Desetinkový souboj Kopeckého s Lukyanukem na čele
Svým osmým dílem o tomto víkendu pokračuje v okolí Zlína mistrovství Evropy a pořadatelům se opět sešla velmi nabitá startovní listina. Ta ve všech možných šampionátech čítala více jak 200 automobilů a ti z fanoušků, kteří nepřejíždějí mezi zkouškami, měli zajištěný program na několik hodin. Pokud se krátce podíváme na uplynuvší první etapu, tak zjistíme, že ta čítala 127 měřených kilometrů, které se nasčítaly v průběhu devíti rychlostních zkoušek. Veškeré dění zahájila v pátek večer městská rychlostní zkouška v ulicích Zlína, která k trati pravidelně láká desítky tisíc diváků a ti, jenž dorazili letos, mohli zažít malou premiéru, když se klasický úvodní test jel poprvé v obráceném směru, což bylo dáno tím, že se v krajském městě rekonstruuje silniční nadjezd, po němž vede trasa zkoušky.
Sobota pak již patřila klasickým úsekům a dění otevírala RZ Březová, která z části vycházela z podoby dřívějších Slušovic. Opět se jelo polookruhově, ale neobkružovala se dostihovka, nýbrž se udělalo kolečko částí obce Březová a následně bývalého Agrohotelu. Po dokroužení polookruhové části se pak posádky vydaly do Hvozdné, kde byl cíl. Dalším testem na programu byly Košíky, které byly nejdelší a startovaly z obce, která dala RZ jméno a přes Jankovice se jelo na Bunč a za obcí Kostelany zakončoval zkoušku náročný sjezd po uskákaném do Halenkovic. Zbylé dva testy dne se jely na vsetínsku, jednou z nich byla Hošťálková, která přinesla návrat sjezdu rajnochovickým údolím, pak se pokračovalo kolem Trojáku přes kopec do Hošťálkové. Poslední RZ dne byl Semetín, což je jediný test, který se jel nezměněn a ve stejné podobě jako v roce 2014.
Po představení míst dění se pojďme podívat na samotné výkony posádek. Večer začal ve Zlíně nejrychleji Kopecký, kterého na cestě za nejrychlejším časem nezastavil ani menší atak bezpečnostních zábran podél tratě a druhý čas za ním se ztrátou osmi desetin zajel Lukyanuk, což předznamenalo další vývoj soutěže. Třetí nejlepší čas zajeli shodně domácí Valoušek a úřadující evropský šampion Kajetanowicz, pátý pak byl Kreim.
První dvojice měla stejné pořadí i na Březové, třetím časem se prezentoval Pech s Porsche 997, a když Kajetanowicz zajel rychleji než Valoušek, osamostatnil se na průběžném třetím místě. Aby se to nepletlo, tak i první průjezd Košíky měl stejné dvě jména na čele a po druhé sekci soutěže bylo pořadí na čele následující. Vedoucí Kopecký měl k dispozici 3 a půl sekundy na Lukyanuka, necelých deset sekund pak ztrácel třetí Kajetanowicz. Čtyři desetiny nazpět jel Kostka, pro nějž šlo o třetí letošní rallyový start a na páté místo se po RZ3 posunul Bouffier.
Třetí sekce soutěže začala opět nejlepším časem Kopeckého, ale k překvapení mnoha v tomto trendu nepokračoval na prvním Semetínu, kde jej Lukynuk porazil o pět sekund a rázem svou ztrátu snížil na 14 desetin. Ruský pilot se pak ve stopce velmi pochvalně vyjádřil o zkoušce: "Asi nejlepší zkouška tady a jedna z mých nejoblíbenějších v šampionátu. Místy jsme byli opatrnější, protože zkoušku jedeme poprvé." To co Kopecký ztratil na vsetínsku, to si i s úroky vzal zpět na druhé Březové, kde náskok na Lukyanuka navýšil na devět sekund, čemuž pomohlo i Rusovo vycestování ven. Hned po RZ4 se na třetí místo posunul Bouffier a naopak dolů klesl Kajetanowicz, ale pro Poláka mělo to nehorší teprve přijít, protože o zkoušku dál musel odstoupit z první etapy. Ve zbývajících dvou testech sekce pak začali boj o třetí místo svádět Bouffier a Kostka, aby se po RZ6 radoval Francouz, který byl před zlínským jezdcem o šest desetin. Pátý Valoušek pak ztrácel nějakých 13 sekund.
Do poslední sekce dne vstoupil nejlépe Lukyanuk, který na druhých Košíkách dal Kopeckému sedm sekund a když ruský pilot vyhrál na Hošťálkové, šel rázem do čela. To Kopecký ve stopce okomentoval slovy: "Snažím se neriskovat, ale jedu všude naplno, hodně krizovek. Předtím jsem si nebyl jistý, ale teď už vím, že Lukyanuk je blázen." Po druhém Semetíně se však pověstný jazýček vah převážil zpět na Kopeckého stranu, ale po sobotě oba dva jezdce dělí jen pět desetin. Třetí Bouffier se pak na soky na čele dívá z relativně uctivé vzdálenosti, protože po první etapě ztrácí téměř minutu.
