--> -->
3. 5. 2016 07:16 − 3630× − 9 0

Podivnosti britského mistrovství

Třetí podnik, který se o víkendu odehrál v lese Kielder, vyvolal několik docela zásadních otázek.

Návrat britského mistrovství po roční pauze a jeho znovuzpřístupnění vozům se čtyřmi poháněnými koly budil od počátku samé pozitivní emoce. Ty se promítnuly hned při prvním podniku ve Walesu do kvalitního a velmi početného startovního pole ozdobeného velkou spoustou speciálů R5. Výborná konkurence se sešla i o měsíc později na Circuit of Ireland. Třetí podnik, který se o víkendu odehrál v lese Kielder, kam v minulosti zavítaly i posádky MS, už vyvolal i několik docela zásadních otázek. První problém přichystalo poněkud nešťastné zvolení termínu, neboť se ve stejném datu odehrával i čtvrtý podnik irského asfaltového mistrovství. Jelikož několik irských jezdců absolvuje oba šampionáty, museli se před startem rozhodnout, kterému dají přednost. Zcela zbytečně tak Pirelli Rally přišla o účast Citroënu DS3 R5 Keitha Cronina nebo Fordů Fiesta R5 bratrů Moffettových. Euan Thorburn se sice na startu objevil, ale vinou poruchy posilovače řízení a alternátoru Peugeotu 208 T16 R5 toho také moc neodjel.

Bohužel druhý velký problém, který se během podniku v Carlisle otevřeně projevil, silně zasáhnul do sportovní hodnoty soutěže. V Británii totiž platí jakoukoliv logiku postrádající pravidlo o tom, že pokud některé posádky v rychlostní zkoušce překonají rychlostní limit 70 mil/hod, jejich čas je navýšen až na hodnotu, jakou by zajely s rychlostním průměrem přesně těchto 70 mil/hod. Ze sedmi zkoušek Pirelli Rally byly takto znehodnoceny výsledky hned tří z nich. O nejvíce času tímto imbecilním výtvorem přišel lídr mistrovství Elfyn Evans a jeho stáj DMack si veřejně nebrala moc servítek. Tímto tzv. bogey time musely být upraveny časy hned prvního testu a na čele průběžného pořadí se tak posadila čtveřice posádek. V druhé zkoušce už všechny porazil Evans a na čele výsledků se osamostatnil.

Třetí rychlostní zkoušku lídr mistrovství dokončil s defektem a propadnul se z prvního místa na páté. Ve vedení velšského jezdce vystřídal rychlý Švéd Fredrik Ahlin s dalším Fordem Fiesta R5. Závěrečný test první etapy byl opět poznamenán výše zmíněným pravidlem a na konci dne tak za vedoucím Švédem zůstával o 7,3 sekundy David Bogie se Škodu Fabia R5 a senzační třetí místo držel Matthew Wilson, který se po delší pauze vrátil za volant soutěžního vozu. S Fiestou R5 zaostával za lídrem o 14,7 sekundy. V neděli se hned ráno někdejší účastník MS dostal na místo druhé. To, když skončila Bogieho Fabia v příkopu. Evans nejrychlejším časem zahájil svůj finiš, k odmazání měl po smolné sobotě takřka třičtvrtě minuty. V předposlední zkoušce celé soutěže se však znovu ke slovu dostalo upravování času a pilot DMacku tím přišel o čtyřiadvacet sekund, na druhou stranu podobně na tom bylo hned dvanáct dalších nejrychlejších jezdců. Reálně tedy oproti soupeřům zase o tolik času připraven nebyl. V posledním testu se pak Evans přes Toma Cavea vyhoupnul na konečné třetí místo. Stříbrnou příčku obsadil při svém návratu na soutěžní tratě Wilson, náskok 2,8 sekundy si ale uhlídal i díky bogey time. Pravidla nepravidla zaslouženým vítězem soutěže se stal skvěle jedoucí Ahlin, který navázal na svou rychlost z úvodní velšské soutěže a tentokrát snažení dotáhnul až do úspěšného konce.

Konečné výsledky podniku britského mistrovství

Stav šampionátu: 1. Fredrik Ahlin 65; 2. Elfyn Evans 60; 3. Josh Moffett 30; 4. Tom Cave 26; 5. Jonathan Greer 23; 6. David Bogie 18; 7. Matthew Wilson 15

Komentářů celkem: 9
3. 5. 2016 07:24
00
To pravidlo opravdu vymyslel myslitel...
3. 5. 2016 07:35
00
Já jsem to pravidlo teda moc nepochopil. Pokud nemůžu překročit rychlost 70mph nemůžu mít nikdy ani rychlostní průměr vyšší než 70mph. Tak když mi to na těch 70mph průměru srazí, tak bych na tom pořád nemel být hůř než soupeř který 70mph nepřekročil, ale tudíž se nemohl dostat na 70mph průměr.
3. 5. 2016 08:35
Upraveno 08:36
00
Pokud to pravidlo správně chápu, tak se liší časy jezdců, kteří měli průměrnou rychlost pod 70, ale všichni, kteří měli průměrnou rychlost vyšší mají tím pádem stejný "vypočtený" čas... smajlík "Jedeš moc rychle, uber!"
3. 5. 2016 08:47
Upraveno 08:48
00
Je to fakt nesmysl, přece nikdo nezpomalí, aby jel na předepsaný limit, pojedou stejně naplno, aby měli rezervu pro případ nějaké chybky.

Z popisu jsem pochopil, že Evans ztrácel (defekt), ale kvůli tomuhle pravidlu nedokázal ztrátu eliminovat, protože všichni nejlepší brali stejný navýšený čas.
3. 5. 2016 11:49
00
Jo takhle, už rozumím tomu jak bylo myšleny to ze ho to poškodilo. To mi nedošlo.
3. 5. 2016 11:49
00
Jo takhle, už rozumím tomu jak bylo myšleny to ze ho to poškodilo. To mi nedošlo.
3. 5. 2016 12:45
Upraveno 12:46
00
Nerozumím co to má za smysl przmit časy ale Proton Satria Neo S2000 má vyhranou RZ smajlík
5. 5. 2016 12:55
00
Mně se naopak to pravidlo líbí, a to hodně.

70 mph je shodou okolností maximální povolená rychlost na Britských dálnicích. Jako rychlostní průměr to sice není zase tolik (cca 113 km/h, teď na Šumavě na jedné RZ byl průměr přes 120 km/h, a ve Finsku se občas přeleze i 130 km/h), ale chápu snahu činovníků zpomalit RZty kvůli vyšší bezpečnosti. A posádky by neměly nadávat na pravidla, ale na pořadatele - proč postavili tak rychlou trať, když věděli, že jim hrozí právě tohle?

A u nás tuším loni rušili celé průjezdy RZ pro všechny posádky, právě pro moc velký rychlostní průměr. Ruku na srdce, co je lepší, zrušit všem, nebo někomu seškrtat časy?
5. 5. 2016 14:14
Upraveno 14:18
00
Původně napsal trouba
A u nás tuším loni rušili celé průjezdy RZ pro všechny posádky, právě pro moc velký rychlostní průměr. Ruku na srdce, co je lepší, zrušit všem, nebo někomu seškrtat časy?
no, po zrušení erzety se už jede volným průjezdem bez helmy a tedy výrazně pomaleji, ořezáním dosaženýho času se zpomalení nedosáhne, takže riziko je úplně stejný, jako by se čas měřil normálně, protože všichni pojedou i podruhé nadoraz

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->