Josef Koukola - eWRC.cz
12. 9. 2016 14:32 − 6451× − 12

František Fadrný – rally je můj život

František Fadrný jezdí rally a jak říká – rally je jeho život.

František Fadrný (24.7.1957) jezdí rally a jak říká – rally je jeho život. Ve volném čase sleduje rally na netu, nebo jako přímý divák. Dnes rád vzpomíná na staré dobré časy rallyových závodů. Je zklamaný z toho, že současnost v rally je postavena na penězích a že se z tohoto sportu vytratila tzv. lidskost a pravé kamarádství. Po letošním Pačejově má smíšené pocity a zvažuje, že závodní Ladu VFTS postaví na „špalky“ a odejde do závodnického důchodu. Důvodem této myšlenky je současný stav tohoto motoristického spolku u nás, protože se setkává s arogancí, s nesmyslnými a nerozumnými předpisy. Zdá se mu, že současné závody historiků dělají jen tzv. „křoví“, protože za celkem vysoké startovné a nelogickému zařazení historiků do kategorií, kde se na stupních vítězů odměňuje pouze vítězná posádka ve třídě pohárem. Posádky na druhém a třetím místě si musí nechat o poháru jenom zdát… Zařazení historiků do kategorií je totiž zcela nesmyslné. Jak se Trabant může rovnat s Ladou A2/1600… Právě toto je důvodem, že nejen on, ale i ostatní posádky, ztrácí motivaci k závodění.

Profil Františka Fadrného na eWRC-results.com

Ke svému zvažování o ukončení své pětatřicetileté kariéry dodává: "Prostě je toho hodně, co mě štve, ale já jsem bezmocný v tomto směru něco změnit a obávám se, že nikdo v tom nic neudělá jiného. Každý v každém, bohužel, vidí jenom ty peníze…"

Františka znám z dob mojich začátků v rally a domluvili jsme se na krátkém rozhovoru.

Františku, pověz mi něco o motoristických začátcích a jak jsi se motoristickému sportu začal věnovat?

Rally jsem doslova "propadl" hned po vojně. První licenci jsem získal na vojně v Mostě, aktivně jsem pochopitelně nemohl závodit, ale účastnil jsem se pravidelně schůzí AMK Most, odkud jsem čerpal informace o rally. Po vojně mi můj děda koupil Trabanta, kterého jsem si sám upravil pro rally.

Která byla tvoje první rallye, s jakým autem a jakého jsi dosáhl výsledku? Kdo se odvážil posadit na sedadlo spolujezdce?

První závodem byla Rally Pačejov v roce 1980, kde nás s Trabanty celkem startovalo čtyřicet, já v tomto první závodě vyhrál a spolujezdce mi tenkrát dělal Karel Klozar.

V prvním závodě jsi zvítězil a to bylo impulsem pro vznik tvé motoristické kariéry. Jaký měla průběh?

Po absolvování prvního závodu jsem pokračoval v tzv. "oblasti A" za AMK Pačejov, hned po prvním roce jsem postoupil do MČR a další rok do federálu, stále s oblíbeným Trabantem a se spolujezdcem Pepou Šampalíkem, Ten už je, bohužel, v závodním nebíčku. Po cca 4 letech s Trabantem mi můj zaměstnavatel JZD "Mír" Velký Bor koupil Š 120 LS MTX, se kterou jsem absolvoval jednu sezónu, ale odnesly to dvě karoserie. Prostě se škodovkou se mi nedařilo a v další sezoně jsem přesedl do jiného auta z Metalexu, kterým byla LADA VFTS.

Úspěchy se dostavily až po další sezoně, tj. v roce 1987, kdy jsem byl absolutním vítězem Rally Pačejov, Rally Český Krumlov a Rally Plzeň. V tomto roce jsem získal titul "Přeborník ČSR", ale bohužel éra "béček" skončila a byl jsem s teamem před rozhodnutím co dál a s čím. LADA VFTS se musela prodat a JZD koupilo v roce 1989 sériový vůz Peugeot 205 GTI. To už mi spolujezdkyni dělala manželka a spolu jsme dosáhli pěkných úspěchů ve třídě N/2000. Další úspěchy se dostavily i s jinými vozy, jako např. s Nissanem Sunny, Peugeotem 106 Rally, s Favoritem a od té doby, co jezdíme s vozem LADA VFTS, je pohárů nesčetně.

