5. 4. 2016 05:48 − 3482× − 8

Barum Czech Rally Zlín velkým stimulem pro veřejné rozpočty

Barum Czech Rally Zlín má dlouhá léta nejen sportovně-kulturní význam, ale je důležitá také z ekonomického hlediska.

Barum Czech Rally Zlín má dlouhá léta nejen sportovně-kulturní význam, ale je důležitá také z ekonomického hlediska. Díky enormní divácké návštěvnosti i velkému počtu účastníků závodu je podnik totiž pozitivním stimulem v oblasti cestovního ruchu, kdy generuje desítky miliónů korun plynoucích jak do regionální ekonomiky, tak do veřejných rozpočtů.

Zlom v nárůstech ekonomických přínosů nastal v roce 2007, kdy Barum rally zahájila spolupráci s mediálním promotérem Eurosport Events. Tato společnost disponující nejvlivnějším sportovním TV kanálem v Evropě postupně do Zlína lákala víc a víc diváků a turistů ze zahraničí. Právě to byl zásadní okamžik, neboť hosté z cizích zemí do Česka začali ve větší míře přivážet cizí kapitál, který zde navíc utrácejí ve větší míře než tuzemští návštěvníci. Důležitá je také skladba návštěvníků barumky, kteří jsou většinou vyhraněnými fanoušky rallysportu a bez zlínského závodu by do Česka pravděpodobně jinak vůbec nedorazili.

Pořadatelé Barum Czech Rally Zlín si plně uvědomují význam podpory z veřejných rozpočtů, bez které by se nemohla zlínská rally na současné úrovni dlouhodobě konat, a za tuto dlouhodobou podporu upřímně děkují. Aby se jasně ukázalo, že je finanční výpomoc barumce pro tyto organizace rentabilní, vznikly v průběhu let na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v rámci diplomových prací různé studie ekonomických přínosů. Uplynulý 45. ročník Barum Czech Rally Zlín si pak do hledáčku vzala také auditorská společnost KPMG, která se v minulosti již zabývala například ekonomickými přínosy z mistrovství světa v hokeji. Detailní analýza přinesla velice zajímavá konkrétní čísla vystihující význam barumky jak pro město Zlín a Zlínský kraj, tak pro a Českou republiku jako takovou. Zde jsou ty nejzajímavější údaje:

* Spotřeba vyplývající z pořádání a konání BCRZ 2015 je 109 mil. Kč.

* Tržby z pořádání a konání BCRZ 2015 a multiplikací je 211 mil. Kč.

* Celkové příjmy pro veřejné rozpočty byly 44 mil. Kč.

* Z každých utracených 100 Kč výdajů návštěvníka jde 41 Kč do veřejných rozpočtů.

* Kumulace odpracované práce vlivem pořádání BCRZ 2015 vytvořila 144 přepočtených plných ročních pracovních úvazků.

* A tím nejdůležitějším jsou nenahraditelné příjmy do veřejných rozpočtů ve výši 17 mil. Kč. Tato částka představuje hodnotu, kterou barumka přinese, a která by nikdy v České republice nebyla utracena, kdyby se tato rally nekonala.

Rovněž promotér Eurosport Events si nechává externě posoudit celoroční sledovanost a dopady firmou Repucom. Ta se v oblasti hodnoty mediální propagace Barum Czech Rally Zlín dopočítala k částce 953 000 EUR. Zlínská rally byla v rámci seriálu FIA ERC druhou nejsledovanější rally, celkový dosah přesáhl 40,5 milionů diváků. Když se k tomu připočte odvysílaný propagační spot lákající na návštěvu Zlína a Zlínského kraje se sledovaností 22,4 milionů diváků, celkově se podařilo oslovit 62,9 milionů diváků po celém světě.

Mimo samotné rally i do jejího doprovodného programu se zlínští pořadatelé každoročně snaží o řadu atraktivních inovativních prvků, které nemusejí bezpodmínečně souviset s rally. V roce 2015 byl například spuštěn projekt Jedu na dřeň, který si dal za úkol přilákat nové členy do registru kostní dřeně. Během pouhých tří dnů během rally se podařilo oslovit rekordní množství 571 lidi, tedy celé 1% z dosavadního celkového množství členů v národním registru.

Letošní Barum Czech Rally Zlín se pojede v termínu 26. – 28. 8. 2016. Znovu bude započítávána do Mistrovství Evropy v rally a do Mistrovství České republiky, prostřednictvím přidružené Star Rally Historic se premiérově pojede také v rámci Mistrovství ČR historických automobilů. I v letošním roce se pořadatelé postarají o bohatý a atraktivní program, zároveň je ale čeká další kolo vyjednávání o nové smlouvě s Eurosport Events a pokračování zlínské rally v mistrovství Evropy. Stávající kontrakt vyprší letos a organizační tým doufá, že se podaří barumku udržet na výsluní i v následujících letech, a to i díky podpoře ze strany řady veřejných institucí, které v barumce nalézají významný ekonomický i společenský potenciál.

Komentářů celkem: 8
5. 4. 2016 14:25
0 0
Ty čísla jsou fajn, ale neměl by to někdo víc prozaicky? Jako 1) organizátor: Přijmy z BCRZ15 versus výdaje. 2) Město Zlín: Přijmy z cestovního ruchu vs. výdaje. 3) Kraj: příjmy vs. výdaje.
5. 4. 2016 18:07
0 0
Když je to takové terno, tak by mohli začít dávat ke každé vstupence dalekohled, aby z toho něco měl i divák vyhnaný do prostřed pole smajlík
5. 4. 2016 18:43
0 0
A ti co chodí bez vstupenky tak dalekohled svůjsmajlík jinak ani nemusí choditsmajlík
5. 4. 2016 19:08
0 0
možná by nebyl na škodu odkaz na ty studie v plným znění, tomuhle nějak nerozumím a neumím se dopočítat, což může být moje chyba, to uznávám, ale zatím to vypadá na účelový kompilát a mix jablek a hrušek říznutý trnkami
5. 4. 2016 22:29
0 0
Plný souhlas. Též bych to ocenil v plném znění. Nebyl by ten odkaz?
6. 4. 2016 12:56
0 0
diplomky z UTB - http://digilib.k.utb.cz/discover pod klíčovým spojením BCRZ. Ještě vím o jedné práci z FSpS MU od Petra Píži http://is.muni.cz/th/259614/fsps_m/, tu mám cca projítou a ta se mi líbí, tam jsou přístupy ke kvantifikaci a vyčíslení přínosů, které návštěvníci regionu přináší skrze dotazníkový výzkum. Práce z UTB zatím neznám a udělám si závěrem malou reklamu, dopředu předesílám, že v létě budou mít všichni šanci se zapojit do výzkumu vznikající práce na podobné téma na GÚ MU ;)
6. 4. 2016 13:13
0 0
Kuře, co je GÚ? Ty studuješ geografii na Přírazu?
6. 4. 2016 18:02
0 0
ano prosím
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!