Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
1. 9. 2016 22:05 − 7149× − 22

Jost Capito: Formuli 1 nešlo říci ne

Volkswagen motorsport má ode dneška nového šéfa a s jeho předchůdcem Jostem Capitem připravil velký rozhovor server wrc.com.

Téměř jako pověstná červená niť se letošní sezónou táhl konec Josta Capita v roli šéfa Volkswagen motorsportu. Ač byl odchod oznámen na konci zimy, Capito ve své funkci zůstal až do konce srpna a oficiálně k 1. 9. nastoupil u formulového týmu McLaren. Jeho nástupcem se stal známý spolujezdec Sven Smeets, který největší část kariéry strávil po boku Freddyho Loixe, aby ji uzavřel na vskutku horké pravé sedačce vedle Francoise Duvala. Nyní se tak Belgičan stává nejvyšším mužem motorsportu u německé značky a současně druhým belgickým občanem, který je aktuálně v této funkci u týmu MS, když prvním je Yves Matton z Citroenu. Ale nyní se ještě vraťme k odcházejícímu Jostu Capitovi a přečtěme si, jak v rozhovoru se serverem wrc.com vzpomíná na své působení v MS.


První vítězství Polo WRC slavilo při druhém startu…

Pamatuješ si na svou první účast na soutěži MS?

Jistě, bylo to v roce 2003 na Acropolis v Řecku. Byl jsem tam s Fordem a tehdy jsme představili BP Castrol jako hlavního sponzora týmu. To si pamatuju moc dobře. Mimochodem jsme také vyhráli zásluhou Markka Martina. Pamatuji si taky, že tehdy začala funkce "happy hours" pro média. A fungují dodnes, takže asi byly vymyšlené dobře.

MS v rally máš jistě rád, přo je pro tebe jedinečné?

Myslím, že to je tou různorodostí. V MS máte vše – rychlost, vytrvalost, dlouhé etapy, závodění po normálních cestách. A pak je tu taky týmová spolupráce. Dva lidé spolupracují uvnitř auta a tým dalších lidí je podporuje zvenčí. Jistě, v MS panuje velká konkurence, ale současně stojí šampionát nohama na zemi a je přístupný fanouškům. Když to vezmu celkově, je velmi pěkný sport.

V MS tě provází řada úspěchů. Je nějaký, na který jsi nejpyšnější?

Výhra v Rallye Monte Carlo 2006 s Fordem vyla fantastická. Vyhrát poprvé tuto konkrétní soutěž, to bylo něco jedinečné. Stejně tak vítězství mezi značkami v roce 2006 má svůj význam, bylo to po nějakých 27, 28 letech, co se to Fordu povedlo. Samozřejmě nesmím opomenout na působení ve Volkswagenu, kdy jsme v roce 2013 vyhrály všechny tituly. To nikdo neočekával. Ve Fordu každý očekával, že budeme titul získávat každý rok!


… v roce 2014 dovezlo k domácímu vítězství Jari-Mati Latvalu…

Co tě přesvědčilo k odchodu z MS do Formule 1?

Pro mě je rallysport fantastickým sportem, ale Formule 1 je ten absolutní vrchol. V rozhodování nehrálo roli jen to, že jde o Formuli 1, protože jsem v ní již působil, ale svou roli hrálo i to, že odcházím do McLarenu. To je spolu s Ferrari jedním ze dvou týmů, které v šampionátu působí nepřetržitě 50 let. Když jsem byl malý, tak jsem moc fandil Bruci McLarenovi, takže jsem tým a jeho výkony sledoval od mých nějakých šesti let. O tom, že bych šéfoval tomu týmu, o tom se mi nikdy ani nesnilo, takže to je víc než splnění klukovského snu. Když se tato možnost objevila, tak jsem nemohl říci ne.

Jakou radu bys dal svému nástupci?

