MČRHA: Ballek vrací vládu nad šampionátem pro Subaru
Spolu s MČR se o uplynulém víkendu v Klatovech rozjel také šampionát pro soutěžící s historickými speciály, když při evropské Historic Vltava Rallye měly své dostaveníčko i účastníci MČRHA. Trať byla shodná s Rallye Šumava Klatovy, na posádky byly připraveny dva dny zápolení o vteřiny a celkem se odjelo 150 ostrých kilometrů, které byly rozděleny do 12 rychlostních zkoušek. V pátek se odjelo pět zkoušek včetně úvodního Čínovského okruhu a z tohoto počtu byly dva testy odjety večer za snížené viditelnosti. V sobotu pak bylo na programu sedm testů, z nichž jeden byl opět "speciálním", zde se konkrétně bavíme o Městské RZ v Klatovech, která se s velkým nadšením u posádek nesetkala. Zajímavou otázkou ve dnech předcházejících startu bylo počasí, protože ochlazení a trocha té sněhové nadílky nadělala některým soutěžícím vrásky na čele: "V průběhu středečního a čtvrtečního tréningu místy dost sněžilo, takže jsem zvažoval, že když budou tyto podmínky panovat i v pátek, tak nepojedu. Chtěl jsem si soutěž užít a ne jezdit sněžnou rally," říká k počasí Káňa.
Jelikož byla Vltava prvním podnikem sezóny, u některých týmů probíhaly přípravy v podstatě až do poslední možné chvíle, což je třeba případ Vrátníčka: "Auto před Šumavou bohužel pro řešení letitých problémů se vstřikováním neujelo ani metr, doseřizování jsem prováděl ještě před rampou na klatovském nádherném náměstí." A s opravami na místě soutěže pak na tom byl podobně i třeba Frei, kterého zradily nové součástky a úpravy probíhaly v hodině dvanácté: "Na shakedownu jsme zjistili, že nově koupené čepy na řízení jsou vadné, rychlá výměna za jiné spočívala v koupi nových v Klatovech a rychlé výměně před startem." Později vítězný Ballek se také při přípravě před soutěží zapotil: "Už čtrnáct dní před závody jsme byli docela ve stresu, protože jsme neměli dodělané auto. Novou převodovku jsme nandávali v pondělí před závody, elektriku jsme dodělávali ještě v úterý v noci a ve středu jsme odjížděli."
Ale vše se povedlo, účastníci techniku nachystali a nám nic nebrání v tom se podívat, jak to vypadalo na trati. První zkouškou byl Čínovský okruh, kde zajel nejrychleji Káňa se Sierrou a následoval jej Ballek s Imprezou. Pilot Fordu pak byl s úvodním testem nadmíru spokojený: "Čínov je jako stvořený pro Sierru a moc jsem si to užíval. Suchý a široký asfalt má totiž tohle auto rádo. Divácká kulisa za podpory slunečného počasí neměla chybu." O něco jiný pohled pak na tuto zkoušku mohou mít posádky slabších vozů, konkrétně Touš se svou Škodou 120 S málem skončil po první RZ: "Okruh byl parádní, jen pro naše auto trošku trápením. Tím že ještě neumíme s autem zacházet, přehřáli jsme olej a vypadalo to, že je to náš konec. Auto v cíli skoro přestalo mazat."
Další zkoušky už byly klasického střihu a očekávalo se, že by dopředu mohl jít Ballek, který disponoval jednou ze dvou čtyřkolek v poli MČRHA. Avšak proti byla technika ("Na druhé RZ Koráb nám sice závodní program fungoval, ale po vyjetí serpentin nám praskla levá zadní poloosa. Tak jsem závodní program vypnul a dojel do cíle RZ. Bez poloosy jsem musel odjet ještě jednu RZ než jsme se dostali do servisu, kde jsme poloosu vyměnili, nasadili světla a vyrazili na noční RZ.") a další dvě vítězství v RZ si připsal Káňa. Ten měl na Ballka náskok 40 sekund a necelých pět sekund pak na třetí příčce zaostával Jirovec. Ve druhé páteční rundě už Subaru fungovalo a Ballek dokázal svou ztrátu eliminovat a na sobotu nocoval na čele s malým náskokem na Káňu, který den hodnotil kladně: "Páteční erzety mi sedly a neměli jsme žádný problém. Auto fungovalo skvěle bez jediného problému. Jen v nočních RZ se mi zdálo, že málo vidím. Asi se projevuje faktor stáří." Třetí byl nadále Jirovec s BMW, čtvrtý Němec s Ladou VFTS a pátý se stejnou technikou Karlík.
