Ohlédnutí za Rally Catalunya 2006
Letošní Katalánská rally sice nepřinesla bitvu o setiny až do posledních metrů jako loňská, ale na nudný průběh si nikdo určitě stěžovat nemohl. Na startu se opět sešla velmi dobrá sestava a nebýt nešťastné havárie, která skončila smrtí Jörga Bastucka, neměla by Katalánská rally jedinou vadu na kráse.
Již od startu se ujal taktovky Marcus Grönholm, jenž dával jasně najevo, že svá slova o útoku na vítězství myslel naprosto vážně. Po třech testech měl na druhého Sébastiena Loeba k dobru přes 11 vteřin a vypadalo to, že bude ujíždět dál. Příjemným překvapením byl od startu Dani Sordó. Když jsem v preview psal, že tento mladý Španěl bude stát brzy na bedně, netušil jsem, že to bude až tak brzy. Ale nepředbíhejme. Po třech testech byl Sordó čtvrtý a jel naprostou rovinu s dvojkou Fordu a loni bronzovým z místních tratí Hirvonenem.
Další Xsara pilotovaná Xavierem Ponsem kompletovala první pětici. Nejrychlejší Imprezu vodil na šestém místě Solberg, kterému doslova visela na zadním nárazníku Fabie Jana Kopeckého. Jeho loňský stájový kolega a navrátilec na světové tratě Alex Bengué bral poslední pomyslný bod. Vítěz shakedownu Duval se trápil s brzdami a problémy s podvozkem měl i Panizzi. Oba favorité se tak po třech testech nacházeli na dvanáctém, resp. čtrnáctém místě. Mezi obě Fabie se vklínil Stohl, zotavující se po ráně v tréninku.
Sébastien Loeb si sice ve čtvrtém testu připsal první vítězství, ale z Marcusova náskoku ubral pouze necelé dvě vteřiny, a to zdaleka ještě nestačilo. Naopak Sordó nadělil Hirvonenovi 2,6 s a rázem byl celkově třetí. Patník přehlédl do té doby desátý Latvala a zaparkoval do něj svůj Focus. Za ním startující Panizzi tak musel čekat než diváci vůz odklidí, což jej stálo hodně přes dvě minuty drahocenného času a propad pořadím. V cíli testu podal tým Red Bull protest, ale nezbývalo, než čekat na posouzení komisařů. V následujícím pátém testu se všechno spiklo proti týmu Ford. Oba vozy začaly mít problémy s turbem a kdo nefouká, ten nejede.
V cíli první etapy tak patřilo kompletní pódium Xsarám. Čtvrté místo držel Solberg, následován Benguém a před poněkud nečekaně, avšak pro ty kdo závod sledovali pozorně ne zcela překvapivě, nejrychlejší Fabií Jana Kopeckého. Osmičku doplnily Imprezy Sarrazina a Atkinsona. Další Fabie (Duvalova) figurovala jako devátá a desítku uzavíral s více než douapůlminutovou ztrátou Grönholm. V přibližně dvacetivteřinových intervalech pak následovali Stohl a Panizzi, před juniory Wilsonem a Aignerem. Druhý tovární Focus Mikko Hirvonena ztrácel na patnácté pozici již přes pět minut. O další minutu zpět následoval Štěpán Vojtěch se svou již postarší 206 WRC.
Sobotní ráno začalo nečekaně. Pamatuji rychlostky, kdy dosáhli dva piloti shodného času. Občas i nejrychlejšího. Ale kdy naposledy a zda vůbec někdy byli vítězi testu jezdci tři, to vážně netuším. Tentokrát tomu tak bylo a o prvenství se podělili Grönholm, Hirvonen a Duval. Duval s Grönholmem postoupili na osmé, resp. deváté místo a Atkinsona odsunuli na konec první desítky. Ze své páteční pozice se poroučela také Impreza Pettera Solberga a dopředu šel Bengué.
Petter Solberg klesal dále i v následující zkoušce a na jeho místo šel k velké radosti českých fanoušků Jan Kopecký. Marcus Grönholm už byl sedmý, když přeskočil Sarrazina. O test později podlehl finskému ďáblovi i Petter Solberg a Marcus se chystal na Jana Kopeckého.
V desátém testu se rozpadlo tripple Xsar, když závod po jezdecké chybě opustil Xavier Pons. Alex Bengué si tak sáhl na pódium a Jan Kopecký byl rázem čtvrtý. Daniel Sordó pro změnu vyhrál svou první RZ mezi „velkými kluky“. O test později již Jan Kopecký útok Grönholma neustál a klesl zpět na pátou pozici. Duval si poradil se Sarrazinem a byl sedmý. Panizzi se Stohlem zdolali Atkinsona, jenž se vydal na výlet do přírody a při návratu zpět dopřál chvilku tělocviku přítomným divákům. Pořadí si prohodili také mladíci a Aigner šel před Wilsona.