Buď každý rok mistrem světa. Máme fantastický tým a rally je týmovým sportem. A pokud máte fantastický tým, tak bych řekl, že není dobré jej měnit. Takže nechej tým tak, jak je, snaž se udržet jeho členy spokojené a zůstaň úspěšný.

Existuje v MS v rally něco, co ti chybět nebude?

Někdo navrhoval politiku v pozadí, ale mě to baví. Je vždy dobré, když vidíte prostor pro zlepšení a bojujete za něj. Co mi však nebude bez pochyb chybět je brzké vstávání, být vzhůru ve čtyři ráno…


… naopak domácí podnik týmu v Německu byl zakletý až do roku 2015, kdy však přišel tripple.

Pokud budeš mít volný čas, na jakou rally by ses vydal jako divák?

Je mi to jedno, prostě tu, na kterou by mi vyšlo volno. Asi ne Wales, o něm se říká, že tam není špatné počasí, ale jenom špatné oblečení. Popravdě však teď bude Wales mojí domácí rally, takže to možná bude ta, na kterou budu moci vyrazit. Takže odpověď je, Wales.

Pokud bys mohl změnit jednu věc v MS, co by to bylo?

Zvolil bych změnu formátu závěrečné zkoušky (snížení rozestupů na desetinu a boj o pořadí mezi dvojicemi jezdců, pozn. redakce) protože si myslím, že by to rallysport pozvedlo o úroveň výš. Je to dobrý způsob jak nalákat širokou veřejnost něčím, co je opravdu vzrušující. Věřím, že by to nezměnilo ducha rallysportu, protože výsledky by se pořád rozhodovaly na rychlostních zkouškách, ale závěrečná zkouška by byla rázem velmi atraktivní pro televizní přenos a to je, dle mého, hlavním cílem. Sociální média jsou dobrá v tom, že lidi, kteří se o sport zajímají, dostávají nové informace. Ale rally nejprve musí vytvořit větší zájem a zaujetí mezi širokou veřejností.

Myslíš, že některý ze současných jezdců MS by měl na to, aby přestoupil do Formule 1?

Obecně si myslím, že jsou všichni příliš staří. Tak to prostě je. Jestli na to mají schopnosti? Ano, mají. Jezdci, kteří jsou v jednom odvětví motorsportu na špici, mohou být na špici i v jiném, protože vše je o řízení auta, ať už je to na okruhu nebo v rally. To jsme viděli na příkladu Kimiho Raikkonena. Mnoho lidí říká, že to, co v MS dokázal nebylo nijak ohromující, ale já si myslím, že bylo. Nebyl zvyklý na diktát spolujezdce a neprošel si vývojem v nižších kategoriích. Šel přímo do nejvyšší ligy a byl konkurenceschopný. Ale myslím si, že se za začátku kariéry musíte rozhodnout, kam chcete směřovat. Zejména v rally to chce hodně času, abyste získali zkušenosti. Právě proto jste pro F1 už staří ve chvíli, kdy se dostanete na špici v rally.

Komentářů celkem: 22
11. 9. 2016 07:5821
0 0
Já myslím, že mladý Sainz nebyl k F1 vychovávaný - on tam od mala chtěl a taťka mu pomohl a neomezoval ho.smajlík
11. 9. 2016 19:2122
0 0
To nic nemění na tom, že dle zdejších měřítek je Sainz senior a vlastně i Sainz junior "velezrádci".smajlík El Matador má taky zajímavou kariéru-v mládí hrál-dobře-fotbal(Real Madrid), squash-mistr Španělska v 16 letech, lyžoval... potom prošel Formulí Ford, než zakotvil u rally. (Je docela zajímavý, jak právě ti nejlepší jsou od mala všestranní sportovci-a velmi často velice úspěšní)...A že dostat se až do F1 je sakra tvrdej oříšek, je bez diskuze. Kluk musel být nejen hyml dobrej, ale potřeboval taky hyml kvalitní "podporu". Takže ano, ta cesta musela být nastavena velmi záhy-od motokár a museli jít cílevědomě za svým a táta ho musel podporovat jako ďas.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!