Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
14. 9. 2016 19:40 − 7483× − 3

Až se Monte zeptá…

Poháry za sezónu s číslovkou 2016 ještě sice nejsou rozděleny, ale pojďme nahlédnout na to, co přinese rok další.

Bylo by nošením sov do Athén opakovat, co nás v mistrovství světa v rally čeká a nemine v příštím roce, takže pouze telegraficky. Na scénu přijde nový, výkonnější a ostřeji vypadající evoluce speciálů WRC a mnoho z nás očekává, zda-li nová technika přinese konec dosavadní dominance Volkswagenu, zda-li bude pět továrních týmů více vyrovnaných a nesmíme zapomenout na otázku, kdo a s čím? Na budoucnost je zvědavá i oficiální stránka MS wrc.com a tak se spolu s ní pojďme podívat na doposud známé informace a případně si lehce zaspekulovat.

Volkswagen motorsport

V Hannoveru by nám mohli mít za zlé, kdybychom začali jiným týmem, než trojnásobným vítězem mezi značkami i jezdci z posledních tří let, proto se první podíváme na německou ekipu. Zde se jede výrazně podle hesla co, funguje, to se nemění a to by mělo platit i pro sezónu 2017. Pro ni jsou totiž všichni tři současní jezdci, tedy Sébastien Ogier, Jari-Mati Latvala i Andreas Mikkelsen pod smlouvou a tým navíc ani neusiloval o angažmá někoho jiného. Konkurence sice měla zájem například i finského pilota, avšak Jari-Mati dal nabídce Toyoty košem a zůstane tam, kde doposud a kde věří, že může jednou dosáhnout na mistrovský titul. Všichni tři pak napřesrok pojedou v rámci jednoho týmu a Volkswagen motorsport se už nebude dělit kvůli pravidlům na A a B tým.


Foto: wrc.com

V duchu výše naznačené filosofie je pak i přístup k autu, když Polo WRC je evolucí současného vozu a Volkswagen tedy má menší množství testovacích dní než konkurence, která staví zbrusu nová auta. Jedinou výraznější změnou v německém týmu je pak odchod jeho šéfa Josta Capita do Formule 1 k McLarenu a jeho nástupcem se stal Sven Smeets, jenž mnoho sezon navigoval Freddyho Loixe v MS.

Hyundai motorsport

I tady zůstáváme v Německu, avšak korejská značka, jejíž motorsport oddělení operuje z Alzenau, nabízí o něco více neznámých, než hannoverští. Smlouvy, a to dokonce do roku 2018 včetně, mají pouze Hayden Paddon a Dani Sordo, neznámou je osud Thierryho Neuvilla. U něj se mluví o tom, že jeho vztah s týmem není po nepovedené loňské sezóně úplně růžový a jsou náznaky toho, že po letošku převlékne barvy, přičemž nejsilněji se mluví o jemu již známém Citroenu. Tomu by mohlo nasvědčovat i to, že dle známého motoristického novináře Martina Holmese Belgičan zatím netestoval novou i20 WRC, se kterou jezdil jen španělský a novozélandský jezdec plus testman Kevin Abbring. Takže se tu naskýtá možnost, že v případě Neuvillova odchodu by se Nizozemec mohl posunout do více závodní role, ale ani on zatím nemá smlouvu.


Foto: Kevin Abbring

M-Sport

S lehkou nadsázkou by se u cumbrijského týmu dalo říct, víme, že nic nevíme. Jednou z mála věcí je ta, že Fiesta WRC 2017 bude, první prototyp vyrazil na testovací tratě a za jeho volantem se vystřídala nějaká pětice jezdců. Kromě otce a syna Wilsonových to byl Martin Prokop a pak také Ott Tänak a Eric Camilli, jenž je jediným, kdo má u M-Sportu smlouvu na rok 2017. Kdo jej však doplní? Současný jezdec týmu Mads Ostberg, přiznejme si to, svými výkony příliš neoslňuje a tak faktem hrajícím v jeho prospěch bude spíše silné finanční zázemí, které mu může k sedačce napomoci. O místo ve Fiestě WRC se jistě bude snažit i Elfyn Evans, jehož po dvou letech v nejvyšší lize MS letos přesunul Malcolm Wilson do WRC2, kde Welšan ještě nevzdává všechny naděje na mistrovský titul.


