Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
2. 9. 2016 21:14 − 4838× − 8

MČRHA: Tenklův vítězný zlínský návrat mezi historiky

Až do poslední RZ nebylo jasno o vítězi Barumky, když ale Alex Lukyanuk poškodil kolo, dojel si pro vítězství Jan Kopecký.

Mistrovství historiků vstoupilo o uplynulém víkendu do své závěrečné poloviny, protože zlínská Star Rally Historic byla již pátým dílem z letošního kalendáře sestávajícího z osmi dějiství. Vozy se starším datem výroby nejsou ve Zlíně již devět let ničím neobvyklým, ale za tento časový úsek si soutěž prošla zajímavým vývojem, když z původně demonstrační jízdy bez ohledu na čas a s účastí nějakých tří desítek posádek, soutěž vyrostla a letos byla premiérově započítávána do MČRHA a když sečteme pole posádek se zájmem o body a těch, kteří jeli jen v rámci legend, sešlo se ve Zlíně nějakých osm desítek historických vozů. Na všechny pak bylo svorně připraveno pět měřených testů, v pátek se soutěžící s historickými speciály postarali o předkrm před polem současných aut a v sobotu je pak následovali. Všechny testy si však na rozdíl od soudobého pole projeli jen jednou, výsledkem bylo celkem pět RZ a 71 kilometrů soutěže.

Díky zařazení do MČRHA si na Moravu našlo cestu mnoho jezdců, kteří se v minulých letech neúčastnili a jak říká Krejča, tak panovala velká zvědavost na tratě: "Barumka pro nás byly krásné závody. Nikdy jsme ji ještě nejeli a tak jsme byli samozřejmě zvědaví, jaká bude trať. Nějaké kousky RZ jsme jeli při Kopné nebo Valašské, ale když jsme si projeli Halenkovice nebo hlavně Semetín, tak to byla opravdu nádhera." V podobném duchu pak mluví i Hejhal: "Premiérové zařazení MČRHA na Barumku jsme přijali po 20 letém závodění v HA s velkým nadšením. Počet přihlášených byl historickým zlomem. Když si vzpomeneme, že před nějakou dobou startovalo v MČRHA kolem 10 posádek, tak 50 startujících včetně navrátilce a věčného kritika Tenkla je důkazem, že pod novým vedením HA včele s panem Kafkou jde tato kategorie správným směrem. Navíc zasoutěžit si v atmosféře Barumky je velké lákadlo. Měli jsme také obavu, že pojedeme především pro nás neoblíbené okruhové RZ nebo rychlejší RZ u Otrokovic. Proto nás při tréninku mile překvapila svým charakterem RZ Košíky. To, že jsme mohli startovat na Trojáku a Semetíně, bylo splněným snem."

Není asi žádným překvapením, že dění ve Zlíně otevírá městská RZ v pátek večer a ani letošek nebyl výjimkou. Zatáčkovitou trať, která třikrát obkroužila část baťovského areálu, mnohými vyhledávaný autobusák a další dnes slavní místa zvládl nejrychleji Tenkl, kterého s dalším BMW M3 následoval Jirovec. Na třetím místě začal Krejča, toho pak následovaly další dva "bawory", konkrétně BMW 2002 Ti Jirátka a Budila. Již tato zkouška byla nad síly například Hlouškovy Lady VFTS, jemuž se vůz zastavil těsně před cílem a musel tak putovat do superrally: "Těsně před Barumkou dali Žigula dokupy natolik, že startu už nic podstatného nebránilo. Sice nebyl čas jej pořádně vyzkoušet, ale vypadalo to, že snad všechno funguje. Jen nás trochu zaskočilo, že při měření výkonu na kolové brzdě to ukázalo 110 PS, což mi tedy nepřipadalo moc oslňující, ale co už, hlavně že to jede dopředu… Městská RZ začala kupodivu docela dobře, snad celých 200m jsem jel naplno, ale hned v prvním retardéru po startu jsem vyškubnul řadící páku! Takže Pačes se místo mávání divákům musel soustředit na tlačení řadičky do převodovky a snažit se ji za žádnou cenu nepustit. Šlo mu to dobře, a také já už jsem zvyklý, však jsem neurval řadičku poprvé… Cca 300 m před cílem se auto zastavilo. O mě se pokoušel infarkt, ale naštěstí jsem neměl sílu se ani pořádně rozčílit, jinak bych Žigula rozklepal jako nýtek…"

