Nová WRC budou mít až k 380 koním
Ačkoliv obsahově budou motory nových vozů WRC shodné s těmi současnými – tedy 1,6 litru s turbem, změn dozná zejména restriktor nasávaného vzduchu, kdy nově bude mít 36 mm namísto současných 33 milimetrů. To by mělo mít za následek, že přiznávaný výkon motorů novým vozů WRC vzroste až k nějakým 380 koním a tyhle změny se projeví i v tom, že vozy budou mít odlišný zvuk oproti současnosti. Server fia.com na téma motorů nových WRC položil několik otázek hlavnímu motoráři Citroenu Patrice Davesnemu.
Jak se budou lišit motory v současných vozech a ve speciálech pro příští sezónu?
Když vyjdeme z pravidel, tak jedinou změnou je průměr restriktoru. Ten byl 33 mm a nyní bude 36 milimetrů, což znamená 20% nárůst v množství vzduchu. Výsledkem toho je, že musíme změnit turbo, protože kompresor není dostatečně velký a musíme vyvinout nový, abychom se přizpůsobili novému množství vzduchu.
Staví Citroen nový motor pro rok 2017, protože v tom roce začíná tříletý homologační cyklus?
Vyvíjíme zbrusu nový motor. Rozhodli jsme se změnit vrtání, protože od začátku našeho působení ve WRC to bylo 82 mm a nyní jsme se jej rozhodli zvýšit na 84 mm, což je také maximum dané pravidly. Také se kvůli změně ve velikosti restriktoru a množství přiváděného vzduchu zaměřujeme na "klepání motoru" a pracujeme na úplně novém systému. To zabralo hodně práce na motorové stolici, byl to rozsáhlý úkol a dopracovali jsme se k systému, který zabraňuje jakémukoliv překročení optimálního spalovacího tlaku a tím tak prodlužuje motoru životnost. Také jsme pracovali na vnitřním systému, který snižuje tření a samozřejmě na celkové efektivitě motoru.
Jak vůbec probíhá vývoj motoru, který se v průběhu sezóny musí popasovat s tak rozličnými povětrnostními podmínkami? Máme vybavení k simulaci podmínek?
Máme to štěstí, že máme mnoho zkušeností se všemi podniky MS, takže pro každé podmínky, se kterými se setkáme, jsme již v minulosti vyvinuli přístup, jak je řešit na stolici. Takže když teď stavíme nový motor, tak máme z minula velké množství přístupů, jak vyzkoušet jednotlivé věci a můžeme simulovat problémy se kterými jsme se dříve potkali. Také máme velmi dobrou motorovou stolici, která umožňuje simulovat různé podmínky a tím pádem můžeme jet jakoukoliv rychlostní zkoušku na světě, snad jen s výjimkou Švédska. Ale například takové Mexiko dokážeme nasimulovat a to je pro nás velká výhoda.
Jaké vylepšení či evoluce budou na motoru nasazeny v průběhu roku?
Můžeme dělat změny, ale dle pravidel jsou některé části motoru na tři roky pevně dány. Například nemůžeme měnit vrtání, nemůžeme měnit vzdálenost mezi válci nebo mezi vačkovými hřídeli. Ale na každý rok jsou k dispozici tři žolíky a můžeme měnit třeba písty, olejovou vanu a další. Každý rok jsou k dispozici tři žolíky a můžeme je použít jak chceme – může jít o vývoj motoru, zvýšení jeho spolehlivosti nebo výkonu. Prostě co uznáme za vhodné.
Jak se změny v motorových pravidlech projeví na výkonu a kroutícím momentu? Projeví se na tom, jakým stylem bude nutné auta řídit?
Když vezmeme v úvahu kroutící moment, tak tam nedochází k vývoji. Pravidly máme dána dvě omezení a těmi jsou restriktor a druhým je maximální tlak v sání. Není dovoleno jít přes 2,5 baru, takže toto pravidlo se nemění a kroutící moment zůstává také stejný. Nové motory přinášejí pouze změnu výkonu. S novým restriktorem můžeme dosahovat většího výkonu ve vyšších otáčkách. Pokud jde o řízení auta a pocit jezdců, tak to záleží na tom, jak bude vypadat cesta. Pokud jde o rychlou zkoušku, jako například ve Finsku, tak říkají, že jde o evoluci a nikoliv o revoluci v jízdním stylu. Na zatáčkovitých cestách větší výkon znamená, že budete rychleji akcelerovat a jezdci mají pocit ve stylu, že jde o něco úplně nového.
Museli jste kvůli většímu výkonu navrhovat nový systém transmisí?
Nejsou tím, za co bych na autě zodpovídal, ale mohu říci, že ano. Vyvinuli jsme nové transmise, které berou v potaz vyšší výkon motoru.
Co mohou od nových aut se silnějšími motory očekávat fanoušci?
Je těžké říct, jaký pocit budou mít fanoušci, protože to záleží hlavně na tom, jak budete auta vnímat sluchem. S novým motorem dosahujeme mnohem většího výkonu ve vyšších otáčkách a to znamená, že auta budou hlučnější a pocit, který získáte při sledování vozů bude, že dělají více hluku. Auta budou také větší, takže když je auto rozměrnější, tak potřebujete více výkonu, abyste získali ohromující dojem.
Nicmene se tesim, a trochu bojim
Nevím, jestli se máme těšit nebo bát, že se něco stane.
Tak snad nebudou tak blbí, aby s tim jeli 200 bez křídla nebo nárazníku. Proto ta superlicence (nebo jak to nazvat).
Nemá cenu se tu o tom dohadovat, výrobci to určitě zohledňujou. Nový Polo má teď tlustý dveře, který určitě zvýšej bezpečnost. Navíc největší rozdíl bude asi ve zrychlení a ne v rychlosti samotné. Jak se někde psalo, jde jen o evoluci, ne revoluci.