Invelt
reklama reklama reklama
reklama
Generální
partner
Invelt
17. 2. 2016 21:12 − 5742× − 20

Jezdci chtějí, aby jim bylo více nasloucháno

Ve Švédsku se opět dostala na přetřes otázka bezpečnosti na rychlostních zkouškách a jezdci nebyli bráni v potaz.

Při Švédské rally moc nechybělo k tomu, aby přední posádky bojkotovaly úvodní test soutěže a jely až na další RZ, která následovala v itineráři. Tovární jezdci se v pátek ráno okolo šesté hodiny sešli v Karlstadu, kde se dohodli, že pojedou přímo na RZ Torsby, ale plán se rozpadl ve chvíli, kdy se mu rozhodl na pokyn svého týmu nevyhovět Hayden Paddon. Pak se odjela bez nějakých potíží nejen úvodní zkouška, ale i celá soutěž, ale jak se nechal po soutěži slyšet například Sébastien Ogier, jezdci chtěli tímto činem zdůraznit otázku bezpečnosti a toho, že museli na pneu s hřeby odjet celou soutěž, ve které se v pátek ráno nevědělo, jak bude vypadat povrch sobotních testů. Připomeňme, že organizátorům značně pomohlo počasí, protože v noci na sobotu napadla čerstvá sněhová pokrývka, která většinu problémů s obutím vyřešila.

V pátek přímo na místě vysvětloval Seb Ogier serveru autosport.com, proč chtěli kvůli podmínkám na trati a bezpečnosti jezdci bojkotovat úvodní test: "Ráno jsme měli velmi krátké, rychlé setkání a máme z těchto věcí obavy. Myslíme si, že není normální, aby s námi nebyly otázky bezpečnosti projednávány. Musíme se znovu v budoucnu potkat a zajistit, že budeme mít u takovýchto jednání místo, kdy alespoň jeden z jezdců bude v těchto diskuzích představovat naše stanovisko." Další setkání už jezdci stihli naplánovat, znovu se mají setkat před začátkem Mexické rally a z FIA zaznívají hlasy, že jsou její představitelé připraveni s jezdci spolupracovat, aby se podobným hrozbám jako ve Švédsku v budoucnu vyhnuli.

Pro Motorsport News pak svůj pohled přidal i Kris Meeke, který byl spolu s Ogierem tím, kdo byl hlavním aktérem všeho dění před startem Švédské rally a stejně jako Francouz trvá na tom, že by jezdci měli udělat nějakou svou skupinu, která bude hájit jejich zájmy: "Musíme to udělat správným způsobem. Když nejsme spokojení, tak potřebujeme být v pozici, kde můžeme dělat rozhodnutí nebo alespoň mít přístup k tomu, když budou rozhodnutí činěna. Nechceme, aby se to dostalo do trapné situace, kdy budeme bojkotovat zkoušky a kdy půjdeme proti podstatě rally. Ale jsme připraveni tento typ akce vzít znovu na vědomí."

Švédská rally nebyla v nedávné době první soutěží, kde jezdci nebyli spokojení s vyslyšením svých obav o bezpečnost, například při loňské Australské rally se objevily protesty proti noční zkoušce, která se odjela v silně prašných podmínkách a nízké viditelnosti. Pokračuje Kris Meeke: "Ve Švédsku jsem se bavil se zástupci FIA a bylo mi řečeno, že tyhle obavy musíme dát vědět před soutěží. Ale před Australskou rally odešlo nějakých 25 mailů v průběhu třech měsíců od zveřejnění harmonogramu a nic se neudálo. V průběhu rally jsme z toho byli všichni nas*aní a když jsme odtamtud odjížděli, tak nám řekli: Až sem přijedete příští rok, tak vás čekají tři noční zkoušky… V takové chvíli se musíme sebrat a jednat."

