F-X Demaison: I napřesrok chceme všechny porazit
Nadcházející sezóna je očekávána s velkým napětím díky novým regulím pro vozy WRC a v rámci ukrácení čekání připravil server wrc.com sérii rozhovorů se zainteresovanými. V prvním díle jsme se mohli od promotéra Olivera Ciesly dozvědět, že podoba nových WRC je dílem výsledkem ankety mezi fanoušky a v tom dalším pak mluvili prezident FIA Jean Todt a ředitel Komise MS Carlos Barbosa o tom, že nová WRC se mají zapsat do srdcí fanoušků a stát se legendami jako například vozy Group B. Teď je řada na Francois-Xavier Demaisonovi, který je nyní technickým ředitelem Volkswagen motorsportu, ale v MS má mnohem delší kariéru. Zástupce VW se rozhovořil o návrhu nových aut z hlediska inženýrského a o tom, jaké je to navrhovat speciál podle nových pravidel.
Jaký je to pro inženýry pocit, když můžete při návrhu nového auta začínat s čistým listem papíru?
Jistě, pro návrh je výchozí čistý list papíru vždy dobrý a my jako inženýři máme rádi nový projekt či nová pravidla, protože jejich větší volnost je vždy zajímavější. Ale také je tu riziko, že nyní máme velice konkurenceschopný vůz, ale při návrhu dle nových pravidel uděláme chybu, ostatní se na nás dotáhnou a nebudeme mít to nejlepší auto i přes to, že pro to uděláme naprosto vše.
Foto: Teemu/Rallirinki
Jaké jsou změny aerodynamiky a vzhledu aut podle regulí 2017?
Auta budou širší, větší a hojnější budou aero prvky jako je například zadní křídlo, zadní difuzor či prvky předního nárazníku. Rozměrnější budou také prahy aut a větší volnost bude i u blatníků s cílem zvýšení jejich aerodynamického efektu. Takže pokud jde o karoserii, tam budou v příštím roce výrazné změny.
Co mohou tyto změny přinést šampionátu a jak se projeví na vozech?
Všichni doufají, že nová pravidla přivedou k rally více diváků, větší zájem médií a televize, protože auta budou více spektakulární. To je také hlavní cíl FIA a týmů.
Foto: wrc.com
Jak se vám u Volkswagenu podařilo vybalancovat faktor divácké atraktivnosti nových aut s tím, aby byl vůz stále rozpoznatelný jako Polo?
Pro Volkswagen je důležité, aby bylo Polo rozpoznatelné, protože právě jej propagujeme. Máme úzkou spolupráci s designovým oddělením ve Wolfsburgu a každý návrh, který děláme v oblasti aerodynamiky jim posíláme, aby řekli, zda-li je to akceptovatelné. Je to VW Polo, kterému děláme reklamu a my nakonec potřebujeme ukázat a prodávat právě Pola.
Může tohle tedy znamenat kompromisy v určitých oblastech?
To je bez debat. Motorsport je vždy o kompromisech a to začíná v době, kdy musíte navrhnout auto, které zvládne odjet 14 rozdílných soutěží, takže pokaždé pracujeme s kompromisy. Ale pokud jde konkrétně o návrh karoserie vozu, aero prvky balancují na hraně mezi nejlepší možnou funkčností, největší spolehlivostí a nejlepším designem akceptovatelným našimi kolegy ve Wolfsburgu.
Obrovskou změnou si projde zadní křídlo a celkově vzhled karoserie. Jak se to projeví na výkonu vozů?
Rozměrné zadní křídlo bude bez pochyby generovat větší odpor vzduchu, takže v některých místech může auto zpomalit, ale naopak v zatáčkách jej naopak zrychlí.
Foto: wrc.com
Jak vyrovnáváte přítlak a odpor vzduchu?
Najít mezi těmito dvěma aspekty rovnováhu je tou nejtěžší částí návrhu vozu. Klíčovým faktorem je účinnost a my musíme najít tu správnou rovnováhu, proto jsou všechny simulace a testy, které děláme, na tohle zaměřeny. Všechny týmy máme své vlastní nápady a příští rok na rychlostních zkouškách uvidíme, kdo nalezl nejlepší balanc mezi přítlakem a odporem vzduchu. Ale teď je hodně těžké predikovat, komu se to povede nejlépe.
MS pro příští rok vypadá být v dobré kondici, do hry se zapojí pět týmů, o zápis do kalendáře mají zájem další soutěže. Jak důležité je pro Volkswagen představit zbrusu nový vůz právě v této době?
Pro Volkswagen bude nová sezóna velmi důležitá. Zapojí se Toyota, Hyundai je nyní velmi silný, Citroen se vrací a Ford tu bude nadále, takže v šampionátu bude obrovská konkurence nejvýznamnějších značek aut. Volkswagen chce samozřejmě vyhrát, všechny porazit a ukázat že Polo je nejlepším autem v MS.