Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
11. 10. 2016 20:54 − 6579× − 8

M. Wilson: MS čeká nejzajímavější éra za mnoho let

Šéf M-Sportu Malcolm Wilson je v prostředí rally činným dlouhé roky a proto může hodnotit, jak se vyvíjí bezpečnost soutěžních speciálů.

V otázce bezpečnosti soutěžních vozů jde vývoj neustále kupředu a pokroky se čekají i s novou generací vozů WRC, kde dojde k hlavním změnám v několika oblastech. První z nich se týká energii pohlcující pěny ve vozech, kdy jí oproti současnosti přibude o 4 centimetry, bude umístěna blíže sedícím posádkám a také je bude ve voze více obklopovat. Povinné bude také zesílení prahů dveří, což už některé týmy používají nyní, s cílem lépe chránit prostor pro posádku při bočních nárazech do sloupků a jiných podobných překážek a při tomto typu nárazu přijde vhod i zesílená vycpátka v sedácích v oblastio hlavy. Na téma bezpečnosti si pak web fia.com povídal s Malcolmem Wilsonem, který je v rallysportu v pozici jezdce a posléze majitele týmu činným od roku 1976, kdy má databáze eWRC-results.com zaznamenán jeho první start.


Foto: M-Sport

V průběhu roků se ohromně zlepšilo jak bezpečí posádky, tak její vybavení. Jak bys vysvětlil způsob, kterým se bezpečnostní vybavení za ty roky vyvíjelo?

Mohu pouze litovat, že dnešní bezpečností standardy nebyly uplatňovány v době, kdy jsem sám jezdil, protože jsem bohužel měl docela těžkou nehodu a od té doby se toho hodně změnilo. Jako příklad mohu zmínit, že v úplných začátcích soutěžní auta neměla ani ochranný rám, aby posádku ochránil při převrácení. Pak došlo k posunu a používaly se hliníkové rámy, ale je jasné, že ty neměly takovou pevnost a byly v autech jen proto, aby se splnila pravidla. Pak přišel velký vývoj v podobě ochranných rámů až do bodu, ve kterém jsme dnes, kdy jsou hlavní strukturou v autě, která jde až k bodům zavěšení, takže v podstatě zajišťují i přenos zátěže skrze celou karoserii vozu. Ale tohle je jen jedna věc z mnoha. Další je třeba sedačka, která je takovou bezpečnou skořápkou navrženou tak, aby se posunula dovnitř vozu, ti v ní sedící se nezranili a současně jezdce i chrání. Samozřejmě nemohu zapomenout na týmy, všechny výrobce, protože z každé nehody si neseme ponaučení a vždy musíte úzce spolupracovat s FIA a jejím bezpečnostním týmem na neustálem zlepšování. To je opravdu pozitivní na celé věci a pro rok 2017 dojde k dalšímu velkému kroku kupředu.


Foto: ADM Rally Photography

Vozy WRC edice 2017 stanoví nový standard bezpečnosti, jak úzce jste jako výrobci spolupracovali s FIA a Global Institute for Motor Sport Safety na pravidlech?

Myslím, že každý se bude moci přesvědčit v technických pravidlech jako celku, jak jsou ve skutečnosti dobře navržená, což je výsledkem těsného soupeření všech výrobců, protože ze současných čtyř mají na výhry v rychlostních zkouškách a soutěžích všichni. Technické oddělení má za úkol dozorovat nad tímto elementem soutěživosti. Pak tu jsou naši inženýři, kteří pracují s FIA a hledají cesty jak zlepšit bezpečnost posádky, protože ta je tím nejvzácnějším, co máme.

Spolupráce s FIA a Institutem bezpečnosti motorsportu se začala pořádně posunovat kupředu od roku 2008 a je samozřejmé, že všichni výrobci, technické týmy, bezpečnostní tým FIA a další lidé v rozličných komisích se snažili pokrýt co nejvíc věcí, jak jen to šlo. K bezpečnosti musíte vždy přistupovat s otevřenou myslí a z každé jednotlivé havárie si odnášíte ponaučení, protože žádné dvě nejsou totožné a dokonce i na Rallye Monte Carlo 2016 jsme se setkali s něčím, co jsme doposud neviděli, takže jsme mohli tyto zkušenosti aplikovat na náš vůz pro rok 2017. Všechny týmy bojují spolu navzájem, každý se snaží vyhrát, ale pokud jde o bezpečnost, tak tam táhneme za jeden provaz.


Foto: ADM Rally Photography

Při zvládání bočních nárazů došlo pro příští rok ke dvěma velkým vylepšením. Nejprve k energii pohlcující pěně, jakých ta doznala vylepšení?

