Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
2. 6. 2016 21:50 − 3916× − 2

MČRHA: Krejča obhájil loňské vítězství

Parafrází jednoho známého českého rodinného filmu můžeme uvést ohlédnutí za druhou krumlovskou etapou.

O víkendu pokračovalo druhým dílem Mistrovství ČR v rally historických automobilů v jižních Čechách, kde se konala Rallye Český Krumlov. Soutěž je tradičně vyhlášená krásnými a náročnými tratěmi, to ostatně zmiňuje Frei jako jeden z důvodů, proč se letos konečně do Jihočeského kraje vydal: "Letos jsme se s Petrem rozhodli, že pojedeme a na pozvání Honzy Krejči se nedalo říct ne :-D Po seznamovacích jízdách bylo jasné, že nás při první účasti nečeká lehký závod. Tratě se mi náramně líbily, snad jen začátek RZ Kohout-Ján byl už trochu moc těžký a v případě mokra jsme si řekli, že ho určitě hodně prodáme. Malonty poukazovaly na náročnost a zrádnost ta se na konec potvrdila, ale moc se mi charakterem líbily, připadaly mi trochu jako RZ na Vimpersku při Vltavě." Celkově bylo plánováno 13 rychlostních testů s délkou 154 ostrých kilometrů, které byly rozděleny do dvou etap, přičemž v pátek se jelo odpoledne a večer.

Do výsledné podoby harmonogramu však zasáhlo rušení zkoušek – jednak šlo o RZ3, která byla historikům anulována po havárii posádky v soudobém poli, další rušení pak přišlo na Malontech, kde v pátek řádila bouře, ničila majetek a udělala cesty jen velmi obtížně sjízdnými. Na tom se shodují i posádky, které zrušení RZ8/11 viděly jako správný krok. "Byl jsem celkem naštvanej, protože Malonty mám velice rád a říkal jsem si v duchu, kvůli jaký blbosti to zase zrušili. Když jsme však vjeli do RZ bylo mi to zcela jasný, musel jsem dát pořadatelům za pravdu. Já osobně nikdy nic takového neviděl," říká ke zrušení zkoušky Krejča a v podobném duchu mluví i Michálek: "Volný průjezd Malontskou RZ jsme jen kroutili hlavou nad tou zkázou. S Romanem jsme se shodli, že zrušení RZ je oprávněné a přesvědčili jsme se, že zastavit auto na 5 cm vrstvě jehličí fakt nejde." Tuto dvojici pak pohledem z kokpitu další Škody 130 LR doplňuje Frei: "Dozvěděli jsme se, že průjezd Malonty je zrušen pro nesjízdnost tratě, což se nám nějak moc nezdálo, protože o pár kilometrů dál bylo sucho, jasno a svítilo slunce. Po volném průjezdu jsme se ale shodli, že bylo správné nezávodit na takové trati, která se nedá ani slovy popsat, jak to tam vypadalo. Bylo nám hodně líto obyvatel obce za tu škodu, které kroupy napáchaly…"

Kromě výše zmíněných testů se pak již odjelo vše a proto se nyní pojďme podívat na to, jak boje na trati probíhaly. Úvodní superspeciálku na budějovickém výstavišti zvládl nejlépe Ballek s Imprezou 555, avšak hned po jejím dojezdu mohl nastat konec účasti v podniku, protože posádka musela vůz do servisního stání dotlačit a než našla příčinu problémů, přistála jí na konto minutová penalizace: "V pátek, hned po první RZ v ČK před servisem z ničeho nic chcíplo auto a nešlo nastartovat. Tak jsme ho museli tlačit 300 metrů až k nám pod stan. Než jsme přišli na závadu, což byl špatný kontakt na čerpadle, trvalo to déle, než byl čas na servis a hned jsme dostali minutu penalizaci." Tím pádem, ač nejrychleji zajel Ballek, v průběžném vedení se objevil Káňa následovaný Jirovcem a těsně v závěru byl Frei.