Na šestém místě pak byla nejrychlejší "elera" zásluhou Freie, který těžil z domácího prostředí, když bydlí pár kilometrů od Korábu a sedmý byl Krejča, který pochválil kvality svého soupeře. "Hned od začátku však začalo být jasné, že velká auta jsou úplně jinde a myslím, že i Němec s Ladou je minimálně za sucha také k nedostižení. Hodně nás překvapil i Jan Frej, který nám nakonec za tmy celkem slušně ujel a tak jsme byli po pátku až sedmí." Za škodovkami následovala dvojice "bavorů", když osmý byl Budil a devátý Jirátko, oba s BMW 2002 Ti a desítku uzavíral Michálek se Swiftem.
V sobotu byla na programu sedmička testů rozdělená na dvě sekce a čekalo se, jak bude pokračovat vývoj situace na čele. V dopolední části zajel tři ze čtyř nejrychlejších časů Ballek a na Káňu si vypracoval něco přes minutu náskoku, ale opět to nebylo bez potíží s poloosou, kterým se zjevně nechtělo spolupracovat: "První sobotní RZ se povedla a na další RZ nám opět praskla poloosa, tentokrát pravá a ještě k tomu jsme museli předjíždět Felicii, co startovala před námi. Na přejezdu jsem musel zbytek poloosy rozebrat, aby nic nepoškodila a nepoztráceli jsme zbytek kloubu, který jsem potřeboval na složení nové poloosy do další RZ. RZ8 a Městskou jsme museli absolvovat bez pravé zadní poloosy. Modlil jsem se, aby to vydržel mezinápravový diferencial a dojeli do servisu, což se naštěstí povedlo." I druhý Káňa se dokázal odpoutat od soupeřů, když na Jirovce dokázal najet necelé dvě minuty, čtvrtý Němec se naopak pilotu BMW přiblížil na šest sekund.
Na páté místo se posunul Krejča, který profitoval z problémů soupeřů, které za svou posádku shrnuje Frei: "Na první ranní erzetě nás jeden špatně napsaný retardér a následné couvání stálo pár vteřin ztráty. Následná zkouška byla smolná ve výpadku iterkomu a na následném (Štajfově) skoku korunovaná výpadkem kabelu od rozdělovače a tím způsobené ztrátě 2 minut. RZ8 nás taky nenechala chladnými, jelikož před námi startující Pavel Karlík se svým VFTS opustil trať asi 1,5 km od startu, zpomalení a zjišťování zda je v pořádku nás stálo další čas i když jsme dostali přidělen o 10 sekund lepší. " K RZ9, kterou byla Městaká, neměl moc hezkých slov Kučera: "Jedna RZ byla hrozná šaškárna. Bylo to dopravní hřiště zvané Městská." Touto dobou se se soutěží rozloučil Vrátníček, kterého ale nevyřadil obvyklý problém s motorem, nýbrž jiná technická závada: "Bohužel 1 km po startu RZ6 mi zmizel spojkový pedál a tak tak jsme se dostali do cíle RZ – nemám hewlanda, takže se synchrony to jde špatně, moc pomalých retardérů a omluva Tomáši Heroldovi, že jsem ho zdržel. Taky průjezd do servisu byl náročný, nakonec jsme ale stejně neměli co vyměnit, takže po pátku konec, ale naštěstí je to "normální" závada!!!"
V poslední sekci Historic Vltava Rallye vyhrál všechny testy Ballek, který při premiéře v MČRA slavil vítězství. Ale jak dokládají jeho slova, ani poslední tři zkoušky nebyly procházkou růžovou zahradou: "V RZ 10 nám upadl plynový pedál, tak jsem musel šlapat jen na malou tyčku obalenou lepenkou. Zbylé dvě RZ byly super, až na to, že jsem v poslední RZ v poslední kose musel couvat, protože mi nevyšel rejd." Ač se mohlo před poslední sekcí zdát, že Káňa si jede pro druhou příčku, závěr soutěže přinesl zvrat a pilot nakonec po menším výletu z trati bral až třetí místo, když stříbro musel přepustit Jirovcovi. "Zlom přišel při druhém průjezdu Tedražické, což byla poslední RZ. Celou dobu se mi zdálo, že je auto neklidné a nějak moc to klouže. Při jednom dobržďování do retardéru jsem auto nedobrzdil a sklouznul se do škarpy. Autu jsem nic neudělal, ale zůstalo sedět na břichu a nemohlo se rozjet. Než přiběhli diváci a podařilo se jim auto vystrkat ven, utekly 2 minuty. Bohužel. Ale i tak jsem spokojen s výsledkem. Jedinou výtku mám k retardérům. Chápu zpomalení rychlostního průměru, ale některé retardéry vyžadují skoro couvání, což mi přijde šílené," hodnotí první letošní odjetou soutěž Káňa.
