Brexit a rally
Automobilka Ford se již delší dobu neangažuje oficiálně v motoristickém sportu. Kromě rally se proto vozy resp. motory Ford objevují na startech motoristických podniků zřídka. V rally je situace jiná. M-Sport, v jehož čele stojí letos šedesátiletý Malcolm Wilson, bývalý výborný soutěžní jezdec a nositel Řádu Britského Impéria, se stal prakticky nejvýznamnějším dodavatelem rally vozů a je schopen provést své zákazníky celým spektrem rally sportu od začátků v kategorii R1 až po WRC.
Wilsonova vášeň k rally a nesporný obchodní a managerský talent z něj udělaly jednu z nejvýraznějších a nejvlivnějších postav motorsportu v tomto století. Soutěžní varianty Fordu Fiesta dnes tvoří významnou součást vozového parku v v kategoriích R1, R2, R5 i WRC. V nejvýznamnější komerční kategorii prodal M-Sport již 175 Fiest (!) a překonal tak dodávky svých konkurentů (PSA cca 100, Škoda cca 70). Posledním úspěchem M-Sportu je volba francouzské automobilové federace FFSA sportovního náčiní pro program „Rally mladých“. Koncern PSA musel vyklidit pozice na domácím hřišti a Citroën DS3 R1 bude nahrazen Fiestou R2T. Vítěz tohoto programu postoupí do WRC3. S jakým asi vozem? Bez nadsázky lze konstatovat, že bez M-Sportu by krize rally sportu byla mnohem hlubší.
Aktuální politický vývoj resp. výsledek hlasování o tzv. „brexitu“ přinesl M-Sportu významnou konkurenční výhodu. Oslabení britské libry, které je následkem tohoto hlasování, nezanedbatelně zlevnilo jeho vozy pro odběratele mimo Velkou Británii. Richard Millner, ředitel oddělení zákaznického sportu v M-Sportu přibližuje dopad znehodnocení libry. „Telefon zvoní bez přestání. Oslabení libry zlevnilo Fiestu R5 přes noc o 28 tisíc euro na cca 230 tisíc. Tak se dostal náš plně vybavený a k nasazení připravený vůz cenově opět mezi modely PSA a Škodu R5.“ Tato výhoda však nemusí mít dlouhého trvání nejen proto, že pohyb kursů měn na tzv. finančních trzích se často až příliš podobá chaotickém rozhodování FIA. Nehledě na to, že libra může opět posílit, její aktuální oslabení dopadne v opačném smyslu na nákupy komponentů z Evropy, jak upozorňuje i sám Malcolm Wilson. „Vývoj a stavba motorů probíhá plně v naší režii, ale dovážíme celou řadu komponentů z EU. Klikové hřídele z Itálie, písty z Německa atd. Obávám se, že brexit naší konkurenceschopnost spíše poškodí. Aktuálně to však nikdo nemůže prognozovat.“
Jirka Šteg
pro Jiřího mám jen dvě věci
Myslím si, že tento článek patří k rally. Ladis123, proč je podhodnocena koruna a díky čemu?
Díky ČNB přeci Drží Euro kolem 28 kč, a tím pádem je pro české týmy určitě dražší pořizovat speciály R5, protože cena je v eurech (tedy tak tu situaci vidím a vnímám já)
Díky ČNB přeci Drží Euro kolem 28 kč, a tím pádem je pro české týmy určitě dražší pořizovat speciály R5, protože cena je v eurech (tedy tak tu situaci vidím a vnímám já)
ČNB drží kurz k EUR na 27,-Kč
fiesty se platěj v librách a libra k euru padla stejně, sluníčko za obzor
Díky ČNB přeci Drží Euro kolem 28 kč, a tím pádem je pro české týmy určitě dražší pořizovat speciály R5, protože cena je v eurech (tedy tak tu situaci vidím a vnímám já)
Vnímám jen to, že vidíš Euro a máš přehled o té ČNB. A na základě čeho je naše měna v takové pozici ?
Vnímám jen to, že vidíš Euro a máš přehled o té ČNB. A na základě čeho je naše měna v takové pozici ?
Nemyslím že bych o tom měl uplně přehled, ale myslím že je to kvuli inflaci, aby ji uměle udrželi kolem 2%, tzn. ten kdo má našetřeno hodně tak ty dvě procenta tratí. Ale o moc víc se v tom neorientuju