Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 5. 2016 18:13 − 7331× − 9

Kam s nimi aneb co se současnými WRC

Od příštího roku vyjedou na soutěžní tratě v mistrovství světa nové speciály WRC a nabízí se otázka, kam s těmi současnými.

Aktuálním speciálům specifikace WRC zbývá posledních sedm měsíců slávy, než je v mistrovství světa nahradí vozy dle nových pravidel, které budou rychlejší a silnější. Proto si FIA klade otázku, co se současnými WRC, protože speciály budou mít nadále platnou homologaci a technicky jim nebude nic bránit v tom, aby se nadále objevovaly v MS. Je také třeba vzít v úvahu, že exemplářů těchto vozů existují desítky – jen M-Sport vyrobil dle databáze eWRC-results.com okolo šedesáti Fiest WRC/RRC, DS3 vzniklo okolo dvaceti a Polo WRC existuje v nějakých třiceti kouscích. Jelikož se množí otázky na to, jak to v příští sezóně bude, chce FIA rozhodnout do konce měsíce, ale jak říká Jarmo Mahonen, pokud by jely vedle sebe dvě generace vozů WRC, mohlo by to být lehce matoucí.

Jednou z možností by bylo vytvoření vlastního šampionátu pro tyto vozy po vzoru WRC2 nebo WRC3, avšak finský ředitel MS není touto ideou příliš oslněn. "Potřebujeme opravdu dělat něco mezi vozy R5 a wéercéčky 2017? Máme se vykašlat na vozy R5? To nezní dobře. Nyní jezdí mnoho erpětek a tato kategorie je úspěchem. Proto teď diskutujeme s výrobci, co dělat se současnými vozy WRC. Požádal jsem je o zpětnou vazbu a do konce měsíce bude na stole návrh co s nimi," říká Jarmo Mahonen a vylučuje, že by už padlo nějaké rozhodnutí, "někdo mi říkal, že jsme se už prý rozhodli je zakázat, ale to není v žádném případě pravda. Citroen prodává některá svá auta do PH-Sportu, Hyundai ještě nějaké auta zbývají a M-Sport také prodává aktuální vozy WRC. A všichni mají i speciál kategorie R5."

Do hry je pak potřeba započítat faktor, že někteří ze současných soukromníků startujících s vozy WRC by ani do vozu R5 nechtěli a vzhledem k předpokládanému malému počtu existujících nových WRC na začátku příštího roku bude otázka, jak stihnout vozy získat a s čím tedy budou moci jet. "Mezi R5 a WRC 2017 je obrovský rozdíl. Myslím, že pro jezdce by byl problém dostat se po přesednutí z R5 do WRC do slušného tempa. Pro mě je jasná volba ponechat současné vozy WRC v MS a možná pro ně i vytvořit speciální kategorii. Ale bavíme se tady o otázce roku, dvou, současné auta nemají dlouhou životnost," říká k problematice Malcolm Wilson a dodává, "všechny týmy nyní končí se stavbou současných WRC a jejich zájem se přesunuje na ty nové, takže za pár let současné WRC už v MS stejně nebudou. My máme hodně zákazníků, kteří mají zájem na účasti v MS s vozem WRC. FIA chce omezit přístup k novým speciálům, ale byla by škoda odradit další soutěžící tím, že by auta, které lze použít, nemohla jezdit."

Komentářů celkem: 9
10. 5. 2016 18:431 Upraveno 18:44
0 0
Chápal bych potřebu řešit co se současnými auty, kdyby byly výkonější/rychlejší nebo jinak výhodnější než nová verze WRC (něco ve stylu omezení RRC proti R5). Ale pokud budou slabší, tak proč to řešit? Pokud se najde někdo, kdo s tím bude chtít startovat, tak at jede, ne? A pokud ne, tak "vymřou" přirozenu cestou....
10. 5. 2016 18:572
0 0
a neměli se nad tím zamyslet dřív, nebo nejpozději hned, kdy vymysleli něco novýho? to je to nenapadlo? jo aha, FIA...
10. 5. 2016 19:063
0 0
Medvěd, vzal bych to logikou, která mi přijde v poslední době z FIA typická. Pojedou dvě Fiesty WRC a každá bude úplně jiná, jak to chudák náhodný jouda, co uvidí nějakým záhadným náhodným způsobem MS v TV pobere? Proč bude ta, dejme tomu, Ostbergova první, zatímco ta druhá, s tím divně malým křídlem, pojede až 15. a bude se tahat s R5... To by nešlo. Zrušit, omezit smajlík
10. 5. 2016 19:484
0 0
... a ta R5 vypadá úplně stejně, jako ty předchozí, akorát že má ještě menší křídlo než ta 15. smajlík
Ještě takový technický dotaz, nebylo by možné ty vyrobené exempláře prostě přestavět na nová WRC dodáním aktivních diferenciálů, nové elektroniky, podvozku, aerodynamických prvků a těch pár dalších nových dílů?
Každopádně tenhle přístup je opravdu hodně nešťastný, nejdřív něco realizovat a až pak začít přemýšlet. Kdyby to bylo jednou, tak se to dá přejít s klidem, ale pokolikáté už?

