Yaris WRC má najeto již 5 000 kilometrů
Projekt návratu značky Toyota do mistrovství světa byl dlouho zahalen mlhou a ani občasné informace náladě moc nepřidávaly. Prototyp Yarisu WRC se poprvé vydal na testy ve finských lesích na začátku května, ale od té doby zkoušení a příprava speciálu nabraly na obrátkách, když se hodně kilometrů najezdilo na jihu Evropy, například na portugalské šotolině okolo legendárního rally místa Fafe. Od začátku máje to pak celkem dalo nějakých pět tisíc kilometrů, což by se mohlo zdát docela dost a například tolik najezdil M-Sport s Fiestou R5 v průběhu celého jejího vývoje a následně do doby vzniku exempláře s pořadovým číslem 50. Japonská značka jich však plánuje poněkud více a jak říká Tommi Mäkinen, Yaris WRC je pořád v raných fázích vývoje.
Foto: Toyota Global Newsroom
"Tvrdě jsme makali, abychom dodrželi harmonogram. Od května jsme absolvovali hodně testování a držíme se časového plánu. Nasazení druhého prototypu pomohlo zvýšit obrátky a rozrůznit činnost při testech. Abychom byli na rok 2017 připravení, chceme vůz vyzkoušet na všech površích a za všech podmínek," říká šéf Toyota Gazoo Racing, který je zároveň jedním z trojlístku testovacích jezdců. "Jednoduše jsem nedokázal odolat a tak jsem byl prvním, kdo se auta zmocnil. Z jízdy jsem měl dobrý pocit a taky to byla zábava. Máme štěstí, že můžeme spoléhat na zkušenosti Juha Häninena a Jarkka Nikary. Navíc by se v brzké době měli do testování zapojit další jezdci," dodává dále Tommi Mäkinen jména dalších testmanů nového Yarisu.
Jak už šéf týmu nakousl, na světě jsou nyní dva prototypy Yarisu, což vede k tomu, že testování mohlo být zintenzivněno a s každým vozem se pak mohou inženýři soustředit na nějakou jinou věc. "Dvě auta máme proto, že jsme chtěli vývoj rozdělit na dva týmy. Ten první zůstává ve Finsku a zaměřuje se na spolehlivost a výdrž auta s pozorností upřenou na motor a převodovku. Druhý tým je pak zaměřen na podvozek a pracuje jinde v Evropě, třeba v Portugalsku a Španělsku. Zatím jsme nezačali testovat na asfaltu, ale už teď můžeme říct, že auto předvádí dobré výkony. Zatím nás nepotkaly žádné vážnější problémy a to je velmi povzbuzující," uzavírá Tommi Mäkinen.
Foto: Toyota Global Newsroom
Na závěr pak dejme slovo ke zhodnocení své nové hračky Juhovi Häninenovi, který v kokpitu Yarisu tráví z trojice řidičů nejvíce času, protože je pro příští rok zatím jediným potvrzeným jezdcem týmu. "Když jsem s Yarisem jel poprvé, tak na mě udělal velký dojem. Řízení a vyvážení auta bylo perfektní, při vývoji odvedli výjimečnou práci. Protože auto bylo od začátku spolehlivé, tak jsme neztráceli čas při najíždění testovacích kilometrů a nezdržovaly nás žádné větší problémy. V úvodních testech za hranicemi Finska jsme si vyzkoušeli různé podmínky a výkonost Yarisu byla velmi stabilní," chválí svůj nový vůz finský pilot.
hujer, ty jsi nějaký vysloužilý profesor češtiny či co??
Diplomka se blíží, tak se musím naučit psát bez překlepů, jinak nvm, kdo mě bude dělat korektury tam
sím, sím, Hujer se hlásí
Novej a hujer se tu píše s "malým h"
no a protože jsem malej tak se píši jen s malým "h"