivou sériovou 1,4 ve skupině N se se zbytkem startovního pole těžko závodí. Nesrovnatelné jsou ale náklady na provoz a výdrž vozu. Dacie máme v současné době 2, ale stále se zaměřujeme hlavně na vozy Renault Sport. V roce 2000 jsme postavili první Clio Sport v ČR. V roce 2007 první Clio R3 pro Honzu Vaňáče. Na začátku roku 2015 nové Clio R3T, které obsadilo druhé místo v polském šampionátu.

Jaký je tvůj všeobecný pohled na rallye

To je těžká otázka. Začínal jsem s tímto druhem zábavy v době, kdy jsme jezdili v tričkách a kraťasech. Pak jsme museli mít kombinézy, jednu montérkovou nechávali jako „sváteční“ na závody. Proto dneska dost špatně snáším všechna ta nařízení pro naši bezpečnost. Jo, když mi bude někdo platit pojistku, následné nemocenské a podob., ať mi nařizuje, co mám na sebe navléct. Od začátku jsem odpůrce HANSU, protože tvrdím, že nebyl vymyšlený pro rally a ve spoustě případů ubližuje. Ale byznys je byznys.

Na druhou stranu musím říct, že se pár věcí zlepšuje, například uvolnění pneumatik, které se mohou jet v MČR, možnost jet velký mistrák s národní licencí, přístup pořadatelů jednotlivých soutěží. Díky těmto věcem se z mého pohledu zvyšuje počet posádek v MČR.

Horší situace ale je, že nebude vlastně s čím závodit. Auta skupiny „N“ letos skoro všechna končí, vozů R1 je jako šafránu a nejsou úplně nejlacinější. Auta skupiny R2 nebo R3 jsou už cenově úplně někde jinde. Pro mladé začínající kluky bez bohatého tatínka těžko dostupná věc. Během mých začátků člověk sehnal jakékoliv auto, co mělo homologaci, koupil tlumiče, dal lyži sedačky, pasy a hasičák a mohl jet. To dneska prostě nejde.

V poslední době se velice diskutuje o nesmyslném páskování kolem RZ. Jak to vidíš z pohledu jezdce.

Za léta co jezdím, jsem viděl spoustu lidí, kteří stojí přímo proti zatáčce a ještě před sebe postaví děti, aby lépe viděly. Co k tomu říct. Všichni by měli používat rozum – jak pořadatel, tak diváci. Pořadatelé to mají o to složitější, že v případě nějakého maléru jim hrozí trestní stíhání. V některých pasážích si myslím, že by pořadatel mohl být při páskování trochu liberálnější, nicméně z celkového pohledu si myslím, že je to v pořádku. Lepší malérům předcházet, než o nich pak číst v médiích.

Věnuješ se jinému sportu, než rallye. Pokud ano, tak jakému?

Kromě rally mám rád hokej. Protože máme autodílnu, tak moc volného času na ostatní nezbývá. Na NHL (noční hokejová liga) si ale čas vždycky udělám, minimálně 1x týdně se jdu sklouznout a alespoň na chvíli zapomenout na auta.

Komentářů celkem: 3
1. 2. 2016 20:30
0 0
smajlík a když čtu tu sestavu spolujezdců, tak si řikám, že co co jméno, to pojem, skvělý je, že i mladej Venda za to taky tahá, takže žár a tradice trvá smajlík
2. 2. 2016 07:53
Upraveno 07:54
0 0
smajlíksmajlíksmajlík+V.Havlík+o.Čada oukejsmajlíksmajlíksmajlík
6. 2. 2016 07:09
0 0
Jo Blatná a okolí , tam byla líhen jezdců a spolujezdců na rallye .Dneska už jen skoro důchodci závodnický . smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!