Ale po první klasické, kterou byl Rožmitál se pořadí přeskupilo, když šel do čela Knížek následovaný Krejčou a Budilem. Po úvodu vedoucí Káňa se propadl na šesté místo a měl výtky k procesu startování do zkoušky: "Přijedeme do časové kontroly na svůj čas, který byl nastaven tak, abychom měli pauzu 10 minut za posledním autem z pole moderních aut. Vždy přijedeme na čas, zahřáté brzdy i motor, aby se mohlo do tří minut odstartovat do RZ. Jenže poslední jedoucí z pole moderních aut Barbora Holická s Citroenem nám pravidelně pozastavila start. Vedoucí RZ měl nařízeno nás nepustit na trať, dokud nebude Holická v cíli RZ." Jelikož se třetí test anuloval, tak do servisní přestávky zbývala poslední RZ, která znamenala udržení si pozic pro Kníčka i Krejču, ale před Budilovo BMW se dostal Michálek se Swiftem. Ty pak z páté příčky sledoval Frei a šestý byl Ballek.

První průjezd RZ Svince byl konečnou pro Vrátníčka, který skončil v potoce a musel se tak s pátkem rozloučit předčasně: "Ovšem mlha na okruhové RZ, kdy nebylo vidět na konec kapoty a tím pádem nastalo přepínání světel za jízdy na rychlostce za účelem alespoň něco vidět (byly dva stavy, buď bílá zeď při puštěné rampě, nebo úplná tma) způsobilo výlet mimo trať, naštěstí mimo nemožnosti ho vyprostit s nulovými následky. Stává se mi to maximálně jednou za dvacet let, takže do 77 mám pokoj…" O něco spokojenější pak byl Michálek, jelikož tento test pořadatelský zajišťoval jeho mateřský tým a proto mu na krátko předejme slovo: ". Tuto rychlostní zkoušku zajišťoval Radouň Motorsport, tak jsme do toho šli, abychom si neudělali ostudu. A on z toho byl druhý čas za Ballkem. Docela to bylo na srdce, protože v průběhu RZ padala mlha a bylo těžké odhadovat brzdné body, kterých zase s naším Swiftem nebylo na RZ moc.:)"

Čtvrtý test byl také konečnou pro Káňu, kterého však na rozdíl od zmíněného pilota Golfu nepotkaly problémy podobného rázu, nýbrž se jezdec sám rozhodl ze soutěže kvůli podmínkám odstoupit. Důvody nechme popsat přímo jej: "Jet v těchto podmínkách za moderníma autama bylo velmi nebezpečné. Proto jsem také ukončil po RZ4 působení v soutěži a odevzdal výkaz. Paní v časové kontrole se mě ptala na důvod a já odpověděl, že důvodem je nebezpečnost na trati. Jaké překvapení bylo, že se tento důvod neobjevil u výsledků. Pouze odstoupil. Dost lidí mi volalo a ptalo se proč. Všem jsem musel složitě vysvětlovat důvody. Bylo by jednodušší tam napsat správný důvod. Mám pěkné a drahé auto, lidem se líbí. Na závody jedu, abych si je užil a měl dobrý pocit, a ne abych jezdil bahnokross po lese, v mlze a v podmínkách, které nejsou stejné pro všechny."

Po setmění se v pátek odjely ještě dva testy a na RZ5 Rožmitál opět pokračovaly trable s mlhou (Michálek: "To co jsme zažili na Rožmitále, to byl doslova očistec. Mlha v průběhu RZ, jednou jsme byli na louce a trefili „něco“ levým zrcátkem. Celou RZ jsem zapínal a vypínal světelnou rampu, abych vůbec něco viděl." a nejlépe ji zajel Ballek, který druhému Knížkovi dal dvacet sekund. To v celkovém pořadí znamenalo posun Ballka na druhé místo právě za pilota Favoritu a po RZ6 se pak jezdec s Imprezou posunul do čela, i když si v této sekci užil své: "Na startu poslední páteční RZ, hned jak jsme se rozjeli, nám spadla lahev s vodou na hasicí zařízení a odpálila ho, tudíž jsme měli po kolena pěnu a motorový prostor plný pěny. Chtěl jsem zastavit, ale říkal jsem si, že to snad elektrika vydrží. Přibližně v polovině této RZ mi začalo trochu jiskřit u nohou, což bylo dost nepříjemné. A aby toho nebylo málo, tak kousek před cílem se nám zasekla převodovka a museli jsme dojet až do servisu na trojku. Převodovku jsme v servisu opravili, vyčistili od pěny a dali nový hasičák." Za Imprezou pak na druhé místo postoupil Krejča, který pátek hodnotil jako bezproblémový, třetí byl Knížek. Na čtvrtém místě pak jel Michálek a pátý byl Budil.