Za Francouzem, který vede druhý voj je pak situace o něco těsnější. Čtvrtý Kostka nenašel ve čtvrté sekci ani jednou na Francouze recept a ztrácí necelých osm sekund, dalších 24 nazpět je pak ambasador soutěže Tarabus. Ten si navíc musí hlídat záda, protože Černý je nedaleko (17 desetin) a jistě bude chtít získat zpět pátou příčku, o kterou jej po RZ9 připravil právě zlínský jezdec. Na sedmém místě je se ztrátou 11 sekund na šestého Pecha, který se svým Porsche pouze podle českých národních předpisů startuje dvě hodiny po špičce, ale i tak se do TOP 10 vměstnává. Necelých deset sekund pak ztrácí osmý Kreim, devátého Valouška může mrzet defekt z druhých Košíků, který jej stál propad o čtyři příčky a desítku uzavírá Štajf, jenž na posledním testu udolal Vlčka.
Alespoň telegraficky se podívejme na doprovodné šampionáty ERC. V tom s číslovkou dva ve jméně je po sobotě jediný účastník Scattolon s devátou evolucí Lanceru, který byl však až do RZ8 rychlejší než Érdi, kterého vyřadila převodovka. V juniorech to, k radosti jednoho z hlavních partnerů soutěže – značky Opel, vypadá na značkový přebor, když se na čele pohybují Adamy R2 a po sobotě je první Ingram, který dělá důležitý krok směrem k titulu, protože jeho hlavní konkurent Griebel musel dnes odstoupit. Za Britem je na druhém místě Pieniazek, třetí je Gryazin a čtvrtý Brož.
Barum Czech Rally Zlín – po RZ9 | |||
---|---|---|---|
1. | Kopecký Jan – Dresler Pavel | Škoda Fabia R5 | 1:10:44,0 |
2. | Lukyanuk Alexey – Arnautov Alexey | Ford Fiesta R5 | +0,5 |
3. | Bouffier Bryan – Dini Gilbert | Citroën DS3 R5 | +1:00,2 |
4. | Kostka Tomáš – Kučera Ladislav | Škoda Fabia R5 | +1:08,1 |
5. | Tarabus Jaromír – Trunkát Daniel | Škoda Fabia R5 | +1:32,5 |
6. | Černý Jan – Černohorský jun. Petr | Škoda Fabia R5 | +1:34,2 |
7. | Pech jun. Václav – Uhel Petr | Porsche 997 GT3 RS 3.6 | +1:45,9 |
8. | Kreim Fabian – Christian Frank | Škoda Fabia R5 | +1:54,6 |
9. | Valoušek jun. Pavel – Havelková Veronika | Škoda Fabia R5 | +2:34,3 |
10. | Štajf Vojtěch – Rajnoha František | Škoda Fabia R5 | +3:04,9 |
"Snažím se neriskovat, ale jedu všude naplno, hodně krizovek."
Neriskuje, ale má krizovky?
Myslím, že Škodě pěkně cvaká zadek 3 drát, protože pokud nevyhraje, tak to bude VELKÝ neúspěch, mega oslavy a oslavné články půjdou do kytek a k tomu ještě třešnička na dortu, kdy Alex zkušeně pustil Kopejdu před sebe, aby mu zítra dělal ideál stopu. Je prostě dobrej a k tomu i mazák.
Počítám od Škody zítra nějakou super výmluvu (tipuji pomalý defekt )
Honzo pojď!!!!!!
a co se tyka poradi po dnesku, rekl bych,ze fabrika nepocitala s takovym odporem. uvidime,jak to pujde zitra...
Já Kopejdovy slova docela chápu, jedna věc je jet naplno, ale snažit se stále držet čistou stopu a druhá riskovat vymetáním příkopů a vnějšků zatáček, katováním.
Rozhoduje cílový čas, v podstatě je jedno, jak ho závodník dosáhl, jestli čistou jízdou nebo prasárnama.
Přitom vymetání příkopů samotné nemůže být rychlejší než čistá jízda, je až následkem riskování před tím.
Podle mě, pokud Kopeckého jízdě správně rozumím, jede na té "bezpečnější" straně hrany, Lukjaňuk víc riskuje, jede rychle, ale taky mu to dost často nevyjde.
A paradoxně na barumce to podle mě nebylo nasazením, přišlo mi to jako neskutečná chyba, přesně kopíroval sud blatníkem a neuvědomil si, že má vytočené kolo mimo karoserii.