Foto: M-Sport

Dalším v řadě jmen je pak Ott Tänak, který letos s Fiestou WRC v barvách DMacku bývá často nejrychlejším jezdcem modrého oválu, avšak ne vždy své snažení dovede až do cíle. V otázce budoucnosti M-Sportu a podoby jeho sestavy pak hraje roli i snaha DMacku o to, aby se stal dodavatelem pneu pro Wilsonův tým, protože značka chce své snažení v rally posunout zase o kus výš. Pokud by se to však nepovedlo, je firma Dirka McCormacka připravena nasadit v příštím roce dvě Fiesty WRC ve své režii. Jak by řekli v teleshoppingu, to pořád ještě není vše. Jelikož nové vozy WRC by měly startovat pouze pod hlavičkou továrních týmů, naskýtá se otázka co se soukromníky jako je Lorenzo Bertelli či Martin Prokop, zda-li tito nastoupí s Fiestami pod logem M-Sportu nebo zda-li své angažmá v MS omezí, jak se letos stalo v případě českého jezdce.

Citroen racing

Vozy DS3 WRC jsou sice v MS přítomn i letos, ale jedou pod hlavičkou mimo továrního uskupení Abu Dhabi Total WRT a stará se o ně PH Sport. Oficiálně si Citroen v tomto roce dává pauzu a soustředí se na vývoj C3 WRC, jezdci týmu se však objevují v rámci zmiňovaného uskupení. To je však jen letošní řešení a v roce 2017 bude Citroen, podobně jako v sezóně 2007 s C4, zpět v plné síle. Co se však týká jezdeckého obsazení, dostáváme se opět k otazníkům. Jistý je totiž jen Kris Meeke, který loni podepsal tříletý kontrakt a povede jako jednička francouzský tým při návratu do MS. Toho by i vzhledem k pokračování partnerství Citroenu a emirátu Abu Dhabi měl při několika startech doplnit šejk Khalid Al-Qassimi, ten však bude mít třetí vůz. Kdo však usedne do druhého, toť otázka.

Nabízí se jeden ze současné dvojice mladých jezdců – Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteří mají v tomto roce několik příležitostí v rámci soutěží MS přesvědčit o svých kvalitách a ukázat tak šéfovi Yvesi Mattonovi, že stojí za to, aby se v týmu nechal i v roce nadcházejícím. Zatímco irský jezdec se blýskl třetí příčkou ve Finsku, Francouz si možnou cestu do kokpitu C3 WRC zkomplikoval těžkou havárií při Německé rally. Ale jeho rekonvalescence pokračuje a rád by se brzy vrátil do kokpitu soutěžního auta.


Foto: Citroen racing

Do hry však může zasáhnout již zmíněný Thierry Neuville, o jehož odchodu od Hyundai se spekuluje. Belgičana v roce 2012 vytáhl do nejvyšší ligy Yves Matton, když Neuville odjel sezónu s DS3 WRC v rámci juniorky Citroenu, pak však jezdec odešel k M-Sportu, kde vybojoval titul vícemistra a následně od roku 2014 působí u Hyundai. Vzhledem k jeho již vzpomínané ne úplné spokojenosti a vztahu s korejskou značkou je mnohými spekulováno, že po sezóně zamíří k Citroenu, kde by utvořil silnou dvojici s Krisem Meekem. Ale ani tenhle scénář nemusí být konečnou pro Breena s Lefebvrem, kteří by se mohli střídat ve třetím autě s Al-Qassimim nebo by případně pro šejka mohl být nasazován čtvrtý vůz. Jak se však nechal slyšet Yves Matton, o množství nasazených C3 WRC rozhodne to, kolik vozidel budou muset týmy dle regulí postavit a pak se od toho bude odvíjet i podoba sestavy.