Nyní je situace takové, že ochranu při nehodě tu už máme, energii absorbující pěna je uvnitř dveří a okolo prostoru sedaček. Navíc karbonový panel dveří má v sobě k zvýšení pevnosti hliníkovou voštinu. Nová pravidla stanovují, že pěna musí mít tloušťku 240 mm místo současných 200 mm, což zajistí 20% nárůst v absorpci energie a ve zvládání bočního nárazu. Pěna nyní musí zcela vyplňovat dveře a protože má danou tloušťku 240 mm, tak musíme vytvořit nový dveřní panel, který bude zvenku místo toho originálního, aby se povedlo získat potřebné místo k umístění 240 mm pěny a tím pádem zlepšení pohlcování energie.

Kromě zvýšení množství energii absorbující pěny ve dveřích, jí podle nových pravidel přibude i na jiných místech, takže jí bude muset být pokryta hlavní část ochranného rámu v autě. V oblasti dveří jí také ještě přibylo dalších 200 mm za hlavním obloukem, takže zjednodušeně řečeno, celá oblast okolo posádky bude teď chráněná.

Druhým prvkem je zesílení dveřních prahů. Co se událo v této oblasti a jaké cíle to sledovalo?

Ochrana prahů je dalším velkým tématem, protože tohle je typ nehod v podobě bočního nárazu do sloupu nebo stromu, kterých se my jako výrobci, tak i posádky v autech, bojíme nejvíc. Zesílení prahu jsme v našich autech nasadili již roce 2006, teď se stává povinností. V průběhu let jsme jej postupně zesilovali, protože naše vozy měly nehody, kdy šel náraz na přední část sedačky a proto samozřejmě potřebujete velkou ochranu prahů v této oblasti. Nyní je nařízením od FIA pro příští rok tuto ochranu prahů zesílit ještě více.


Foto: ADM Rally Photography

Došlo kromě tohoto k dalším významným změnám?

V oblasti sedaček dojde ke zmenšení mezery mezi sedačkou v místě její zesílené části a přilbou člena posádky Příští rok bude mezera 50 mm na každé straně mezi přilbou a tímto místem a to společně se systémem HANS znamená, že je menší prostor pro pohyb hlavy než dříve, což znamená menší riziko zranění. Zároveň pracujeme na uchycení sedačky s cílem nalezení způsob, jak v případě bočního nárazu zajistit, aby se co nejefektivněji sedačka posunula nebo ne v závislosti na charakteru nárazu, který při tomto druhu nehody bude.

Jak spokojený jsi se změnami v bezpečnosti, k nimž pro rok 2017 dojde? Vypadá to, že důraz byl kladen nejenom na to, aby nová auta byla víc divácky atraktivní, ale že vývoj šel kupředu i v otázce bezpečnosti…

Jde o úžasnou novou éru a auta budou velmi divácky vděčná. Ale samozřejmě bylo mnoho snahy vyvinuto v oblasti bezpečnosti a to mě strašně těší, což už jsem ostatně říkal dříve, protože jezdec a spolujezdce jsou pro nás tím nejcennějším a způsob jakým všichni spolupracovali s FIA a Institutem mě vede k tomu, že si myslím, že náš čeká nejzajímavější epocha v MS za hodně dlouhou dobu. Úroveň bezpečnosti a vylepšení všech jednotlivých ochranných prvků v autě znamená výrazné zlepšení oproti současnému stavu. V otázce bezpečnosti jsme se dostali na novou úroveň.

Komentářů celkem: 8
11. 10. 2016 21:18
0 0
smajlíksmajlík to budou brka smajlík))
11. 10. 2016 22:09
0 0
Skvělý rozhovor, bylo to i v magazínu. Tady můžou pesimisti vidět, že nový auta budou mimo jiné i bezpečnější. smajlík
12. 10. 2016 12:34
0 0
Spik, jen ze zvědavosti, jaký magazín myslíš? Dík
12. 10. 2016 14:07
0 0
Magazín WRC na O2 sport co běží před každym závodem.
12. 10. 2016 19:54
0 0
Tady můžou pesimisti vidět, že nový auta budou mimo jiné i bezpečnější. smajlík
Jo ale jen pro piloty!Další vlna pesimistů bude argumentovat větší rychlostí a tím pádem větší možností nebezpečných situací a popřípadě i havárek které nemusí být pro posádku "na odstoupení" ale to je zase na pořadateli jak ustanoví bezpečnostní plán.
12. 10. 2016 23:54
0 0
Nebude tam asi takový rychlostní rozdíl, když jistý inženýr tvrdil, že jde jen o evoluci a ne o revoluci...
13. 10. 2016 09:13
0 0
Už aby nová sezona začala..smajlíksmajlík
13. 10. 2016 11:01
0 0
Já bych byl v klidu, co se bezpečnosti týče. smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama