13. 8. 2016 08:34 − 17116× − 9

Jiří Sedlář – 27 let od jeho tragické smrti

Dnes si připomínáme již 27. výročí od smrti Jiřího Sedláře, jedné z nejvýznamnějších postav české historie rally.

Dnes si připomínáme již 27. výročí od smrti Jiřího Sedláře, jedné z nejvýznamnějších postav české historie rally. Mnoho z vás na něho nemohou zapomenout, další pomalu zapomínají, ti mladší možná vůbec netuší, o koho šlo. Pojďme si tedy spolu vzpomenout na Jirku Sedláře.

Následující článek jsem psal již před 7 roky, ale nebude na škodu si ho znovu připomenout. Ostatně za těch 7 let přibyla do jeho profilu pěkná řádka výsledků, a tak si můžete oživit jeho kariéru i v jednotlivých výsledcích.

Profil Jiřího Sedláře na eWRC-results.com

23.7.1959 – 13.8.1989

Jiří Sedlář pocházel z Kašavy, která leží na sever od Slušovic, tedy v kraji rally zaslíbenému. Dlouho se ale věnoval motokárám, teprve později začal jezdit i rally. Ve třiceti, když už se zdálo, že se už bude věnovat výhradně rally, přišla jeho tragická smrt.


zdroj: motokary.cz

Poprvé se na sebe upozornil Jiří Sedlář na Valašské zimě v roce 1982, když se spolujezdkyní Milanou Žákovou a strašně vysokým startovním číslem dojel 14. absolutně a svou třídu vyhrál. Brzy si našel svého dlouholetého spolujezdce, Josefa Častulíka, a v barvách JZD Podhoran Lukov začali sbírat jeden vavřín po druhým. S vozem Škoda 120 LS se stali v této třídě mistry republiky a právě s tímto vozem i notně proháněli mnohem výkonnější tovární vozy Škoda 130 LR na domácí Barumce. Jiří Sedlář ale stále preferoval spíše motokáry, kde také sbíral jeden úspěch za druhým. Stal se několikanásobným mistrem republiky a dokonce vícemistrem Evropy. Jeho umění bylo několikrát oceněno v anketě Zlatý volant, za motokáry ji vyhrál pětkrát, v roce 1986 vyhrál anketu jako nejlepší jezdec rally i motokár, tedy ve dvou disciplínách.


Rallye Šumava 1986

Byl považován za obrovský talent a jeho výrazné úspěchy nešlo přehlídnout. Zcela logicky proto dostal nabídku na místo v továrním týmu Škoda. V něm ale odjel jen jediný závod. Proč? Nechme vzpomínat Josefa Častulíka (zkrácená citace z časopisu Rally Sport Magazín (7/99).

"Jurovi se do továrního týmu moc nechtělo a ani oni ho tam neviděli rádi. Když jsme ale proháněli fabriku, přišlo jim příkazem, že ho tam mají vzít. Když Jirka poznal jejich přístup, raději sám svedl odchod z týmu na motokáry. Dávali mu jasně najevo, že ho tam nechtějí, že je pro ně konkurence. Začalo to tím, že mu chtěli dát jiného spolujezdce. Když to odmítl, řekli mu, že do toho nebude kecat. Jeli jsme s jejich autem v Příbrami. Jirka za nimi pořád chodil, že auto nebrzdí. Jen odpověděli, co si vymýšlí. Prostě na každém kroku bylo cítit, že o něj není zájem."

V roce 1987 vyhrál Sedlář populární Mitropa Cup a pro další sezónu si pořídil Lancii Delta v eNkové verzi. Vyhrál s ní sice na Šumavě, ale pak přišla řada odstoupení. Lancia se ukázala jako nespolehlivá a pro rok 1989 se začal připravovat Favorit. Druhé místo na Šumavě, třetí na Barumce. Vypadalo to, že vše se zase v dobré obrací.


