Bohumír Hůla - eWRC.cz
10. 8. 2016 11:28 − 5818× − 19

Německá zkušenost s GPS Bohumíra Hůly

Chtělo by se napsat, že oni nemají ONI. Co tedy v Německu používají v rally k monitorování vozidel na trati?

Do redakce nám přišel email od Bohumíra Hůly, spolujezdce Karla Macka, který má za sebou čerstvou zkušenost z Německa, kde startovali s Porsche 997 GT3 na Wartburg rally. Chtělo by se napsat, že oni nemají ONI. Co tedy v Německu používají v rally k monitorování vozidel na trati a proč se o tuto zkušenost nepodělit?

„Posílám Vám pro zajímavost fotku přenosného GPS dodaného pořadatelem rally Wartburg všem posádkám. Z počátku při montáži do auta jsme byli skeptičtí, že musíme dát do auta zase nějakou „bedýnku“, ale později po vyzkoušení se všechny obavy vytratily. Je to obdoba GPS používaného v ČR, ale na daleko lepší a vyspělejší úrovni. Toto zařízení znázorňuje od čísla vozu (42) přes číslo RZ, v které ČK se právě nacházíte, čas daný na etapu, skutečný čas, čas dosažený v RZ, vzdálenost do ČK, rychlost vozu, vzdálenost od křižovatky ke křižovatce, průměrnou rychlost vozu a mnoho dalších velice užitečných věcí pro spolujezdce. Sám jsem poznal i na noční okruhové zkoušce rally Wartburg v případě havárie nějaké posádky, jak naskočila žlutá fáze na celém displeji, na kterém kilometru erzety je ta havárie, a pak po odklizení vozu naskočilo okamžitě, že trať je volná a vše je Ok…. Opět nápisem přes celý displej. Když Vás na RZ někdo dojíždí, nebo se přibližuje, opět se změní barva displeje na modrou a upozorňuje – nech předjet. Displej velice přehledný a výborně viditelný. Kromě na fotce vyfoceného přijímače obsahovala sada ještě samolepící anténu a propojovací kabely. Rozměry přibližně 120x100x40 mm. Žádná dvoukilová bedna, jako máme namontované v ČR. Opravdu suprové zařízení. Vím, že je vše o penězích, ale možná že by stálo za to v ČR otevřít nějakou diskuzi o modernizaci GPS zařízení na našich rally.“

Bohumír Hůla – spolujezdec Karla Macka

Komentářů celkem: 19
10. 8. 2016 13:32
0 0
vypadá to moc pěkně a užitečně smajlík
10. 8. 2016 15:42
0 0
O modernizaci ONI se mluvilo před časem,ale skutek utek.
10. 8. 2016 17:59
0 0
hmmm zajímavé řešení. Leč obávám se, že se u nás nic měnit nebude.
10. 8. 2016 18:28
0 0
Od příštího roku se pojede modernizovaný systém, který s tím německým nemá nic společného. Alespoň je oproti minulým "vítkovickým železárnám" lehčí, snadněji se montuje. Je k vidění u stánku ONI na závodech. Stálo to spoustu mega, na který snad sice byla dotace, ale podle zákulisních informací si posádky budou muset koupit ovládací krabičku a kabeláž, což nebude asi levná záležitost.
10. 8. 2016 18:35
0 0
Tak asi takhle nějak to má vypadat!!smajlíksmajlík
To ale rozhodně nikdy nemůže být český model. V česku se dělá všechno naopak. Proč přeci kopírovat vymyšlený a fungující systém,když můžeme vymyslet svůj a neustále ho za další a další peníze zlepšovat a vyvíjet. smajlíksmajlík Příkladů je v naší zemi víc než dost.. Jaká škoda.smajlík
10. 8. 2016 19:09
0 0
Modernizovane resp. jine ONI bude od Barumky. Nicmene asi nesrovnatelne. U nas je takovy projekt nerealizovatelny. To by potom nezbylo na chlebicky nebo Rallytalent. smajlík
10. 8. 2016 19:16
0 0
Původně napsal pačes
Modernizovane resp. jine ONI bude od Barumky. Nicmene asi nesrovnatelne. U nas je takovy projekt nerealizovatelny. To by potom nezbylo na chlebicky nebo Rallytalent.

