13. 10. 2016 07:45 − 2384× − 0

Nezájem o polský trůn

Úřadující polský mistr Lukasz Habaj letošní sezónu nezačal vůbec dobře, když v prvním podniku havaroval.

Úřadující polský mistr Lukasz Habaj letošní sezónu nezačal vůbec dobře, když v prvním podniku havaroval. Následně si z gdaňských šotolin odvezl body za třetí místo a evropský Rajd Rzeszowski mu v rámci národního mistrovství vynesl body za druhou příčku. Tyto body ale pilota Fordu Fiesta R5 žádnou důležitou roli nehrály, protože se rozhodl obhajobu titulu vzdát a raději se věnovat startům v Evropě. Stejnou strategii zvolil i v úvodu roku druhý nejlepší muž polského mistrovství Jaroslaw Koltun a i jeho červená Fiesta R5 se na domácí půdě naposledy svezla při Rajdu Rzeszowském. Boj o polský titul se tím pádem zúžil na tři jména, respektive pouze dva jezdci mohli narušit hegemonii Grzegorze Grzyba. Někdejší slovenský mistr začal ve Swidnici vítězstvím, v Gdaňsku bral čtvrté místo, ale na největší soutěži šampionátu v Rzeszowě pak znovu sebral maximum bodů. Oba jeho rivalové Jakub Brzeziński a Filip Nivette si z první půlky sezóny odnesli 35 bodů. Druhého jmenovaného v úvodním Rajdu Swidnickém zradil jeho Ford Fiesta R5, ale následné přezbrojení na Škodu Fabii R5 jej polilo živou vodou a hned první start mu vynesl vítězství. Brzeziński naopak právě tam na severopolských šotolinách havaroval, ovšem ze zbylých dvou podniků si odvezl body za druhé a třetí místo.

V půlce září na tratích druhého nejmladšího podniku mistrovství začala druhá půlka mistrovství a s největší vervou se do ní zakousnul Nivette, který i přes pomalý defekt v RZ 3 vyhrál všechny testy úvodní sekce. Lídr mistrovství Grzyb se od začátku trápil se špatně fungující Fiestou R5 a na třetím místě zaostával už o 20,7 sekundy. Brzeziński se s obdobným vozem také trápil, ale hned po servisní přestávce šel do čela soutěže. Nivetta totiž výrazně zbrzdil defekt levého předního kola, kvůli kterému jeho Fabia R5 do cíle dojela v čase takřka o dvě minuty pomalejším. Následně Nivette pokračoval v zajíždění nejrychlejších časů, ze svého manka umazal půl minuty a vyhoupnul se na třetí místo. Bohužel ve třetí sobotní zkoušce u svého vozu superrychlý pilot ulomil kolo a soutěž pro něho předčasně skončila. Brzeziński se v druhé půlce první etapy dostal do potíží s elektronikou vozu, ale nakonec duel jezdců nesprávně fungujících Fordů o půl minuty ovládnul. Druhý den už se nemusel nikam moc hnát a svou pozici jen hlídal. Grzyb tak tentokrát bral „jen“ druhý největší bodový obnos, ale vedení v šampionátu si samozřejmě udržel. Brzeziński předvedl druhý den skvělý strategický výkon, obětoval bonusové body z Power Stage, ale premiérový triumf v mistrovství si nenechal uniknout.

Rajd Nadwislanski zakončil Brzeziński nejlepším možným způsobem, ovšem následující soutěž v okolí Klodzka pro něho naopak začala dosti nešťastně. Na první sekci zvolil na svůj Ford špatné gumy a ještě se musel prát s nesprávně fungujícím plynem, což mu ve výsledku vyneslo ztrátu 38,7 sekundy. Grzyb se musel po detonaci Fiesty R5 v Košicích poohlédnout po náhradní technice a Rajd Dolnoslaski absolvoval za volantem mistrovské slovenské Škody Fabia R5. Po shakedownu s ní vyhrál i první zkoušku soutěže a do prvního servisu dorazil s náskokem 4,2 sekundy na Nivetta. Druhou sekci začal nejrychleji Brzeziński, byť jej tentokrát trápil stávkující motor a moc mu ani neseděla jízda za šera a následně tmy. První etapu tak zakončil s odstupem skoro padesáti vteřin na třetím místě. Na druhou příčku se po defektu v RZ 5 propadnul Grzyb, etapu vyhrál s náskokem skoro půl minuty Nivette s druhou Škodou.

Zatímco v první etapě zlobila technika Brzezińského, v té druhé se do potíží dostal Grzyb. Problémy s ventilem jej stály spoustu času a do servisu v půlce etapy přijel s nicotným náskokem jen devět desetin vteřiny na rivala ve Fordu. V desátém testu se pak už jejich pořadí měnilo a následně lídr mistrovství ve snaze vrátit se zpět na druhou příčku chyboval a rozrazil v jednom retardéru balíky slámy. Ty bohužel zranily přihlížející diváky a zkouška byla pro následující posádky zrušena. Grzyb se s poškozeným vozem dobelhal až do cíle zkoušky, ale propadnul se až na čtvrté místo za Fiestu R5 Zbigniewa Gabryśe. Ten však kvůli desetisekundové penalizaci nakonec o umístění na pódiu přišel. Ze třetího místa se ale dlouho neradoval ani Grzyb, když byl vyloučen kvůli nedovolené pomoci členů týmu při rozjíždění nestartující Fabie po cílové rampě. Tým se proti rozhodnutí odvolal a nakonec i uspěl a místo vyloučení posádka dostala pouze peněžitý trest. Nejsmutnější z rozhodnutí je určitě Nivette, který přišel o poslední teoretické naděje na zisk titulu. Brzeziński ještě Grzyba zastavit může, ale velký bodový odstup mu moc nadějí na úspěch nedává. O titulu se rozhodne na začátku listopadu v Rajdu Arlamów.

Výsledky soutěží polského mistrovství a bodový stav šampionátu

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!