Měl jsi v začátcích nějakého rádce?

Tak v začátcích mi pomáhal pan Hůla sen., jeho syn Míra s Honzou Jagrikem.

Posádku tvoří jezdec a spolujezdec, dlouholetým spolujezdcem je manželka. Kdy jste spolu vytvořili posádku a co bylo příčinou?

S manželkou Libuškou jsme společnou kariéru začínali s již zmiňovaným vozem Peugeot 205 GTI, který pro tyto účely zakoupilo JZD "Mír" Velký Bor. Liba jezdila za JZD Jezernice (Hranice na Moravě) a obě družstva se dohodla na vzájemné spolupráci a my jsme si tak nějak padli do oka, jak se říká …

Jaké máš nároky na spolujezdce při vlastním závodě a jak je to s Libuškou.

Na spolujezdce jsem měl a mám vysoké nároky. Libuška je splňuje po všech stránkách.

Kterého největšího úspěchu si ceníš?

Tak těch úspěchů je více. Cením si absolutního vítězství Rally Český Krumlov a Rally Pačejov v roce 1987. Samozřejmě si cením také titulu v roce 1987 "Přeborník ČSR" a v roce 2002, kdy jsem si vyjel s Peugeotem 106 Rally titul "Mistr ČR" v rallysprintech.

Když jsme u těch úspěchů, která sezóna byla nejlepší, v jaké třídě a jakého umístění jsi dosáhl?

Nejraději vzpomínám na již zmiňovaný rok 2002, kdy jsme jeli s Peugeotem 106 Rally a ze šesti rallysprintů jsme pět závodů vyhráli.

Za svojí kariéru jsi seděl za volantem několika aut, na které vzpomínáš nejraději a z jakých důvodů?

Ve své kariéře jsem řídil Trabanta, Š 120 LS, Ladu VFTS, Peugeota 205 GTI, Škodu Favorit, Renault Clio, jel jsem s Nissanem Sunny a také se Škodou 1000 MB. Rád vzpomínám na všechna tato auta a nelze žádné vyzdvihnout, protože každá jízda s těmito auty měla něco do sebe.

Jaká rallye je tvoje nejoblíbenější?

Mezi nejoblíbenější patří domácí Agropa Rally Pačejov.

Nyní se účastníš závodů MČRHA a volných závodů s autem Lada VFTS. Jaký je původ tohoto auta a jaké jsou vzájemné vztahy mezi posádkami v historicích?

LADA VFTS je přesná kopie vozu z roku 1986 a 1987. Stavěl jsem si ji zcela sám. Co se týká vztahů mezi posádkami v historikách, domnívám se, že jsou dobré a s mnohými jsme často v kontaktu, ať už osobně nebo po telefonu či na netu.

Co bys chtěl říci na závěr?

Vím, že určitě nezměním to, co bych si velmi přál. A to je to, aby se vrátila lidskost, vzájemná tolerance, ochota vyjít vstříc a rally se skutečně nestala jen zdrojem peněz nebo příjmů určitých "vyvolených". Domnívám se a nejsem sám, že některé předpisy jsou doslova "postavené na hlavu" a vymýšlí je takový člověk, který o rally bohužel nic neví a tím rally škodí nejvíc.