Původně napsal kuře
Medvěd, vzal bych to logikou, která mi přijde v poslední době z FIA typická. Pojedou dvě Fiesty WRC a každá bude úplně jiná, jak to chudák náhodný jouda, co uvidí nějakým záhadným náhodným způsobem MS v TV pobere? Proč bude ta, dejme to...
10. 5. 2016 19:575
0 0
Původně napsal Miloš Vaníček ml.
Každopádně tenhle přístup je opravdu hodně nešťastný, nejdřív něco realizovat a až pak začít přemýšlet. Kdyby to bylo jednou, tak se to dá přejít s klidem, ale pokolikáté už?
to není chyba, to je jejich vlastnost
10. 5. 2016 21:046
0 0
Já bych je nechal jezdit tak jak jsou pro soukromníky a bodovat do T (týmů), nová WRC pak do M jako (manufacturer) které by jezdily jen tovární týmy a Béčkový tovární týmy. A soukromník, kterej si koupí nové WRC nebude bodovat do týmů ale jen jako jezdec. Pak by je mohli povolit i do národních mistráků. A za pár let až se rozšíří, tak to bude jako letos.
Nebo je tu varianta znovu oprášit kategorii RRC, ale nastavit ji tak, aby neměly výhodu na R5 a byla to jen dražší verze R5 s lepším podvozkem. Prostě jako současné RRC. Ale radši ta první varianta, ostatně jak to řekl i Malcolm.
10. 5. 2016 23:077
0 0
Tohle je typická FIA. Vymyslí vždy novou kategorii a žije v přesvědčení, že ta již existující auta snad nějak vysublimují, nebo co... Dlouhodobá či střednědobá koncepce neexistuje. Jen blbněte. Vůbec nechápete, že když ten sport nebude mít popularitu na lokálních úrovních, nebude ho mít ani na světové. Od reality úplně odtržená banda, která se diví, že €60k je pro normální lidi moc peněz za závodní auto. Ano v F1 tolik stojí jen přední křídlo. Ale F1 si taky nikdo historicky nestavěl v garáži... Jen ten sport zničte, vy nenažranci...
11. 5. 2016 08:308
0 0
To je celá FIA, nejdřív vymyslí nova WRC17 což už jsou výkonem a možnostmi skoro novodobá Béčka, pak jim dojde, že to asi bude trošku rychlé tak to chtějí dát do ruky jen někomu, a co se starými WRC které jinam než do MS nesmí??? Hlavně že maj furt keci, že to chtějí zlevnit, aby přitáhli další továrny. Co dva roky tak všichni vývoj úplně nového speciálu.... to je fakt super úspora.smajlíksmajlíksmajlík Kreténi to jsou, tyhle nový monstra budou jezdit do první velký rány viz. ročník 1986.
12. 5. 2016 00:359 Upraveno 00:45
0 0
Jaký 2 roky? Tyhle auta jezdí 6 rokem. Za stejnou dobu se buď faceliftuje nebo nahrazuje novým modelem auta v civilní produkci. "Chudák náhodný jouda" od sebe Fiesty od R2 po WRC 2017 stejně nepozná-leda tak podle barvy-pokud budou jednobarevný.smajlík Ať je nechají jezdit a jak budou přibývat ta nová, dojde k obměně. Ale zeptám se jinak-je tady napočítáno, že jsou desítky Wéercéček... a kolik jich jezdí v MS mimo továrny? Prokop. Takovej je o ně mezi soukromníky zájem! Tak co se tady řeší?! Takovej VW auta kvůli know-how klidně sešrotuje, H to samý. PH Sport auta nedá z ruky, jedinej Malcolm auta prodává. Jestli je budou chtít továrny dát z ruky(o čemž pochybuju), ať je pustí do národních mistrovství-a udělají pro ně solo kategorii...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!