V sobotu soutěž pokračovala dalšími pěti rychlostními testy a po první sekci to vypadlo, že se pořadí na čele začalo pomalu ustalovat na nějaké podobě, protože po propadu Knížka pořadím po RZ7 se na čele usadil Ballek, který si najel lehce přes půlminutu na druhého Krejču a třetí byl Michálek ("RZ Rožmberk – před startem jsem měl obavu, že je to hodně rychlé, ale RZ se nám docela líbila a pasovala docela i na Swifta. Byl z toho 4. čas s minimálním odstupem na Honzu Krejču. V tu chvíli už jsme začali trochu řešit souboj se Standou Budilem, který byl kousek za námi.", jenž měl čtvrtminutu na čtvrtého Budila, jehož pak následoval Frei.

V posledních dvou testech soutěže pak ještě došlo na změny v pořadí a to i na samém čele, protože RZ12 znamenala, že do vedení šel Krejča. Když pak Ballka za svými zády udržel i po druhém Rožmberku, mohl slavit obhajobu loňského vítězství. "Těsně před startem Lipna však začalo pršet a tak nám ta volba pneu asi jako skoro všem nevyšla. Hlavně před koncem RZ to už byla snad průtrž mračen a my jeli opravdu krokem. Pak už jen v klidu projet Rožmberk a cíl. Z času na Lipně jsme byli opravdu překvapený, ale tak je to u mě vždycky. Když si myslím, jak se to povedlo, tak čas nic moc a když z toho mám špatný pocit, tak dobrý. Pro nás prostě povedená soutěž." Druhý pak tedy dojel Ballek se svou Imprezou, který se také v hodnocení poslední sekce soutěže zmiňuje u prudkém dešti na RZ12: "Když jsme přijeli na start RZ 12, tak začalo opravdu hodně pršet. A my zase měli suché. V každé zatáčce to bylo jako na ledě. Několikrát jsme museli couvat a v polovině RZ se nám zamlžilo okno, že nebylo vidět ani na kapotu. Ale nakonec jsme dojeli do cíle a auto bylo vcelku. Byla to opravdu velmi náročná soutěž. I po těchto problémech se vůbec divím, že jsme projeli cílem."

Po RZ12 se díky šťastnější volbě obutí posunul na třetí místo Budil s BMW 2002 Ti a na čtvrté odsunul Michálka. Ten v posledním testu nedokázal situaci zvrátit a připsal si čtvrtou příčku. Pilot Swiftu pak závěr zhodnotil následovně: "V tankovací zóně na Lipně jsme pořád doufali, že déšť ustane. Na startu jsme pochopili, že jsme boj se Standou Budilem prohráli. On si s sebou vezl mokré a dal je na předek, my zůstali na neprořezaných suchých a to ještě v nejtvrdší směsi. Od startu jsem to ještě chvilku zkusil, ale poté co jsme málem zbourali „stezku ke korunám stromů“ (přesně pod ní jsme museli couvat), tak jsem pochopil, že se to opravdu nedá a budeme rádi, když auto dovezeme do cíle RZ celé. Šílená průtrž mračen, spousta vody na cestě, snad 100x za RZ aquaplaning. Zkrátka šílené podmínky. Navíc v obci Malšín jsme se snad v nulové rychlosti přetočili a zase couvali. V místě loňského výletu Vaška Pecha jsem pochopil, proč tam šel do louky. Sjezd k tomu místu připomínal spíš dráhu pro kajak než pro závodní auto."