Když se pak dále jezdec Abu Dhabi Total WRT zamýšlel nad důvody, proč není na hlas jezdců brán ohled, došel k tomu, že v posledních letech převážil obchodní zájem nad sportovní stránkou světových soutěží. "Před deseti lety by byla Švédská rally zrušena a důvod, proč se tomu tentokrát tak nestalo, jsou peníze, ty teď začínají diktovat. Nikdo nechápe, že když na tomto typu pneumatik přijdete o hřeby, tak je jízda na nich zkur*enou noční můrou. V rychlostech, jakými tu jedeme, to prostě nezvládnete. Rozhodnutí jsou ovlivňována finančními zájmy a ekonomické otázky převažují nad otázkou bezpečnosti" říká šampion IRC z roku 2009.

Dále pak Kris Meeke dodává svůj pohled na současnou pozici továrních jezdců v šampionátu. "Začínají se z nás stávat loutky, které vyšlou na trať, protože potřebují televizní záběry, aby vydělali. Kdyby se tyhle zkoušky snažili jet čistě jen na šotolině, tak by to byl výsměch sportu. Je čas aby náš sport získal respekt. Někdo musí mít koule a uznat, že sport převažuje nad ty další věci. Pokud Švédsko nedokáže zajistit zimní soutěž, nevracíme se zpět," uzavírá rezolutně Kris Meeke.

Na závěr ještě přidejme pohled Haydena Paddona, jenž byl označován jako ten, kdo bojkot jezdců přivedl k nezdaru. Novozélanďan sice s kolegy jezdci souhlasil, nekvitoval však metodu, kterou chtěli použít. "Nebyl jsem to jen já, byl to náš tým. Jezdci chtěli v šest ráno udělat závazek a já nebyl připraven riskovat hned ráno ztrátu mého zaměstnání. Jistě, s principem toho, o čem se bavíme, souhlasím a myslím, že jezdci by měli být v procesu rozhodování zahrnuti, ale pokud chcete protestovat, tak musíte skutečně vyhrožovat tím, co hodláte udělat a pak to uskutečnit," vysvětluje své důvody Paddon a dodává, že nelze brát ohled čistě jen na jezdce.

"Opravdu to nelze dělat tak, že budete bojkotovat rychlostní zkoušky. Můj názor je ten, že tohle nebylo pouze o jezdcích, máme co do činění s organizátory, kteří tady hodně zápasili s podmínkami a také je zde hodně diváků, kteří utratili své peníze, aby se sem dostali," uzavírá Hayden Paddon.

Komentářů celkem: 20
17. 2. 2016 23:04
00
Například v F1 už dlouhé roky za zájmy jezdců bojuje asociace jezdců grand prix GPDA, možná nakonec v rally vznikne něco podobného.
18. 2. 2016 01:35
00
z Paddona by byl i úspěšnej politik, vůbec netuším, co si myslí, ale každej si v jeho vyjádření najde to svoje smajlík
18. 2. 2016 08:18
00
To ze se paddon zalek a trosku si kaknul...tomu rozumim. To ze ale H.solberg verejne ryl do ogiera ve smyslu manyry mistra sveta...to me zklamalo. Radeji by se henning zabil a ostatni okolo jen aby odjel jedno kolo wrc kdyz mu wilson nabidl auto.rozum sel stranou. Demence.
18. 2. 2016 10:57
Upraveno 10:57
00
Nevim, kdo by se měl zabíjet a proč. To je podle mě demence. Pokud mi to hůř drží, tak prostě uberu tempo. Tyhle Ogierovo ubrečený kecy mě fakt nedojímají, nikdo ho nenutí jet za hranou. Na monte carlo taky je půlka rz suchá a půlka led a sníh, v německu sem tam šotolina na slickách...to teda zrušíme radši i tohle aby se někdo nezabil?
18. 2. 2016 14:57
00
shifty absolutní souhlas, rally je o změnách podmínek, povrchu, teplot a podobně,
to už by mohli jezdit na okruhu a jak začne pršet nebo foukat tak to zrušíme aby se něco nestalo. Ale umění je přizpůsobit se podmínkám. Já už asi moc pamatuji.
Nikdy si nikdo nestěžoval že je sníh a nebo není. To až poslední dobou.
18. 2. 2016 15:08
00
půjdu trochu do opozice vůči dvěma předřečníkům a dovolím si malé zamyšlení. Při neustálých stescích po minulosti, jak to bylo príma, jak jezdci byli drsňáci co se ničeho nebáli atp, zatímco dneska jsou to slečínky jak na okruzích a nejraděj by měli zametený asfalt košťátkem v každé zatáčce, nezapomíná se tu trošku na to, jak se změnily podmínky, za jakých se rally jezdí? Nehraje trošku roli to, jak moc se rally zkrátila a standardizovala a že při 300 ostrých kilácích prostě není prostor na to, aby si někdo dovolil ubrat s tím, že to na dalších 15 RZ to dojede? Že dnes je vše striktně nařízené, třeba tady ty gumy, FIA rozhodla, že zimní závod, budou zimní úzké gumy s hřeby a ani kdyby ses na hlavu postavil, tak ti Michelin široké šoto gumy nedoveze? Jo, rally bývala nějaká, ale dnes je ten sport zase jinde a ač by se nám to hodně líbilo, maratony, kdy se jelo "týden dnem i nocí" už nikdo nevrátí... I ten "blbý" Dakar je dnes spíš jak WRC pomalu ve vteřinách, ne jak vytrvalostí podnik.
18. 2. 2016 15:26
00
prostě a jednoduše, pokud se maj jezdci přizpůsobit tomu, že jedou okovaný gumy v bahenním marastu, pak není důvod dělat závodní gumy vůbec a může se závodit na seriovkách a bude po dohadech, jaký gumy obout na asfalt, šoto, nebo do ledu, šak sú to profíci. ne?
18. 2. 2016 15:49
00
Dovolím si zde zkopírovat svůj koment z jiného článku a lehce ho doplnit.

