Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
8. 7. 2016 21:49 − 4970× − 6

MČRHA: Enge vítězí na domácí Bohemce

Posádka otce a dcery Engových si na Rally Bohemia připsala se svou Škodou 130 LR vítězství.

Dvě etapy, čtyři úseky, osm rychlostních testů, 153 ostrých kilometrů. Taková byla řečí čísel Rally Bohemia, kde ani letos nechyběly posádky s historickými speciály, avšak oproti loňskému roku, kdy byla soutěž započítávána i do ME historiků, letos se o body sjeli bodovat pouze ti, kteří jedou MČRHA. I tak se pořadatelům sešlo celkem 27 přihlášek a kromě tradičně silné skvadry soutěžících s různými modely vozů Škoda představovaných například Břetislavem Engem či Janem Freiem nechyběli ani zástupci zahraničních vozů, mezi nimiž se opět objevily dvě Imprezy 555 v rukou Filipa Ballka a Štěpána Zabloudila, tuto dvojici s další čtyřkolkou doplnil Lubomír Sychra.

Jak jsme již v úvodu nakousli, letos došlo k poměrně radikální proměně harmonogramu, kdy početně zkoušek ubylo, ale na kilometráži se to neprojevilo. Negativem však byly dlouhé přejezdy, což ve svém hodnocení soutěže zmiňuje například Frei: "Tratě moc hezké jako vždy, jen ty dlouhé přejezdy po dálnici byly náročné, ale to už se vědělo dopředu, že budou jen 4 úseky." V obdobném duchu se pak k přejezdům vyjádřil i Enge: "Zdá trošku nesmyslné udělat jednu vložku na Boleslavsku a jednu na Tanvaldsku nebo Liberecku a jet 60 nebo 70 kilometrů po dálnici se závodním autem. To je prostě nesmysl. Po vedlejších silnicích by to ještě třeba bylo snesitelné, ale po dálnici je to úmorné. Jinak samozřejmě, ty vložky, které se jely, byly krásné. Já můžu i nakonec tu Staroměstskou, protože když to vezmu, tak za starých časů jsem závodil mezi barákama okruhy a mě to vyhovuje. Mě je jedno, jestli je to mezi barákama, jestli tam jsou chodníky nebo nejsou, i takové vložky beru. Prostě všechny vložky nádherné, ale bohužel ta vzdálenost, to je to, co si myslím, že tu soutěž zabije."

A jak to vypadalo na trati? Podle očekávání si s prvním testem nejlépe poradila dvojice Imprez, kdy byl Ballek o deset sekund rychlejší Zabloudila, ale už o zkoušku dál druhého jmenovaného jezdce zpomalila a posléze vyřadila zaseknutá rychlost v převodovce, čímž druhou příčku uvolnil polskému hostovi Ryznarovi s Astrou a třetí pak byl Jírovec. Na čtvrté příčce následoval Sychra, který se po roce opět vydal na Bohemku, ale jak popisuje, mnoho nechybělo a posádka ani neodstartovala: "Jsme rádi, že jsme Rally Bohemia vůbec mohli absolvovat, neboť auto v den nakládání servisu vypovědělo službu. Následoval rychlý převoz ke specialistům na elektroniku, kteří nás i v průběhu seznamovacích jízd ubezpečovali, že jej do kupy dají. Docela jsme si oddechli, když v pátek v poledne přišla zpráva, že po výměně MAP Senzoru vrčí." Pátou příčku držel za Sychrou Enge, šestý byl ještě klasifikován Zabloudil a sedmý jel Frei, který si hned v první zkoušce vyrobil menší problém: "V servisu před RZ jsme čekali na pana Engeho, co obuje za gumy, pak nám řekl, že čeká, co obujeme my :-) Na konci Vince jsem přehnal nájezd do jedné zatáčky a zadní částí se otřel o zábradlí a kolem narazil do obrubníku. Za stopkou jsme měnili kolo, které bylo dost nakopnuté, ale nebylo prázdné.: Na následující RZ auto hodně plavalo kvůli hnuté zadní geometrii, proto nás to stálo nějaký čas."