Pod stupni vítězů skončil Krejča, který si stejně jako Káňa vyrobil v poslední zkoušce soutěže nějaké ty problémy: "Trochu nás zaskočil fakt, že jsme se v obou druhých průjezdech zhoršili, protože pocitově se nám to zdálo lepší. Městkou RZ komentovat nechci a beru ji jen jako nutné zlo. Celá soutěž bez problémů a tak jsme si ho vyrobili až na poslední RZ . Po diváckém skoku, který jsem prodal, abych nic nezmařil, jsem blbě najel následný vracák a urazil přední lyži. Tu jsme nakonec ušoupali a ztratili, ale na autě je tak na čtrnáct dní práce. Zlomený středový tunel, most na stabilizátor atd." Na pátém místě se ztrátou necelých padesáti sekund na pilota "elery" dokončil Budil, minutu za ním pak Frei ("Smolnou sobotu jsme zakončili na RZ12, kde nás opět zpomalili pořadatele před retardérem, v kterém vycestoval Jiří Káňa se svou Sierou. Diváků se jej podařilo vytlačit těsně před nás a drželi jsme se jej až do cíle.".
V závěru TOP 10 se sešlo několik dalších bavorských speciálů, z nichž byl na sedmém místě Jirátko, osmý byl Pokorný s BMW 318 iS, devátý pak Michálek se Swiftem, jenž svým japoncem narušoval německou hegemonii. Desítku totiž uzavíralo další BMW 318 iS Bělohradského. Na 14. příčce pak při své jezdecké premiéře dokočil Touš, jenž si sobotu vyloženě užíval" "Auto fungovalo na mě, až příliš moc dobře:). Pořád jsem brzdil brzo, chtěl jet spíš opatrně, aby se nic nestalo. Na Štajfově skoku, kde jsem se bál, abychom nechytli pravý příkop, jsme pro jistu doletěli až do levého. Ale auto jsme udrželi na silnici a jízda pokračovala dále. Před RZ na Erbenově náměstí jsme si řekli, že budeme šetřit nové gumy. Kdo tam byl, může potvrdit, že se to nepovedlo :D. Když jsme viděli počet lidí a auto začalo jít bokem, tak jsem je nechtěl zklamat a doufám, že měli alespoň show!!! Do posledních RZ jsme nastupovali s úsměvem na tvářích a s vidinou, že dojedeme! Vyšlo počasí, soutěž, lidi, kluci v servisu, prostě všichni, kteří nám fandili, byli super!!" Naopak mimo celkovou klasifikaci odjel sobotu Kučera, který si užil problémy s vozem: "Nám nebylo opět dáno odjet soutěž bez potíží. Nejdřív lehla poloosa, a aby toho nebylo málo, v sobotu po startu do vložky se odmlčel intercom. Tak že to Silva musela odeřvát až do cíle na rampu. Také jsem vyrobil pár chyb a odrovnal špajzku. Jezdíme sérii a ta nějak nemá ráda mé zacházení. Soutěž byla jinak super."
Historic Rallye Vltava – MČRHA | ||||
---|---|---|---|---|
1. | Ballek Filip – Fallada Tomáš | Subaru Impreza GT Turbo | 1. F7 | 1:31:35,5* |
2. | Jirovec Jiří – Horák Jiří | BMW M3 E30 | 1. E4 | +4:14,5 |
3. | Káňa Jiří – Gál Julius | Ford Sierra RS Cosworth | 2. E4 | +4:17,1 |
4. | Krejča Jan – Šárka Pavel | Škoda 130 LR | 1. E5 | +6:11,8 |
5. | Budil Stanislav – Vejvoda Petr | BMW 2002 Ti | 1. C3 | +7:01,1 |
Filip Ballek má auto kategorie 5 – Klasik, takže do MČRHA neboduje, vítězství tím pádem slaví dvojice Jiří Jirovec – Jiří Horák.
Konečné výsledky Historic Vltava Rallye naleznete jako vždy na eWRC-results.com.
Mám ze článku velikou radost, díky za něj.
Drobné upřesnění:
Ballek byl nejrychlejší na Vltavě a vyhrál kategorii 5 - Klasik.
Nejrychlejší HA a vítěz MČR HA byl Jírovec (historici jsou automobily kat 1. -4.).