V závěrečné zkoušce druhé etapy si se Solbergem poradil i Duval a den tak zakončil na šesté příčce. Druhé Subaru na palubě s Atkinsonem také vyklidilo jedenáctou pozici ve prospěch útočícího Hirvonena. Vedení držel stále Loeb, jenž očekával co v neděli podnikne mladý Sordó. Třetí pozici stále okupoval Bengué, ale doslova do kufru už mu koukal stahující Grönholm. Pátá pozice patřila Janu Kopeckému. Osmý post okupoval Sarrazin, jenž měl na zadním nárazníku pověšeného Panizziho, kterému komisaři uznali protest z první etapy a odečetli tři minuty. Desítku nejrychlejších kompletoval Stohl.
Poslední dějství Katalánské rallye znamenalo další útok Marcuse Grönholma, jenž se Benguému přiblížil o další dvě a půl vteřiny. Panizzi uštval Sarrazina a byl na bodech. Nic dalšího se v pořadí neměnilo a posádky putovaly na čtrnáctý test. V něm znovu dominoval Grönholm a šel před Benguého na pódium. Hirvonen se posunul před Stohla na desátou příčku a Wilson se vrátil před penalizovaného Aignera.
Závěrečné dvě zkoušky již podstatné změny nepřinesly. V patnácté se Stohl musel sklonit před Atkinsonem a Aigner se dostal znovu před Wilsona, jenž zkoušku nedokončil. Závěrečný test pak už jen zaznamenal propad Panizziho na desátou pozici. V posledním servisu totiž přišel tým s nápadem přestavení podvozku Francouzova vozu, který se ukázal jako totálně kontraproduktivní, a Fabia si na trati dělala vyloženě co chtěla. Na body se tak vrátil Sarrazin a Panizziho překonal také Hirvonen.
Katalánská soutěž bezesporu nabídla příznivcům hezký sportovní zážitek. Marcus Grönholm ukázal, že není rychlý jen na nezpevněném povrchu a pokud dostane do rukou vůz který poslouchá, dokáže soupeřům zatopit i na asfaltu. Sébastien Loeb si znovu o pár bodů polepšil ve vedení šampionátu a dvaadvacátým vítězstvím kariéry se opět posunul blíže k dosavadnímu králi Carlosi Sainzovi. Právě Carlosův chráněnec Sordó si připisuje při svém čtvrtém startu s velkým autem první pódium a potvrzuje, že se s ním bude muset už velmi vážně počítat při každé soutěži na které odstartuje.
Tým Subaru čekají další úvahy nad tím, kde dělá chyby. Výměna v managementu zatím ovoce nepřináší a příčiny dosavadních potíží bude potřeba hledat jinde. Petter Solberg stále více ztrácí na své největší soupeře a po čtvrtině šampionátu musí velmi vážně přemýšlet, jak s nepříznivou situací naložit. Red Bull by měl nejspíše přestat s improvizacemi. Pokud má Gilles Panizzi na „svém“ povrchu předvést co umí, bude vhodnější, pokud tým nechá nastavení vozu na Gillesově úvaze.
Jan Kopecký dokázal, že talent bezesporu není to, co by mladému českému jezdci chybělo. A pokud se podaří nastavit vůz a přeje trocha štěstí, může reálně pomýšlet na dobrá umístění. Honza si připisuje čtyři mistrovské body a to se počítá. Po loňském osmém místě znamená výsledek mladého českého jezdce nejen jeho životní úspěch, ale vůbec nejlepší dosavadní výsledek Fabie na tratích světového šampionátu. Přestože spousta fanoušků si ani tentokrát neodpustila výtky vůči jeho výkonu, dle mého názoru není příliš co vytýkat. Honza dokázal zajet výsledek, který zatím nepředvedl žádný jiný jezdec s tímto vozem. Nechci ani v nejmenším snižovat bezesporu kvalitní dílčí výkony jiných pilotů, ale rally končí až na cílové rampě a zde si prozatím stojí v konečném účtování nejlépe právě Jan Kopecký. V průběhu prvních dvou etap si vybudoval velmi slušnou pozici a pokud ve třetí etapě jel na jistotu, neznamená to nic jiného, než že se zachoval velmi profesionálně a nenechal se unést emocemi. A tady nejsou výtky na místě.
Úspěšný víkend vozů Škoda potvrdil Francois Duval šestou příčkou, která znamenala vyrovnání dosavadního maxima Fabie v mistrovství světa. A kdyby se „Dudu“ netrápil v první etapě s brzdami, kdo ví, jak by si stál v cíli. Ovšem kdyby se nepočítá a Francois bude mít další šanci ukázat co v něm a Fabii je již za necelé dva týdny.
Právě o druhém dubnovém víkendu se v okolí Ajaccia na ostrově Korsika odehraje již pátý díl letošního ročníku světového šampionátu. A naše redakce bude samozřejmě při tom.