Pokud je soutěž deklarována jako zimní, tzn. že se má jet na sněhu a ledu a je od FIA žádoucí, aby soutěž tohoto typu byla v kalendáři WRC, tak nezbývá než soutěž zrušit pokud nevyhovuje podmínkám. Dalším řešením je přesunout ji do místa, kde jsou stabilnější zimní podmínky.
Tohle je podle mě primární. Další diskuze o nastavení sníh/šoto, případně gumách je pak podružná.

Vůbec nemám pocit, že Ogier, Meeke a další nechtějí jet zimní ( na sněhu a ledu) soutěž. Ba právě naopak. Jen chtějí věci co k sobě patří: sníh + hřeby; asfalt + slicky atd.

Nechápu co na tom není některým jasné.
18. 2. 2016 15:58
Upraveno 15:59
00
Já zase nechápu to striktní nařízení, musí to být zimní soutěž a hotovo !!! I kdyby bylo 20 st.nad nulou....Stačilo by přeci zimní pneu s hřeby POVOLIT, ne nařídit jejich povinné použití. Tím by se zaručilo, že by jezdci mohli použít to, co sami považují za bezpečné a pro ně dle jejich rozhodnutí za správné obutí, ne to, co jim nařídí "Funkcionář FIA" půl roku dopředu.
kuře: sport není jiný, je stále stejný, ten nejrychlejší vyhrává, jenom těch omezujících a často stupidních nařízení je prostě daleko víc, než dříve..
18. 2. 2016 16:18
00
Vycházím ze svého - možná mylného - předpokladu, že Švédsko je v kalendáři jen proto, že to je zimní soutěž. MS má asfalt, šotolinu a asi je žádoucí i sníh.
Pokud nebude od FIA požadavek na zimní soutěž, pak stačí řešení viz Vrátníček nade mnou.
18. 2. 2016 18:05
00
Dokážete si někdo představit, co by se stalo na tej rz (tuším 14), kdyby Ogi neukočíroval tu mega krizi??? A bylo to na klasickej zledovatělej zkoušce na sněhu, na pneu s hřebama...Není to o ten, jestli jsou nebo nejsou podmínky špatné, je to o tom se jim přizpůsobit...! Jestli chceš ject za hranou, musíš počítat se vším, a to ať jedeš na jakýmkoliv povrchu na jakýchkoliv gumách. Neměli by taky zrušit tu šaškárnu v Mexiku, kde jedou po asvaltu a kostkách na šoto gumách? Není to taky náhodou vcelku nebezpečný??? A že takovýchto úseků v celým kolotoči wrc je...smajlík
18. 2. 2016 19:20
00
Shifty ...nevis kdo co? Jezis presedni si.
18. 2. 2016 22:21
00
Nevím, kolik z vás tady píšících, má reálné zlušenosti s jízdou rally. Myslím tím jako závodní jízdou. Jde vždy o úhel pohledu a ten můj se ztotožňuje jak s Vrátníčkem, tak také se Shifty. Rally je královnou motoristického sportu a jako taková je o reagování na dané podmínky, bojovat s nástrahami a zkoušet onu trasu projet co nejrychleji to jde, bez toho aniž bych věděl co mě čeká. I když ..., mám najeté RZty a napsaný rozpis. Prostě něco o trase vím. To, že jezdci začnou vymýšlet, že je to tak či onak a že oni nepojedou a podobně, nepatří do tohoto sportu. Bez ohledu zda byla rally taková před 30ti lety, dnes je maková a za 30 let bude fialová. Už jenom to, že první startující na první RZ má naprosto odlišné podmínky vůči startujícím za ním. To by pak třeba Martin Prokop mohl jít a stěžovat