Zástupci Ypres rally nejsou spokojení s úrovní ERC
Podle zástupců Ypres rally, která mimochodem patří k tradičně nejlépe obsazeným podnikům sezóny ERC, jde šampionát starého kontinentu špatným směrem, jeho úroveň klesá a pokud bude tento trend pokračovat, tak se soutěž bude rozhodovat, zda-li v mistrovství Evropy setrvat. Manažer soutěže Alain Penasse se pro server autosport.com nechal totiž slyšet, že současná podoba ERC je jenom stínem zářných dnů Intercontinental Rally Challenge, kdy spolu bojovalo o vavříny několik značek, které však postupně své aktivity přesunuly jinam. Navíc letos přišlo mistrovství Evropy o poslední tovární tým, když se k odejivší Škodě přidal i Peugeot a o titul letos jedou nejvážněji v podstatě dva soukromníci.
"S mistrovstvím Evropy jsme docela zklamaní, jde to s ním z kopce. Na amatérské úrovni startuje dost jezdců, kteří jsou dobrými piloty, ale v šampionátu už nejsou žádné hlavní týmy. Když tyto byly v IRC, lidi to zajímalo. V šampionátu panovala velká konkurence, ale nyní vidíme bojovat o titul dva jezdce," říká Alain Penasse s odkazem na Kajetana Kajetanowicze a Alexe Lukyanuka, kteří letos patří mezi hlavní favority šampionátu.
Kromě jezdecké úrovně a absentujících továrních týmů se Alainu Penasse nelíbí ani skladba kalendáře mistrovství Evropy, kdy se koná hodně ostrovních soutěží, což si šampionát částečně nese ještě z dob IRC, kdy toto bylo někdy z legrace nazýváno "Island Rally Challenge". "V kalendáři je hodně ostrovních podniků a organizátoři sice nabízejí zajímavou podporu startujícím, ale abyste mohli jezdit v ERC, musíte mít dostatek personálu. Když startujete na Kanárských ostrovech, jeden nebo dva mechanici jsou tři týdny pryč a stejně tak dlouho je pryč i auto," zamýšlí se nad nevýhodami ostrovních podniků Alain Penasse a pokračuje, "stejné to je i s Azory. V době, kdy se auto vrací zpět, tak je už v podstatě pozdě na Ypres rally. To nijak nepomáhá a musíme se zamyslet a mít na paměti to, že většina jezdců jsou soukromníci a že je to pro ně až moc komplikované. Nijak nenapomáhá ani to, že soutěže za sebou nejdou v nějakém logickém pořadí."
Pokud jde o budoucnost Ypres rally v mistrovství starého kontinentu, Alain Penasse si nechává ještě nějaký čas na rozmyšlenou. "Musíme se podívat, jak to bude vypadat příští rok a kdo se bude účastnit. Potřebujeme aby se Škoda motorsport a Peugeot sport vrátili zpět. Pokud přijdou zpět, tak to hned bude vypadat lépe a účast velkých týmů s sebou přinese více přihlášených posádek," uzavírá Alain Penasse.
Za promotéra ERC se pak ke kritice od zástupce Ypres rally vyjádřil Jean-Baptiste Ley, který srovnání s IRC, kde se zrodilo několik dnešních hvězd WRC – namátkou třeba Thierry Neuville či Andreas Mikkelsen, nebere za férové. "Chápu srovnávání s IRC, ale podle mě je lepší porovnávat současné ERC s tím, které bylo před jeho převzetím Eurosportem. Startuje více aut a máme větší televizní pokrytí. Opravdu jsme zvedli laťku mistrovství Evropy. IRC je minulostí, ten šampionát tu byl z ekonomického hlediska v jiné době. Pokud jde o kalendář, tak je to těžké. Máme 10 soutěží a musíme se vyhnout kolizím se 14 světovými podniky," vysvětluje Jean-Baptiste Ley.