Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
11. 4. 2016 21:16 − 7690× − 17

Obavy z rychlosti a divácké atraktivnosti nových WRC

Již po zveřejnění pravidel pro WRC od roku 2017 se se objevily obavy. Budou rychlé, ale současně divácky neatraktivní?

Již v době představení návrhu pravidel pro vozy specifikace WRC platných od roku 2017 zaznívaly hlasy, které říkaly, že nové speciály by mohly být až příliš rychlé a vzhledem k posílení aerodynamických prvků také ještě více "čistostopé", což by se fanouškům, kteří neholdují sledování jízdy jak po kolejích, nemuselo zas tak líbil. Jak dnes píše server autosport.com tyto obavy se začínají nyní objevovat se zvyšující četností. Položme si ale otázku, v čem spočívá příčina této možné změny? Jednak budou vozy disponovat silnějším motorem, zvětšené prvky aeropaketu budou generovat větší přítlak, vozy dostanou zpět centrální diferenciál a toto vše dohromady bude mít za následek, že se na soutěžní tratě vydají speciály, které budou rychlejší než kdy dříve.

Samotní jezdci pak vyjádřili obavy o bezpečnost, protože se nabízí otázka, když budou vozy ještě rychlejší, co se stane při nehodách? Současně pak hrozí riziko, že i když budou auta silnější, bude méně zajímavé je sledovat, protože pojedou více čistou stopu než doposud. To Autosportu shrnul jeden jezdec z čela startovního pořadí, který si však nepřál být jmenován: "Při soutěžích jako je Finsko mohou být dosahované rychlosti mnohem vyšší. Z rekordů na některých zkouškách budeme schopní ubrat až kolem půl minuty. Musíme ale myslet na to, co tam budeme dělat. Na trati loňské Finské rally jsou místa, kde byste nechtěli jezdit ještě rychleji."

Své obavy pak vyjádřil také jeden z dlouholetých organizátorů rally. "Nyní se také přemýšlí nad průměrnými rychlostmi v jednotlivých zkouškách. Někteří organizátoři jsou lehce frustrováni tím, že týmy dostaly poměrně volnou ruku v tom, aby svá auta udělaly mnohem rychlejší." K těm, co mají nějaké nejistoty ohledně nových aut pak patří i Jari-Mati Latvala, jenž se obává, že kvůli čistější stopě budou auta vypadat jako jednoduchá na řízení. "Mám rád výkon, to je dobrá věc. Ale jedna drobnost, které se trochu obávám je ta, že aeropaket dá autům navíc hodně přítlaku, hlavně to bude vidět na asfaltu. Při pohledu z venku pak nebudou auta tak divácky atraktivní, když budou ještě víc sedět jak přibitá k zemi, tak jim to na atraktivnosti nepřidá," uzavírá jezdec Volkswagenu, na něhož však první test prototypu vozu pro rok 2017 teprve čeká.

Tím, kdo však má alespoň částečné zkušenosti s vozem dle nových regulí je dvojnásobný světový šampion Marcus Gronholm, který se účastní testů Volkswagenu, jenž nyní nasazuje mulu současného vozu s novými díly. "Auto je rychlé a je z něj příjemný pocit. Na asfaltu jsem na testovací trati pořádně tahal a zajížděl rychlé časy, ale když jsem vystoupil z auta, někdo se mě zeptál – to řídila tvoje babička?," uzavírá Bosse svým pohledem na nové vozy.

Komentářů celkem: 17
11. 4. 2016 21:571
0 0
To je hrůza (neboli hnus), jak jsou ta kola mimo kastli (viz. první foto)... ovšem na slova "neznámého" jezdce: "Na trati loňské Finské rally jsou místa, kde byste nechtěli jezdit ještě rychleji."... je možno říct, že je povoleno použít i brzdový pedál... možná to zlehčuji, ale řeči (nebo možná překlady) tohoto stylu ve mne tuto odpověď přímo evokují... sorry
12. 4. 2016 08:462
0 0
Mě se to Polo s širokýma blatníkama naopak moc líbí! Je to super! smajlík
A na nové auta už se moc těším.
Uvidíme, třeba se oddělí zrno od plev a vyniknou jiní jezdci, než ti kteří dosud dominovali...
12. 4. 2016 08:563
0 0
Ta "brutální" vizáž i zvýšení výkonu trošku připomíná návrat doby sk. B. Na rozdíl od dneška tenkrát jezdci používali více hlavu. Nekatovalo se, nedržel se plyn u podlahy, výkon se využíval jen když to opravdu šlo.
MPI
12. 4. 2016 09:374
0 0
Já osobně asi také patřím k těm,kteří si myslí, že to kromě ,,brutálnějšího" vzhledu nic moc nepřinese. Když si sečteme dohromady větší přítlak + to jak daleko dnešní podvozky jsou + návrat mezinápravového diferáku, vychází mi jako výsledek to, že donutit takové auto jet nějak rozevlátě bude nejen složité, ale hlavně dost kontraproduktivní. A k té poznámce, co tu někdo měl o brzdovém pedálu a zároveň k tomu co říká K.Arno o tom, že výkon, se využíval, jen když to šlo.... Já vám nevím, ale mě prostě přijde, že srovnávat dnešní dobu s dobou skupiny B (když pominu výkon chystaných aut a jejich vzhled) moc dobře nejde - když chceš dnes vyhrávat, musíš to prostě držet pořád, protože soutěže jsou oproti době sk.B poněkud kratší a nevyhrávají se o desítky minut....Užší špička jede ve vteřinách a není potom čas si říct ,,tady to prodám a naložím jim jinde". Navíc ty dnešní podvozky snesou strašně moc, stačí se podívat, jak se chovala auta po doskoku tehdy a jak dnes..... Samozřejmě - já v tom nesedím, takže je to názor v podstatě laika, ale bojím se, že to kýžené ,,zvýšení atraktivity" to nepřinese.
12. 4. 2016 09:495
0 0
Z mé strany to byl spíše povzdech nad dobou, sice krásnou, ale dávno minulou. Srovnávat se to opravdu nedá. Ale na druhou stranu kdo z dnešních jezdců a nakonec i aut by takovou nálož ostrých km vydržel?smajlík
12. 4. 2016 10:086
0 0
Hlavně tam diferenciály a podvozky nebyly řízené elektronikou... tzn. že výkon při prokluzu nebyl omezen a pokud pilot neubral sám plyn, tak auto prostě "hrabalo", ale nejelo. Proto musel pilot využívat výkonu, kde to šlo nejlépe. Možná měl K.Arno na mysli i tohle...
12. 4. 2016 10:157
0 0
lépe bych to neřekl... smajlík
12. 4. 2016 16:518
0 0
Původně napsal K.Arno
Z mé strany to byl spíše povzdech nad dobou, sice krásnou, ale dávno minulou. Srovnávat se to opravdu nedá. Ale na druhou stranu kdo z dnešních jezdců a nakonec i aut by takovou nálož ostrých km vydržel?