si, že těch deset jezdců co jeli před ním, měli mnohem lepší podmínky, že jim nepršelo a jemu jo. A co ten stý? Těch příkladů může být milion, ale to je právě na té rally to krásné! Jeden velký případ za všechny! Kolik let v dnešní moderní době tito jezdci nemají mokrou pneumatiku???? Neustále volají, že musí mít mokrou pneu, jak je to nebezpečné a mají pravdu. A stejně jedou. Stejně mají plný plyn a jedou co to dá a co umí. Ať to pak nedopadne jako v F1. Budou se vymýšlet neustále ochranné bariéry a míra rizika zmenšovat tak dlouho, až to přestane diváky bavit. Lidé totiž chtějí vidět, jak ten pilot s tím autem jede na hraně fyzikálních zákonů a také chtějí vidět a vnímat ten adrenalin. Piloti za volantem a diváci co nejblíže u silnice. Neustále se zapomíná, že jsme svobodní lidé a je na nás, jak se rozhodneme a zachováme. Pokud jsem hloupý a stoupnu si tam, kde je obrovská pravděpodobnost, že auto může vyletět, je to má zodpovědnost a má blbost. A to samé mají piloti, jestli tuto zatáčku projedou na plný plyn a nebo uberou, prostě míra rizika s tím spojená. Proto se měří čas a proto je mistr mistrem.
Marcel Sítník
18. 2. 2016 22:46
00
naprosto souhlasím s panem Sítníkem. Nechápu, že zrovna dva nejrychlejší jezdci, kterejm téměř nikdo nesahá ani po kotníky, si stěují na dané podmínky...
19. 2. 2016 16:51
00
Vůbec tomu nerozumím, ani řídit pořádně neumím. Ale jestli mi chtějí někteří diskutující namluvit, že Ogier a Meeke jsou zbabělí a neumějí se vyrovnat s podmínkami na trati, tak tomu prostě nevěřím. Zkuste hodit nějaké chytřejší argumenty. smajlík
19. 2. 2016 21:13
00
Srovnávat rally dneska a před 50,60 lety, to je jako srovnávat jakejkoliv jinej sport-fotbal, hokej,... Pořád je to s auty, míčem, pukem. Jen je to "krapet" všechno "jiný". Že se ozvali dva nejrychlejší a, že si vymýšlí? Že by třeba proto, že mají nějakou autoritu, zkušenosti? Letošní Švédská byla nebezpečná na hrotech, ale nebezpečná by byla i na šoto pneu. Naštěstí pomohlo počasí a obří záchranná práce pořadatelů. Jet na hranici fyzikálních možností? Jo, to by jistě šlo-JET! Nikoliv závodit! To by lidi bavilo? Kolik bylo mrtvejch v rally? Kolik ve F1? Jako kluk jsem slzel každou chvíli, že někdo z mejch oblíbenců uhořel, srazil si vaz,... Je to naštěstí už dávno. Máme velkou kliku, že se to MS prakticky vyhýbá. Neustálý omílání fráziček, že rally je přece o přizpůsobování se veškerejm podmínkám i nepodmínkám,... Jasně, vocaď pocaď! A Paddon? Je taky přece jeden z nich-jenomže. Ještě před "pár minutama" to byl kluk, kterej byl vděčnej za každou odjetou soutěž, na kterou sehnal peníze. Teď má najednou v kapse 3letej kontrakt, kterej mu může spousta pilotů závidět. Co dodat? A Švédům na ty další 3 roky, co mají kontrakt, přeju pořádný zimní počasí! Dyť je to krásná a jedinečná rally! smajlík
19. 2. 2016 22:17
00
milín60, nestává se mi to často, ale tady s tebou musím souhlasit