Městskou bylo pro pátek hotovo a posádky měly do rána čas, některé jej vyplnily například sledováním soudobého pole, což byl případ dvojice Budil-Vejvoda: Po absolvování třech kol jsme zaznamenali pátý čas absolutně a druhý v kategorii 2, čtyři vteřiny za Alešem Jirátkem. Jeli jsme na středně tvrdé směsi pneumatik a podle Standy to nebyla úplně správná volba. Po této rychlostce jsme šli koukat na soudobá auta a okolo jedné hodiny ranní šli spát a těšili se na sobotu," jiní v hlavě přemítali nad technickými problémy jako třeba Vrátníček, kterému jednak správně nefungoval omezovač otáček, ale přdala se i další závada: "Protože do toho ještě vypadávala dvojka u repasované skříně, noc nebyla z nejklidnějších, zejména i proto, že před pátečním startem mi někdo poslal akutní záchvat migrény a mělo to své dozvuky…"

V sobotu ráno se začalo dalšími ostrými kilometry a prvních 14 přinesla Březová, která byla obměnou dřívějších Slučovic a opět nabídla polookruhové závodění, i když letos byla vynechána dostihovka a jezdilo se spíše okolo bývalého Agrohotelu. Co se naopak nezměnilo bylo jméno nejrychlejšího jezdce, kterým byl opět Tenkl před Jirovcem, zajímavý moment si ve stopce zkoušky "užil" Michálek: "První sobotní RZ byla Březová neboli Slušovice. Opět RZ okruhového typu, ale hlavně docela zamotaná. V posledním okruhu už se projevila bídná fyzička, oslabená ještě týdenním maroděním před soutěží. Ještě, že jsem si mohl trochu odpočinout při výjezdu z okruhu do kopce k Březové, kde se plně projevil 1,3l obsah motoru a cca 2 metráky vážící posádka. RZ jsme pak dojeli v docela slušném tempu, ale šok na nás čekal za měřeným cílem. Proti nám se objevila civilní Škoda Fabia. Šíleného řidiče se nám povedlo zastavit tím, že jsme mu zatarasili cestu a za chvíli doběhl pořadatel ze STOPky." To, že "žigul" nebude chtít úplně poslouchat zjistit Hloušek, kterému pro změnu odešel tlumič: "Při druhém okruhu ve Slušovicích po skoku najednou začalo auto plavat a bylo problém se vůbec trefit na cestu. Nějak jsme se domotali do cíle, kde jsme zjistili, že minimálně jeden tlumič je v háji."

O něco hůř pak dopadli bratří Hejhalovi, kterým jejich "Bobina" špatně chladila již po páteční speciálce a do soboty tak vstupovali s obavami o to, zda-li se motor uchladí nebo ne. Více už posádka: "Celou noc jsme přemýšleli, co bude ráno? Zda to vůbec chytne? Ráno jsme dolili vodu. Překvapivě vše fungovalo a tak jsme vyrazili na Slušovice. RZ se nám dařila, užívali jsme si první start na Barumce, do třetího skoku na diváckém místě už šel brácha opravdu naplno. Velké vedro, kopec nad Slušovicemi a zbytek RZ již byl pro naši "Bobinu" smrtící. Do stopky jsme sice dojeli, ale s totálně uvařeným motor. Pak už jsme to jen odtlačili, ještě se pokusili vyměnit prasklou hadici, ale když začala vytékat voda i z výfuku, tak nebylo co řešit."