Přesně trefený hřebíček na hlavičkusmajlíksmajlík
10. 8. 2016 19:26
0 0
Pačesi tohle mi nedělej... sem si poprskal monitor.
10. 8. 2016 19:53
0 0
No jó nesmíš se cpát chlebíčkama při čtení zdejších diskuzísmajlík
10. 8. 2016 20:14
Upraveno 20:15
0 0
Sry Rosťo. Já jsem odjel Pačejov s najížděcí GPS, protože ostré už nejsou a od Barumky má být nový systém nebo krabice. Jsem docela zvědavý, co to vlastně bude. Nesedám do závodničky s tím, že by se něco mělo stát. "Nicméně", jak rád říká Roman Kresta, stát se může cokoli a tento nedokonalý ONI systém beru jako pomocnou berličku, která za mnou pošle do křoví doktora se sestřičkou, aby mi pofoukali bouli. Toto na fotce je ovšem libovost nejvyššího kalibru. Dokážu si představit funkce jako vzdálenost do radiobodu, která je zásadní při nehodě atd. .... Já bych se vyřádil. smajlíksmajlík Lehce použitelné je to jako trip a zároveň kontrola i při najíždění. Doposud jsem o tom jenom slyšel. toto je první skutečná zkušenost.
10. 8. 2016 20:26
0 0
Tak faktem je, že když jsem před lety montoval do auta ono zařízení ONI a přitom musel do panenské střechy závodničky udělat velkou díru, následně pak i něco letovat, což jsem dělal naposledy před skoro 50-ti lety, kdy jsem si podle návodu z ábíčka letoval rádio, tak jsem vzhledem k tomu, že už bylo 3 tisíciletí, lehce zaváhal nad konstrukcí zařízení ,které jsem tímto poněkud lopotným způsobem musel montovat do auta.
Byť jsem za drahná léta studií nepochopil, jak něco může kusem drátu procházet, natož elektrický proud,tak letmým pohledem na zařízení na fotce mi došlo, že tady asi němečtí soudruzi chybu rozhodně neudělali...
pačes: Rallytalent finacují závisláci na automatech a ostatních sázkách, navíc, co by jsi za cca 3,9 mega chtěl, že jo...
10. 8. 2016 20:48
0 0
Zase na druhou stranu, ať jsme trochu objektivní - v monitoringu rallye byla ta česká jedním z pionýrů. To je nepopiratelný fakt. Že vývoj ustrnul a že jedinou modernizací je žlutá LED na panelu (což je ovšem modernizace rozhodně přínosná!), to je ovšem také fakt. Myslím, že tomu není tak dlouho, co AČR vypsal výběrové řízení na dodavatele, ne? Třeba se něčeho podobného dočkáme smajlík
10. 8. 2016 20:57
0 0
Nový ONI jsem měl loni na Barumce.... Bohužel fotky zde nejde vložit..... Má poloviční velikost.
10. 8. 2016 21:18
0 0
Na Pacejove jsem se bavil s klukama od GPS a rikali ze v pacejove jede 10 novych gpsek, videl jsem ji treba u kostky ve fabii, rikali ze kdyz to pujde dobre tak mozna pristi rok nasadi. A je to fakt krabicka velikost intercomu od terratripu. S vlastni baterii ktera vydrzi 3 dny a krabice se budou vracet po kazdem zavode
10. 8. 2016 21:52
0 0
Původně napsal Rebbyman
Zase na druhou stranu, ať jsme trochu objektivní - v monitoringu rallye byla ta česká jedním z pionýrů. To je nepopiratelný fakt. Že vývoj ustrnul a že jedinou modernizací je žlutá LED na panelu (což je ovšem modernizace rozhodně přínosná!)...
Já tedy budu objektivní. Ze to nefunguje, páč to je závislé na lidské obsluze jsme viděli na Jeseníkách. Ze to k přehlédnutí může potvrdit Ivan Horák a ze to je celkem k hovnu tvrdím já. Na Výškově jsem měl tak krátký kabel od držáku, že jsem byl rad když to dosáhlo někam na palubou ke kolenům. Toť ke žluté vlajce. Pokud se sejde správná konstelace, tak to funguje.
11. 8. 2016 00:55
0 0
To mi vysvětlovat nemusíš, že to ne vždy funguje. My byli to druhý auto za Gráfou, co mělo ABU naštorc rychlostkou smajlík V mém příspěvku mi šlo primárně o to, že to není nutně "úplně k ničemu", přičemž samozřejmě totální souhlas se zamrzlým vývojem.
11. 8. 2016 07:38
0 0
mě by hlavně zajímalo, jak se to chová při havárii, jestli to na dispečinku nějak reaguje na ztrátu signálu ať už vlivem destrukce, nebo nedostatečným pokrytím a tak...
11. 8. 2016 08:08
0 0
Zde je krátký manuál k použití http://www.rallyewartburg.com/app/download/5810259339/Rallysafe_Quick+Reference+Manual+EN.pdf Myslím že zařízení toho ohlídá víc než leckterý spolujezdec smajlík
12. 8. 2016 08:38
0 0
Krteczek: díky smajlík zajímavý, hezký a užitečný
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!