20. 2. 2016 21:36
00
Dávam Big Like pánu Marcelovi Sitníkovi, kto si prečíta jeho komentár a samozrejme aj pochopí, nemusí už nič písať....lebo Marcel všetko zhrnul tak, ako to presne v rallysporte chodí. Mnohokrát tu píšete bludne názory, ale len ten, kto sedel za volantom alebo vedľa, pozná o čom to naozaj je a neni nad ten pocit, keď už vidíš na hodinách 5 sekúnd do štartu a ty strácaš kontakt s okolitým svetom a si pripravený dať do toho všetko, čo vieš, aj napriek tomu, že to výjsť nemusí...a to je presne RALLY smajlík
21. 2. 2016 19:32
00
Sítník: "To, že jezdci začnou vymýšlet, že je to tak či onak a že oni nepojedou a podobně, nepatří do tohoto sportu." To není pravda! Meeke:"Nechceme, aby se to dostalo do trapné situace, kdy budeme bojkotovat zkoušky a kdy půjdeme proti podstatě rally." Sítník:"...Těch příkladů může být milion..." Jezdci měli 2!! výhrady-loni k nebezpečné prašné noční zkoušce v Austrálii a teď k nebezpečné Švédské rally! V Austrálii jim řekli, ať se těší napřesrok-že zkoušky budou rovnou 3. Ve Švédsku se snažili s nebezpečným povrchem udělat, co se dalo, zbytek vypustili. Bez "pomoci počasí" na poslední chvíli by se to zvládnout nedalo. Sítník:"Ať to pak nedopadne jako v F1. Budou se vymýšlet neustále ochranné bariéry a míra rizika zmenšovat tak dlouho, až to přestane diváky bavit." Nevím, co je míněno těmi bariérami, nicméně všemožná opatření v rámci bezpečnosti (nejen)ve F1 zachránila bezpočet lidských životů... A že by to ubralo na atraktivitě mi nepřijde. Většina lidí na závody nechodí, aby viděla krev, mrtvoly! Jestli je málo adrenalinu ve WRC? Letět 180 po zimním lese je málo adrenalinové? Příští rok budou auta ještě výkonnější, ještě adrenalinovější. Jezdci jsou ti, kteří jdou "s kůží na trh"! Že by si vymýšleli "extrabuřty"? Nezaznamenal jsem. Že by jim šlo o znehodnocení rally-ani omylem.
21. 2. 2016 20:53
00
Ja se jim naprosto nedivím. Nemyslím ze by je stvalo ze musí jet za takových či onakych podmínek jako je spis štve ze spousta rozhodnuti je dělaná od stolu lidmi kterým je šumák jak se s tím jezdci popasujou. Pneu s hřeby na sotoline je zkratka stupidita nejvyššího kalibru. Jedna věc je jet jednu special stage která ma kilometr po asfaltu na soto gumach a jiná je nutit jezdce odjet celou soutěž na nevhodném obutí! V dnešní době jsou rozestupy tak malé ze kdo si dovolí ubrat tak příští rok kouká na Rally maximálně v televizi. Výsledkem zákonitě je jízda za hranou která dřív nebo později nemůže skončit jinak nez pruserem (tzn smrti posádky, diváků či obojich).

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

Za komentáře nese plnou odpovědnost autor, nikoliv provozovatel stránek. Redakce si vyhrazuje právo bez upozornění smazat příspěvky, které se netýkají zveřejněného článku, obsahují vulgární výrazy, nesmysly, urážky nebo reklamu.
reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama