Kam s nimi aneb co se současnými WRC
Aktuálním speciálům specifikace WRC zbývá posledních sedm měsíců slávy, než je v mistrovství světa nahradí vozy dle nových pravidel, které budou rychlejší a silnější. Proto si FIA klade otázku, co se současnými WRC, protože speciály budou mít nadále platnou homologaci a technicky jim nebude nic bránit v tom, aby se nadále objevovaly v MS. Je také třeba vzít v úvahu, že exemplářů těchto vozů existují desítky – jen M-Sport vyrobil dle databáze eWRC-results.com okolo šedesáti Fiest WRC/RRC, DS3 vzniklo okolo dvaceti a Polo WRC existuje v nějakých třiceti kouscích. Jelikož se množí otázky na to, jak to v příští sezóně bude, chce FIA rozhodnout do konce měsíce, ale jak říká Jarmo Mahonen, pokud by jely vedle sebe dvě generace vozů WRC, mohlo by to být lehce matoucí.
Jednou z možností by bylo vytvoření vlastního šampionátu pro tyto vozy po vzoru WRC2 nebo WRC3, avšak finský ředitel MS není touto ideou příliš oslněn. "Potřebujeme opravdu dělat něco mezi vozy R5 a wéercéčky 2017? Máme se vykašlat na vozy R5? To nezní dobře. Nyní jezdí mnoho erpětek a tato kategorie je úspěchem. Proto teď diskutujeme s výrobci, co dělat se současnými vozy WRC. Požádal jsem je o zpětnou vazbu a do konce měsíce bude na stole návrh co s nimi," říká Jarmo Mahonen a vylučuje, že by už padlo nějaké rozhodnutí, "někdo mi říkal, že jsme se už prý rozhodli je zakázat, ale to není v žádném případě pravda. Citroen prodává některá svá auta do PH-Sportu, Hyundai ještě nějaké auta zbývají a M-Sport také prodává aktuální vozy WRC. A všichni mají i speciál kategorie R5."
Do hry je pak potřeba započítat faktor, že někteří ze současných soukromníků startujících s vozy WRC by ani do vozu R5 nechtěli a vzhledem k předpokládanému malému počtu existujících nových WRC na začátku příštího roku bude otázka, jak stihnout vozy získat a s čím tedy budou moci jet. "Mezi R5 a WRC 2017 je obrovský rozdíl. Myslím, že pro jezdce by byl problém dostat se po přesednutí z R5 do WRC do slušného tempa. Pro mě je jasná volba ponechat současné vozy WRC v MS a možná pro ně i vytvořit speciální kategorii. Ale bavíme se tady o otázce roku, dvou, současné auta nemají dlouhou životnost," říká k problematice Malcolm Wilson a dodává, "všechny týmy nyní končí se stavbou současných WRC a jejich zájem se přesunuje na ty nové, takže za pár let současné WRC už v MS stejně nebudou. My máme hodně zákazníků, kteří mají zájem na účasti v MS s vozem WRC. FIA chce omezit přístup k novým speciálům, ale byla by škoda odradit další soutěžící tím, že by auta, které lze použít, nemohla jezdit."
Ještě takový technický dotaz, nebylo by možné ty vyrobené exempláře prostě přestavět na nová WRC dodáním aktivních diferenciálů, nové elektroniky, podvozku, aerodynamických prvků a těch pár dalších nových dílů?
Každopádně tenhle přístup je opravdu hodně nešťastný, nejdřív něco realizovat a až pak začít přemýšlet. Kdyby to bylo jednou, tak se to dá přejít s klidem, ale pokolikáté už?
Medvěd, vzal bych to logikou, která mi přijde v poslední době z FIA typická. Pojedou dvě Fiesty WRC a každá bude úplně jiná, jak to chudák náhodný jouda, co uvidí nějakým záhadným náhodným způsobem MS v TV pobere? Proč bude ta, dejme to...
Každopádně tenhle přístup je opravdu hodně nešťastný, nejdřív něco realizovat a až pak začít přemýšlet. Kdyby to bylo jednou, tak se to dá přejít s klidem, ale pokolikáté už?
Nebo je tu varianta znovu oprášit kategorii RRC, ale nastavit ji tak, aby neměly výhodu na R5 a byla to jen dražší verze R5 s lepším podvozkem. Prostě jako současné RRC. Ale radši ta první varianta, ostatně jak to řekl i Malcolm.