Po Březové následoval návrat do servisu a z něj se soutěžící vydali na druhou stranu na RZ Košíky, která byla nejdelší v programu celé Barumky, takže logicky byla nejdelší i pro účastníky MČRHA. Nachystáno bylo 22 km a jak se z ohlasů některých posádek ukázalo, ne úplně všem se rozbitý povrch zamlouval. Více třeba Vrátníček: "Košíky jsme nějak přežili, zejména ty rozbité šotoliny byly ale pro naše auto, vybavené klasickými tlumiči bez regulace, dost demolující. Myslím, že takto rozbité úseky by podle mého názoru na soutěži pro historiky neměly být zařazovány, ostatně tady stačilo posunout časomíru před šotolinu a bylo by po problému, i tak by měla rychlostní zkouška skoro 20 km a to je už až až…" Ve stejném duchu se pak nechal slyšet i pozdější vítěz Tenkl: "To co předvedli na té třetí erzetě, to jsi jel třeba 200 metrů lesem, taková rychlá pasáž, kde bys normálně letěl 160, ale takhle jsi jel na trojku místo na vytočenou šestku a byl jsi rád, že jsi se udržel na silnici. Proč ty první dny, kdy se jede Star rally a legendy, proč tam nevyberou čtyři normální erzety a proč to neprohodili, tady ta erzeta se mohla jet až další den. Takhle tam zahraniční posádka přijede jednou, uvidí tady tu erzetu a už nepřijede," naráží pražský jezdec i na otázku (ne)účasti většího počtu zahraničních posádek se silnými vozy. Na druhé straně názorového spektra pak stál třeba Krejča: "Svezení to bylo nádherné a vůbec nám nevadilo, že třeba RZ 3 byla celkem rozbitá, byla to rally se vším, co k ní patří."

Tuto zkoušku vyhrál s jednoznačně nejrychlejším časem Budil, který o sedmnáct sekund porazil nejbližšího soupeře a výkonem se posunul na třetí místo absolutně za dvojici silných emtrojek. Ty byly nadále na čele v pořadí Tenkl, třináct sekund mezera a následuje druhý Jirovec a třetí jel Budil, jemuž chybělo k lepšímu umístění necelých deset sekund. Devatenáct desetin nazpět pak následoval Krejča a necelých dvacet pak pátý Jirátko. Po dalším servisním zastavení nabrali soutěžící opět směr východ a vyrazili až téměř na vsetínsko, aby odjeli zbývající dva testy, kterými nebyly žádné jiné zkoušky než Hošťálková, která přinesla návrat do rajnochovického údolí a vyhlášený Semetín. Posledních 24 kilometrů do cíle, které však přinesly ještě nějaké ty zvraty v pořadí.

Ale pojďme popořadě. Hošťálkovou vyhrává Tenkl, druhým časem se na druhou příčku průběžně posunuje Budil, kterému se povedlo poodjet Krejčovi, jenž se i tak posunul na třetí místo absolutně před Jirovce. Na závěrečném Semetínu pak přišla pohroma pro Krejču, který vycestoval ven a ztratil přes čtyři minuty a tím pádem medailové příčky: "Na Standu Budila jsme před poslední RZ ztráceli kolem devíti vteřin a tak jsme se snažili něco stáhnout, protože Semetín je snad nejhezčí RZ, kterou jsem kdy jel. Bohužel na diváky snad nejnavštěvovanějším skoku z celé Barumky jsem to trochu přehnal a skončili jsme až v blízkém lesíku. Autu celkem nic nebylo, ale vypadl drát od cívky a trvalo dlouho, než jsme auto opět rozjeli. Soutěž jsme ale nakonec dojeli a opravdu moc se nám líbila. Super bylo hlavně to, že jsme jeli všechny RZ a nic nám nezrušili. Velká gratulace hlavně Standovi Budilovi, který jel naprosto skvěle."

Tím byla dořešena podoba stupňů vítězů a pojďme si tedy udělat závěrečnou rekapitulaci. Z vítězství se na třetí pokus ve Zlíně radoval Tenkl: „My jsme předloni vedli o minutu a půl a mojí chybou jsme vyjeli ven na Semetíně. A úplně první ročník, kdy jsme ve Zlíně jeli, jsme taky vedli, ale já jsem neměl svého spolujezdce, měl jsem půjčeného a zkrátka ty složitější pasáže jsme si nějak nerozuměli. Takže jsme dojeli druzí, teď to konečně vyšlo,“ hodnotí soutěž pražský jezdec. Svou spanilou jízdu Star Rally Historic Zlín pak na druhém místě zakončil Budil, jenž za vítězem zaostal o půlminutu a závěrečné zhodnocení za posádku přenechme jeho spolujezdci Vejvodovi: "Třetí Honza Krejča na nás ztrácel pouhých sedm vteřin a jedenáct vteřin Jírovec, což naznačovalo neskutečnou bitvu o pódiová umístění na poslední rychlostce Semetín. Asi tři kilometry před cílem však udělal Honza Krejča chybu, která ho stála cca čtyři minuty. My jsme v hodně svižném tempu tuto rychlostku dokončili opět na druhém místě a tak druhé místo absolutně v hodně nabité konkurenci jsme uhájili a těšili se na cílovou rampu. V tu chvíli nám to asi oboum nedošlo, ale toto krásné umístění na Barumce patří jednoznačně k našim největším úspěchům."

Třetí příčku si pak při zlínské premiéře domů odváží Jirovec s druhým BMW M3, který soutěž zhodnotil následovně: "Vzhledem k tomu, že jsme ani já, ani Jirka Horák na Barumce nikdy nestartovali, byl průběh až do Trojáku docela v pohodě a vedli jsme si dobře. Drželi jsme druhé místo. Na posledních dvou RZ jsme asi doplatili na to, že takhle náročné vložky jsme jeli poprvé. Troják jsme projeli bez jakékoliv krize a podle pocitu uvnitř v autě i rychle, ale čas byl špatný a na Semetíně jsem to pokazil hned na začátku, kdy jsem se nedostal do správného rytmu. Konec, který je považovaný za téměř mýticky těžký už to bylo lepší, ale na nic víc, než třetí místo to nestačilo. Ale na poprvé to určitě bereme :)" Půlminutu pod stupni vítězů zaostal Michálek s motoricky mnohem slabším Swiftem: "Absolutně asi nejhezčí „brambory“ jaké se nám povedlo kdy zajet. V kategorii 4 jsme vybojovali 3. příčku a třídu E1 jsme vyhráli. Nakonec z toho byl super výsledek. Trochu nás mrzelo, že jsme mohli absolvovat jen jedny průjezdy jednotlivými RZ. Na druhou stranu chápeme kilometrové limity jednotlivých soutěžních formátů. Když se podívám na TOP10, tak naše auto je tam suverénně nejslabší. V takové konkurenci je 4. místo úplná paráda."

Aby bavorských speciálů nebylo na předních příčkách výsledkové listiny Star Rally Historic Zlín málo, na pátém místě dokončil Jirátko a šestý pak dojel Kučera, který celou soutěž bojoval se zdravotními problémy: "Od středy jsem se potýkal a stále bojuji se zápalem plic, vysokýma horečkama a celkem s mizernou fyzickou kondicí. Sobota se jela v šíleném horku a brutálním tempu. Já musím smeknout před Standou Budilem, Honzou Krejčou a Alešem Jirátkem. Ovšem, co předváděl Standa s Honzou, to je masakr. Trápit 300 koňové Mtrojky to je výkon. Já ze sebe dostal maximum, co šlo. Možná ještě něco víc šlo, ale v mé situaci jsem to ze sebe už nedokázal vydolovat. Už na Semetíně jsem vyrobil zbytečně dvě chyby a dojížděl ho s vypětím všech sil. No i tak pěkné 6 místo absolutně a první ve třídě."

Příčku za Kučerou dojel do cíle stříbrný z Bohemky Sychra, který na Semetíně na chvíli zaparkoval vedle Krejči, ale i tak dokázal dojet na sedmé příčce až do cíle: "poslední RZ jsme chtěli umírněně dojet. Asi v polovině jsem zhodnotil, že jízda je příliš opatrná a snažil jsem se zrychlit. Odměna za snahu přišla o několik kilometrů později, když jsme z horizontu spadli do lesa několik centimetrů za Honzu Krejču, který tam přiletěl dvě minuty před námi. :) Celou Barumku jsme si skvěle užili, auto i my jsme se dostali do cíle téměř v pořádku a příště už si na některé horizonty dáme větší pozor."

Na tuto soutěž bude asi dlouho vzpomínat Vrátníček, protože po letech nezdarů a nedokončených soutěží jej jeho Golf dovezl zdárně přes všechny RZ bez využití superrally až do cíle. Poslední dva testy již jeho něměecký vůz fungoval a jezdec tak mohl být spokojený: "Auto se konečně rozjelo, sláva, nicméně limity pneumatik, vedra, ne úplně dostatečného tréninku a hlavně věku řidiče jsou skoro nepřekonatelné, takže jenom díky výpadku Krejči a vyhranému miniduelu s Láďou Bergrem, o kterém jsem ale nevěděl, jsme se po posledních dvou velmi krásných rychlostkách dostali na desáté místo, což ale hodnotím zejména k loňskému potupnému odpadnutí hned na městské jako skoro výhru."

Do cíle dorazil i Hloušek, kterého jsme opustili po Březové, kde mu vytekl tlumič. Později však posádka zjistila zlomené zadní dlouhé rameno, které se negativně podepsalo na jízdním projevu VTFSa. I tuto závadu se povedlo v servisu vyřešit, ale současně se zjistilo, že spolupráci odmítlo i druhé rameno na nápravě a vůz servis opustil bez opravy. I tak však posádku dovezl až do cíle: "Aby to nebylo tak jednoduché, začal zase haprovat interkom a prostě většinu Hošťálkové jsem slyšel jen kravál motoru a převodovky, ale Pačesa ne. Ale diktoval to pěkně! No a pak už nám jen shořelo relátko na startér, takže to nestartovalo a jelikož nám také přestal držet volnoběh a motor neustále zhasínal, tak jsme se fakt nenudili… Na Semetíně interkom začal zase kupodivu fungovat, ale já už byl tak na kaši, že jsem chtěl jen dojet! Takže Barumka super, do cíle jsme dorazili a dokonce jsme vyhráli třídu, protože žádný jiný blázen, který by donesl auto do cíle v náručí se nenašel :-) ! Zároveň jsme ale také byli i poslední, což mě teda trochu mrzí!"

Star Rally Historic Zlín – pořadí v cíli MČRHA
1.Tenkl Lubomír – Vosádka JaroslavBMW M31. E449:08,0
2.Budil Stanislav – Vejvoda PetrBMW 2002 Ti1. C3+32,4
3.Jírovec Jiří – Horák JiříBMW M32. E4+1:02,1
4.Michálek Petr – Maryška RomanSuzuki Swift GTi1. E1+1:33,2
5.Jirátko sen. Aleš – Jirátko jun. AlešBMW 2002 Ti2. C3+1:44,9

Výsledky Star Rally Historic Zlín na serveru eWRC-results.com.

Komentářů celkem: 8
2. 9. 2016 23:05
0 0
Díky za krásný pohled mezi historiky. Jsem rád že se našel někdo kdo nezapomněl že na Barumce jelo i něco jiného než R5.
2. 9. 2016 23:10
0 0
já bych tady ještě chtěl poděkovat všem posádkám co poslaly své zhodnocení a pomohly tam oživit článek, který by jinak byl suchým výčtem časů a změn pořadí
2. 9. 2016 23:16
0 0
Pěkný článek, ale opravil bych nadpis z Tenkův na Tenklův .......
2. 9. 2016 23:25
0 0
děkuji Ti, písmenko uteklo
4. 9. 2016 01:59
0 0
Malá vzpomínka. On by to Tenkl vyhrál i minule (předloni), ale ... https://www.youtube.com/watch?v=uVEUMnWRbB4 smajlík
4. 9. 2016 11:25
0 0
Co se tenkrát stalo? Podle toho videa tam byli hodně dlouho a ještě to stačilo na druhy flek?
4. 9. 2016 15:24
0 0
Byla tam velká betonová díra, původně zakrytá, ale zřejmě ji předtím odkryl Pešl, který tam vylomil kolo... pak se spolujezdcem brzdili posádky za sebou, aby tam někdo neskončil... většinu ubrzdili, no, Tenkla ne smajlík Zapadli tam pěkně, ale vyrvali jsme je ven, defekt jim pomohl vyměnit Pešl a odjeli... po erzetě to ale myslím stejně odstavili. Každopádně blbě přístupná, ale krásná pasáž RZ Semetín.
6. 9. 2016 13:30
0 0
Kuře...!! Parádní článek! Díky za něj! smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!