Ve druhé rundě pokračoval v nejrychlejších časem Ballek, který měl po prvním dni a polovině soutěže náskok přes dvě minuty na Jirovce, avšak jak říká, zdravotní problémy spolujezdce výkon posádky komplikovaly: "Hned na první RZ se udělalo mitfárovi zle. V dalších sobotních RZ mi zvládl přečíst tak půlku RZ, a pak musel přestat, což bylo v noci velmi nepříjemné. Při nočním servisu jsme auto jen umyli, protože nic jiného nebylo potřeba. Auto fungovalo výborně." Minutu za JIrovcem s BMW M3 pak jel Enge s nejrychlejší škodovkou. S půlminutovou ztrátou se za něj na čtvrté místo posunul Frei, který byl s noční sekcí spokojený: "V nočních RZ se čekalo hodně vykatovaného bláta a navíc bylo hodně vody po dešti. Gumy jsme jeli mokré, byla to volba jistoty a vyplatila se, dosahované časy byly dobré, i když bez špéry, kterou nejedeme, jsme hodně prohrabali ve vracácích." Na páté místo se po sobotě propadl Sychra, který litoval neseřízené světelné rampy: "Jediné obtíže během závodu jsme měli na noční rychlostní zkoušce, kde jsme nasadili neseřízenou rampu, zajeli ošklivý desátý čas a první Filip nám nadělil více než dvě minuty. Světla jsme měli seřizovat při odjezdu, ale kvůli závadě elektroniky se na ně už nedostalo a my pak jeli jako slepí koně."

Druhý den byla na posádky opět připravena čtveřice měřených testů s nabídkou necelých 75 ostrých kilometrů a jak v sobotu Ballek skončil, tak v neděli pokračoval. Po dalších dvou nejrychlejších časech měl před závěrečnou sekcí náskok přes čtyři minuty na Engeho 130 LR, zdravotní problémy jeho mitfáry však nepolevovaly a nakonec musel jet bez rozpisu: "V neděli jsme si mysleli, že už mu bude lépe, ale opak byl pravdou. Bylo to ještě horší. Na první dvaatřicetikilometrové RZ zvládl přečíst jen deset km, pak začal zvracet. Tak jsem mu řekl, ať raději nečte a celý závod jsme dojeli bez rozpisu. Při servisu před seskupením si ho odvedla záchranná služba a skončil na kapačce. " Necelou půlminutu zpět za Engem si na třetím místě hlídal pódium Frei s další "elerou", který byl spokojený s dosahovanými časy: "Nejdelší RZ která rozhodnula, ale to předbíhám. První průjezd se nám povedl moc pěkně, rozpis seděl a jelo se strašně rychle, za což obdivuji pana Engeho a jeho nasazení. Staroměstská se povedla oproti loňskému času o 10 sekund lépe, takže velké zlepšení. " Touto dobou byl již ze hry Jirovec, který na RZ5 havaroval a potloukl svůj "bavorák".

Když Ballek přidal nejrychlejší časy i ve dvou posledních testech, mělo být o vítězi v absolutní klasifikaci Rally Bohemia Historic jasno. Proti se však postavili techničtí komisaři, kteří při závěrečné rozborce shledali u Ballkova vozu o rok mladší zapalování než dovoluje kategorie Klasik a jezdce vyloučili. Více k závěru soutěže už dodává sám jezdec: "Během servisu se spolujezdec dal díky záchranářům dohromady a mohli jsme dojet závod až do cíle. Měli jsme docela velký náskok, tak mi ani nevadilo, že nečetl a po cílovém ceremoniálu nás odvedli na závěrečnou technickou prohlídku, kde zjistili, že máme menší restriktor o milimetr, auto těžší skoro o sto kilo a největší problém pro komisaře byl typ zapalování z roku 1997 a ne z roku 1996, (ale to opravdu nemá vliv na výkon), takže nás diskvalifikovali. Kdybych zapalování předělal na rok 1996, tak by to byl velmi velký a velmi drahý zásah do auta, proto pojedeme příště třídu 13 mezi soudobými vozy, což je mi velmi líto, protože v historikách byli samí super lidi a byla sranda před každým startem RZ," uzavírá Ballek, který se po třech startech chtě-nechtě loučí s historickým závody, aby příště vyrazil v rámci třídy 13.

Ballkovou diskvalifikací připadlo vítězství Engemu, jenž se po loňské druhé příčce dokázal posunou na nejvyšší stupínek a soutěž ohodnotil následovně: ". Na staré kolena jsem si chtěl ještě splnit nějaký sen a absolvovat soutěže typu Šumava, Bohemka a to se mi povedlo. Já Bohemku jedu velice rád a můžu říct, že jsem do toho šel letos s tím, že bychom mohli, protože je to samozřejmě domácí trať, tak co si budeme namlouvat, trošku to tam známe, tak jsem si říkal, že můj sen byl do třetího místa za určitých okolností, protože samozřejmě na ty silné auta tam není. V první řadě to jezdím, abych se bavil, a nekoukám na výsledek, ale ono to není špatné přes tu rampu přejet mezi těma prvníma, přeci jenom to člověka motivuje. Za cíl jsem si dával třetí místo, povedlo se vyhrát. Měli jsme asi tři krize, překonali jsme je, ale to k tomu patří. Navíc byla hrozně těžká ta sobota. Voda, nevoda, bláto, bordel na silnici z průtrže, takže soutěž to byla docela těžká a o to je ten úspěch pro nás radostnější."