Na Čínově – Šumava 1988

Osudný 13. srpen roku 1989 byl ale pro Jiřího Sedláře ten poslední. O tom, co přesně se stalo, nejlépe pamatuje jediný svědek celé události, spolujezdec Josef Častulík. Opět použiji jeho slova.

"Chystali jsme na Rally Budapešť, která se jela v rámci Mitropa Cupu, a testovali poprvé originální tlumiče. Jezdili jsme z dědiny do dědiny, otočili se a jeli zase zpátky. Jirka se normálně poutal, to spíš já jezdil bez pásů, tenkrát to bylo ale zrovna naopak. Při rychlejším průjezdu jednou zatáčkou šel závodní favorit ven na stranu, příkopa auto zvedla a to se převrátilo přes střechu. Nic by se asi nestalo, kdyby Jirka nehrábl po klice a neotevřely se dveře. On se v autě neudržel a dopadl na krajnici, já zůstal sedět v autě…"


Barum Rally 1989

"Člověk si i dnes stále říká desetkrát kdyby. Vjeli jsme do té zatáčky na čtverku a kdyby auto pustil do pole, nic by nestalo. Druhý den se ale mělo odjíždět na závody a nechtěli jsme mu nic udělat. Kdybych nebyl připoutaný já a on ano, taky by se asi nic nestalo. Byl jsem chvíli v šoku a ještě jak jsem seděl v autě, Jirka se musel zvednout a přišel za mnou se zeptat, jestli mi nic není. Teprve potom mi začal kolabovat… Zdálo se mi, že má jen polámaná žebra… Když Jirku nakládali do sanitky, ještě jsem s ním mluvil. V tu chvíli jsem si myslel, že je všechno v pořádku…"

Dvě hodiny po nehodě ale Jiří Sedlář podlehl vnitřním zraněním v nemocnici ve Valašském Meziříčí. Odešla tak jedna z nejvýraznějších postav české historie rally. Můžeme jen spekulovat, co všechno ještě mohl dokázat..

Pomníček připomínající jeho tragickou smrt naleznete na místě samotné nehody, asi 300 metrů za Lešnou (poblíž Valašského Meziříčí) ve směru na Palačov (GPS 49°31'38"N, 17°55'24"E).


Foto: Jiří Pavelka

Pokud pojedete někdy kolem, věnujte mu tichou vzpomínku a třeba i zapalte svíčku. Dnes jich tam bude, stejně jako každý rok, asi hodně…


Foto: Jiří Pavelka

Na závěr vám ještě nabízím zajímavý dokument Sen ještě neskončil, který jsem o Jirkovi Sedlářovi našel na youtube.com.

Komentářů celkem: 9
13. 8. 2016 08:401
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
13. 8. 2016 11:122
0 0
Díky....
13. 8. 2016 11:163
0 0
Jezdím tím místem poslední dobou častěji a vždycky přibrzdím a vzpomenu si na kamaráda, který mně před dlooouhou dobou posadil (v Lipově) do své motokáry a řekl: tak si to zkus, ogaro. Kruté vzpomínání.
13. 8. 2016 11:504
0 0
Skvělý článek o skvělém jezdci.
13. 8. 2016 13:135
0 0
Svíčku jsem dal Jiřímu v pátek,jezdím vždy každý rok a na tohoto talenta se nezapomíná
13. 8. 2016 21:046
0 0
čest jeho památce
14. 8. 2016 09:447
0 0
Nejde zapomenout,jenom ty nejlepší vzpomínky na Juru.Co se týká té fabriky,tak Jurova slova vytesat do kameňa "Nebudu jim přece zobat z ruky,mám svoju hlavu a ruky"....co víc dodat....smajlík
19. 8. 2016 13:508
0 0
Ano nejde zapomenout na kamaráda a pana jezdce
13. 8. 2017 16:519
0 0
Pamatuju jak na Valašské zimě87 navlékl na RZ řetězy a všem nandal nálož.No a samo je hned zakázalismajlík.Zde foto:http://www.rtm-motorsport.wbs.cz/RallyeFoto---archiv-Jiri-Rohlena.html?fotka=35#foto
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!