Toyota Gazoo Racing

Úplným nováčkem na tratích bude v příštím roce Toyota, která se pod vedením Tommiho Makinena chystá na svůj návrat na světové kolbiště ve Finsku. Kdybychom tady teď napsali pouze "…", tak bychom vás o moc informací nepřipravili, protože moc dalšího jistého toho u Toyoty není. Ale když se přesuneme do roviny větších či menších spekulací, tak lze odhadovat, jakým směrem míří zájem Makinena pokud jde o jezdce. Čtyřnásobný mistr světa se již dříve nechal slyšet, že by bral některé z mladíků působících nyní převážně ve WRC2. Těmi jsou Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Teemu Suninen a Elfyn Evans, které doplňuje Ott Tanak. Ale jak je to s jejich šancemi?


Foto: Toyota Gazoo Racing

Nejvíce toho zatím prozradil Esapekka Lappi, o němž budeme po sezóně referovat jako o bývalém jezdci Škody motorsport, protože Fin již oznámil, že je čas se posunout dál a opustit český tým. Navíc také přiznal, že Toyotu v jejích dílnách ve Finsku navštívil a že s Tommim Makinenem vedl jednání o roce 2017. Míč je nyní na straně Even managementu Erika Veibyho, který Lappiho zastupuje a jenž nyní s Makinnenem jedná. A Veibyho firma zastupuje také Pontuse Tidemanda, takže rokování mohou dopadnout ještě různě. Úspěšný manager je pak i za Teemu Suninenem, protože jej zastupuje finský hledač talentů Timo Jouhki odpovědný za veleúspěšnou kariéru samotného Makinena a Suninenovi může hrát do karet i to, že je druhým rokem členem projektu Toyoty pro mladé jezdce.

Další dvě jména jsou spojena s M-Sportem, ať už je to Elfyn Evansm, který se dle spekulací sešel se zástupci Toyoty v Jyväskyle při letošní Finské rally a pokud mu nenabídne Malcolm Wilson smlouvu na vůz WRC, dá se čekat, že změna týmu může být pro Welšana cestou. S M-Sportem je pak spojen i Ott Tanak, avšak u něj je situace mnohem komplikovanější a méně pravděpodobná. V rovině čirých spekulací je pak přestup Thyerryho Neuvilla či Madse Ostberga.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Z dosud odjetých testů strávil nejvíce času za volantem Yarisu WRC Juho Haninen, který je letos oficiálním testmanem týmu a zatím byl účasten seznamovaček všech soutěží MS, které se letos odjely. Navíc informace o tom, že příští rok bude za volantem i při ostrém debutu Yarisu prošly finskými médii již nějaký ten pátek zpět a vše složeno dohromady může naznačovat, kdo bude jedním z jezdců. U dalších testovacích jezdců je pak situace méně pravděpodobná. Mikko Hirvonen se nyní věnuje rally raidům, avšak čas na testy s Yarisem WRC si našel a to, že má tým nedaleko od domova by mohlo hrát při jeho rozhodování i konci soutěžního důchodu roli. Ale dle všech indicií je tento scénář nepříliš pravděpodobný a stejně tak málo pravděpodobné jsou starty Jarkka Nikary, který nemá příliš zkušeností se soutěžemi MS mimo Finské rally.

Aby toho nebylo málo, tak pod křídly Tommiho Makinena letos startuje s Imprezami a nyní Fiestami R5 dvojice japonských mladíků – Takamoto Katsuta a Hiroki Arai, avšak jejich malé zkušenosti hrají velmi silně v jejich neprospěch a je nepravděpodobné, že by se jeden z nich příští rok posadil do vozu WRC. Na závěr je tu pak ještě jeden absolutní mladík, teprve patnácti letý Kalle Rovanpera, jenž je letos s Fabií S2000 a R5 na cestě k titulu lotyšského mistra a Yaris WRC už testoval. Jeho věk jasně naznačuje, že zatím to na MS nebude, ale kdo ví, zda-li si Makinen nebude tři roky v nižších kategoriích vybrušovat jeden z největších diamantů mezi mladými talenty v rally.

Komentářů celkem: 3
14. 9. 2016 21:15
0 0
Neni VW Motorsport spise z Hannoveru?
14. 9. 2016 21:17
0 0
pravdu díš
15. 9. 2016 11:48
0 0
V uvozovkách si myslím, že je tak nějak jedno kdo s čím.. Hlavně aby už nová sezóna začala a my měli o zábavu postaráno. Jinak díky za pěkný článek.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!