Obavy z rychlosti a divácké atraktivnosti nových WRC
Již v době představení návrhu pravidel pro vozy specifikace WRC platných od roku 2017 zaznívaly hlasy, které říkaly, že nové speciály by mohly být až příliš rychlé a vzhledem k posílení aerodynamických prvků také ještě více "čistostopé", což by se fanouškům, kteří neholdují sledování jízdy jak po kolejích, nemuselo zas tak líbil. Jak dnes píše server autosport.com tyto obavy se začínají nyní objevovat se zvyšující četností. Položme si ale otázku, v čem spočívá příčina této možné změny? Jednak budou vozy disponovat silnějším motorem, zvětšené prvky aeropaketu budou generovat větší přítlak, vozy dostanou zpět centrální diferenciál a toto vše dohromady bude mít za následek, že se na soutěžní tratě vydají speciály, které budou rychlejší než kdy dříve.
Samotní jezdci pak vyjádřili obavy o bezpečnost, protože se nabízí otázka, když budou vozy ještě rychlejší, co se stane při nehodách? Současně pak hrozí riziko, že i když budou auta silnější, bude méně zajímavé je sledovat, protože pojedou více čistou stopu než doposud. To Autosportu shrnul jeden jezdec z čela startovního pořadí, který si však nepřál být jmenován: "Při soutěžích jako je Finsko mohou být dosahované rychlosti mnohem vyšší. Z rekordů na některých zkouškách budeme schopní ubrat až kolem půl minuty. Musíme ale myslet na to, co tam budeme dělat. Na trati loňské Finské rally jsou místa, kde byste nechtěli jezdit ještě rychleji."
Své obavy pak vyjádřil také jeden z dlouholetých organizátorů rally. "Nyní se také přemýšlí nad průměrnými rychlostmi v jednotlivých zkouškách. Někteří organizátoři jsou lehce frustrováni tím, že týmy dostaly poměrně volnou ruku v tom, aby svá auta udělaly mnohem rychlejší." K těm, co mají nějaké nejistoty ohledně nových aut pak patří i Jari-Mati Latvala, jenž se obává, že kvůli čistější stopě budou auta vypadat jako jednoduchá na řízení. "Mám rád výkon, to je dobrá věc. Ale jedna drobnost, které se trochu obávám je ta, že aeropaket dá autům navíc hodně přítlaku, hlavně to bude vidět na asfaltu. Při pohledu z venku pak nebudou auta tak divácky atraktivní, když budou ještě víc sedět jak přibitá k zemi, tak jim to na atraktivnosti nepřidá," uzavírá jezdec Volkswagenu, na něhož však první test prototypu vozu pro rok 2017 teprve čeká.
Tím, kdo však má alespoň částečné zkušenosti s vozem dle nových regulí je dvojnásobný světový šampion Marcus Gronholm, který se účastní testů Volkswagenu, jenž nyní nasazuje mulu současného vozu s novými díly. "Auto je rychlé a je z něj příjemný pocit. Na asfaltu jsem na testovací trati pořádně tahal a zajížděl rychlé časy, ale když jsem vystoupil z auta, někdo se mě zeptál – to řídila tvoje babička?," uzavírá Bosse svým pohledem na nové vozy.
A na nové auta už se moc těším.
Uvidíme, třeba se oddělí zrno od plev a vyniknou jiní jezdci, než ti kteří dosud dominovali...
Z mé strany to byl spíše povzdech nad dobou, sice krásnou, ale dávno minulou. Srovnávat se to opravdu nedá. Ale na druhou stranu kdo z dnešních jezdců a nakonec i aut by takovou nálož ostrých km vydržel?
Opravdu si myslíš, že dnešní špička je na tom po fyzické stránce tak zle? Podle mého jsou výborně trénovaní a tehdejší modly by si namazali na chleba