Asi to působí pro laickou veřejnost zmatečně, ale je to tak.
Pro info je třeba uvést, že absolutní mistr není vyhlašován, protože není možné dát do jednoho hodnocení auto z roku 1950 a 1996. Proto mistři v kategoriích podle let.
Takže hlavní sponzor těchto stránek byl odsunut nespravedlivě na druhé místo v MČR a on vyhrál
Stan: těžko kuřeti něco vytýkat, když bodování bylo na stránkách Autoklubu vyvěšeno až včera (hodinu říct nedokážu), pět dní po skončení soutěže, to platí i o Valašce, která vyšla taky až včera (kolik to bylo dní počítat nebudu), ale důležitý je i to, že na oficiální stránce soutěže jsou oficiální a podepsané výsledky MČR HA s Ballkem coby vítězem:
http://www.pamk.cz/media/attachments/oficialni-konecne-vysledky-rallye-sumava-mcrha.pdf
Loni velká F-ka nejezdila vyhrával Krejča, tak problém nenastával, ale letos by se to mělo řešit, protože jinak bude za vítěze MČR HA neustále vydáván někdo jiný. A to že se týden po soutěži ukáže, že to tak vlastně není, už nikoho zajímat nebude Chtělo by to dát F-kám samostatnou kategorii, a né aby byla ve výsledcích pod MČR HA když tam nepatří, ať jsou v absolutním a v "F".
3.2 Povolená vozidla 3.2.1 MČR-RHA se mohou zúčastnit historická vozidla zařazené do kategorií 1 - 4 s průkazem sportovního vozidla, homologačním listem a platným HTP nebo ASN potvrzeným TPHV. Soutěže se mimo klasifikaci může zúčastnit i vozidlo, pro které je u Technické komise podána žádost o HTP/TPHV. Dále se MČR-RHA mohou zúčastnit vozidla zařazené do kategorie 5 Klasik s průkazem sportovního vozidla a homologačním listem.
navíc je čtení skutečným utrpením, ty řády psal snad hotentot s cílem odradit každýho, kdo jen trošku zná češtinu, to fakt má být oficiální dokument respektované organizace?
3.3 Vypsané kategorie a třídy Mistrovství ČR v rally HA se mohou zúčastnit vozidla podle těchto vypsaných kategorií a tříd
3.3.5 Kategorie 5 (Klasik) - cestovní vozy (T) a upravené cestovní (CT) zařazené do skupiny N a A, homologované od 1. 1. 1991 do 31. 12. 1996 rozdělené do objemových tříd: F1 - skupina N do 1300 cm3 F2 - skupina N nad 1300 cm3 do 1600 cm3 F3 - skupina N nad 1600 cm3 do 2000 cm3 F4 - skupina N nad 2000 cm3 F5 - skupina A do 1300 cm3 F6 - skupina A nad 1300 cm3 do 2000 cm3 F7 - skupina A nad 2000cm3
"3.5. Hodnocení mistrovského podniku
3.5.1 Hodnocení rally se provede v absolutním pořadí historických automobilů (kat. 1 – 4), a ve vypsaných kategoriích a třídách."
a šup, kategorie 5 se účastnit může, ale hodnocena prostě nebude, no nekupte to, zaplatíte startovný, svezete se s pomalu nejdražším autem v poli, vyhrajete, ale vyhlášeni nebudete...
Současně si je třeba uvědomit, že p. Ballek se pro HA rozhodl doprovolně, nikdo ho nenutil.
Mohl také jet RSS kde je situace obdobná ( může vyhrát celý sprint, nevyhraje RSS protože ten je jen pro dvoukolky a přitom vyhraje Pohár 2+ - přesná paraela s HA ).
Může jet i MČR ve třídě 13.
Všechny předpisy se dělají, aby si jezdci mohli co nejvíce vybrat, co nejvíc jezdili a chodilo co nejvíc diváků.
Kecy pana Milana Haura o nejdražším autě ve startovním poli, placení startovného a nevyhlašování jsou tedy úplně mimo mísu, neb jak jsem napsal p. Baller se pro tuhle cestu rozhodl dobrovolně, měl možnost volby, jede se to tak už druhým rokem a na rozdíl od p. Milana Haura s tím nemá p. Ballek asi problém.
Pro redakci eWRC - každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán, napsali jste článek - díky za něj. Teď musíte strpět diskusi.
http://www.pamk.cz/media/attachments/oficialni-konecne-vysledky-rallye-sumava-mcrha.pdf
což takhle to udělat malinko přehlednější a platí to jak pro řády, tak pro výsledky, kde o kategoriích není ani čárka?