Na páté příčce dokončil těžkou krumlovskou soutěž Frei, který si ještě v poslední sekci užil problémy se svým vozem a byl rád, že jej dostal do cíle: "Při cestě od stanu do výjezdu ze servisu přestala jít řadit 1. a 2. rychlost, což bylo hodně divné. Při stání u časovky jsme ještě horečně stahovacími páskami svařovali téměř ukroucené táhlo řazení a říkali si, jestli se to utrhne, tak to dojedeme za každou cenu i na jednu rychlost, co se tam povede zrovna dát. Volba suchých pneumatik se opět ukázala být naprosto ideální a při volném průjezdu Malonty jsme jen koukali, jak krásně tam kolem Lipna bude pršet a jak pěkně se blýská :-) Před RZ Lipno jsme za pomoci Standy Budila a jeho stahovacích pásek zdárně dokončili zavaření řazení a při průjezdu RZ nebylo místy vůbec vidět při plném vytížení stěračů, kudy cesta vede." Za Freiem soutěž dokončil na šestém místě Jirátko, sedmý byl Petrásek, v poslední RZ si osmou příčku vybojovala rodinná posádka Engových, devátý byl Herold a desítku uzavřel Kovanda.

Závěrem ještě krátké zamyšlení Vrátníčka nad tím, jak je to s historiky a jejich startováním až po soudobých autech: "Auto konečně projelo rampou i na konci soutěže a to bylo účelem… Otázkou je, zda takto koncipovaná soutěž, kdy jedeme za celým startovním polem a tedy zejména v pátek končíme i velmi pozdě v noci, je pro všechny posádky historiků přínosem. Jízda za nepříznivého počasí po zabahněných rychlostkách je i dost nebezpečná a diváci za tmy pak z krásných starých aut stejně nic nevidí. Navíc, stav některých RZ je pro historiky dost trhací a auta nadmíru trpí."

Rallye Český Krumlov Historic
1.Krejča Jan – Šárka PavelŠkoda 130 LR1. E51:19:38,6
2.Ballek Filip – Fallada TomášSubaru Impreza 5551. F7+12,0*
3.Budil Stanislav – Vejvoda PetrBMW 2002 Ti1. C3+48,1
4.Michálek Petr – Maryška RomanSuzuki Swift GTi1. E1+1:03,4
5.Frei Jan – Šlegl PetrŠkoda 130 LR2. E5+2:12,8

* Vůz kategorie Klasik – do celkového pořadí MČRHA neboduje

Kompletní výsledky z Rallye Český Krumlov Historic naleznete na webu eWRC-results.com.

Komentářů celkem: 2
3. 6. 2016 21:131 Upraveno 21:17
0 0
Vážení pořadatelé soutěží MčrHA, pokud i nadále budete ignorovat skutečnost že jízda historických vozu mábyt ozdobou Vašich soutěží a ne rozbíjení našich krásných vozu udržovanych v chodu za velkého úsilí a především rodinných rozpočtu, přestaneme na Vašich soutěžích startovat! Věřím že pro nejen můj názor naleznou mí kolegové stejné pochopení a tuto myšlenku svou neúčastí také podpoří. Nevidím totiž jiný způsob jak docílit jízdy historiků před hl.polem než li tím,že zkrátka pořadatel bude muset oželet startovné za cca40 startujících ,kteří nepřijedou ,myslím že třeba v Krumlově by tak přišli min o 500 tis. Kč. Je tedy načase se probudit! Fr.
5. 6. 2016 13:492
0 0
Ahoj, my jsme museli odstoupit kvuli prasklemu klikovemu hrideli. Jinak jsem moc rad za moznost jet soutez jako je Krumlov prave v tak tezkych podminkach, klidne i v noci a na blate. Rekl bych, ze divaci jsou zvedavejsi na Honzu Kopeckeho a Vaska Pecha, nez na nase historiky, takze nevim, proc bychom museli jezdit pred nima. Krumlov jako ten letosni pojedu kdykoliv. Narozdil od letosni Bohemky, na jejiz 4 useky a z toho dva okruhove, bychom museli najezdit stovky prejezdovych kilometru... Holt neni na svete ten, kdo by se zavdecil vsem smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!