Jelikož na předposledním testu vyřadila elektrika do té doby třetího Freie (odstoupení popisuje následovně: "Před startem RZ jsme se s dalšími posádkami hecovali a těšili se na rampu, protože rozdíly mezi námi byly velké a nebylo šance se někam posunout. Bohužel ale po prvním kole na horizontu po startu se auto zastavilo, po hledání co se stalo byl úplně rozdrcený palec rozdělovače, který jsme měli sebou nový. Při výměně jsme ujeli ještě skoro celé kolo na blinkry, ale bohužel zapalování přestalo fungovat znovu a to díky předchozímu poškození víčka rozdělovače, které jsme jiné už sebou neměli." posunul se výše Sychra i další, což v konečném účtování znamenalo, že pilot Lancie bral na cílové rampě poháry za druhé místo: "Konečné stupně vítězů jsou pro nás bonusem navíc, na který jsme vzhledem k velké konkurenci příliš nepomýšleli. Poděkovat bychom chtěli všem fanouškům, kteří nás povzbuzovali nejen okolo trati, ale i osobně v servise a u cílové rampy. Atmosféra závodu byla skvělá."

Třetí příčku pak se svou nestárnoucí Škodou 110 L vybojoval Hejhal, po jehož boku seděl netradičně Mikulka a za nimi již následovala dvojice mnohem mladších Favoritů. Na čtvrtém místě dokončil Rally Bohemia Heřman pro nějž šlo o první účast na soutěži a současně nejlepší výsledek v MČRHA v kariéře. Obdobně na tom byl pátý Farník, pro nějž navíc byla Bohemka teprve třetí soutěží v jeho zatím nepříliš dlouhé kariéře. Celkem se do cíle dostalo 13 posádek, kterým se povedlo zdárně zdolat všechny nástrahy náročné tratě ztížené po povětrnostní podmínky a dalším dostaveníčkem, kdy se účastnici MČRHA sejdou bude Rally Agropa, která může pro mnohé posloužit jako generlka před zlínskou Star Rally Barum Rally Zlín Historic, kde bude mít MČRHA premiéru.

Rally Bohemia – pořadí v cíli MČRHA
1.Enge Břetislav – Engová LucieŠkoda 130 LR1. E51:51:55,0
2.Sychra Lubomír – Kavalek TomášLancia Delta HF Integrale1. E4+2:06,1
3.Hejhal Petr – Mihulka RomanŠkoda 110 L1. C0+7:31,2
4.Heřman Pavel – Pálová NaďaŠkoda Favorit 136L1. F5+7:53,0
5.Farník Petr – Zuzánek LadislavŠkoda Favorit 136L1. E1+10:03,2

Kompletní zpravodajství z Rally Bohemia Historic naleznete na serveru eWRC-results.com.

Komentářů celkem: 6
9. 7. 2016 09:19
0 0
tak jsem ještě doplnil hodnocení Filipa Ballka, kdo tedy četl dříve, tak repete, ať o něco nepřijdete smajlík
10. 7. 2016 22:35
0 0
Původně napsal kuře
tak jsem ještě doplnil hodnocení Filipa Ballka, kdo tedy četl dříve, tak repete, ať o něco nepřijdete
Úroveň,atraktivnost MMČRHA v době celosvětového boomu legend, retro,revivalů a nostalgie po starých časech odpovídá zmaru ve vedení AČR.smajlík
11. 7. 2016 14:07
0 0
Řekl bych, že tak 2 roky zpátky bylo cítit, že se historikům někdo věnuje a stará se o ně. Poslední rok bych zase řekl, že už jsou každému ukradení. Přitom se tam dá hezky jezdit za přijatelné peníze.
11. 7. 2016 17:21
0 0
teď má asi přednost RallyTalent
11. 7. 2016 21:45
0 0
Historici jsou nejlepší na akcích, kde zase až o tolik nejde... za 14 dnů bude skvělá podívaná na Eifelu... http://www.eifel-rallye-festival.de/en/home.html
12. 7. 2016 20:29
0 0
Původně napsal Markku
Historici jsou nejlepší na akcích, kde zase až o tolik nejde... za 14 dnů bude skvělá podívaná na Eifelu... http://www.eifel-rallye-festival.de/en/home.html
Zatímco v MČRHA jde o všechnosmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!