Opravdu si myslíš, že dnešní špička je na tom po fyzické stránce tak zle? Podle mého jsou výborně trénovaní a tehdejší modly by si namazali na chleba
12. 4. 2016 17:589
0 0
Že by si je namazali na chleba, tak to stoprocentně. Těm modlám je dneska 70let a více. Ale ty km by nepřežily stoprocentně dnešní auta. Auta a jezdce z rozdílných dob nejde přeci srovnávat. Ale že je takový vývoj techniky cesta nikam, je jasný. Jednou se to bude muset zastavit, stejně jako se zastavila sk. "B" a zase se začne od začátku!
12. 4. 2016 18:0210
0 0
no zas na druhou stranu tehdy to muselo být jiné celkově. Když si vezmu takového Tima Salonena s jeho životosprávou, to by se dnes takový MUDr. Jiřík zbláznil smajlík
12. 4. 2016 18:1511 Upraveno 18:16
0 0
Samozřejmě byla myšlena fyzická připravenost tehdejších borců v jejich éře. Neříkám, že dřív byli všichni piloti baroví povaleči, ale stačí dohledat přeba videa přípravy dnešních pilotů a měřitělné parametry zátěžových testů by byly nesrovnatelné
12. 4. 2016 20:1512
0 0
Je fakt,že se tehdy nějak fyzička neřešila a zvládali to v pohodě i když jeli"brutální" Béčka a rally měly okolo 1200 km a RZ okolo 600 km.Třeba Timo Salonen si pukal cigáro ještě na startu RZ.Ona ta nějaká"disciplína" tam přišla až s příchodem Waltera Rohla který snad jako první začal ukazovat profesionální přistup krally.
13. 4. 2016 09:3413
0 0
Já si naopak myslím že současná auta vydrží mnohem víc než sk.B . Dnešní materiály a technologie výroby těch dílů jsou mnohem dál. To co vydrží dnešní převodovky, diferáky, tlumiče nebo třeba motory, to před 30 lety nebylo možné dosáhnout. Podívejte se do statistik kolikrát odpadly v posledních 2-3 letech vozy WRC pro nějakou technickou závadu (nezpůsobenou jezdcem) a jak spolehlivé byly Bčka.
13. 4. 2016 20:4614
0 0
Však dnešní WRCčka jsou dělaný právě na těch 350 - 400 km erzet, pak je všechno zralé na výměnu nebo repasi.
13. 4. 2016 21:3115
0 0
Nejenom WRCečka ale i S2000 a pomalu i R3T.O R5 nemluvím.
13. 4. 2016 21:5316
0 0
Pořád přemýšlím proč jsou ty dnešní nové auta tak nudné. A je to přesně ta jízda po kolejích copak to někoho baví?Na pěknou soutěž jedině zajet na šotolinu protože asfalt je nudný. Umění jezdit v B sk. bylo udržet to nestabilní auto v rychlosti vůbec na cestě. Myslím že než vymýšlet lepší podvozky a rychlejší auta tak by se mělo zamyslet na omezení podvozků. Takže nějaké aerodynamické nesmysly určitě nebudou tou správnou cestou.
14. 4. 2016 11:4417
0 0
S tím, že po každý soutěži jsou auta zralý na výměnu, to zas nebude tak horký. Ve WRC je dost striktně dáno, kolik toho musí ty základní elementy vydržet, jinak je značnej postih. To samý teď má Hamilton v F1. Co se týče tý rozevlátý jízdy-no asi jak kdo to ocení. Jet bokem-sorry-dovede každej lojza. Jet "čistou" stopu na hranici únosnosti, pro mne osobně mnohem atraktivnější. Oni i ti "mistři čistá stopa" si sklouznou, když ví, že to v danou chvíli je efektivnější.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!