Komentářů celkem: 12
12. 9. 2016 15:21
0 0
Pravdou je, že tak dva roky zpátky to vypadalo, že o historiky bude "tam nahoře" velký zájem.
12. 9. 2016 17:14
0 0
Ahoj Franto! Nesmíš se nechat otrávit hovadinama, co nám neustále vymýšlejí a musíš myslet jen na to, jak je krásné se pořádně svéstsmajlík ! I když je pravda, že mi se to moc nedařísmajlík... Ota Hloušek
12. 9. 2016 18:53
0 0
Shacki, vypadalo to tak, ale časy se mění a myšlení některých činovníků také.....
12. 9. 2016 21:03
0 0
asi péče a hlavně neustálé hledání a doplňování náhradníků za prchající a mizející rallytalenty vyčerpává víc, než kolik by bylo zdrávo pro starost o veterány závodící s historiky, prostě mládí má přednost smajlík
12. 9. 2016 21:25
0 0
To máš recht,ale mi z jejich jednání a přístupu připadá,že chcou ty historiky poslat "do kopřiv".Přitom si myslím,že je hóódně nostalgiků kteří si na ně počkají.Jen tam není ten zájem.A přitom ve světě je to populární jak sviňa,jen u nás to odkopávájí až až kde na konec.
13. 9. 2016 06:11
0 0
jo jo pamatuji když jsme v Blovicích na náměstí očumovali toho pažouta... tenkrát něco extra mezi našimi vozy
13. 9. 2016 09:27
0 0
Původně napsal Novej
asi péče a hlavně neustálé hledání a doplňování náhradníků za prchající a mizející rallytalenty vyčerpává víc, než kolik by bylo zdrávo pro starost o veterány závodící s historiky, prostě mládí má přednost


Mládí má přednost, také ústy moderátora pana Hrušky v cílové rampě Agropa Rally Pačejov bylo řečeno: "Mládí vpřed, stáří na svá místa..." Je to snad výzva k tomu, abychom už nacvičovali "skok do rakve" ? smajlík
13. 9. 2016 09:31
0 0
Původně napsal mcatch
jo jo pamatuji když jsme v Blovicích na náměstí očumovali toho pažouta... tenkrát něco extra mezi našimi vozy
Jj, všeobecně řečeno, kde jsou ty starý dobrý krásný časy, kdy všechno stálo za h...o smajlík
13. 9. 2016 16:55
0 0
Původně napsal mcatch
jo jo pamatuji když jsme v Blovicích na náměstí očumovali toho pažouta... tenkrát něco extra mezi našimi vozy

Tak to my jsme se stavili u Franty v Boru v dílně, když přetvářel krásnýho, naleštěnýho Pažouta na "odpisový nářadí". Je fajn, že Pepa Koukola zabrousil mezi nás, omšeliny! Franto. Přeju vám oběma hodně zdraví a ať ti to ještě dlouho jezdí a dobře se tím s manželkou bavíte. Jezdit se pořád dá, když je to pro radost, ale musíš se rozhlížet víc kolem. Končit by se mělo až v sousedství Standy Viktory v Blatný!! Venca Sovasmajlíksmajlík
14. 9. 2016 17:33
0 0
Bořek,ahoj Františku,krásná a pradivá zpověď.Zavzomínal jsem na staré časy,na kamárádské vztahy bez buzerace pořadatelů a techniků. S úsměvem vzpomínám na drobné pokusy velkého " Edy" znepříjemnit nám život ne tecnickejch.Františku pojď jezdit s námi do ČMPR. Vím,že tam není všechno úplně OK a kde dnes je?,ale atmosféra mezi závodníky a pořadateli vč.techniků je dobrá a za menší peníz si také dobře zazávodíš. Takže žigul ne na špalky, ale očekávám Tě na závodech ČMPR, kde se konečně po 26 letech,kdy jsme spolu jeli naposled zase potkáme a zavzpomínáme. Budu se móóóc těšit. smajlík
14. 9. 2016 21:11
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
15. 9. 2016 14:22
0 0
V dnešní době to mají tihle nostalgici moc těžký, když jim takhle házejí klacky pod nohy. Místo toho aby si vážili toho, že mají o jedno krásné auto a bezva jezdce ve startovce na celý rok víc..smajlík Nechápu tosmajlík
Manželům Fadrným držím palce a doufám, že je ještě pár sezon budeme vídat na eRZetáchsmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!